GIMP_ tworzenie grafiki na potrzeby WWW _(część 3_).pdf

(373 KB) Pobierz
GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (czêœæ 3)
GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 3)
Strona 1
GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW
(część 3)
Włodzimierz Gajda
W kolejnym spotkaniu z programem GIMP przyjrzymy się ścieŜkom. Wykorzystanie ścieŜek daje autorowi
moŜliwość wygodnego modyfikowania kształtu rysowanych elementów.
1 lutego 2004 r.
Spis treści
1. Ś cie Ŝ ki
2. Operacje wykonywane na ścieŜkach
2.1 Dodawanie/usuwanie ś cie Ŝ ek
2.2 Zmiana kształtu ścieŜki
2.3 Modyfikowanie rysunku
3. Zastosowania ścieŜek
4. Ć wiczenia
4.1 Ćwiczenie 1
4.2 Ć wiczenie 2
4.3 Ćwiczenie 3
4.4 Ć wiczenie 4
4.5 Ćwiczenie 5
4.6 Ć wiczenie 6
4.7 Ćwiczenie 7
4.8 Ć wiczenie 8
http://www.gajdaw.pl/gimp/kurs-sciezki/print.html
2008-02-27 19:39:08
4477941.019.png 4477941.020.png 4477941.021.png 4477941.022.png
GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 3)
Strona 2
5. Podsumowanie
1. ŚcieŜki
ŚcieŜki umoŜliwiają dołączenie do obrazów elementów wektorowych. KaŜda ścieŜka zdefiniowana w GIMPie jest
osobnym obiektem, przy czym rysunek moŜe zawierać dowolną liczbęścieŜek. Modyfikacja obrazu (np. rysowanie
pędzlem) nie wpływa w Ŝaden sposób na ścieŜki. Podobnie, modyfikacja ścieŜek (np. dodawanie węzłów) nie
wpływa na zawartość rysunku.
Cechą, która wyróŜnia ścieŜki jest to, Ŝe w łatwy sposób moŜemy modyfikować ich kształt. Składają się one z
połączonych węzłów, które moŜemy dowolnie dodawać, usuwać oraz przesuwać. W kaŜdym węźle przechowywane
są informacje o kształcie krzywej. Przesuwając wskaźniki kształtu wyginamy fragmenty ścieŜki nadając jej Ŝądany
wygląd.
2. Operacje wykonywane na ścieŜkach
2.1 Dodawanie/usuwanie ścieŜek
Operacje wykonywane na całych ścieŜkach to dodanie ścieŜki do obrazu, zduplikowanie istniejącej ścieŜki oraz
usunięcie ścieŜki. Istnieje takŜe operacja przekształcająca bieŜącą selekcję w ścieŜkę. Zatem nowo utworzona
ścieŜka moŜe być ścieŜką pustą (tj. nie posiadającą węzłów), kopią istniejącej ścieŜki albo przybrać kształt
zaznaczenia.
2.2 Zmiana kształtu ścieŜki
Po dodaniu nowej lub wybraniu istniejącej ścieŜki moŜemy przystąpić do jej edycji. Edytując ścieŜkę mamy
moŜliwość dodawania, usuwania oraz przesuwania węzłów. MoŜemy równieŜ zmieniać kształt krzywych łączących
kolejne węzły oraz przesuwać całą ścieŜkę.
2.3 Modyfikowanie rysunku
http://www.gajdaw.pl/gimp/kurs-sciezki/print.html
2008-02-27 19:39:08
4477941.001.png 4477941.002.png 4477941.003.png 4477941.004.png
GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 3)
Strona 3
Gdy ustalimy kształt ścieŜki moŜemy przystąpić do edycji samego obrazu. Operacja Rysuje ścieŜkę powoduje
narysowanie na rysunku kształtu bieŜącej ścieŜki aktualnym pędzlem.
Przycisk Tworzy zaznaczenie ze ścieŜki wykonuje zaznaczenie fragmentu rysunku o kształcie bieŜącej ścieŜki.
Oczywiście na zaznaczonym obszarze moŜemy wykonywać wszystkie operacje dostępne dla selekcji (malowanie,
wypełnianie, przekształcenia itd.).
3. Zastosowania ścieŜek
Jakie są zalety stosowania ścieŜek? Wykorzystując ścieŜki moŜemy dodawać do rysunku elementy, które łatwo
wielokrotnie narysować lub pokolorować zmieniając im ewentualnie kształt. W ten sposób rysunek staje się bardziej
elastyczny i modyfikowalny.
Druga waŜna zaleta polega na tym, Ŝe ścieŜki są oddzielnymi obiektami wektorowymi. Modyfikowanie ścieŜki nie
powoduje Ŝadnych zmian w rysunku (dokładniej: nie zmienia kolorów poszczególnych pikseli). Edycja kształtu nie
niesie za sobą ryzyka "zniszczenia" rysunku lub jego fragmentu. Dopiero, gdy uznamy, Ŝe kształt ścieŜki jest
zadowalający przystępujemy do rysowania pędzlem, wypełniania kolorem czy jakiejkolwiek innej operacji
edytorskiej.
Wreszcie nie mniej waŜny jest fakt, Ŝe ścieŜki umoŜliwiają operowanie krzywymi Beziera.
4. Ćwiczenia
4.1 Ćwiczenie 1
Przygotuj rysunek przedstawiający kształt młotka.
http://www.gajdaw.pl/gimp/kurs-sciezki/print.html
2008-02-27 19:39:08
4477941.005.png 4477941.006.png 4477941.007.png 4477941.008.png 4477941.009.png
GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 3)
Strona 4
Rysunek 1. Okno dialogowe ŚcieŜki
Po utworzeniu nowego rysunku przechodzimy do okna dialogowego zarządzającego ścieŜkami. W tym celu
wybieramy z menu kontekstowego opcję Warstwy | Warstwy, kanały i ścieŜki . W oknie dialogowym wybieramy
zakładkę ŚcieŜki . Następnie naciskając przycisk Tworzy nową ścieŜkę dodajemy do rysunku nowąścieŜkę. W górnej
części okna dialogowego ŚcieŜki dostępne są cztery przyciski: Nowy punkt , Dodaje punkt , Usuwa punkt oraz
Modyfikuje punkt . Po wybraniu pierwszego z nich ( Nowy punkt ) klikamy kolejno w wybrane miejsca rysunku. KaŜde
kliknięcie spowoduje dodanie do ścieŜki kolejnego punktu. Dodawanie punktów kończymy klikając w pierwszy
punkt.
Kolejne punkty ścieŜki stawiajmy w takich miejscach, by otrzymana ścieŜka przypominała swym kształtem rysunek
2. Jeśli któryś z punktów ścieŜki leŜy w złym miejscu to moŜemy go przesunąć przytrzymując klawisz Ctrl. Całą
ścieŜkę przesuniemy przytrzymując klawisz Alt.
http://www.gajdaw.pl/gimp/kurs-sciezki/print.html
2008-02-27 19:39:08
4477941.010.png 4477941.011.png 4477941.012.png 4477941.013.png 4477941.014.png
GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 3)
Strona 5
Oczywiście moŜemy sobie pracę znacznie ułatwić posługując się prowadnicami oraz odpowiednio zwiększając
podgląd rysunku.
Rysunek 2. ŚcieŜka o kształcie młotka
Po ustaleniu kształtu naciskamy przycisk Tworzy zaznaczenie ze ścieŜki , który przekształci ścieŜkę w zaznaczenie. W
ten sposób otrzymaliśmy zaznaczenie o kształcie młotka. Teraz wykorzystując narzędzie Wypełnianie kolorem lub
deseniem wypełniamy zaznaczenie kolorem czarnym. Efekt naszej pracy został przedstawiony na rysunku 3.
http://www.gajdaw.pl/gimp/kurs-sciezki/print.html
2008-02-27 19:39:08
4477941.015.png 4477941.016.png 4477941.017.png 4477941.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin