Spacer_po_jesiennym_lesie.doc

(48 KB) Pobierz
Spacer po jesiennym lesie

Spacer po jesiennym lesie

Maria Fiszer, Bożena Długosz - Miejskie Przedszkole Integracyjne Nr 35 w Częstochowie

Grupa integracyjna 5 - latków


Miejskie Przedszkole Integracyjne Nr 35 w Częstochowie

Projekt sytuacji edukacyjnej w grupie integracyjnej 5-latków

Grupa:18 dzieci zdrowych i 5 dzieci niepełnosprawnych

(1- autyzm wczesnodziecięcy,1-zespół Downa,1-upośledzenie umysłowe i ruchowe, brak mowy czynnej,1-dziecięce porażenie mózgowe,1—opóźnienie umysłowe i zaburzenia emocjonalne).

Data: 21 października 2002 r.

Opracowanie propozycji zajęć i prowadzenie:

Maria Fiszer, Bożena Długosz – nauczyciel wspomagający

  1. Organizacja grupy, przygotowanie do zajęć wynikających z realizowanych treści programowych.

o        Zabawy w kącikach zainteresowań. Samodzielny wybór pomocy i rekwizytów. Zgodna, bezkonfliktowa zabawa, porządkowanie miejsca zabawy i wykorzystywanych pomocy. Stosowanie form grzecznościowych.

o        Ćwiczenia oddechowe „Wiatr i liście” – nauczycielka grając na flecie sugeruje siłę wiatru. Dzieci dmuchają liście zawieszone na gałązkach zgodnie z natężeniem dźwięku. Dzieci niepełnosprawne wykonują ćwiczenie poprzez naśladownictwo.

o        Udostępnienie ilustracji atlasu grzybów – oglądanie, próby nazywania najczęściej spotykanych grzybów w naszych lasach.

o        Ćwiczenia poranne wg materiałów nauczycielki.

  1. Zajęcia wynikające z realizowanych treści programowych.

o        Temat : „Spacer po jesiennym lesie”.

Cel ogólny: wzbogacanie wiadomości dzieci na temat ekosystemu – las.

Cele operacyjne: dziecko potrafi

§         rozpoznać i nazwać materiał przyrodniczy ( dz. Niepełnosprawne wskazać materiał nazwany przez nauczycielkę),

§         opisać cechy charakterystyczne na podstawie dotyku i wzroku ( dz. N. tworzenie pary identycznych przedmiotów,

§         reagować na umowne sygnały słowne i wzrokowe,

§         współdziałać w parze i zespole,

§         poprawnie liczyć ( dz. N. wskazywać palcem kolejno przeliczane elementy),

§         przedstawić ruchem wybrane zwierzę – sposób poruszania się,

§         oczekiwać na swoją kolej podczas wypowiadania się na określony temat ( dz. N. skupić uwagę przez dłuższą chwilę, słuchać wypowiedzi kolegów),

§         zaśpiewać piosenkę zgodnie z treścią i melodią ( dz. N. stosownie do posiadanych umiejętności od pełnego polecenia - do wystukiwania rytmu),

§         interpretować słowa piosenki,

§         rozpoznać i nazwać odgłosy lasu ( dz. N. poprzez wskazanie ilustracji),

§         ocenić siłę swoich dłoni (ostrożne, delikatne zbieranie grzybka z bibułki bez zgniatania).

Metody: elementy metod pedagogiki zabawy, elementarnej

matematyki wg Gruszczyk-Kolczyńskiej, ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, techniki metody dramy – pantomimy, elementy metod Marii Montessori.

Formy: zespół, grupa, indywidualna.

Przestrzeń edukacyjna: lampion ze świeczką, ilustracje zwierząt

leśnych, osłonki na ilustracje w postaci niebieskiej folii, postać Chochlika – pacynka, skrzynia z materiałem przyrodniczym, tacka, makieta lasu, korony z papieru, szarfy, obręcze, bibułkowe grzyby, puzzle 4-elementowe z postaciami zwierząt leśnych, muzyka relaksacyjna – kaseta magnetofonowa.

Przebieg zajęcia:

§         Zabawa integrująca „Iskierka”, wyciszenie poprzez spokojne i ostrożne przekazywanie przedmiotu z rąk do rąk – świecąca się świeczka w lampionie (dziecko niepełnosprawne pomaga przy jej zapaleniu),

§         Nauczycielka informuje dzieci, że dzisiaj na zajęciach będzie z nami nasz Chochlik. Odwołanie się do spostrzeżeń dzieci związanych z pacynką – wypowiedzi chętnych dzieci na temat naszego Chochlika (gdzie ostatnio gościł Chochlik, co zrobił w ogrodzie, w jaki sposób mogliśmy pomóc ogrodnikowi).

§         Chochlik przyniósł nam dzisiaj skrzynię, zobaczymy co w niej jest – dziecko N. (niepełnosprawne) pomaga w otwarciu skrzyni i wyjmuje kolejno materiał przyrodniczy. Wszystkie dzieci dokładnie oglądają szyszki, żołędzie, mech, liście, gałązki drzewa iglastego, liściastego, wrzos, korę, hubę (dz. N. należy pomóc w wyszukiwaniu sposobów badania materiału przyrodniczego angażując możliwie najwięcej zmysłów). Wypowiedzi dzieci na temat materiału trzymanego w dłoni – cechy charakterystyczne. Dziecko N. łączy w pary identyczne okazy pod względem koloru, zapachu, ciężaru, kształtu, nazwy. Dziecko, które jako ostatnie otrzyma okazy układa je na tacy. Dzieci na podstawie makiety nazywają miejsce, z którego Chochlik przyniósł te dary. Nauczycielka pyta, czego jest najwięcej w lesie... gdy dzieci mają problem – mówi zagadkę o liściach.

§         Zabawa „Drzewa i liście”. Dzieci dzielą się na dwie grupy, np. chłopcy i dziewczynki. Jedna grupa – drzewa – otrzymują korony w kolorach jesiennych, druga grupa – liście – otrzymują szarfy w kolorach takich, jak korony drzew. Drzewa stoją w określonym miejscu, liście wirują po całej sali w rytmie muzyki wykonując określone polecenia nauczycielki ( reakcja na sygnał słowny ( dz. N. dodatkowy sygnał w postaci podniesienia ręki przez nauczycielkę). Na sygnał „Drzewo” – liście szukają swojego drzewa i delikatnie się przytulają. Co pewien czas zmieniamy role.

§         „Wyprawa na grzyby”. W lasach rosną też grzyby – nie wiem, dlaczego nasz Chochlik nie przyniósł nam też grzybów. Nauczycielka pyta Chochlika, który udziela jej odpowiedzi na ucho. Już wiem! Nasz Chochlik nie wie, które grzyby można zbierać, a czy dzieci potrafią zbierać grzyby? Dobierzcie się w pary ( dz. N. w parze ze zdrowym). Tutaj rosną grzyby. Waszym zadaniem jest zbieranie tych grzybów, które znacie (dz. N. do koszyczka). Pamiętajcie o tym, jak należy się zachowywać w lesie! Gdy wrócicie z lasu, siądźcie przy obręczy i włóżcie do niej grzyby, które nazbieracie. Chochlik podchodzi do każdej pary i liczy, ile grzybów w obręczy. Liczy po dwa, co drugi – zadaniem dzieci jest poprawne przeliczanie i określenie, jaki błąd popełnia Chochlik przy liczeniu – dziecko zdrowe przelicza wskazując palcem dziecka niepełnosprawnego.

§         Zabawa ilustracyjna do piosenki pt. „Baletnica. Podział na dwa zespoły: I-zespół śpiewa piosenkę, II-zespół interpretuje słowa piosenki w wymyślony przez siebie sposób ( dz. N. ma do wyboru grę na instrumencie niemelodycznm).

§         Pantomima „Zwierzęta leśne”. W lesie można zobaczyć wiele zwierząt, nie tylko wiewiórkę, o której śpiewaliśmy, którą dzieci naśladowały. Jedne poruszają się bardzo szybko, inne powoli, jedne poruszają się na dwóch nogach, inne na czterech. Chętne dzieci proszę, żeby pokazały nam jak porusza się zwierzątko, które wylosują (dz. N. w parze z nauczycielką).

§         Niespodzianki – układanie puzzli w zespołach. Zadanie dla dzieci – gdy sprawdzisz, jaką wylosowałeś postać, wspólnie z kolegami ułóż o niej zagadkę tak, żebyśmy mogli odgadnąć, co wylosowałeś.

§         Zabawa „Echo”. Dzieci wybrały się na spacer do lasu. Nagle zrobiło się ciemno. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że zgubiliście się w tym lesie (dz. N. zasłania oczy ręką). Ja zamieniam się w dobrego duszka lasu – kogo znajdę i dotknę odezwie się, a wy możecie znaleźć drogę do domu tylko wtedy, gdy potraficie go naśladować. ( nauczycielka powtarza te czynność kilka razy).

§         Zabawa „Pomóż koledze wejść na drzewo”. Dzieci w trzyosobowych zespołach ( w każdym dziecko niepełnosprawne). Dwoje dzieci stara się podnieść kolegę w środku jak najwyżej.

§         Relaks przy muzyce „Spacer po lesie”. W pozycji leżącej – rozluźnienie napięcia mięśniowego przed zajęciami z plastyki, odprężenie.

o        Temat „Grzybki” – praca plastyczna.

Cel ogólny: Organizowanie i rozwijanie działalności plastycznej dziecka.

Cele operacyjne: dziecko potrafi

§         organizować miejsce pracy i potrzebne pomoce,

§         wykorzystać informacje w swojej pracy,

§         wykonać pracę techniką łączoną,

§         porządkować miejsce pracy,

§         dokonać samooceny wykonanej pracy,(dz. N. dodatkowo)

§         wyważać siłę swoich dłoni,

§         skupić uwagę na kolejnych etapach wykonywanej pracy,

§         zrozumieć instrukcję słowną,

§         poprosić o pomoc.

Metoda:

słowna - instrukcja, opis wykonania zadania.

czynna – zadanie do wykonania

oglądowa – pokaz.

Forma: indywidualna.

Przebieg zajęcia:

§         Nauczycielka śpiewa piosenkę „Grzybki”. Próby określenia tematyki śpiewanej piosenki. Nauczycielka zwraca uwagę dzieci na makietę lasu oraz brak grzybków. Dzisiaj w naszej sali będzie bardzo dużo grzybów, jeżeli znajdzie się dużo chętnych dzieci do pracy.

§         Nauczycielka objaśnia, co będzie potrzebne. Każde dziecko, które chce uczestniczyć w zajęciach gromadzi pomoce w miejscu, gdzie będzie pracować ( dowolny wybór miejsca pracy). Jednorazowy talerzyk, masa solna w kolorze zielonym., trzy kasztany, plastelina w białym i brązowym kolorze, liście z bibułki ( wybrać tylko liście w kolorach jesiennych).

§         Nauczycielka objaśnia, jak wykonać pracę – zwraca uwagę na estetykę ( dziecko niepełnosprawne wykonuje pracę równocześnie z nauczycielka naśladując jej ruchy).

§         Samodzielna praca dzieci zdrowych. Pomoc dzieciom niepełnosprawnym. Rozprowadzenie masy solnej na ograniczonej powierzchni z tektury falistej, wyrabianie plasteliny, łączenie plasteliny z kasztanem, umocowanie grzybka z mchu ( w masie solnej), ozdabianie pracy liśćmi w jesiennych kolorach.

§         Porządkowanie miejsca pracy, mycie rąk ( pomoc dz. N.).

§         Dzieci oceniają wykonaną pracę. Oglądają prace wykonane przez kolegów ( dz. N. rozpoznaje swoją pracę wśród innych).

§         Zorganizowanie wystawki prac plastycznych dzieci w kąciku przyrody.


Opracowanie: Maria Fiszer i Bożena Długosz -nauczycielki Miejskiego Przedszkola Integracyjnego nr.35 w Częstochowie

6

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin