Szkol.808 /2006
DOKTRYNA SZKOLENIA
SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
DD/7
2 0 0 6
ROZKAZ NR 42/Szkol./P3
SZEFA SZTABU GENERALNEGO WP
z dnia 10 stycznia 2006 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku „Doktryny Szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” DD/7
Na podstawie § 7 pkt. 2 Regulaminu Organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2002 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz.20), wprowadzam do użytku w Siłach Zbrojnych RP z dniem 2 maja 2006 r. „Doktrynę Szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ” DD/7.
Jednocześnie traci moc: „Doktryna Szkoleniowa Sił Zbrojnych RP-2010”, sygn. Sztab Gen. 1454/95.
SZEF
SZTABU GENERALNEGO WP
/--/ generał Czesław PIĄTAS
S P I S T R E Ś C I str.
WSTĘP…………………………………………………………………..
5
1. ISTOTA I CEL SZKOLENIA SIŁ ZBROJNYCH RP………………
7
1.1. Istota szkolenia………………………………………………………
1.2. Cel szkolenia………………………………………………………...
2. SYSTEM SZKOLENIA SIŁ ZBROJNYCH RP……………………...
11
2.1. System szkolenia-założenia ogólne…………………………………
2.2. Kierowanie szkoleniem Sił Zbrojnych RP- podział kompetencji na poszczególnych szczeblach dowodzenia……………………………
12
2.2.1. Kierowanie szkoleniem sił zbrojnych…………………………
2.2.2. Podział kompetencji na poszczególnych szczeblach dowodzenia sił zbrojnych……………………………………………….
15
2.3. Przygotowanie kadry…………………………………………………
17
2.4. Szkolenie dowództw i sztabów………………………………………
20
2.5. Szkolenie wojsk………………………………………………………
22
2.5.1. Istota i cel szkolenia wojsk…………………………………...
2.5.2. Zadania szkolenia wojsk……………………………………...
23
2.5.3. Szkolenie programowe w jednostkach wojskowych…………
24
2.5.4. Szkolenie pododdziałów zawodowych oraz pododdziałów z żołnierzami zasadniczej służby wojskowej………………...
26
2.5.5. Organizacja i prowadzenie ćwiczeń z wojskami……………..
28
2.5.6. Zgrywanie systemu walki…………………………………….
29
2.6. Szkolenie rezerw osobowych………………………………………..
30
2.6.1. Szkolenie rezerw osobowych w okresie pokoju……………...
2.6.2. Szkolenie po mobilizacyjnym rozwinięciu-zgrywanie bojowe
3.1. Rola działalności wychowawczej w szkoleniu Sił Zbrojnych RP…..
3.2. Cele i zadania działalności wychowawczej…………………………
4. ZABEZPIECZENIE PROCESU SZKOLENIA……………………...
37
ZAKOŃCZENIE……………………………………………………….
41
ZAŁĄCZNIKI: ………………………………………………………...
43
A. Kompetencyjny zakres odpowiedzialności szkoleniowej dowódców na szczeblach strategicznym i operacyjnym…………………………
B. Słownik……………………………………………………………….
45
Zmiany w środowisku bezpieczeństwa narodowego spowodowane powstaniem nowego typu zagrożeń, wyznaczyły nowe misje (zadania) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP). Zostały one określone w „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej” oraz uszczegółowione w „Strategii Wojskowej Rzeczypospolitej Polskiej”. W celu zapewnienia skutecznej ich realizacji, siły zbrojne rozwijają wymagane zdolności operacyjne.
Warunkiem osiągnięcia i utrzymania wymaganych zdolności operacyjnych do realizacji misji (zadań), w tym przygotowania ich do działania zgodnie z przeznaczeniem i procedurami obowiązującymi w North Atlantic Treaty Organization (NATO), jest osiągnięcie właściwego poziomu wyszkolenia, który określają wymagania, kryteria i standardy przygotowania sił zbrojnych do realizacji zadań w układzie narodowym, sojuszniczym i koalicyjnym.
Przygotowanie SZ RP do realizacji nowych misji (zadań) zapoczątkowało wprowadzenie szerokich zmian strukturalno-organizacyjnych, dostosowujących wielkość, organizację i wyposażenie sił zbrojnych do rzeczywistych potrzeb i możliwości państwa. Wymusiło to wprowadzenie szeregu nowych rozwiązań również w systemie szkolenia sił zbrojnych.
Wprowadzana do działalności służbowej „Doktryna Szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” DD/7 w swojej treści wskazuje, jak winien być zorganizowany i funkcjonować system szkolenia, aby zapewnić właściwy poziom wyszkolenia Sił Zbrojnych RP, do realizacji misji (zadań). Doktryna normuje system szkolenia i zasadnicze obszary procesu szkolenia. Ustala sposób prowadzenia szkolenia oraz precyzuje zadania szkoleniowe na poszczególnych poziomach dowodzenia. Określa uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych szczebli dowodzenia za przygotowanie dowództw, sztabów i wojsk, do działania zgodnie z przeznaczeniem.
Doktryna wskazuje, że poziom wyszkolenia do prowadzenia operacji połączonych w układzie narodowym, sojuszniczym i koalicyjnym jest zasadniczym kryterium charakteryzującym wymagane zdolności operacyjne sił zbrojnych.
Realizację zadań szkoleniowych ujmuje jak...
dziecko997