Tetelewska-Molendys Halina - Nauka o jezyku.txt

(363 KB) Pobierz
Nauka o j�zyku
Recenzenci
Henryka Kaczorowska
Anna Kurska
Ewa Og�oza
Opracowanie i redakcja Halina Tetelewska-Molendys
Projekt ok�adki Eryk Paj�czkowski
Redakcja techniczna
AP   -   Krak�w   BG
 

ictwa
 

Copyright by Wy
ZNP Sp�ka z o.o.
 

83-85-230-32-7
 

Firma jest cz�onkiem Polskiej Izby Ksi��ki
.

.
WYDAWNICTWO PEDAGOGICZNE ZNP sp�ka z o. o.
25-510 KIELCE ul. Piotrkowska 12
tel. 412-11, w. 175, 422-11, telJtax 423-52
Wp�aty na podane konto z zaznaczeniem tytu�u i
Hnl/-nnn.<   .. _____ -1	�                     ~~-----~~----~---------^--------.
KONTO: PKO I O Kielce Nr 29519-26-136
_, _._r__." "w..n;i. ^�t,iiaw.cmcm tyiuiu i podaniem dok�adnego adresu pr dokona� na przekazie pocztowym (znajduj� si� r�wnie� w naszych publikacjach)

I jak nie mo�e by� lekcji gramatyki polskiej, kt�ra by byla wy��cznie lekcj� gramatyki, a nie j�zyka, tak samo nie mo�e by� i lekcji literatury, kt�ra by sobie nie stawia�a bardzo wyra�nie za cel systematycznego �wiczenia j�zyka, a przez to my�li.
Jacek Woroniecki
Oko�o kultury mowy ojczystej 1925

Druk: Z. P. .Jawist" Kielce, ul. Warszawska 209. Tel. 32-24-83
3IBL. WSJ 199.1 K tf' 40

SPIS TRE�CI
1.     Po co uczy� gramatyki?	8
O pogl�dach na cele nauczania ...................	8
Zegarek Tokarskiego ........................	9
2.     Przewarto�ciowa� cele nauczania	11
Cele poznawcze a cele kszta�ceniowe   ...............      11
O �wiczeniach gramatycznych
i j�zykowych    ...........................      15
A co z metod� nauczania?   .....................      17
Teoretyczna �wiadomo�� j�zykowa   ................      26
3.     Nauka j�zyka, ale jakiego?	28
4.     Teoria gramatyczna i �wiczenia j�zykowe.
Propozycje - mo�liwo�ci	31
Nauka o j�zyku i mo�liwo�ci wyzyskania
jej do �wicze� j�zykowych .....................      31
Umiej�tno�ci j�zykowe i nauka
oj�zyku ...............................      44
5.     Sk�adnia w nauce j�zyka	50
Wa�no�� �wicze� ..........................	50
Zasady �wicze� sk�adniowych ...................	50
Typy i przyk�ady �wicze�   .....................	52
Przyk�adowe propozycje lekcji ...................	68
6.     S�owotw�rstwo w nauce j�zyka	81
Przyk�adowe �wiczenia    ......................	81
Przyk�adowe konspekty lekcji   ...................	85
7.     Wybrane zagadnienia szczeg�owe zwi�zane
z kszta�ceniem odmiany pisanej	93
Sp�jno�� tekstu uczniowskiego    ..................      93
�wiczenia sprawno�ci tworzenia sp�jnego tekstu     ........    101

Cytowanie-jedna z umiej�tno�ci j�zyko wych . ..........    194
Przyk�ady �wicze�    ....................	11,
8.     J�zykowe �rodki wyra�ania warto�ci w nauce j�zyka
Warto�ci w szkole ..................
To warto przeczyta�
115 ����������-...........    115
J�zykowe narz�dzia warto�ciowania  ................    120
Przyk�ady �wicze�    .........................    124
Pomys�y lekcji na temat warto�ci ..................    133
9.     Nauka krytycznego odbioru tekst�w
i rzetelnego ich formu�owania	145
Manipulacjaj�zykowa   ......................       145
Informacja, komentarz, ocena ..................         147
J�zykowe wyznaczniki subiektywno�ci
i odpowiedzialno�ci za w�asne s�owa ..............         150
Przyk�ady �wicze� ..................	j^j
Pomys�y lekcji ...........................      154
10.   J�zyk warto�ci a m�wienie o cz�owieku	155
Charakterystyka .......................	155
Przyk�ady �wicze�    .......................	155
Pomys�y lekcji    ...........................	159
11.   S�ownik nazw warto�ci i warto�ciuj�cych
ocen cz�owieka	185
Uwagi metodyczne   .......................	135
S�ownik nazw warto�ci   ...................   ,   "	] 37
S�ownik wyraz�w warto�ciuj�cych cz�owieka ...........	189
197
200

Uwagi wst�pne
Istota nadchodz�cych zmian w programach szkolnych polega na odej�ciu od nauczania teorii dla teorii na rzecz teorii dla jej u�yteczno�ci praktycznej, co odnosi si� r�wnie� do j�zyka polskiego. W Podstawie programowej z j�zyka polskiego bowiem czytamy: tak kategorie gramatyczne, jak kategorie poetyki czy poj�cia historycznoliterackie powinny s�u�y� umiej�tno�ciom - m�wienia, pisania, czytania.
Ksi��ka Nauka o j�zyku dla nauki j�zyka przedstawia w�a�nie przyk�ady pracy"poT��istycznej nie od strony przekazywania uczniowi wiedzy o j�zyku, bo opracowa� na ten temat jest sporo, ale od^ strony wyzyskania tej wiedzy dla kszta�cenia jego sprawno�ci j�zykowych, a tak�e dla oddzia�ywania na jego osobowo��. Innymi s�owy, ukazuje kszta�ceniowy i wychowawczy aspekt nauki o je�y ku.
Nauczyciel znajdzie tu wykaz zagadnie� teoretycznoj�zykowych zintegrowanych z zagadnieniami praktycznej �zyko wy mi, liczne przyk�ady �wicze� oraz wiele pomys��w lekcji.
Wykazy podpowiadaj�, jak� warto�� u�yteczn� dla rozwijania umiej�tno�ci m�wienia, pisania i czytania mog� mie� poszczeg�lne dzia�y nauki o j�zyku.
�wiczenia s� materia�em do wykorzystania w tworzeniu lekcji. T� sam� funkcj� spe�niaj� pomys�y lekcji. Nie s� one konspektami. Konspekt bowiem ma takie niezb�dne sk�adniki, jak wiadomy czas pracy, przeznaczenie dla okre�lonej klasy, wywa�ony stopie� trudno�ci; jego tre�� jest przy tym ogniwem w procesie nauczania. Pomys�y lekcji tu przedstawione nie maj� tych sk�adnik�w, s�jedynie ilustracj� sformu�owanych w ksi��ce postulat�w. Maj�c charakter instrukta�owy, mog� si� wi�c dopiero sta� bod�cem do zmiany sposob�w pracy nad kszta�ceniem j�zykowym ucznia.

p0 co uczy� gramatyki?
 

 

PO CO UCZY� GRAMATYKI?
O pogl�dach na cele nauczania
Nad tym, jaki ma by� cel nauczania gramatyki j�zyka polskiego, zastanawiano si� od czas�w, gdy wprowadzono j� do szk� Komisji Edukacji Narodowej. Cel normatywny nauczania, polegaj�cy na osi�gni�ciu przez ucznia poprawno�ci j�zykowej drog� poznania prawide� gramatycznych, ustalony wtedy przez Onufrego Kopczy�skiego1, zosta� zakwestionowany m. in. przez Jana Baudouina de Courtenay i Stanis�awa Szobera na pocz�tku naszego wieku. Pierwszy uwa�a�, �e na nauczanie nale�y przede wszystkim patrze� jako na �rodek rozwijania urny stu i wdra�ania go do samodzielnego pogl�du na rzeczywisto�� /.../, a/../ najbardziej odpowiada celom kszta�cenia umyslu j�zyk, poniewa� jest on w g�owach uczni�w ju� gotowym i ostatecznie sformu�owanym2. Drugi - podziela pocz�tkowo ten pogl�d i zdecydowanie odrzuca cel praktyczne - normatywny: Znajomo�� gramatyki i w�adanie j�zykiem to dwie sprawy, teoretycznie i praktycznie ra�ne3.
Kwesti� cel�w rozwa�ali najwybitniejsi j�zykoznawcy: Kazimierz Nitsch, Jan Rozwadowski, Henryk Gaertner, Zenon Klemensiewicz i Witold Doroszew-ski4. Wszyscy oni zgadzali si� w zasadzie z tym, �e nauka gramatyki ma za zadanie dostarczy� uczniowi wiedzy o zjawiskach j�zykowych oraz oddzia�ywa� na og�lny rozw�j umys�u, a zatem przyjmowali cel poznawczy: nauka gramatyki dla wiedzy. Je�li chodzi o cel normatywny, zdania j�zykoznawc�w by�y zr�nicowane. Najwi�kszym jego zwolennikiem by� Witold Doroszewski.
Na wsp�czesn� metodyk� nauki o j�zyku wywar�y wp�yw jednak tylko pogl�dy dydaktyczne i j�zykoznawcze Zenona Klernensiewicza, sformu�owane w 1928 roku, wielolo-otnie potem przez niego rozwijane i powtarzane5.
Ot� ten wybitny j�zykoznawca i r�wnie wybitny dydaktyk orzek�, ze na szkole ci��y obowi�zek rozwijania w uczniu umiej�tno�ci bieg�ego i mo�liwie pe�nego wypowiadania si� w j�zyku ojczystym; dbania o j ego poprawno��, zatem zgod� z obowi�zuj�cymi w danej epoce zwyczajami mowy ludzi wykszta�conych^. To jest orzeczenie niepodwa�alne. Ale przyjrzyjmy si�, jak� drog� realizacji tego obowi�zku widzi Klemensiewicz. Uwa�a on mianowicie, �e umiej�tno�� bieg�ego i pe�nego wypowiadania si� ma zdoby� ucze� poprzez �wiczenia w m�wieniu, pisaniu i stylistyczna - s�ownikowe, wprawiaj�ce ucznia w j�zykowe ujmowanie my�li i uczu�. Gramatyka, czy praktyczna, czy teoretyczna, nie mo�e tu oddzia�a�

bezpo�rednio �adn� miar�7. Poprawno�� gramatyczn� i ortograficzn� za� powinien osi�gn�� przez poznanie wybranych, ze wzgl�du na potrzeby, zasad normatywnych i wykonywanie �wicze�.
i Wed�ug Klemensiewicza przedmiotem pracy szkolnej po�dniia_sie^sta� gramatyka teoretyczna, b�d�ca opisem i wyja�nieniem sk�adnik�w i rozwoju j�zy-k�j_ale w rozumnym wyborze. Je�li chodzi o cel jej nauczania, widzia� tylko jeden, podstawowy: ceUeoretyczno - poznawczy. W nauczaniu gramatyki j�zyka ojczystego wyznaczy� nale�y przede wszystkim cel teoretyczny, poznawczy. Obok niego w umiarkowanej, bo rzeczywistymi potrzebami �ycia okre�lonej, postaci stanie cel praktyczny. Owocem b�dzie rozumienie j�zyka i poprawne w�adanie nim. Pobocznym, acz nie podrz�dnym, zadaniem jest jeszcze oddzia�ywanie na og�lny rozw�j umys�u, na uczucia i wol� ucznia i wychowanka^.
Okre�lenie, na tamte czasy rewolucyjne, takich w�a�nie cel�w, a opr�cz tego stworzenie nowoczesnych zasad metodyki nauki o j�zyku, opracowanie struktury lekcji gramatycznej, kszta�c�cej refleksyjne my�lenie uczni�w, zmuszaj�cej ich do zdobywania wiedzy drog� w�asnej dzia�alno�ci umys�owej, napisanie m�drych podr�cznik�w dla uczni�w to ogromne zas�ugi Zenona Klemensiewicza dla polskiej szko�y9. Stworzone przez niego, do dzi� na og� aktualne, zasady nauczania j�zyka ojczystego i sformu�owane cele podejmowa�y programy nauczania a� do 1971 roku-Ale pojmowanie cel�w nauki o j�zyku nieco si� dzisiaj zmienia, cho� w dalszym ci�gu zaznacza si� silny wp�yw pogl�d�w Klemensiewicza. W wi�kszo�ci wypadk�w realizuje ^j�jjajfikcjach cel teoretyczno -poznawczy. Na�laduje si� we wsp�czesnych podr�cznikach10 struktur� i typy �wicze� podr�cznik�w Klemensiewicza11. Dopiero od 1985 roku zmieni�o si� w programie nauki o j�zyku spojrzenie na jej tre�ci i na cel jej nauczania. N_auka Q j�zyku to_ju� nie tylko gramatyka, ale r�wnie� s�ownictwo,, kultura j�zyka, elementy teorii koTmrmT�acjTl etyki j�zykowej; staje si� ona fragmentem g��wnego dzia�u programowego nazwanego kszta�cenie j�zykowe, co wskazuje na j ej przydatno�� praktyczn�. W wyja�nieniach Programu znajdu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin