Copy of Notatka z ped porownawczej. 2003 N.doc

(32 KB) Pobierz

Notatka z pedagogiki porównawczej z dnia 18.10.2010

                            Temat: Kształtowanie się społeczeństwa uczącego się

Źródło : Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia „Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa”

Dwa główne cele, które pragnie przedstawić Biała Księga to:

A.      W jaki sposób można pozwolić każdemu człowiekowi na zdobycie kultury ogólnej.

B.      Jak rozwinąć jego przydatność do zatrudnienia i zdolność do aktywności ekonomicznej.

             

 

 

1.       Definicja uczenia się przez całe życie – synonimy oraz cechy wspólne definicji.

 

Uczenie się przez całe życie – kształcenie ustawiczne, edukacja przez całe życie, kształcenie dorosłych.

 

Cechy wspólne:

- ludzie uczą się na wszystkich etapach swego życia;

- uwzględnia się szeroki wachlarz umiejętności – zarówno ogólnych i zawodowych jak i cech osobowości;

- istotną rolę we współpracy sektora publicznego z prywatnym zwłaszcza jeśli chodzi o kształcenie dorosłych, odgrywają formalne systemy edukacji jak również działania i zajęcia nieformalne organizowane poza tymi systemami;

- zwraca się uwagę na potrzebę tworzenia solidnych podstaw w trakcie edukacji podstawowej oraz rozbudowanie w ludziach części motywacji do nauki.

 

2.       Jakie 3 czynniki wpłynęły na to, że człowiek uczy się przez całe życie?

 

Ujawniły się 3 wielkie czynniki głębokich przemian. Przekształcają one głęboko i trwale naszą aktywność ekonomiczną i funkcjonowanie naszych społeczeństw:

Są to:

a.       Rozwój społeczeństwa informacyjnego,

b.      Rozwój cywilizacji naukowej i technicznej,

c.       Globalizacja gospodarki.

Ad. a). Rozwój społeczeństwa informacyjnego:

              - Technologie informacyjne przekształciły charakter pracy i organizacji produkcji.

              - Przykłady przenikania nowych sposobów wynikających z rozwoju technologii:

                            * badania elastyczności,

                            * rozwój współpracy w sieci,

                            * zwrot w stronę podwykonawstwa,

                            * rozwój pracy w grupach.

 

Trzeba, aby Europa uświadomiła obywatelom, że nie służy tylko do wytwarzania mechanizmów, lecz że zajmuje się również codziennymi troskami obywateli.

 

Ad. b). Przemiany cywilizacji naukowo-technicznej.

- Powstaje nowy model zdobywania wiedzy i tworzenia „know-how” ( wiedzieć jak), łączący wysoką specjalizację z kreatywnością. Przemysł w coraz większym stopniu odwołuje się do wiedzy, aby przygotować nowe produkty.

- Badania naukowe wymagają posługiwania się sprzętem skomplikowanym technicznie.

- Należy ukazywać związek między wiedzą, a postępem technicznym.

- W licznych państwach europejskich oddziaływanie na świadomość odbywa się na dwóch poziomach: kulturowym i etycznym.

- Technologie informacyjne bowiem przyczyniają się do zniknięcia rutynowych i powtarzających się prac, które mogą być programowane przez maszyny automatyczne. Treść pracy będzie w coraz większym stopniu wypełniana  zadaniami obowiązkowo zawierającymi inicjatywę i przystosowanie.

- Modyfikacja form nauczania nie może przysłonić problemu treści tego nauczania.

              Ad. c). Procesy globalizacji

                            - Globalizacja ekonomii wyraża się swobodnym przepływem kapitałów, dóbr i usług.

                            - Już niebawem powstanie rynek globalny i zróżnicowany pod względem zatrudnienia.

                            - Pełne otwarcie na świat, otwarcie się na Europę – program Erasmus

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin