Cwiczenia dla mozgu - neuroplastycznosc.pdf
(
190 KB
)
Pobierz
Ćwiczenia dla mózgu
dla mózgu
CO U˚YWANE – NIE ZANIKA. UKIERUNKOWANE åWICZENIA FIZYCZNE
I UMYS¸OWE POPRAWIAJÑ FUNKCJONOWANIE MÓZGU.
MARGUERITE HOLLOWAY
MÓZG ZOSTA¸ STWORZONY,
by si´ zmieniaç –
stanowczo mówi Michael M. Merzenich, siedzàc w
ma∏ej sali konferencyjnej University of California w
Medical Center w San Francisco. Ogromne okno z
lewej strony wychodzi na wzgórze g´sto poroÊni´te
eukaliptusami, których ga∏´zie poruszajà si´ na wie-
trze. Obserwacja Merzenicha, ˝e z mózgiem jest jak
z tymi ga∏´ziami – tzn. ˝e zmienia si´ on w zale˝no-
Êci od tego, w jakim kierunku popycha go doÊwiad-
czenie – nie wydaje si´ ju˝ tak radykalna jak w la-
tach osiemdziesiàtych, kiedy on i paru innych
badaczy przedstawili jà po raz pierwszy. Idea z po-
zoru jest ma∏o odkrywcza: oczywiÊcie, ˝e nasz mózg
sam si´ koryguje – przecie˝ si´ uczymy. Lecz Merze-
nich ma na myÊli coÊ wi´cej: zdolnoÊç mózgu do
zmiany ma powa˝niejsze implikacje.
Wyobraêmy sobie ogromny obszar zalewowy.
Jednego roku woda p∏ynie wieloma ma∏ymi ka-
na∏ami na wschód, w nast´pnym przedziera si´
przez Êrodek g∏´bokim korytem. Mija kolejny rok
i mapa rozlewiska wyglàda zupe∏nie inaczej: ze
wschodu na zachód p∏ynà kr´te strumienie. To sa-
mo dzieje si´ w mózgu – mówi dalej Merzenich.
– Pojawia si´ zmiana na wejÊciu – czy to w sferze za-
chowania, czy to w postaci zadania zr´cznoÊcio-
wego bàdê umys∏owego, takiego jak obliczenie na-
piwku lub rozegranie partii nowej gry planszowej
– i mózg odpowiednio si´ dostosowuje. Aparatura
do obrazowania mózgu metodà funkcjonalnego ma-
gnetycznego rezonansu jàdrowego ukazuje nowà
map´: rozjaÊniajà si´ inne obszary. I ani Merze-
nich, ani inni, którzy zajmowali si´ neuroplas-
tycznoÊcià, wcale nie mówià o m∏odych mózgach,
o rozwijajàcym si´ mózgu niemowl´cia czy ma∏ego
dziecka, zdolnym do nauczenia si´ pierwszego j´-
zyka, a nast´pnie, za jednym zamachem – drugie-
go. Oni opisujà doros∏y mózg, twój mózg.
Mówià, ˝e przez ca∏e ˝ycie mo˝e byç w znacz-
nym stopniu wcià˝ na nowo modelowany, bez ˝ad-
nych leków i operacji. JeÊli zajdzie potrzeba, ró˝ne
jego obszary mo˝na nauczyç wykonywania rozma-
itych zadaƒ. Gdy któryÊ obszar funkcjonuje êle lub
jest uszkodzony, inny mo˝e w∏àczyç si´ jako dubler
i odgrywaç jego rol´. Doniesienia o takim przesu-
ni´ciu zadaƒ dotyczà pacjentów po udarze, którzy
utracili mow´ lub zdolnoÊç poruszania si´, pacjen-
tów z pora˝eniem mózgowym, muzyków i ludzi in-
nych zawodów, którzy nie mogà poruszaç osobno
poszczególnymi palcami, a tak˝e osób z zaburze-
niem obsesyjno-kompulsyjnym czy zaburzeniem
czytania. Zdarza si´, ˝e serie intensywnych çwiczeƒ
umys∏owych i fizycznych likwidujà skutki urazu.
Nast´pnym krokiem – mówià Merzenich i jego
wspó∏pracownicy – jest rozwijanie i doskonalenie
PAèDZIERNIK 2003
ÂWIAT NAUKI
61
å
W
I
C
Z
E
N
I
A
HOMUNKULUS
W KORZE MÓZGOWEJ wyró˝niamy m.in.
kor´ czuciowà i kor´ ruchowà. Klasyczny
homunkulus dla ka˝dego z tych obszarów
ukazuje odpowiednià przestrzeƒ,
którà mózg wykorzystuje do przetwarzania
informacji i reagowania na informacj´
z ró˝nych cz´Êci cia∏a. Nowe odkrycia
wskazujà, ˝e w wyniku doÊwiadczenia
mapy te mogà si´ zmieniaç.
OKOLICA CZUCIOWA
OKOLICA RUCHOWA
KORA
RUCHOWA
LEWEJ
PÓ¸KULI
KORA
CZUCIOWA
LEWEJ
PÓ¸KULI
takich zabiegów, a tak˝e opracowanie opartych na
çwiczeniach terapii, skutecznych w leczeniu schi-
zofrenii, choroby Parkinsona, zwiàzanego z wie-
kiem ot´pienia, autyzmu i wielu innych powa˝nych
zaburzeƒ. „Chcia∏bym odkryç wszystkie sposoby
wykorzystywania plastycznoÊci mózgu do jego ulep-
szania – rozmarza si´ Merzenich. – Jestem przeko-
nany, ˝e w przysz∏oÊci nie b´dzie to niczym niezwy-
k∏ym. Zrozumiemy, ˝e mózg trzeba çwiczyç i trzeba
to robiç w konkretny sposób.”
Wielu ludziom – tym, którzy medytujà, stosujà
biologiczne sprz´˝enie zwrotne lub poddajà si´ psy-
choterapii – ta idea mo˝e wydawaç si´ zgodna z
intuicjà: skoncentruj swój wysi∏ek w okreÊlony spo-
sób, a twój mózg zmieni si´, gdy pojmie twoje za-
chowanie. Dla neurobiologów i lekarzy takie po-
dejÊcie oraz jego potencjalne kliniczne zastosowania
sà czymÊ nowym. „Jeszcze pod koniec lat siedem-
dziesiàtych i przez ca∏e lata osiemdziesiàte mózg
uwa˝ano za niemodyfikowalnà czarnà skrzynk´ –
mówi Thomas P. Sutula, dyrektor Centrum Neuro-
biologii w University of Wisconsin-Madison. – Cze-
ka nas prawdziwa rewolucja.”
Na razie to poczàtek i trudno si´ do niej przy∏à-
czyç, cz´Êciowo dlatego, ˝e jednego z jej przywód-
ców nie sposób zmusiç do zaj´cia stanowiska.
Wystarczy wspomnieç nazwisko Merzenicha w
obecnoÊci neurobiologa, a z pewnoÊcià zacznie wy-
chwalaç jego b∏yskotliwoÊç i b´dzie chcia∏ z nim
rozmawiaç, na koƒcu jednak doda: „jeÊli tylko uda
si´ go znaleêç”. Ludzie opowiadajà, ˝e byli zahip-
notyzowani, kiedy prezentowa∏ swojà wizj´, a kil-
ka dni póêniej zaczynali si´ zastanawiaç, jak to si´
sta∏o. „O co tu chodzi?” – pyta jeden z naukowców.
„To cz∏owiek-widmo” – ˝artuje inny. Niektórzy za-
chowujà rezerw´ wobec Merzenicha, poniewa˝ aby
rozwijaç terapie oparte na plastycznoÊci, rozpoczà∏
dzia∏alnoÊç komercyjnà; uwa˝ajà, ˝e si´ poÊpieszy∏
z jej wprowadzeniem na rynek – nie przeprowa-
dzajàc wczeÊniej koniecznych testów.
Od synaps do struktur
JE
Â
LI NAWET POMIN
Ñå
KONTROWERSJE
wokó∏ Mer-
zenicha, pozostajà zasadnicze pytania dotyczà-
ce samej dziedziny. Chocia˝ badacze zdobyli ju˝
podstawowe dane, dzi´ki którym mo˝na zrozu-
mieç neuroplastycznoÊç opartà na nabywaniu
umiej´tnoÊci lub uruchamianà przez doÊwiadcze-
nie, jest jeszcze wiele niejasnoÊci. Dotyczà one
g∏ównie ograniczeƒ. Nikt dok∏adnie nie wie, jak
si´ ma plastycznoÊç mózgu doros∏ych do plastycz-
noÊci mózgu dzieci – poza tym, ˝e ta pierwsza
jest mniejsza. Nikt w pe∏ni nie rozumie, jak dzia-
∏a plastycznoÊç na rozmaitych poziomach: od
impulsów elektrycznych i neuroprzekaêników
po synapsy, sieci i wyspecjalizowane okolice móz-
gu. I nikt nie wie, ile mo˝e straciç jedna cz´Êç
mózgu, kiedy przejmuje obcià˝enie drugiej – ja-
ka mo˝e byç ciemna strona wykorzystywania
neuroplastycznoÊci.
„PlastycznoÊç jest najbardziej nadu˝ywanym s∏o-
wem w neurobiologii” – twierdzi Roger Nicoll, któ-
rego laboratorium UCSF równie˝ znajduje si´ w
San Francisco. Terminem tym zacz´to opisywaç
PRZEGLÑD /
Przemodelowanie mózgu
n
Wbrew d∏ugo utrzymujàcemu si´ przekonaniu doros∏y mózg nie jest
skamienia∏oÊcià. Jeden obszar mo˝e zajàç przestrzeƒ drugiego i przejàç
jego funkcje ∏atwiej, ni˝ si´ wydaje.
n
Badacze wykorzystujà neuroplastycznoÊç do leczenia osób z zaburzeniami
czytania, po udarach, z ró˝nymi postaciami zespo∏ów pourazowych
oraz w innych przypadkach.
n
Niektórzy naukowcy majà nadziej´, ˝e stosujàc çwiczenia fizyczne i gry
komputerowe, mo˝na przywróciç sprawnoÊç mózgu, pomóc pacjentom
przezwyci´˝yç problemy z pami´cià i ró˝nego rodzaju zaburzenia psychiczne.
62
ÂWIAT NAUKI
PAèDZIERNIK 2003
praktycznie ka˝dà zmian´ w mózgu, od poziomu
chemicznego przez tworzenie si´ nowych neuro-
nów (nazwane neurogenezà) do ponownego mapo-
wania wi´kszych struktur. Poziomem najbardziej
podstawowym jest ten, który bada Nicoll: plastycz-
noÊç synaps – miejsc, w których neurony komuniku-
jà si´ ze sobà za pomocà sygna∏ów chemicznych,
czyli neuroprzekaêników. Uczenie si´ powoduje
wzmocnienie po∏àczeƒ mi´dzy neuronami – przez
zwi´kszenie zarówno liczby po∏àczeƒ, jak i zdolno-
Êci neuronów do komunikowania si´ chemicznego.
Te zmiany powodujà, ˝e neurony tworzà ∏aƒcuch,
który mo˝e byç ponownie wykorzystany, by dopro-
wadziç do okreÊlonego ruchu, wywo∏aç uczucie lub
myÊl. To na poziomie synaps tworzy si´ lub zanika
plastycznoÊç.
Do lat szeÊçdziesiàtych uwa˝ano, ˝e u doros∏ych
nie mogà powstawaç nowe synapsy – gdy zatrzymu-
je si´ rozwój mózgu, uk∏ad po∏àczeƒ mi´dzy neuro-
nami zostaje „zamro˝ony”. Póêniejsze badania udo-
wodni∏y jednak, ˝e jest inaczej. Na przyk∏ad Geoffrey
Raisman i Pauline M. Field, wówczas pracujàcy w
Oxford University, wykazali, ˝e istnieje plastycznoÊç
synaps u doros∏ych. Inni naukowcy, m.in. Mark R.
Rosenzweig z University of California w Berkeley i
William T. Greenough z University of Illinois oraz
ich wspó∏pracownicy, dokonali prze∏omowych od-
kryç dotyczàcych wp∏ywu Êrodowiska i doÊwiadcze-
nia na mózg. Greenough na przyk∏ad odkry∏, ˝e no-
we synapsy mogà si´ tworzyç zarówno u m∏odych,
jak i u doros∏ych szczurów, gdy zwierz´ta b´dà wy-
konywaç nowe, trudne zadania lub zostanà umiesz-
czone w „z∏o˝onym Êrodowisku”, co oznacza – pod-
kreÊla Greenough – ∏adne klatki z ciekawymi
zabawkami, „z pewnoÊcià nie wymagajàce takiego za-
anga˝owania intelektualnego, jak Êrodowisko, w któ-
rym normalnie bytujà”. Te synapsy wp∏ywajà na po-
praw´ pami´ci i koordynacji ruchowej.
Po zbadaniu plastycznoÊci synaptycznej zacz´to
doceniaç plastycznoÊç w wi´kszej skali – na pozio-
mie ca∏ej sieci neuronów czy te˝ jakiejÊ okolicy
mózgu. By∏a to jednak koncepcja nienowa. Na prze-
∏omie XIX i XX wieku kilku uczonych twierdzi∏o,
Ludzie
UWA˚ALI
MÓZG
za niemodyfikowalnà
CZARNÑ SKRZYNK¢
.
˝e mózg jest materia∏em plastycznym, kszta∏towa-
nym przez doÊwiadczenie. Na przyk∏ad William
James uwa˝a∏, ˝e mózg jest nieustannie zmienia-
ny w wyniku doÊwiadczenia, a w latach dwudzie-
stych XX wieku Karl Lashley odkry∏, ˝e kora ru-
chowa u ma∏p zmienia si´ z tygodnia na tydzieƒ.
Podobne badania przeprowadzono w latach sie-
demdziesiàtych, przewa˝y∏y jednak opinie naukow-
ców, którzy uwa˝ali, ˝e mózg doros∏ego jest stabilny
i niezmienny: tylko w okresie rozwoju niemowl´-
cego i we wczesnym dzieciƒstwie, czyli w tzw. okre-
sach krytycznych, ulega on ogromnym zmianom.
„Uwa˝ano wtedy – mówi Merzenich – ˝e mózg jest
jak komputer, którego ostateczne i najwa˝niejsze
funkcje zostajà ustalone w okresach krytycznych.”
W latach osiemdziesiàtych Merzenich i jego
wspó∏pracownicy, w tym Jon Kaas z Vanderbilt
PONOWNE MAPOWANIE PALCÓW
BezpoÊrednio
po przeci´ciu nerwu
22 dni
po przeci´ciu nerwu
Przez zabaw´ do zdrowia
BADANIA NAD
å
WICZENIAMI
i tym, co zosta∏o nazwa-
ne wzbogacaniem (dostarczaniem stymulacji przez
zabaw´ lub rozwiàzywanie zadaƒ), wcià˝ trwajà i
budzà zainteresowanie ze wzgl´du na mo˝liwoÊç
klinicznych zastosowaƒ. Stymulacja i çwiczenie
przyÊpieszajà powrót szczurów do zdrowia po
uszkodzeniu mózgu, a z niedawno przeprowadzo-
nego eksperymentu wynika, ˝e u myszy z genem
warunkujàcym chorob´ Huntingtona, umieszczo-
nych w z∏o˝onym otoczeniu, choroba rozwija si´
wolniej. Greenough i inni wià˝à te efekty nie tylko
z tworzeniem si´ synaps, ale tak˝e z powstawaniem
naczyƒ krwionoÊnych i komórek zwanych astrocy-
tami, które odgrywajà wa˝nà rol´ w mózgu, oczysz-
czajàc go ze zb´dnych substancji, takich jak potas,
i utrzymujàc Êrodowisko wewn´trzne w stanie opty-
malnym dla neuronów. Intensyfikacji ulega tak˝e
tworzenie si´ mieliny, otoczki aksonów komórek
nerwowych, kluczowej dla przetrwania i skuteczne-
go dzia∏ania neuronu.
Palec
W klasycznym ju˝
doÊwiadczeniu z ma∏pami
Michael M. Merzenich
wykaza∏ plastycznoÊç map
korowych. Gdy przecià∏
nerw przewodzàcy informacj´
z cz´Êci palca lub r´ki
(
pokolorowane powierzchnie
z lewej
) do specyficznych
dla tych obszarów miejsc
w korze, odkry∏, ˝e miejsca
te zaczynajà odpowiadaç
tej cz´Êci d∏oni, której
przedtem nie s∏u˝y∏y
(
pokolorowane powierzchnie
z prawej
). Co wi´cej,
powierzchnia d∏oni
reprezentowana w tym
obszarze kory zwi´ksza si´
z up∏ywem czasu.
D∏oƒ
PAèDZIERNIK 2003
ÂWIAT NAUKI
63
Metoda
ograniczania
i wymuszania
ruchowego polega
na tym, ˝e pacjenci
poddawani sà
treningowi
wymuszajàcemu
wykorzystanie innej
cz´Êci mózgu
do wykonywania
czynnoÊci
uprzednio
sterowanej przez
uszkodzony obszar
kory. W wyniku
unieruchomienia
zdrowego ramienia
pacjent zmusza
swój mózg
do ponownego
nauczenia si´
u˝ywania ramienia
pora˝onego
w wyniku udaru.
University, przeprowadzili seri´ doÊwiadczeƒ, wy-
kazujàc, ˝e kora ruchowa u doros∏ej ma∏py mo˝e
ulec zmianie. Kora – zewn´trzna warstwa mózgu,
w której u ludzi znajdujà si´ okolice zwiàzane z
mowà i rozumowaniem – jest zorganizowana w ob-
szary informacji zmys∏owej, ruchowej, s∏uchowej
i inne. W jednym z badaƒ amputowali ma∏pie palec
i stwierdzili, ˝e okolica kory ruchowej, aktywowa-
na przez ten palec, zosta∏a szybko „zasiedlona”
przez projekcje neuronów przenoszàcych informa-
cje z sàsiedniego palca, z czego wynika, ˝e obszar
mózgu pierwotnie zawiadujàcy utraconym palcem
zaczà∏ byç wykorzystywany do monitorowania i
przetwarzania informacji z palca sàsiedniego.
Opuszczone miejsce natychmiast zajà∏ dziki lokator.
„Wtedy otworzy∏y mi si´ oczy” – mówi Merzenich.
Dla Êrodowiska neurobiologów by∏o to niezwyk∏e
odkrycie. „Merzenich jako jeden z pierwszych po-
kaza∏, ˝e mapy [neuronalne] sà ruchome; zrobi∏o to
na mnie ogromne wra˝enie – wspomina Bryan Kolb,
naukowiec kierujàcy badaniami nad neuroplastycz-
noÊcià w University of Lethbridge w Kanadzie. –
Podejrzewano, ˝e istnieje genetyczny plan mózgu i je-
go organizacji. Nikt jednak nie przypuszcza∏, ˝e mo˝-
na wykryç zmiany na tak ogólnym poziomie.”
Dzicy lokatorzy przenieÊli si´ z najbli˝szego sà-
siedztwa po prawej stronie, odleg∏ego o milimetry.
Póêniej w 1991 roku odkryto takich, którzy pokonali
odleg∏oÊç mierzonà w centymetrach. Fundamenty
pod to odkrycie po∏o˝y∏ wiele lat wczeÊniej Edward
Taub (obecnie pracujàcy w University of Alabama
w Birmingham) w badaniu, w którym kilku ma∏-
pom przecià∏ nerwy jednej r´ki, by zobaczyç, co
wydarzy si´ w ich mózgu. Taub zosta∏ zmuszony
do przerwania badaƒ przez obroƒców praw zwie-
rzàt, którzy nag∏oÊnili spraw´ ma∏p z Silver Spring
i doprowadzili do procesu.
Kilka lat póêniej te same ma∏py bada∏ Tim P. Pons
z Wake Forest University School of Medicine, Taub
i inni naukowcy. Odkryli coÊ niezwyk∏ego. Obszar
mózgu, do którego pierwotnie dociera∏y informacje
z obecnie bezu˝ytecznego ramienia, teraz odbiera∏
informacje z twarzy. Obszary cia∏a, których dotyczy-
∏a ta zmiana, by∏y od siebie odleg∏e. „W korze dosz∏o
do pot´˝nej reorganizacji. Nikt wczeÊniej takiej
mo˝liwoÊci nie dopuszcza∏ – wyjaÊnia Ford Ebner
z Vanderbilt University. – By∏ to kolejny kamieƒ mi-
lowy.” Doros∏y mózg wyraênie by∏ dynamicznym i
sprawnie dzia∏ajàcym w∏odarzem: ka˝da pusta prze-
strzeƒ musia∏a zostaç zagospodarowana.
Mózg muzyka
PRZEZ OSTATNIE
20
LAT
wyniki badaƒ na ma∏pach by-
∏y zbie˝ne z danymi uzyskanymi u ludzi, a plastycz-
noÊç korowa sta∏a si´ uznanà cechà doros∏ego
mózgu. Badajàc ludzi, którzy stracili r´k´ lub nog´,
stwierdzono, ˝e przestrzeƒ, która niegdyÊ rozszy-
frowywa∏a informacje z tej koƒczyny, mo˝e zostaç
skolonizowana przez neurony „obs∏ugujàce” tu∏ów
lub twarz. Obszar kory u muzyków grajàcych na
instrumentach strunowych, zarzàdzajàcy r´kà, któ-
rà wykonujà oni palcówki, jest wi´kszy ni˝ obszar
zarzàdzajàcy r´kà niepalcujàcà, a najwi´kszà prze-
strzeƒ zajmujà palce najcz´Êciej u˝ywane. Kora
wzrokowa u osób pos∏ugujàcych si´ alfabetem
Braille’a staje si´ aktywna, kiedy dotykajà one pal-
cami wypuk∏oÊci. Poniewa˝ wszystkie dane by∏y
zbie˝ne, Merzenich, Taub i inni zacz´li si´ zasta-
nawiaç, jak spo˝ytkowaç te obserwacje dla dobra
osób z ró˝nymi upoÊledzeniami i urazami. „Wie-
dzieliÊmy, ˝e przez ca∏e ˝ycie mózg jest plastyczny
– mówi Merzenich. – To sk∏oni∏o nas do postawie-
nia pytania, czy mo˝na doprowadziç do korzystnej
zmiany w mózgu starszych osób.”
Najmocniejszy dowód – ˝e mózg, dzi´ki jego pla-
stycznoÊci, mo˝na leczyç – stanowià wyniki badaƒ
na pacjentach po udarze, które Taub i jego wspó∏-
pracownicy rozpocz´li w latach osiemdziesiàtych.
Podczas wczeÊniejszych eksperymentów Taub od-
kry∏, ˝e ma∏py, którym przeci´to nerwy ramienia,
wcià˝ nim porusza∏y, gdy wymuszano to impulsem
elektrycznym. Okaza∏o si´, ˝e ludzie, którzy z powo-
du udaru utracili funkcj´ ruchowà, tak˝e mogà
nauczyç si´ ponownie u˝ywaç koƒczyny. Taub i jego
wspó∏pracownicy – Thomas Elbert z Universität
Konstanz i Wolfgang Mittner z Friedrich-Schiller
Universität w Jenie – najpierw unieruchamiali
sprawne rami´, a nast´pnie zalecali pacjentom
intensywne çwiczenia ruchowe i trening pora˝onego
ramienia wiele godzin dziennie. Po dwu tygodniach
pacjenci znów poruszali ca∏kowicie, zdawa∏oby si´,
bezw∏adnà koƒczynà. Leczenie to nazwano metodà
ograniczania i wymuszania ruchu (CI – constraint-
Plik z chomika:
zznn
Inne pliki z tego folderu:
mozg_objasniony.pdf
(21579 KB)
Do_lekow_przez_geny.pdf
(444 KB)
Cwiczenia dla mozgu - neuroplastycznosc.pdf
(190 KB)
Déjà vu.pdf
(279 KB)
Déjà vu.docx
(18 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
!ebooki teologiczne zbiorczo!
!Teologia katolicka - teksty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin