sto pytan o wielokątach i okręgach.pdf

(46 KB) Pobierz
Scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum
Temat: Sto pytań do… na temat okręgów i wielokątów.
Autor: mgr Monika Bajan
Pomysł na te zajęcia jest ewaluacją zabawy „Matematyczny 1 z 10”.
Zauważyłam, że biorąc udział w zawodach drużynowych, nie wszyscy uczniowie są
aktywni, trzeba było więc nieco zmienić zasady tego konkursu. Pytania konkursowe
na wybrany temat należy przygotować wcześniej, muszą być tak sformułowane, aby
odpowiedź mogła być szybka i nie wymagała skomplikowanych obliczeń. Pytania
mogą być umieszczone są na ponumerowanych kartkach, które przed rozpoczęciem
gry są przymocowane do tablicy magnesami (numerem na zewnątrz). Pytań musi
być co najmniej tyle, ilu uczniów jest w klasie (tak, aby każdy uczeń miał szansę
odpowiadać na pytanie). Uczniowie kolejno wybierają numer pytania (lub
prowadzący przydziela pytania w kolejności, w jakiej zostały ułożone) i odpowiadają
na nie. W przypadku dobrej odpowiedzi uczeń otrzymuje „plusa”, w przypadku
negatywnej lub jej braku na to samo pytanie odpowiada kolejna osoba. Można
ustalić z uczniami czas na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi (np. 1 minuta).
Zaliczamy tylko pierwszą i tylko pełną odpowiedź ucznia. Po wyczerpaniu się pytań
lub po zakończeniu lekcji „plusy” zamieniane są na oceny za aktywność w czasie
lekcji.
„Sto pytań do…” jest doskonałą formą utrwalenia wiadomości teoretycznych
i rozwijania umiejętności szybkiego, logicznego myślenia. W czasie tej lekcji nie ma
ocen negatywnych – uczniom, którzy mają braki, wskazujemy, co jeszcze powinni
powtórzyć i utrwalić, natomiast tych, którzy mają wiedzę w danym temacie,
nagradzamy pozytywną oceną.
Przykładowy zestaw pytań:
Jak konstrukcyjnie wyznaczyć środek okręgu opisanego na trójkącie?
Jaka jest długość boku sześciokąta foremnego wpisanego w koło o
promieniu 7 cm?
Jaką długość ma przeciwprostokątna trójkąta prostokątnego, w którym
pozostałe boki mają długości 8 cm i 6 cm?
Jak konstrukcyjnie wyznaczyć środek okręgu wpisanego w trójkąt?
Podaj wzór na wysokość trójkąta równobocznego o boku długości a .
Podaj wzór na długość przekątnej kwadratu o boku długości a .
Podaj wzór na pole koła o promieniu r .
Podaj definicję wielokąta foremnego.
Ile osi symetrii ma dwunastokąt foremny?
Ile środków symetrii ma sześciokąt foremny?
Ile środków symetrii ma siedmiokąt foremny?
Podaj definicję stycznej do okręgu.
Gdzie znajduje się środek okręgu opisanego na trójkącie rozwartokątnym
względem tego trójkąta?
Jaki to trójkąt, w którym środek jednego boku jest środkiem okręgu
opisanego na nim?
Jaki to trójkąt, w którym środek okręgu opisanego i wpisanego w niego
pokrywają się?
Jak jest zależność między promieniem okręgu opisanego a wpisanego w
trójkąt równoboczny?
Jak jest zależność między kątem wpisanym a środkowym opartych na tym
samym łuku okręgu?
Jak jest długość okręgu opisanego na kwadracie o boku długości a ?
Jaka jest długość promienia okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny w
zależności od wysokości h ?
Oblicz obwód sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu 2 cm.
Podaj definicję okręgu wpisanego w wielokąt.
Ile punktów wspólnych może mieć prosta z okręgiem?
Podaj wzór na długość promienia okręgu wpisanego w kwadrat o boku
długości a .
Jakie odcinki wystarczy narysować, aby wyznaczyć środek okręgu
wpisanego w kwadrat?
Podaj definicję okręgu opisanego na wielokącie.
Jak nazywamy punkt wspólny okręgu i prostej stycznej do niego?
Jakie dwa odcinki wystarczy narysować, aby wyznaczyć środek okręgu
opisanego na trójkącie równobocznym?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin