DD 7 doktryna.doc

(725 KB) Pobierz
Doktryna Szkolenia SZ RP DD/7

 

MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ



SZTAB GENERALNY WOJSKA POLSKIEGO

 

 

Szkol.808 /2006

 

 

 

 

 

 

DOKTRYNA SZKOLENIA

SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

DD/7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W A R S Z A W A



 

2 0 0 6     

        



       

 

  SZTAB GENERALNY WP

 

 

 

ROZKAZ NR 42/Szkol./P3

SZEFA SZTABU GENERALNEGO WP

            z dnia 10 stycznia 2006 r.

 

 

w sprawie wprowadzenia do użytku „Doktryny Szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” DD/7

 

 

Na podstawie § 7 pkt. 2 Regulaminu Organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2002 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz.20), wprowadzam do użytku w Siłach Zbrojnych RP z dniem 2 maja 2006 r. „Doktrynę Szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ” DD/7.

Jednocześnie traci moc: „Doktryna Szkoleniowa Sił Zbrojnych RP-2010”, sygn. Sztab Gen. 1454/95.

 

 

SZEF

 

SZTABU GENERALNEGO WP

 

/--/ generał Czesław PIĄTAS

 

 

 

 

 

 

 

                                                        S P I S T R E Ś C I                                                                       str.

 

     WSTĘP…………………………………………………………………..

5

1.     ISTOTA I CEL SZKOLENIA SIŁ ZBROJNYCH RP………………

7

     1.1. Istota szkolenia………………………………………………………

7

     1.2. Cel szkolenia………………………………………………………...

7

2.     SYSTEM SZKOLENIA SIŁ ZBROJNYCH RP……………………...

11

2.1.   System szkolenia-założenia ogólne…………………………………

11

2.2.     Kierowanie szkoleniem Sił Zbrojnych RP- podział kompetencji na poszczególnych szczeblach dowodzenia……………………………


12

2.2.1. Kierowanie szkoleniem sił zbrojnych…………………………

12

2.2.2. Podział kompetencji na poszczególnych szczeblach dowodzenia sił zbrojnych……………………………………………….


15

2.3. Przygotowanie kadry…………………………………………………

17

2.4. Szkolenie dowództw i sztabów………………………………………

20

2.5. Szkolenie wojsk………………………………………………………

22

2.5.1.      Istota i cel szkolenia wojsk…………………………………...

22

2.5.2.      Zadania szkolenia wojsk……………………………………...

23

2.5.3.      Szkolenie programowe w jednostkach wojskowych…………

24

2.5.4.      Szkolenie  pododdziałów zawodowych oraz pododdziałów
z żołnierzami zasadniczej służby wojskowej………………...

 

26

2.5.5.      Organizacja i prowadzenie ćwiczeń z wojskami……………..

28

2.5.6.      Zgrywanie systemu walki…………………………………….

29

2.6. Szkolenie rezerw osobowych………………………………………..

30

2.6.1.      Szkolenie rezerw osobowych w okresie pokoju……………...

2.6.2.  Szkolenie po mobilizacyjnym rozwinięciu-zgrywanie bojowe

30

30

3.     DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA………………………………..

33

3.1. Rola działalności wychowawczej w szkoleniu Sił Zbrojnych RP…..

33

3.2. Cele i zadania działalności wychowawczej…………………………

33

4.     ZABEZPIECZENIE PROCESU SZKOLENIA……………………...

37

      ZAKOŃCZENIE……………………………………………………….

41

      ZAŁĄCZNIKI: ………………………………………………………...

43

A. Kompetencyjny zakres odpowiedzialności szkoleniowej dowódców
  na szczeblach strategicznym i operacyjnym…………………………

B. Słownik……………………………………………………………….

 

43

45

 

W S T Ę P

 

Zmiany w środowisku bezpieczeństwa narodowego spowodowane powstaniem nowego typu zagrożeń, wyznaczyły nowe misje (zadania) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP). Zostały one określone w „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej” oraz uszczegółowione w „Strategii Wojskowej Rzeczypospolitej Polskiej”. W celu zapewnienia skutecznej ich realizacji, siły zbrojne rozwijają wymagane zdolności operacyjne.

Warunkiem osiągnięcia i utrzymania wymaganych zdolności operacyjnych do realizacji misji (zadań), w tym przygotowania ich do działania zgodnie z przeznaczeniem i procedurami obowiązującymi w North Atlantic Treaty Organization (NATO), jest osiągnięcie właściwego poziomu wyszkolenia, który określają wymagania, kryteria i standardy przygotowania sił zbrojnych do realizacji zadań w układzie narodowym, sojuszniczym i koalicyjnym.

              Przygotowanie SZ RP do realizacji nowych misji (zadań) zapoczątkowało wprowadzenie szerokich zmian strukturalno-organizacyjnych, dostosowujących wielkość, organizację i wyposażenie sił zbrojnych do rzeczywistych potrzeb i możliwości państwa. Wymusiło to wprowadzenie szeregu nowych rozwiązań również w systemie szkolenia sił zbrojnych.

Wprowadzana do działalności służbowej „Doktryna Szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” DD/7 w swojej treści  wskazuje, jak winien być zorganizowany i funkcjonować system szkolenia, aby zapewnić właściwy poziom wyszkolenia Sił Zbrojnych RP, do realizacji misji (zadań). Doktryna normuje system szkolenia i zasadnicze obszary procesu szkolenia. Ustala sposób prowadzenia szkolenia oraz precyzuje zadania szkoleniowe na poszczególnych poziomach dowodzenia. Określa uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych szczebli dowodzenia za przygotowanie dowództw, sztabów i wojsk, do działania zgodnie z przeznaczeniem.

Doktryna wskazuje, że poziom wyszkolenia do prowadzenia operacji połączonych w układzie narodowym, sojuszniczym i koalicyjnym jest zasadniczym kryterium charakteryzującym wymagane zdolności operacyjne sił zbrojnych.

Realizację zadań szkoleniowych ujmuje jak...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin