ŚCIĄGA.DOC

(111 KB) Pobierz

1.

1. Istota koncepcji
orientacji na klienta -

Istotą orientacji na klienta jest
nieustanne i pozbawione uprzedzeń wsłuchiwanie się w opinię klientów.

Skłania ona firmy do wielokrotnego badania oczekiwań klientów
oraz ich zadowolenia.

Badania te maja charakter ankietowy
lub są w formie spotkań grupowych.

Wsłuchiwanie się w opinie klienta polega na dowiadywaniu się, czego on oczekuje, co ceni i z czego jest nie zadowolony.

Dzięki badaniom można dostrzec,
że produkt jest ważny ale i ważne są stosunki pomiędzy
klientem a organizacją.

W orientacji na klienta mieści się także wsłuchiwanie reaktywne, polegające na natychmiastowym reagowaniu na sygnały nie zadowolenia ze strony klienta przez personel mający kontakt z klientami.

Ważne jest wsłuchiwanie się w własnych klientów ale i innych konsumentów, chodzi tu o kwestię postrzegania cen przez innych konsumentów.

Satysfakcja klienta zaczyna się od szybkiego wyeliminowania przyczyn niezadowolenia.

Firmy dążą do usatysfakcjonowania klienta gdyż tylko wierni klienci
zapewniają ciągłość sprzedaży
i pozwalają redukować koszty.

2. Istota koncepcji wirtualnej -

Organizacja wirtualna stanowi
rozproszony system struktur
organizacyjnych, technologii, jednostek ludzkich oraz wiedzę różnorodnych podmiotów, wykorzystujących nowe technologie informacyjne oraz Internet
do realizacji działań
gospodarczych i kooperacji.

Zakres wirtualizacji jest zależny od samej organizacji są organizacje mniej lub bardziej zwirtualizowane od innych.

Wirtualne przedsiębiorstwo składa się z pewnej liczby kooperujących ze sobą firm o różnych strukturach i oddalonych
od siebie w sensie geograficznym
i zorganizowane w formie sieci.

Organizacje wirtualne oferują nowe technologie informacyjne służące zdalnemu łączeniu kooperantów, poczucie pełnego zaufania, synergiczną kombinację czynności podstawowych, elastyczne możliwości adaptacyjne, wykorzystanie wspólnego potencjału, wąska specjalizacja oraz wysokie kompetencje.

3. Zalety i wady outsourcingu firmy AIMS (Z przykładu) -

Decyzja o outsourcingu zapadła po wnikliwej analizie kosztów wewnętrznych.

Dzięki outsourcingowi funkcji
administracyjnych w firmie przestały istnieć stanowiska administracyjne niższego i średniego szczebla.

Zmiana ta spowodowała, że funkcje personalne dotyczące zatrudnionych przestały być wykonywane
w dotychczasowej postaci i dotyczą jedynie kilku osób na urlopach
macierzyńskich lub wychowawczych.

Redukcja kosztów o 25 % w zakresie obsługi informatycznej, podniesienie jakości usług, zmniejszenie awaryjności dzięki przekazaniu obsługi
IT wyspecjalizowanej firmie.

Rezygnacja z własnego sekretariatu pozwoliła zredukować koszty o 50 %, pracownicy zatrudnieni przez zewnętrzną firmę pełnią rolę sekretariatu.

Po negocjacjach z firmami kurierskimi koszty znacząco spadły
niż w przypadku zatrudnienia kierowcy
i posiadania samochodu.

Wadą outsourcingu w zakresie obsługi informatycznej jest to, że firmy
informatyczne nastawione są
na wykonywanie zleconych zadań
niż na wprowadzaniu innowacji.

Z zewnętrznym sekretariatem rozliczanie polega na opłacie ryczałtowej,
przy czym obciążenie ponad limit
płatne jest dodatkowo.

W przypadku dużych projektów
odpłatność jest uzależniona
od charakteru prac.

Tendencją outsourcingu jest zmiana kultury organizacyjnej firmy.

Dotychczasowe więzi pomiędzy
pracownikami zostały zastąpione
przez relacje biznesowe.

Stosunku rzadziej opierają się na koleżeństwie a częściej na interesach.

 

4. Istota koncepcji uczącej się -

To koncepcja charakterystyczna dla organizacji, która jest zdolna do zmiany własnych zachowań, dzięki zasobom wiedzy zdobytym przez jej pracowników.

Taka organizacja potrafi się przystosować do zmian w otoczeniu i rozwijać się.

A jej pracownicy lepiej rozumieją cele
i zasady funkcjonowania firmy i dzięki procesowi uczenia się potrafią
identyfikować i eliminować błędy.

5. Istota reengineringu -

Oznacza restrukturyzację firmy
na przeprojektowaniu zachodzących
procesów w firmie
w celu usprawnienia jej działania.

Skracanie czasu procesu opracowania nowej strategii i nowego produktu, utrzymywanie łączności z klientem, utrzymywanie łączności
z zaopatrzeniem i dystrybucją.

Zaletą tej metody jest wzrost
rentowności, jakości produktów
i zadowolenia klientów,
skrócenie cyklów produkcyjnych
oraz wzrost udziału w rynku.

Wadą tej metody są wysokie koszty wprowadzenia tego modelu, powstanie autokratycznego stylu zarządzania firmą, nie dbanie o aspekty kulturowe co prowadzi do powstawania oporu przed wprowadzeniem tego modelu, pomijanie pracowników w tym systemie.

6. Istota kreatywności innowacji -

Firmy innowacyjne są nastawione
na realizowanie projektów
a nie na maksymalizację zysków.

Liczą one zyski przyniesione dzięki innowacji czyli wprowadzania
nowych technologii.

Innowacje są jednym z celów
strategicznych przedsiębiorstwa,
firma nie wprowadzająca innowacji starzeje się i pod upada.

Procesy innowacyjne w odpowiednio dobranej strategii są podstawowym czynnikiem rozwoju technologicznego, organizacyjnego, ekologicznego,
ekonomicznego i społecznego firmy.

Aby innowacje można było wprowadzić musi być spełnionych klika warunków:

- Istnienie w przedsiębiorstwie wysoko rozwiniętego potencjału
technologicznego.

- Elastyczna produkcja podatna
na innowację.

- Istnienie form integracji nauki
z produkcją.

- Obecność kadry naukowej
oraz wykwalifikowanych pracowników.

 

 

7. Organizacje sieciowe -
To specyficzne formy powiązań pomiędzy
podmiotami gospodarczymi.

Globalizacja znacząco wpływa na sposób prowadzenia
działalności przez firmy.
W obecnych czasach samodzielna realizacja wszystkich funkcji
wewnątrz firmy
jest praktycznie niemożliwa.
Chcąc produkować wysokiej jakości produkt lub świadczyć wysokiej jakości usługi firmy muszą współpracować z
innymi podmiotami.
Takie powiązania pozwalają obniżać koszty, poprawiać innowacyjność i konkurencyjność firmy.
Organizacje sieciowe mogą przybierać następujące formy:

- Sieć przedsiębiorstw.

- Organizacja wirtualna.

- Kontrakt/alians strategiczny,

- Franchising i Outsourcing.

8. Organizacje procesowe - Stanowią podejście do zarządzania procesami polegające na zarządzaniu przez cele z wykorzystaniem
strategicznej karty wyników,
zarządzaniu kosztami, controlingu
to nurty zmian w zakresie
zarządzania nowoczesnymi firmami.

Powołane w tym celu zespoły i działy zajmujące się technikami,
izolują się od siebie i nie mają
ze sobą styczności.

Biorąc pod uwagę wzajemne relacje i oddziaływania procesów, jak również oczekiwania klientów aby
nie doprowadzić do sytuacji
suboptymalizacji należy pojmować organizację jako całość.

Organizacja powinna być postrzegana jako system.

Podstawowe cechy tego systemu:

- Wymiana z otoczeniem.

- Organizacja zajmuje się
otoczeniem, nie tylko sobą.

- Jest tworem technicznym,
społecznym, zawiera elementy
nauki i sztuki.

- Nie ma ścisłych granic,
przenika się z otoczeniem.

- Jest zbudowana z podsystemów,
co umożliwia przepływ informacji
i sterowanie nimi.

- Jest zdolna do osiągania celów różnymi drogami.

9. Potencjał społeczny firmy -

To kapitał osobowy,
który jako zasób danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich wiedza, umiejętności, postawy i predyspozycje. Powodzenie firmy zależy
od sprawnego systemu
zarządzania zasobami ludzkimi.

Przez kształcenie i rozwój personelu rozumiemy proces uzu­pełniania przez pracowników wiedzy| niezbędnej do prawidłowego wykonywania zadań na danych stanowiskach pracy.

Kształ­cenie i rozwój sprzyja
poszerzeniu horyzontów
pracownika, rozwijaniu cech

osobowości, takich jak
innowacyjność i przedsiębiorczość.

Kształcenie i rozwój personelu są coraz bardziej doceniane przez nowoczesne przedsiębiorstwa.

Proces kształcenia i rozwoju postrzegaone jako ważną inwestycję, bodziec i jedno z podstawowych narzędzi poprawy produktywności.

 

 

 

Kodeks Cywilny (KC) - Ze Stycznia 1965 roku jest ustawą wielo-tematyczną a także podstawowym aktem prawnym rangi ustawowej.

Kodeks Cywilny zawiera szereg rozporządzeń wykonawczych odnoszących się bezpośrednio do niego jak i do ustaw pozakodeksowych i jest ich bardzo mało.

Kodeks różni się od ustawy tym, iż kodeks posiada obszerny zakres przedmiotowy regulacji prawnej gdyż jest wielo-tematyczną ustawą.

Ustawa jest jedno-tematyczna tzw. mono-tematyczna i ma niewielki zakres regulacji prawnej.

Kiedy wydaje się kodeks danej gałęzi prawa - Kodeks wydaje się wtedy, gdy dziedzinę prawa uważa się za dojrzałą do kodeksyfikacji tzn. instytucje prawne regulowane przez gałąź prawa osiągają doskonałą postać.

A także posiadanie zasad prawnych, czyli reguł ogólnych, z którymi musza być zgodne wszystkie inne przepisy szczegółowe danej gałęzi prawa.

Często te zasady prawa znajdują się na początku kodeksu danego prawa.

Akt wykonawczy - To rozporządzenie rady ministrów i jest wydawany na podstawie delegacji ustawowej.

Delegacja jest upoważnieniem do wydania aktu wykonawczego a także zawiera informacje na temat, kto ma ten akt wydać i jaki jest zakres przedmiotowy tego rozporządzenia.

Akty wykonawcze stanowią przedłużenie treści ustawy.

Akt wykonawczy jest bardziej szczegółowy niż ustawa i możliwość wydania rozporządzenia wykonawczego jest łatwiejsza niż tryb ustalenia ustawy.

Ścieżka legislacyjna wydania ustawy trwa bardzo długo i ustawa wymaga konieczności jej noweli...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin