Konfucjanizm - Artykul.pdf

(59 KB) Pobierz
Konfucjanizm
Religia Chin w okresie Czou ( X-III w pne) była połączeniem kultu
przyrody i czci przodków. Ludzie starali się zyskać przychylność duchów
modląc się do nich i składając ofiary. Do głównych bóstw w tym okresie
należały: Niebo, Ziemia, ciała niebieskie, Słońce, Księżyc, planety, zjawiska przyrody, cztery
pory roku, cztery strony świata oraz pięć części domu: brama, mur, ognisko domowe, drzwi i
dziedziniec.
Pierwotna technika wróżenia polegała na dotykaniu rozpalonym przedmiotem kości
łopatkowej dużego zwierzęcia lub skorupy żółwia. Wróżono też z łodyg krwawnika. Powszechna
była wiara w duchy lokalne i demony (słowo demon oznaczało ten, który powraca). Uprawę ryżu,
wiarę w smoki, wiele wyobrażeń mitologicznych oraz obyczajów ludowych dotyczących
płciowości wniosły kultury południowe Chin. Natomiast obrzędy przywoływania duchów zmarłych
oraz obłąkanych na pewno pochodzą z północy.
W okresie Czou (I tysiąclecie p.n.e.) rozwinął się silnie kult nieba, jako siły kierującej sprawami,
na które człowiek nie ma wpływu oraz najwyższej zasady
etycznej. Na przełomie IV i III w p.n.e. władzę w Chinach
przejęła dynastia Ts`in - pierwsza dynastia ogólnochińska.
Przejęła ona zasady głoszone wcześniej przez tzw. szkołę
prawników (głosili oni, iż zasady etyczne są rzeczą
powierzchowną, natura ludzka jest zła, najlepszą formą
oddziaływania na nią jest system kar i nagród, stąd wsławili się
brutalnymi metodami postępowania). Po upadku dynastii Ts`in
metody te stosowano nadal. Osobą, która chciała uzdrowić
zachodzące stosunki społeczne, był Konfucjusz. Uważał on, iż
władcy i ludzie powinni wzorować się na tradycji i naśladować
dawne wzory postępowania. Nie zajmował sie zjawiskami
nadprzyrodzonymi, skupiał się bowiem na obowiązkach wobec ludzi i życiu doczesnym. Jego
system etyczny opierał się na tzw. tradycji "kun-tsy" - ideału dobrego pana feudalnego.
Powinien on być sprawiedliwy, ludzki i znać zasady obowiązującej etykiety. Konfucjanizm nie
przewidywał żadnych kar za niewypełnianie ideału. W dawnych Chinach bowiem potępienie
społeczne było tak silna sankcją, że prowadziło nawet do samobójstwa. Konfucjanizm obejmował
życie publiczne, rodzinne, a także życie jednostki. Od czasów dynastii Han do tego wieku był
oficjalną religią chińską, podlegał wielu zmianom.
Kontynuatorem myśli Konfucjusza był Mencjusz, a w latach 315 -235 p.n.e. został
przetworzony przez myśliciela Sun-tsy. Do podstawowych jego
zasad należało: stworzenie rytuału oraz karanie naruszajacych
normy. Uważał bowiem, iż człowiek rodzi się zły, a nabywać
może cechy dobre, stąd wychowanie jest niszczeniem natury
pierwotnej człowieka i gromadzeniem dobrych cech przez
naukę i rozmyślania. Natomiast Tun-Czung-szu stworzył
989372015.032.png 989372015.033.png 989372015.034.png 989372015.035.png 989372015.001.png 989372015.002.png 989372015.003.png 989372015.004.png 989372015.005.png 989372015.006.png 989372015.007.png 989372015.008.png 989372015.009.png 989372015.010.png 989372015.011.png 989372015.012.png 989372015.013.png 989372015.014.png 989372015.015.png 989372015.016.png 989372015.017.png 989372015.018.png 989372015.019.png 989372015.020.png 989372015.021.png 989372015.022.png 989372015.023.png 989372015.024.png 989372015.025.png 989372015.026.png 989372015.027.png 989372015.028.png 989372015.029.png 989372015.030.png 989372015.031.png
system metafizyczny dla Konfucjanizmu. Włączył do niego zasadę dwóch pierwiastków: in i jang
oraz zasadę 5 elementów. Wprowadził także astrologię i odczytywanie zjawisk przyrody jako
korzystnych i niekorzystnych dla narodu. Za kontynuację kultu przodków uznać można
rozwijający się kult Konfucjusza, składano mu bowiem ofiary i wznoszono świątynie. Przez 2000
lat konfucjanizm był religią panująca w Chinach. Jeszcze w 1934 r. obchodzono datę narodzin
Konfucjusza jako święto narodowe.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin