TEMAT – Wrażenie i nastrój w interpretacji plastycznej dzieła muzycznego.
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE
- - Rewolucja impresjonistyczna w malarstwie
- - Nowa koncepcja operowania kolorem, światłem i muzyką dla oddania nastroju i wrażenia.
- - Inspiracje z obszaru nauki – kolor jako funkcja światła – rozszczepienie światła białego w
pryzmacie.
- - Pleneryzm i migawkowość wrażeń barwnych i świetlnych.
- - Malowanie improwizacyjne (alla prima) i rozpad struktury obrazu – dywizjonizm.
- - Nowa „kolorystyka dźwiękowa – system dur-moll i skala całotonowa – malowanie dźwiękami.
- - Malarska interpretacja utworu dźwiękowego.
CELE:
POZNAWCZE:
- definicja impresjonizmu
- zjawiska związane z twórczością impresjonistów
- przedstawiciele kierunku:
· malarstwo: C.Monet, E.Degas, A.Renoir, C.Pissarro
· muzyka: C.Debussy, M.Ravel
- technika malarska – dywizjonizm
- wpływ impresjonizmu na malarstwo i muzykę
- wspólnota języka plastyki i muzyki – barwy, tempo, nastrój, dynamika, charakter.
KSZTAŁCĄCE:
- doskonalenie umiejętności słuchania utworu muzycznego
- kształcenie umiejętności malowania improwizacyjnego (alla prima)
- doskonalenie umiejętności stosowania barw czystych, rozświetlonych z rozszczepienia promienia światła białego w pryzmacie
- swobodna ekspresja plastyczna
- umiejętność stworzenia oryginalnej interpretacji plastycznej słuchanego utworu muzycznego
- określenie nastroju utworu słuchanego i wybór odpowiednich reprodukcji obrazów
- kształcenie umiejętności prezentacji swoich prac – wernisaż
WYCHOWAWCZE:
- Rozumienie różnych wydarzeń artystycznych
- Tolerancja wobec wydarzeń artystycznych w sztuce
- Aktywny udział w zabawie przy tworzeniu własnego dzieła
METODY:
- pogadanka, „burza mózgów”, eksperyment laboratoryjny problemowy, metoda problemowo-twórcza, słuchanie muzyki, metoda ekspozycji, ćwiczenia praktyczne
- indywidualna, zbiorowa, praca w grupach
- plansze o barwach – czyste (podstawowe i pochodne), dopełniające
- koło barw – „wiatraczek”
- rzutnik do przeźroczy
- zestaw przeźroczy „Impresjonizm”
- radiomagnetofon z odtwarzaczem płyt CD
- płyta CD z nagraniami utworów Debussy’ego
- tablica z przypiętymi reprodukcjami obrazów C.Moneta, E.Degasa, A.Renoira, C.Pissarra
- pryzmat do prezentacji widma światła białego
- reflektor
- tablica z widmem rozszczepionego promienia światła białego
- karton A-3, małe kartony A-6, farby plakatowe, pędzle, pastele olejne, różne materiały do „tworzenia muzyki” do słuchanego utworu (folia, patyki, papier, klucze, pudełka, butelki itp.), karty pracy dla grup z opisem eksperymentów, zadań do wykonania
1.Wprowadzenie tematu lekcji
Przypomnienie wiadomości o barwach
Nauczyciel – na podstawie tablic o barwach i koła barw proszę o przypomnienie podziału barw. Jakie barwy poznaliśmy?
Uczeń – wymienia grupy barw – podstawowe, pochodne, dopełniające – posługując się tablicami i kołem barw. Omawia powstawanie barw pochodnych i dopełniających.
N. – impresja, jakie są wasze skojarzenia z tym słowem?
U. – na zasadzie spontanicznych wypowiedzi, „burzy mózgów” odpowiadają na pytanie: odczucie, wrażenie, chwila itp.
N. – dzieli uczniów na cztery grupy: I, II, III, IV.
Otrzymują oni karty pracy z opisem eksperymentu, zadania do wykonania oraz potrzebne pomoce dydaktyczne do prezentacji zadania.
N. – przydział eksperymentu dla grupy (rozdanie zadań na kartkach):
I - Rozszczepienie światła w pryzmacie – zjawisko tęczy (pryzmat i reflektor).
II – Oświetlenie przedmiotów światłem o różnych barwach (reflektor i kolorowe przesłony – barwy podstawowe i pochodne).
III -Widmo tęczowe – wirujące koło barw.
IV – Zestawienie plam o barwach czystych (podstawowych i pochodnych) obok siebie i ich wzajemne oddziaływanie.
żółty – czerwony
...
kandr