W dniu św. Walentego (14.II.) wyrażanie swoich uczuć w stosunku do innych stało się bardzo popularne nawet w przedszkolu. Można zauważyć, że już w tak młodym wieku dzieci mają swoje sympatie i przeżywają pierwsze zauroczenia miłosne. Aby wszyscy w tym dniu czuli się potrzebni i kochani postanowiłam w grupie 6 - latków przeprowadzić imprezę walentynkową i zaprosić całą grupę do wspólnej zabawy. Drobne symboliczne prezenciki zwane Walentynkami ofiarowałam anonimowo wszystkim dzieciom zgodnie z legendą podpisując jedynie „Twoja walentynka".
„Miłość jest wielka,
lecz mija jak mgła.
Przyjaźń jest cicha,
lecz długo trwa.".
Cele:
· dziecko zna zwyczaje walentynkowe
· umie pokazać swoje emocje i uczucia w zabawach z kolegami
· integruje się w zabawie
· umie współdziałać w grupie
· przeżywa radość zabawy z kolegami i koleżankami
· umacnia więź koleżeństwa i przyjaźni oraz rozwija umiejętność okazywania uczuć
· potrafi zaprezentować swoje umiejętności wokalne i manualne
· potrafi pogodzić się z przegraną
Metody:
· słowna
· czynna
Formy:
· indywidualna
· grupowa
· zespołowa
Pomoce:
· czerwone serduszka z papieru i duże serce
· czerwone serduszka z folii samoprzylepnej
· ilustracje bajkowe
· płyta CD
· lizaki w kształcie serc
· modelina
· koraliki ozdobne
· ilustracje twarzy przedstawiających uczucia
· duża kostka do gry
· kolorowe kwiaty z płatkami dla każdego dziecka
Przebieg :
1. Powitanie:
· dzieci siedzą na dywanie po turecku
· nauczycielka ubrana na czerwono wchodzi do grupy trzymając w ręku ogromne czerwone serce i śpiewa piosenkę na mel. „Mam chusteczkę..."
Mam serduszko, wielkie serce,
spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię,
Rzucę w jego stronę.
Ciebie kocham, Ciebie lubię
Ciebie pocałuję,
A czerwone dziś serduszko,
Wszystkim podaruję.
· nauczycielka kładzie serce na środku dywanu, siada razem z dziećmi po turecku na dywanie
· pyta dzieci, dlaczego dzisiaj na zajęcie przyniosła czerwone serduszko
· Kogo kochamy?
· W jaki sposób okazujemy miłość?
· Co to jest miłość, a co to przyjaźń?
· Czy dobrze być samotnemu?
· W jaki sposób możemy komuś sprawić radość?
· Czy można krzywdzić innych?
· każde dziecko bierze przygotowane wcześniej przez nauczycielkę serce z papieru i jego zadaniem jest zgodnie z instrukcją nauczycielki np.; przyłożyć tam gdzie ma własne serduszko, na głowie, pomachać, pocałować serduszko, położyć na dywanie i tańczyć dookoła itp.
· 1 ktoś tęskni za Tobą
· 2 lubi bawić się z Tobą
· 3 podobasz mu się
· 4 chce być twoim przyjacielem, przyjaciółką
· 5 myśli i śni o Tobie
7. „Jak się czuję gdy..."- quiz
· w różnych miejscach sali są rozwieszone ilustracje twarzy przedstawiających różne uczucia,( śmiech, radość, smutek, gniew, zdziwienie, płacz), zadaniem dzieci jest ustawienie się przy danej ilustracji obrazującej ich odczucia w podobnej sytuacji
· nauczycielka czyta sytuacje z życia, dzieci ustosunkowują się do nich np.:
· kolega brzydko cię nazwał
· mama kupiła ci wymarzony prezent
· zobaczyłeś Ufoludka
· ktoś ciebie pochwalił
· rozbiłeś kolano
· dostałeś super klocki lego, lub lalkę
· dzieci dzielimy na grupy
· każda grupa ma przygotowane w dużych kopertach ilustracje różnych postaci z bajek i baśni
· zadaniem każdej grupy jest dobranie ilustracji w pary np. Kopciuszek - książę, Piękna i Bestia, Śpiaca królewna - królewicz, pszczółka Maja - Gucio, Shrek - Fiona
· każde dziecko otrzymuje czerwone serduszko wycięte z folii samoprzylepnej
· zadaniem dziecka jest przyklejenie walentynki osobie z grupy, którą bardzo lubi
· dzieci maszerują po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce recytują wiersz i wybierają swoją sympatię przyklejając serduszko:
Walentynki, Walentynki,
dla chłopczyka i dziewczynki.
Piękną walentynkę mam
i dla Ciebie dziś ją dam.
· dziecko, które otrzymało najwięcej walentynek jest królem, lub królową dzisiejszego zajęcia, otrzymuje brawa i wszyscy otaczają ją kołem tańcząc w takt muzyki.
· każde dziecko wybiera sobie papierowy kwiat, o różnej liczbie płatków
· zadaniem dzieci jest policzyć ilość płatków
· dzieci zamykają oczy i marzą o osobie, do której żywią jakieś uczucie
· następnie recytują rymowankę zginając przy tym płatki swoich kwiatów i sprawdzają co czuje do nich bliska im osoba
Kocha, lubi, szanuje,
nie chce, nie dba, żartuje.
12. „Magiczne serce"- lepienie z modeliny
· każde dziecko dostaje modelinę i ozdobne koraliki
· przygotowuje prezent walentynkowy „Magiczne serce", dla kogoś bliskiego ze swojej rodziny, później zabiera je do domu
Opracowała: mgr Krystyna Oszmian, nauczycielka Przedszkola Samorządowego Nr5 w Białymstoku
JOLZAR