Rekrutacja pracowników na przykładzie Zakładów azotowych w Tarnowie-Mościcach SA.doc

(397 KB) Pobierz
Sposób zatrudnienia pracowników zależy w dużej mierze od realizowanego modelu polityki personalnej

MAŁOPOLSKA WYŻSZA SZKOŁA EKONOMICZNA

- WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I MARKETINGU –

 

ZARZĄDZANIE FIRMĄ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANNA OPOZDA

 

 

 

 

REKRUTACJA PRACOWNIKÓW

NA PRZYKŁADZIE

„ZAKŁADÓW AZOTOWYCH

W TARNOWIE – MOŚCICACH” S.A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca licencjacka napisana

pod kierunkiem

dr Anny Piechnik - Kurdziel

 

 

Tarnów, 2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyrazy podziękowania składam

Pani Doktor Annie Piechnik – Kurdziel

za okazaną mi życzliwość i cenne wskazówki

udzielone mi przy pisaniu poniższej pracy.

SPIS TREŚCI

 

WSTĘP...........................................................................................................................4

ROZDZIAŁ 1    PROCES REKRUTACJI PRACOWNIKÓW...............................6
1.1 Modele polityki personalnej.....................................................................................6

1.2  Pojęcie rekrutacji personelu.....................................................................................8

1.3  Etapy rekrutacji personelu......................................................................................10

1.4  Rodzaje rekrutacji personelu..................................................................................15

1.5  Źródła rekrutacji personelu.....................................................................................16

1.6  Wybór metody poszukiwań pracowników.............................................................26

1.7  Metody rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej.......................................................26

1.8  Alternatywy rekrutacji personelu...........................................................................36

1.9  Selekcja kandydatów do pracy...............................................................................41

ROZDZIAŁ 2    ZAGADNIENIA METODYCZNE................................................43
2.1 Cel i metody badania...............................................................................................43

2.2 Charakterystyka „Zakładów Azotowych” S.A. w Tarnowie - Mościcach..............44

2.3 Struktura organizacyjna „Zakładów Azotowych” S.A. ..........................................45

ROZDZIAŁ 3    REKRUTACJA PRACOWNIKÓW W „ZAKŁADACH AZOTOWYCH” W TARNOWIE – MOŚCICACH S.A.........................................49
3.1 Źródła rekrutacji pracowników w Zakładach Azotowych S.A...............................49

3.2 Metody rekrutacji pracowników w Zakładach Azotowych S.A.............................49

3.3 Selekcja kandydatów do pracy w Zakładach Azotowych S.A................................56

ROZDZIAŁ 4   OCENA I PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH...............................................................................................................58

Bibliografia....................................................................................................................62

Spis rysunków...............................................................................................................64

Spis tablic......................................................................................................................64

Załączniki......................................................................................................................65

 

WSTĘP

 

 

Najważniejszym zasobem organizacji są ludzie, którzy dostarczają jej swoją pracę, uzdolnienia, twórczość i energię. Strategia organizacji i wszystkie jej cele realizowane są przez pracowników. To oni tworzą firmę i uczestniczą w jej życiu.

Na sukces każdej firmy pracują zatrudnieni  w niej ludzie, a ich kompetencje, wiedza, umiejętności, doświadczenie i postawy decydują o sprawności i efektywności przedsiębiorstwa. Dlatego ważne jest, aby wybrani kandydaci byli w stanie efektywnie wykonywać swoją pracę. Los firmy zależy od jej uczestników. Pracownicy wpływają na to, że organizacja jest bardziej wydajna i rentowna, służą pomocą przy wyszukiwaniu i rozwiązywaniu problemów firmy.

Bardzo duże znaczenie ma profesjonalne podejście do rekrutacji personelu, która wychodząc od głównych celów zarządzania zasobami ludzkimi i uwzględniając nadrzędne cele organizacji, zapewnia jej kompetentnych pracowników na korzystnych warunkach finansowych.

Rekrutacja spełni swoje zadanie, gdy zapewni stały dopływ wykwalifikowanych kadr, dotrze do odpowiednich kandydatów i skłoni ich do przyjęcia oferty pracy. W niniejszej pracy zostało przedstawione gdzie i w jaki sposób można poszukiwać kandydatów do pracy.

Celem pracy jest przedstawienie procesu rekrutacji jako jednej
z podstawowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi.

Całość pracy składa się z czterech rozdziałów. W opracowaniu tym wykorzystano wynik własnych obserwacji, wywiady z osobami funkcyjnymi oraz dostępną literaturę przedmiotową.

Rozdział pierwszy Proces rekrutacji pracowników przedstawia metody, źródła
i alternatywy rekrutacji pracowników. Starano się także wyjaśnić pojęcie rekrutacji, jakie są jej rodzaje i etapy. Rozdział ten jest rozdziałem czysto teoretycznym.

 

Rozdział drugi Zagadnienia metodyczne poświęcony został celowi badania oraz przedstawia wykorzystane metody badań własnych. Zawiera również charakterystykę miejsca badania i przedstawia strukturę zatrudnienia pracowników Zakładów Azotowych S.A. w latach 1997 - 2001 pod względem wieku i wykształcenia oraz strukturę organizacyjną firmy.

Następny rozdział Rekrutacja pracowników w Zakładach Azotowych S.A.  jest rozdziałem praktycznym. Zawiera wyniki badań własnych. Przedstawiono tu w jaki sposób firma rekrutuje kandydatów do pracy oraz omówiono wykorzystywane do tego celu metody.

W rozdziale czwartym Ocena i podsumowanie wyniku badań własnych zawarto  ocenę badań własnych oraz zalecenia na przyszłość dla badanej firmy. Przedstawiona analiza umożliwia ocenę wykorzystywanych metod rekrutacyjnych w analizowanym przedsiębiorstwie. Wnioski dotyczące wyżej wymienionych kwestii znajdują się
w podsumowaniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1

PROCES REKRUTACJI PRACOWNIKÓW

 

1.1   Modele polityki personalnej

 

Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest dobór takich pracowników, którzy najlepiej będą realizować plany przedsiębiorstwa[1].

Źródłem sukcesu firmy jest personel rozumiany jako ogół ludzi wchodzących w skład danej organizacji wraz ze swoimi kwalifikacjami, umiejętnościami, zdolnościami
i możliwościami.      

 

Sposób zatrudnienia pracowników zależy  w dużej mierze od realizowanego modelu polityki personalnej. Najczęściej stosuje się model sita lub kapitału ludzkiego

„Model sita” – wskazuje na selekcję pracowników jako podstawową działalność  komórek personalnych. Sprowadza się do poszukiwania i doboru na odpowiednie stanowisko najlepszych pracowników. Nacisk kładzie się na promowanie i nagradzanie tych, którzy osiągają najlepsze wyniki. Najgorsi są zwalniani z firmy[2].

Mechanizm ten w istocie działa jak sito, odsiewając słabszych, 
a pozostawiając najlepszych.

Model sita dostosowany jest do rynku pracodawcy, czyli takiego, na którym chętnych jest zdecydowanie więcej niż wolnych miejsc.

„Model kapitału ludzkiego” – przywiązuje się mniejszą wagę do selekcji pracowników. W tym modelu  firma inwestuje w rozwój zatrudnionych i ponosi koszty związane z doskonaleniem pracowników.

Według tego modelu poszukuje się osób niekoniecznie najlepszych, ale tych, które są otwarte, mają chęć i motywację do pracy[3].

Model ten może być stosowany w dowolnych warunkach rynku pracy.

Wybór modelu polityki personalnej nie jest dla firmy przypadkowy. Wpływa na niego sytuacja na rynku pracy, strategia firmy i jej możliwości finansowe oraz kontekst kulturowy, w jakim działa. Analiza wskazanych uwarunkowań pozwala na przyjęcie właściwego modelu polityki personalnej, zapewniającego firmie najlepszych pracowników w konkretnej sytuacji.

 

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników to kluczowe elementy polityki personalnej prowadzonej w każdej organizacji.

Zatrudnienie personelu stanowi kluczowy proces, za pomocą którego umiejscawia się poszczególne osoby, które będą realizowały misję i plany organizacji. Proces ten jest w dużym stopniu poddany regulacjom prawnym.

 

Proces zatrudniania może zostać sklasyfikowany według trzech powiązanych grup działań:

1.      Pozyskiwanie zasobów ludzkich. Chodzi tutaj o prognozowanie i planowanie zapotrzebowania w dziedzinie zatrudnienia, analizę i opis pracy, rekrutację, selekcję oraz wdrożenie nowego pracownika do pracy.

2.      Utrzymywanie zasobów ludzkich. Dotyczy to rutynowego administrowania sprawami płacowymi; ruchów wewnętrznych, takich jak awanse i przeniesienia, a także nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy oraz dodatkowych świadczeń socjalnych.

3.      Rozwój zasobów ludzkich. Punkt ten zawiera szkolenie pracowników
w nowych umiejętnościach, wdrażanie programów doskonalenia kierowniczego i zawodowego, a także ocenę wykonania[4].

 

 

Jedną z podstawowych funkcji zarządzanie zasobami ludzkimi
i wykorzystywaną we wszystkich organizacjach jest rekrutacja – zatrudnianie pracowników.

Proces zatrudniania rozpoczyna się od momentu rozpoczęcia rekrutacji.

1.2 Pojęcie rekrutacji personelu

 

„Rekrutacja” oznacza pozyskiwanie przez organizację kandydatów do pracy
w liczbie umożliwiającej ich racjonalną selekcję i polega na działaniach organizacji na rynku pracy ukierunkowanych na poinformowaniu potencjalnych kandydatów o firmie i warunkach uczestnictwa w niej oraz na wytworzeniu pozytywnych postaw i chęci zatrudnienia[5].

 

Organizacja

                                                         Wakaty  

                  Wewnętrzny

                  rynek pracy

 

 

 

 

 











 



Selekcja







Pula kandydatów

Rekrutacja







                      

                                                Zewnętrzny





                                                rynek pracy

 

 

Rys. 1   Ogólny model rekrutacji i selekcji

 

Źródło:  M. Kostera, S. Kownacki, Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji [w.] Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A. K. Koźmińskiego, W. Piotrowskiego, PWN, Warszawa 1999, s. 463.

 

Ogólnym celem rekrutacji jest pozyskanie pracowników do pokrycia ustalonych wcześniej potrzeb personalnych w wymiarze ilościowym, jakościowym, czasowym
i przestrzennym, przy czym należy mieć na uwadze osadzanie określonych stanowisk w kontekście celów i struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa[6].   



USTALANIE AKTUALNYCH LUB PRZYSZŁYCH POTRZEB KADROWYCH

ZAKTUALIZOWANE ZADANIA WZGLĘDNIE FUNKCJE ORAZ OPIS ŚRODOWISKA PRACY



OCENY RYNKÓW PRACY I SPOSOBÓW DOTARCIA DO KANDYDATÓW DO ZATRUDNIENIA

KWESTIE WYBORU WEWNĘTRZNYCH LUB ZEWNĘTRZNYCH ZASOBÓW LUDZKICH JAKO ŹRÓDEŁ SIŁY ROBOCZEJ



 



Określenie dróg do rynku pracy

 



Wykorzystanie dróg do rynku pracy

Wstępna ocena kandydatów



Zaplanowanie i przeprowadzenie rozmów wstępnych z kandydatami

 



Sporządzenie listy rankingowej obu kandydatów

 





Metody doboru personelu

 



Dobór personelu

 

Określenie warunków umowy i jej podpisanie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin