KONSPEKT ZAJĘCIA DIAGNOZUJĄCEGO
Opracowała i przeprowadziła: mgr Agnieszka Mikulska
Przedszkole Nr 7 w K-Koźlu, dnia 22.11.2002 r.
Temat kompleksowy: Szaruga jesienna.
Temat zajęcia: Listopadowe dźwięki i barwy.
Grupa wiekowa: pięciolatki.
Cel główny: Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych
charakterystycznych dla wczesnej i późnej jesieni.
Lp.
Sytuacja edukacyjna
Cele operacyjne, dziecko potrafi:
Środki dydaktyczne
1
2
3
4
5
6
7
Dzieci witają zaproszonych gości. Machają rękami do swoich rodziców, śpiewają piosenkę pt. „ Witam was”.
Nauczycielka zaprasza do sali gościa i pyta dzieci: Z jakiej piosenki to postać? ( Pan Listopad).
Na przywitanie gościa dzieci śpiewają Panu Listopadowi piosenkę pt. „Szedł listopad” z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych.
ODKRYWANIE TEMATU ZAJĘCIA
Pan Listopad zostawia nauczycielce 4 zadania do wykonania przez dzieci: rulon, gazeta, kaseta i kubeczek.
Nauczycielka wyciąga z plecaka zadanie oznaczone jedną kropką.
Rulon – zad. nr 1.
Nauczycielka rozwiesza ilustracje kolorowej i szarej jesieni.
Dzieci słuchają wiersza pt. „Kolory” recytowanego przez nauczycielkę i odpowiadają na pytanie: Która ilustracja pasuje do wiersza?
Na podstawie dwóch ilustracji jesieni dzieci dopasowują charakterystyczne cechy szarugi jesiennej. Burza mózgów.
Nauczycielka pokazuje, jak za pomocą gazety można naśladować odgłosy jesieni, następnie wykonują te zadania dzieci:
- stukanie palcami o gazetę – deszcz stuka o parapet,
- trzymanie gazety za dwa rogi i wachlowanie – wiatr,
Nauczycielka prosi dzieci, aby same pokazały jak wykonać z gazety:
- pelerynę,
- szelest liści,
Jesienna pogoda – zabawa muzyczno-ruchowa.
Dzieci pokazują ruchami ciała jesienną pogodę.
Jesienne kompozycje.
Nauczycielka proponuje dzieciom wykonanie jesiennej kompozycji, która przypomni złotą polską jesień.
Nauczycielka zadaje dzieciom pytanie:
-Komu przeznaczysz tę jesienną niespodzianką?
Nauczycielka zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są dary jesieni.
Dzieci odpowiadają na pytanie:
- Z jakich darów jesieni będziemy wykonywać jesienną kompozycję?
Dzieci samodzielnie wykonują jesienną kompozycję.
Dzieci wręczają bliskim jesienną kompozycję.
- odtworzyć słowa i melodię piosenki,
- wytworzyć nastrój radości podczas integracji grupy,
- odpowiedziueć na zadane pytanie,
- zaśpiewać piosenkę,
- odtworzyć rytm piosenki na instrumentach perkusyjnych,
- dziecko zna instrument, na którym gra,
- wysłuchać wiersza ze zrozumieniem,
- dopasować treść utworu do odpowiedniego obrazka,
- dostrzec różnice w wyglądzie złotej polskiej jesieni i szarugi jesiennej,
- odtworzyć odgłos deszczu,
- naśladować wiatr,
- zrobić z gazety pelerynę,
- naśladować z gazetą szelest liści,
- za pomocą ruchów ciała pokazać pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni,
- odpowiedzieć na pytanie,
- pokazać i nazwać dary jesieni lasu: kasztany, żołędzie, liście klonu i dębu, gałązki, mech,
- zaprojektować i wykonać kompozycję przestrzenną z materiału przyrodniczego.
- instrumenty perkusyjne,
-ilustracje kolorowej i szarej jesieni,
- wiersz A.Kamieńskiej „Kolory”
- gazety
- kaseta, magnetofon
- kubeczki wypełnione piaskiem, kasztany, żołędzie, liście klonu i dębu, gałązki leszczyny, głóg, trawy, mech,
Data badania: 22.11.2002 r.
Realizowane zamierzenia pedagogiczne:
Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wczesnej i późnej jesieni.
Wskaźniki:
C – niektórzy
D – prawie nikt
dzieci potrafią:
Częstość występowania
Wyniki końcowe
A
B
zabcia83