Scenariusz zajęć dla dzieci 5- i 6-letnich
· zapoznanie z rodzajami i koniecznością sortowania odpadów wytwarzanych przez ludzi
dziecko:
· wymienia rodzaje odpadów (minimum trzy)
· segreguje śmieci do odpowiednich pojemników
· opowiada o zagrożeniach wynikających z nadmiernego zaśmiecania środowiska
· słowna – opowiadanie, rozmowa
· czynna – zadań stawianych dziecku
· percepcyjna – oparta na bezpośrednim spostrzeganiu
· metody aktywizujące (burza mózgów, problemowa)
· cztery pudła tekturowe w tym jedno pełne odpadów z tworzyw sztucznych, papieru, plastiku
· farby i pędzle
o ZJADEK ZŁOMU
o PLASTIKOWY ŁASUCH
o KUFEREK PAPIEREK
o oraz kartki z treścią (wierszyki własne):
§ Pudło nr 1: bardzo proszę wszystkie dzieci niech wrzucają do mnie śmieci, ale tylko metalowe czyli złom. Lubię śrubki, gwoździe, blaszki, różne puszki i druciki. To są moje smakołyki.
§ Pudło nr 2: bardzo proszę wszystkie dzieci niech wrzucają do mnie śmieci. Te niezwykłe, kolorowe, bardzo sztuczne, plastikowe.
§ Pudło nr 3: bardzo proszę wszystkie dzieci niech wrzucają do mnie śmieci, ale tylko papierowe. Gazety przeczytane, rysunki nieudane, papierki po cukierkach i inne papierowe śmieci – oddajcie mi kochane dzieci.
Nauczycielka zwraca się do dzieci:Dzisiaj w naszej sali pojawiły się trzy tajemnicze pudełka. Dzieci czytają napisy (lub nauczycielka czyta – napisy jw.) i podają propozycje do czego potrzebne są pudełka. Nauczycielka czyta treść kartek, następnie rozmawia z dziećmi na ten temat, sugerując, że te pudła to kosze na śmieci, odpady.
· Czyste powietrze i woda to przyrody uroda!
· Do buzi cukierki, do kosza papierki!
· Mamy dobre rady na wszystkie odpady!
· Przyrodę kochamy, więc o nią zadbamy!Po powrocie do sali dzieci wykonują rysunek na temat: „Piękna przyroda”
jzm81