Formy arteterapii:
Sama arteterapia w swoich działaniach przybiera wiele różnych form. Wyróżniamy więc:Dramatoterapia czyli psychodrama, czyli teatroterapia – terapia poprzez przygotowanie spektakli teatralnych i uczestniczenie w nich poprzez odgrywanie ról.
CEL:v zdobywanie samowiedzy, rozwijanie wyobraźni i poczucie sprawstwa;v uświadomienie sobie własnych przekonań i uczuć;v pozwala wypróbować nowe sposoby zachowania;v pomaga uwolnić się od wspomnień i niepokojów i lepiej zrozumieć siebie;v dzięki niej uwalniane są lęki oraz ekspresja silnych emocji;v kształci samodzielne myślenie oraz działanie i otwartej postawy wobec otoczenia;v pogłębia odczucia emocjonalne, wzbogaca wyobraźnię oraz rozwój osobowości;v poprawia komunikację dziecka z otoczeniem.
ŚRODKI REALIZACJI:v przygotowywanie teatrzyków lalek i cieni;v wykonywanie inscenizacji i improwizacji;v praca z dramą na różnych zajęciach;Terapia plastyczna z chromoterapią – terapia za pomocą różnych sztuk i technik plastycznych oraz kolorów.
CEL:v dostarcza przestrzeni, pozwalając na swobodną twórczość;v stanowi bezpieczny i akceptowany przez dzieci sposób wypowiedzi tego, co jest trudne do opisania słowami;v odzwierciedla problemy i negatywne emocje;v jest obrazem osobowości autora;v realizuje zamierzenia i pragnienia, które nie miały okazji być spełnione w rzeczywistości;v kształci umiejętności projekcyjne i konstrukcyjne;
ŚRODKI REALIZACJI: tworzenie prac plastycznych za pomocą różnych technik: malowaniev pędzlem, palcami, rysowanie, lepienie z gliny, masy solnej, rzeźbienie, modelowanie, wycinanie, wydzieranie;Muzykoterapia z choreoterapią – obejmuje oddziaływanie za pomocą muzyki i jej elementów (dźwięku oraz rytmu) oraz tańca.
CEL:v może służyć nawiązywaniu relacji międzyludzkich i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych (zwłaszcza w nazywaniu emocji);v działa uspokajająco, ale też aktywizująco i pobudzająco;v wpływa na zmianę aktywności systemu nerwowego, napięcia mięśniowego, przyspiesza przemianę materii, modyfikuje oddychanie;v ma pomóc w rozwoju ciała, doskonali ruchy poprawiając ich wyrazistość i elastyczność;v ćwiczy koordynację ruchową, poczucie rytmu i harmonii;v pomaga odzyskać kontakt z własnym ciałem, odblokowuje miejsca, gdzie została uwięziona energia;v poprawia kontakty interpersonalne z otoczeniem;v angażuje do pracy wszystkie analizatory;v kształci wyobraźnię i pamięć ruchową;
ŚRODKI REALIZACJI:v akompaniowanie do śpiewu z wykorzystaniem instrumentów muzycznych oraz klaskania, tupania itp.;v przedstawianie ruchem treści słyszanej melodii;v wykonywanie ćwiczeń rytmiczno – ruchowych przy zabawach rytmicznych;v improwizacje ruchowe;v ćwiczenia oddechowe;Biblioterapia z poezjoterapią – czyli terapia z wykorzystaniem odpowiednio dobranej literatury – książek, publikacji literackich, poezji, albumów.
CEL:v wpływa na pozytywną postawę dziecka;v daje wiarę w pokonywanie trudności;v oddziałuje w kierunku zmiany obrazu samego siebie;v przeciwdziała niepożądanym emocjom, osłabieniu ich i wygaszeniu;v wzbudza emocje wpływające korzystnie na samopoczucie i właściwe funkcjonowanie organizmu;v przyczynia się do rozwoju wyobraźni, poszerza sferę przeżyć; v wpływa na poczucie własnej wartości i pomaga uwierzyć we własne możliwości;
ŚRODKI REALIZACJI:v czytanie i analizowanie wybranych, odpowiednich do wieku lektur, bajek i poezji;v próby zmian treści lub zakończenia opowiadania, bajek;v samodzielne tworzenie poezji, bajek;Terapia zajęciowa - terapia poprzez wykonywanie określonych zajęć i prac ręcznych.
CEL:v poprzez wykonywanie różnych czynności doskonali swoją sprawność manualną;v utrzymuje dziecko w sprawności fizycznej i psychicznej;v wdraża do wyrażania własnej ekspresji w pracach ręcznych;v pobudza sensorycznie – wielozmysłowe postrzeganie świata;v kreuje przestrzeń, pozwala poznać dystans i granice;v jest relaksem, przyjemnością i odpoczynkiem;v sublimuje uczucia i postawy dzieci;v tworzy atmosferę życzliwości i wspólnoty podczas wykonywania prac;
ŚRODKI REALIZACJI:v tworzenie prac ręcznych z różnych materiałów;v projektowanie i wykonywanie dekoracji i rekwizytów do przedstawień teatralnych i inscenizacji;
1
asiaf83