Rebel-Times-44.pdf

(9816 KB) Pobierz
Rebel Times
677131391.026.png
Rebel Times
Wydawca: REBEL.pl
Centers for Disease Control and Prevention, amerykańska agenda
rządowa zajmująca się monitoringiem i zapobieganiem chorobom,
opublikowała na swojej stronie internetowej poradnik, jak przygo-
tować się na wypadek plagi zombie („Preparedness 101: Zombie
Apocalypse”). Tekst napisany był całkowicie na poważnie –
oprócz gotowości na nadejście żywych trupów, zapoznanie się z
artykułem dawało też podstawową wiedzę o tym, jak przetrwać
tornado, pandemię czy trzęsienie ziemi.
Redaktor naczelny:
Tomasz 'Sting' Chmielik
Zastępca redaktora naczelnego:
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Redakcja i korekta tekstów:
Rzecznik prasowy CDC w wywiadzie udzielonym CNN wyjaśnił,
że pomysł oparto na zaobserwowanym interesującym zjawisku:
newsy o awarii elektrowni atomowej w Fukushimie cieszyły się większa popularnością, gdy
ktoś do tematu promieniowania dorzucał właśnie zombie. Treści publikowane na blogu CDC
czyta niewiele osób, jednak po publikacji tekstu o żywych umarłych serwery zostały zatkane
przez żądnych informacji obywateli. Jak więc widać, interesująco podane rutynowe informa-
cje są w stanie przyciągnąć uwagę publiczności.
Hubert Bartos
Tomasz 'Sting' Chmielik
Marcin 'Seji' Segit
Redakcja:
Michał 'de99ial' Romaniuk
Parę dni temu nasz redakcyjny kolega Andrzej ‘ShadEnc’ Stój opublikował na swoim blogu,
3k10.pl, tekst, w którym zastanawia się nad relacją zawartości podręczników RPG do ich
ceny – a ogólniej rzecz ujmując, nad tym, co jest sens upychać w podstawkę, a co nie powin-
no się tam znaleźć. Co powinno znaleźć się między okładkami? Czy potrzebne są dwie setki
potworów w bestiariuszu, czy może wystarczy dwadzieścia? Ilustracje w kolorze i dużo czy
czarno-białe i z rzadka rozrzucone na kartach podręcznika? Co z zasadami i opisem świata –
jak powinny zostac przedstawione? Co powinno trafić do dodatków? I wreszcie, czy warto
zapłacić kilkadziesiąt dolarów za grubą, bogato ilustrowaną grę ze słabymi zasadami i prze-
gadanym opisem świata? Czy podręcznik wydany w małym formacie, w czerni i bieli, napi-
sany zwięzłym stylem i niepowalający oprawą graficzną jest propozycją gorszą od lśniącej,
połyskującej feerią barw opasłej księgi?
Mateusz 'Darcane' Nowak
Arkady Saulski
Rafał Cholewa
Mateusz 'JAskier' Pitulsk i
Tomasz 'Gambit' Dobosz
Maciej 'repek' Reputakowski
Andrzej 'ShadEnc' Stój
Marcin 'Ezechiel' Zaród
Atrakcyjnie podana treść sprzeda się sama. Można huraganowy surwiwal opakować w żywe
trupy, co, jak widać, daje gwarancję dotarcia do szerokiej publiczności, która na zwykły tekst
o przygotowaniach do sezonu tornad nie zwróciłaby uwagi. Podobnie, napakowany oszała-
miającymi ilustracjami podręcznik będzie lepiej odbierany niż jego ubogi, czarno-biały ku-
zyn. Czy tego jednak oczekujemy od podręczników RPG? Co tak naprawę przemawia o sile
gry fabularnej: ilustracje Broma czy Bonnera i setki stron byle jakiego tekstu, czy działająca
mechanika i spójne, klarownie podane informacje o grze? Czy dzisiaj rzeczywiście wymaga-
my od RPG przede wszystkim koloru, kredy, twardej oprawy, brokatu i stron wypełnionych
treścią – jakakolwiek by ona nie była – żeby „poczuć klimat”? Czy podręczniki muszą coraz
bardziej przypominać artbooki, by wydawcy znaleźli na nie klientów?
Cezary Domalski
Grafika, skład:
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania i ad-
iustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów
nie zamówionych, nie zwracamy. Przedruk z gaze-
ty dozwolony jest jedynie za pisemną zgodą wy-
dawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i
ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamiesz-
czenia ogłoszenia i reklamy, jeśli ich treść lub for-
ma są sprzeczne z linią programową lub charakte-
rem pisma oraz interesem wydawcy [art. 36 pkt 4
Prawa Prasowego].
Lubię ładne ilustracje – ba, są gry, które uwielbiam przeglądać od czasu do czasu dla ich sza-
ty graficznej, choćby drugoedycyjny „Nobilis”. Żetony i inne gadżety to świetny dodatek,
podnoszący jakość zabawy. Jednak dobrze skonstruowana gra, nieważne jak skromnie wyda-
na, w moim osobistym rankingu stoi wyżej niż twardookładkowe, kolorowe woluminy. Wolę
grę bez ilustracji, wydaną na zwykłym papierze i w miękkiej oprawie, dobrze napisaną oraz
przetestowaną, która nie musi przykrywać ewentualnych niedociągnięć warstwą pudru. Nie
chodzi tu nawet o cenę – w pędzie ku barwniejszym grafikom, mocniejszym okładkom i bi-
zantyjskim opisom powoli oddalamy się od tego, co stanowi esencję gier fabularnych: ołówka,
kartki papieru, kostek i wyobraźni.
Czekamy na Wasze opinie i komentarze.
Kierujcie je na nasz adres: sklep@rebel.pl
2
677131391.027.png 677131391.028.png 677131391.029.png 677131391.001.png
Maj 2011
Nr 44, Maj 2011
Spis treści
2
Wstępniak
... czyli jak zwykle
kilka słów na początek
26 Następca
Jungle Speed'a?
Dobble
29 Antyczne metropolie
Cyklady
4
Aktualności
… czyli co nowego
w świecie gier
7 Tylko w Londynie
London
33 W pogoni za
Mieczem Słońca
Lone Wolf: Ogień na wodzie
35 Wór pomysłów
Neuroshima: Mistrz Gry^2
11 Lochy, smoki
i wulkaniczne opary
D&D Wrath of Ashardalon
15 Jeszcze więcej
Munchkinów!
Munchkin 3,5; Munchkin 4;
Pudła Trzymania
38
Na tropach
żabiego ducha
In Spectres
41
Plany na maj
czyli: co w następnym numerze?
19
Kronika życia
średniowiecznego
miasta
Troyes
24
To samo,
a jednak inaczej
Keltis: Der Weg der Steine
3
677131391.002.png 677131391.003.png 677131391.004.png 677131391.005.png 677131391.006.png 677131391.007.png 677131391.008.png 677131391.009.png 677131391.010.png 677131391.011.png 677131391.012.png 677131391.013.png 677131391.014.png 677131391.015.png 677131391.016.png
Rebel Times
Aktualności
zmagających się z najazdem obcych. Rozgrywka to-
czyła się będzie na modularnej planszy z użyciem
efektownych, plastikowych figurek. Losowy układ
planszy, zestaw zróżnicowanych misji, a wszystko
to w rozgrywce nie przekraczającej 180 minut.
Wśród komponentów zestawu znajdziemy ponad 30
figurek, 200 kart, 17 dwustronnych modułów plan-
szy oraz zestaw specjalnych kostek i znaczników. Za
projekt odpowiedzialny jest Corey Konieczka, czło-
wiek który niejednokrotnie dowiódł, że potrafi pro-
jektować ciekawe gry kooperacyjne (jest autorem
m.in. Space Hulk: Anioł Śmierci i Battlestar Galacti-
ca).
Gears of War
na planszy
Ta gra zapowiadana była przez
Fantasy Flight Games już dawno
temu. Fani komputerowego pier-
wowzoru i wszyscy sympatycy
figurkowych, taktycznych planszówek przez długie
miesiące nie mieli żadnych nowych doniesień na te-
mat prac nad tą produkcją. Ostatnio jednak sytuacja
ta uległa zmianie, gra niebawem trafi na sklepowe
półki, ale już teraz wiemy znacznie więcej na temat
tego jak będzie się prezentować. Gears of War ma
być planszówką kooperacyjną, przeznaczoną dla 1 -
4 graczy, wcielających się w rolę żołnierzy COG
Dust Tactics się rozrasta
Linia produktów do taktycznej gry figurkowej Dust
Tactics intensywnie się rozrasta. Fani potyczek w
niezwykle klimatycznym uniwersum gry mają do
dyspozycji rozmaite rozszerzenia, zawierające do-
datkowe oddziały żołnierzy oraz nowe modele me-
chów. Plan rozszerzeń zawierających kolejne kam-
panie zaprezentowany był już w instrukcji zawartej
w podstawowym zestawie, a teraz tenże plan jest
konsekwentnie realizowany przez wydawcę. Od
4
677131391.017.png 677131391.018.png 677131391.019.png 677131391.020.png 677131391.021.png
Maj 2011
niedawna dostępny jest na rynku dodatek Operation
Cyclone, zawierający między innymi nowe elementy
scenerii i dodatkowe moduły planszy. Zawarta w
tym zestawie kampania pozwala rozegrać operacje
desantowe u wybrzeży mroźnej Antarktydy. Tym-
czasem jeszcze w tym roku możemy spodziewać się
kolejnego dużego dodatku z nową kampanią. Ope-
ration SeeLowe, bo taki nosi on tytuł, to osiem od-
miennych scenariuszy, nowe moduły planszy i sce-
nerii, pozwalające toczyć walki w gęstej zabudowie
terenu, do tego niespotykane wcześniej jednostki i
wiążące się z nimi nowe reguły specjalne. Cena do-
datku, podobnie jak w przypadku Operation Cyclo-
ne, powinna oscylować w granicy 110 złotych.
wersum Neuroshimy. Karcianka ta pozwala na roz-
grywkę w gronie od 5 do 10 osób, zaś czas pojedyn-
czej partii to około 30 minut. The Resistance to gra o
dużej dawce interakcji, w której kluczowa na drodze
do zwycięstwa jest zdolność dedukcji i blefowania.
Gra trafi do sprzedaży już w połowie czerwca.
Lacerta wyda Famiglię
Wydawnictwo Lacerta po okresie zmniejszonej ak-
tywności ponownie zamierza wzbogacić swoją ofer-
tę o polskie edycje popularnych i cenionych na ca-
łym świecie planszówek. Jeszcze w kwietniu infor-
mowano o planach wydania w tym roku dwóch hi-
tów z czołówki rankingu BGG, zaś dosłownie kilka
dni temu pojawiła się kolejna zapowiedź. Famiglia
to gra karciana dla dwóch osób zaprojektowana
przez Friedemanna Friese. Uczestnicy rywalizacji
wcielają się w role bossów walczących ze sobą mafii.
Celem rozgrywki jest zwerbowanie w swoje szeregi
jak najwięcej i jak najlepszych zbirów z czterech
gangsterskich rodzin. Członkowie poszczególnych
rodzin posiadają specjalne cechy, których wykorzy-
stanie jest kluczowe na drodze do zwycięstwa. Gra
trafi do sprzedaży w czerwcu, zaś już teraz na stro-
nie Lacerty można zapoznać się z instrukcją.
Agenci Molocha tuż za drzwiami
Wydawnictwo Portal szykuje polską edycję niezwy-
kle interesującej gry karcianej, która zrobiła furorę
na ubiegłorocznych targach Spiel w Essen. The Resi-
stance, bo taki nosi tytuł, w polskiej wersji opatrzona
jest podtytułem Agenci Molocha, zadbano tu więc o
powiązanie postapokaliptycznego klimatu gry z uni-
5
677131391.022.png 677131391.023.png 677131391.024.png 677131391.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin