Dobieram przedmioty i tworzę kolekcje. Klasyfikowanie..doc

(49 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 31

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Dobieram przedmioty i tworzę kolekcje

ZAGADNIENIE: Klasyfikacja

 

„Cześć! Cześć! – zabawa integracyjna ze wstążką

CEL: imienne przywitanie uczestników zabawy, harmonizowanie życia w grupie

„Wstążka” łączy dwoje dzieci siedzących w kole naprzeciw siebie dzieci te mówią sobie „ cześć!” lub witają się w wymyślony przez siebie sposób a następnie przekazują końce wstążki koleżance lub koledze z prawej strony, tworząc w ten sposób następną parę witających się dzieci (i tak w kółko).

 

„Zrośnięte bliźniaki” zabawa ruchowa

CEL: wyzwolenie energii grupowej, rozwijanie poczucia bezpieczeństwa

Dzieci dobierają się parami  i chodzą po sali „zrośnięte” częściami ciała wskazanymi przez prowadzącego, np. plecami, brzuchami, nosami itp. (wymienione części ciała stykają się ze sobą). Na sygnał dzieci zmieniają partnerów, zabawa może być z podkładem muzycznym

 

„Drzewo” – zabawa logorytmiczna

CEL: doskonalenie sprawności prawej ręki i orientacji w schemacie ciała

Dzieci  wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki  nr 57 cz. II  „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Palce małe                                                        /dz. unoszą przed siebie dłonie z rozstawionymi palcami

Ręce duże                                                        /kilkakrotnie wysuwają dłonie do przodu

Łokcie w dole                                          /przyciągają łokcie do ciała

Dłonie w górze                                           / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie

Ramię w prawo                                          / poruszają prawym ramieniem

Ramię w lewo                                          / poruszają lewym ramieniem

Tak się w lesie ….

Chwieje drzewo                                           / lekko przechylają się na boki nie

                                                                                    odrywając łokci od ciała

Można zabawę powtórzyć kilka razy w różnym tempie

 

Dobieram przedmioty i tworzę kolekcję – zabawa tematyczna W sklep

CEL: dobieranie przedmiotów wg określonej cechy, wyjaśnianie dlaczego przedmioty powinny być razem, wdrażanie do uważnego słuchania instrukcji, respektowanie jej i współdziałanie w zespole

1. dzielimy dzieci  na 4 zespoły , każdy zespół gromadzi przedmioty wg określonej cechy np. sklep z klockami, sklep z meblami, sklep zoologiczny, sklep przyborów szkolnych

2. wprowadzamy nastrój wesołej zabawy w urządzanie sklepu, dzieci gromadzą odpowiednie przedmioty z „hurtowni i sprowadzają do swojego sklepu”, dajemy dzieciom kilka  minut na przygotowanie towaru

3. kolejno każda grupa prezentuje swój  sklep, omawia zgromadzone przedmioty, uzasadnia swój wybór

 

Wiem o jakim przedmiocie myślisz? zabawa logiczna

CEL: rozszerzanie umiejętności segregowania i określania przedmiotów, rozumienie intencji, stawianie sensownych pytań i udzielanie trafnych odpowiedzi

1. wybieramy z każdej grupy po 2 przedmioty

2. zadajemy pytania do wybranego przedmiotu  a dzieci odpowiadają TAK lub NIE np.

- Czy to służy do zabawy?

- Czy zrobione jest z plastiku?

3. następnie jedno dziecko wychodzi z sali, wspólnie ustalamy jeden przedmiot, który musi  odgadnąć poprzez zadawanie pytań. Dzieci tylko odpowiadają TAK lub NIE, zabawę powtarzamy kilka razy

 

„Ważny wyraz – zabawa ortofoniczna

CEL: usprawnianie narządów artykulacyjnych, zwracanie uwagi na poprawną wymowę głosek 

Dzielimy dzieci na dwie grupy, umawiamy się, że jedna grupa naśladuje zamiatanie szczotką – mówią szu, szu i naśladują sprzątanie, druga grupa to odkurzacze – naśladują pracę odkurzacza – mówią żżżż, potem zmiana ról.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej, doskonalenie sprawności ręki

Dziecko otrzymuje kartę pracy, na której należy posegregować przedmioty wg przeznaczenia (tworzenie zbiorów), potem ją koloruje, lub kartę nr II11.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         wstążka lub włóczka

·         piosenka

·         przedmioty z sali np. klocki

·         karty pracy

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin