Kontemplacyjne przejawy doświadczenia mistycznego Marceliny Darowskiej.pdf

(451 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kontemplacyjne przejawy doświadczenia mistycznego M. Darowskiej.doc
Ks. Marek Chmielewski
KONTEMPLACYJNE PRZEJAWY
DOŚWIADCZENIA MISTYCZNEGO
BŁ. MARCELINY DAROWSKIEJ (1827-1911)
Marcelina z Kotowiczów Darowska (1827-1911) 1 , współzało-
życielka niepokalanek, beatyfikowana przez Jana Pawła II 6 X
1996 roku, należy do najwybitniejszych mistyków polskich i eu-
ropejskich. Jej liczne pisma stały się przedmiotem różnorodnych
studiów 2 . W wyniku badań nad jej mistyką dokonano m.in. pe-
riodyzacji życia mistycznego, opracowano jej koncepcję do-
świadczenia mistycznego, a także ukazano kontemplacyjne prze-
jawy tegoż doświadczenia i jego skutki.
Doświadczenie mistyczne jest poznaniem samej obecności
Boga lub Jego działania w duszy, czyli jest konstatacją zaistnienia
relacji osobowej. Kontemplacja natomiast odkrywa i adoruje na-
turę tej relacji. W krótkotrwałym akcie doświadczenia mistycz-
nego podmiot mistyczny stwierdza z całą oczywistością, że „jest
Bóg” lub że „działa Bóg”, zaś w akcie kontemplacji mistyk do-
znaje skutków tej obecności Boga lub Jego działania i stwierdza
wówczas: „Bóg jest dla mnie” — „kocha mnie”. W doświadcze-
—————————
Opublikowano w: Najważniejsza jest miłość. Księga Pamiątkowa ku czci Księ-
dza Profesora Waleriana Słomki , red. M. Chmielewski, Lublin 1999, s. 187-204.
1 Artykuł jest streszczeniem jednego z centralnych fragmentów rozprawy
doktorskiej pt. Doświadczenie mistyczne w życiu i nauce Matki Marceliny Darow-
skiej 1827-1911 (Lublin 1990, ss. 231+XXVIII), napisanej pod kierunkiem ks. prof.
dr hab. Waleriana Słomki. Wydanie książkowe: Doświadczenie mistyczne Marce-
liny Darowskiej , Niepokalanów 1992.
2 Zob. M. Chmielewski, Bibliografia o Marcelinie Darowskiej , w: Marcelina Da-
rowska — niepokalański charyzmat wychowania , red. M. Chmielewski, Lublin 1996,
s. 117-145.
1
niu mistycznym poznaje, że „Bóg jest i działa” w duszy, zaś w
akcie kontemplacji poznaje, „jaki Bóg jest” i „co działa”. Tak więc
przejawem doświadczenia mistycznego branego w sensie ści-
słym jest kontemplacja. Nie może bowiem istnieć kontemplacja
wlana bez doświadczenia mistycznego 3 .
Ze względu na naturę procesu poznawczego człowieka w
jednym akcie kontemplacji wlanej można wyróżnić dwa aspekty:
oświecenie intelektu i wzmocnienie woli przez dary Ducha świę-
tego 4 . W dawnej terminologii mówiło się o kontemplacji cheru-
bicznej, w której dominuje poznawanie przez miłość mocą da-
rów intelektualnych, i o kontemplacji seraficznej, w której wio-
dące jest umiłowanie prawdy mocą darów afektywnych. Kon-
templacja zarówno cherubiczna jak i seraficzna jest przejawem
doświadczenia mistycznego obecności Boga lub Jego działania w
duszy mistyka.
Mamy więc cztery kategorie przejawów doświadczenia mi-
stycznego: intelektualne przejawy doświadczenia mistycznego
obecności Boga, intelektualne przejawy mistycznego doświad-
czenia działania Bożego w duszy, afektywne przejawy mistycz-
nego doświadczenia obecności Boga i afektywne przejawy do-
świadczenia mistycznego Bożego działania w duszy. To rozróż-
nienie jest zabiegiem metodologicznym koniecznym do zrozu-
mienia i klasyfikacji opisów kontemplacyjnych przejawów do-
świadczenia mistycznego zawartych w pismach bł. Marceliny,
szczególnie w drugiej części traktatu mistycznego pt. Kartki .
—————————
3 Por. P. Blanchard, Présence et absence de Dieu dans l’expérience mystique ,
„Analecta Theologica” 37(1951) nr 1, s. 38-39; E. Gurrutxaga, La contemplazione
„acquisita” , w: La mistica. Fenomenologia e riflessione teologica , red. E. Ancilli, M.
Paparozzi, Roma 1984, t. 2, s. 169-190.
4 STh I, q. 12, a. 5; II-II, q. 80, a. 5, 3; por. A. Royo Marín, Teologia della perfe-
zione cristiana , Cinisello Balsamo 1987, s. 826.
2
Opisy fenomenów kontemplacyjnych nie tworzą tam jakiegoś
systemu teologicznego. Ich kolejność i wzajemne powiązania są
dość przypadkowe, wynikają bowiem z okoliczności powstawa-
nia tego dzieła. Narzucenie więc takiego schematu dla uporząd-
kowania myśli Mistyczki nie deformuje jej doktryny.
1. Intelektualne przejawy
mistycznego doświadczenia obecności Boga
Kontemplacja posługująca się formami inteligibilnymi nie
dostarcza nowych treści wlanych. Ponieważ prawdy wiary same
w sobie są ciemne — niedostępne dla rozumu, dlatego nie mogą
być kontemplowane bez światła darów Ducha Świętego, które
nadają tym prawdom oczywistość, jednakże nie wewnętrzną i
obiektywną, lecz jedynie zewnętrzną, podmiotową i doświad-
czalną. Kontemplacja zatem nie powiększa depozytu Objawie-
nia, definitywnie zakończonego (zob. Mt 5, 8), lecz daje misty-
kowi wnikliwsze poznanie objawionych mu na drodze doświad-
czenia religijnego obiektywnych prawd wiary. Jest zatem kon-
templacją obecności Boga w duszy.
Darowska wyraża to subiektywne doznawanie obecności Bo-
ga w dwóch jakby stadiach: początkowym i końcowym. Do-
świadczenie obecności Boga w początkowej fazie życia kontem-
placyjnego kryje się pod postacią dotyków mistycznych. Nato-
miast w fazie zjednoczenia przekształcającego doświadczenie
obecności Boga, opisuje jako stałe połączenie duszy z Bogiem.
A. Dotyki mistyczne
Św. Teresa od Jezusa i św. Jan od Krzyża, podobnie jak wielu
innych, dzielą duszę na zmysłową i rozumną. Wyróżniają także
3
istotę duszy, w której dokonuje się pełnia zjednoczenia mistycz-
nego. Odpowiednio do tego rozróżnia się dwa rodzaje dotyków
mistycznych: zwyczajne i substancjalne, które dokonują się w
esencji duszy i oddziaływują na władze 5 .
Nawiązując do tego Darowska posługuje się pojęciem dotyku
mistycznego, za pomocą którego poznaje obecność Bożą, analo-
gicznie do sposobu poznawania świata fizycznego przez zmysł
dotyku. W jej doktrynie doświadczenie Boga w formie dotyków
charakterystyczne jest dla początkowego etapu życia mistyczne-
go. Nie wyklucza jednak możliwości ich występowania także na
etapach wyższych, a nawet w zjednoczeniu przeobrażającym.
Mistyczka rozróżnia cel ogólny dotyku mistycznego, jakim
jest „doprowadzenie duszy do tego, co Bóg dla niej zamierzył”, i
cel szczegółowy, właściwy dla każdego dotknięcia z osobna. Po-
nieważ każde dotknięcie posiada swój cel szczegółowy, dlatego z
racji ich różnorodności nie można dokonać jakiejkolwiek klasyfi-
kacji. Występowanie dotyków mistycznych na etapie zjednocze-
nia wiąże się z nadzwyczajnymi okolicznościami, które „wyma-
gają nagłych i niezwykłych wskazówek woli Bożej”, aby zamie-
rzony przez Boga cel został osiągnięty 6 . Mistyczka potwierdza to
w swoich listach, zwłaszcza po roku 1861, w których pisze o do-
znawaniu dotyków mistycznych połączonych z pouczeniami do-
tyczącymi jej życia wewnętrznego i życia Zgromadzenia w róż-
nych nietypowych sytuacjach 7 .
—————————
5 Por. Twierdza , VII, 1, 11; Droga na Górę Karmel , 2, 17, 3; A. Tanquerey, Zarys
teologii ascetyczno-mistycznej , Kraków 1928, t. 2, s. 684.
6 Kartki , t. , II, s. 117 (Archiwum Zgromadzenia Niepokalanego Poczęcia w
Szymanowie = AZNP, sygn. P.20.1.I.1).
7 Zob. Notatka 21 IX 1861 (AZNP sygn. P.4.3.II.Not 19); List do o. H. Kaj-
siewicza (dalej LK) 4 II 1863 (AZNP sygn. P.5.1.II.192); List do o. P. Semenenki
(dalej LS) 22 VI 1864 (AZNP sygn. P.5.2.I.203); LK 30 IX 1864 (AZNP sygn.
P.5.2.I.210); LS 17 VI 1865 (AZNP sygn. P.5.2.II.228).
4
Darowska nie stosuje powszechnie przyjętego podziału do-
tyków mistycznych na zwyczajne i substancjalne. Wylicza i krót-
ko omawia następujące ich rodzaje:
a) dotknięcie obecności Bożej ma bardziej ogólny charakter
od dotknięcia Trójcy, w którym mistyk doświadcza wszystkich
Osób Boskich. Dzięki temu doświadczenie jest bogatsze i wywie-
rające skuteczniejszy wpływ na podmiot. W dotknięciu obecno-
ści Bożej mistyk poznaje, że „Bóg jest; że obecny jest dla mnie;
jest w tej sprawie; jest moim świadkiem, moim sędzią” 8 . Nie
chodzi tu więc tylko o dotyk w sensie wewnętrznego poruszenia
sumienia. Dotknięcie obecności Bożej skutecznie przeobraża
osobowość mistyka powodując z jednej strony bierne oczyszcze-
nie, z drugiej strony wzmacniając cnoty teologalne, dzięki czemu
staje się on uzdolniony do heroicznych czynów apostolskich 9 .
Ponieważ powodują one w duszy bierne oczyszczenie, dlatego
m.in. charakteryzują początkowy etap życia mistycznego.
b) dotknięcie Bóstwa Pana Jezusa dokonuje się w szczycie
duszy i pośrednio oddziaływuje na wszystkie władze w sposób
nadprzyrodzony. Władze niższe nie partycypują wprost w tym
doświadczeniu lecz trwają w podziwie dla wzniosłego światła,
które je oczyszcza. Z opisów tego rodzaju dotknięć zamieszczo-
nych w listach Marceliny wynika, że są one same w sobie przy-
najmniej chwilowym zjednoczeniem z Panem, powodującym
niekiedy zawieszenie zmysłów (ekstazę) 10 .
—————————
8 Kartki , t. , II, s. 115.
9 „Bóg dotyka stworzenia swego i pod tym dotknięciem ono się zaraża
właściwościami Boga i nimi jakby przetrawione w naturze swojej i przeistoczo-
ne. Wtedy zwykle się na tym stanie przeistoczenia w bierności nie kończy. Pan
daje czyn duszy...”. — LS 09 XII 1868 (AZNP sygn. P.5.4.I.314).
10 „Dotknięcie Bóstwa Pana Jezusa działa głównie na duszę, a rozlewa się
na wszystkie władze w nadprzyrodzony charakter. Duszę w Boga, w świat jej
odpowiedni wprowadza, wszystko wznosi, świeci, łączy w sposób niewy-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin