Wrażenia i nastrój - II gimn..doc

(54 KB) Pobierz
TEMAT – Wrażenie i nastrój w interpretacji plastycznej dzieła muzycznego

TEMAT – Wrażenie i nastrój w interpretacji plastycznej dzieła muzycznego.

 

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE

 

-         - Rewolucja impresjonistyczna w malarstwie

-   -   Nowa koncepcja operowania kolorem, światłem i muzyką dla oddania nastroju i wrażenia.

-         - Inspiracje z obszaru nauki – kolor jako funkcja światła – rozszczepienie światła białego w  

       pryzmacie.

-         - Pleneryzm i migawkowość wrażeń barwnych i świetlnych.

-         - Malowanie improwizacyjne (alla prima) i rozpad struktury obrazu – dywizjonizm.

-         - Nowa „kolorystyka dźwiękowa – system dur-moll i skala całotonowa – malowanie dźwiękami.

-         - Malarska interpretacja utworu dźwiękowego.

CELE:

 POZNAWCZE:

-   definicja impresjonizmu

-         zjawiska związane z twórczością impresjonistów

-         przedstawiciele kierunku:

·        malarstwo: C.Monet, E.Degas, A.Renoir, C.Pissarro

·        muzyka: C.Debussy, M.Ravel

-         technika malarska – dywizjonizm

-         wpływ impresjonizmu na malarstwo i muzykę

-         wspólnota języka plastyki i muzyki – barwy, tempo, nastrój, dynamika, charakter.

 

KSZTAŁCĄCE:

-         doskonalenie umiejętności słuchania utworu muzycznego

-         kształcenie umiejętności malowania improwizacyjnego (alla prima)

-         doskonalenie umiejętności stosowania barw czystych, rozświetlonych z rozszczepienia promienia światła białego w pryzmacie

-         swobodna ekspresja plastyczna

-         umiejętność stworzenia oryginalnej interpretacji plastycznej słuchanego utworu muzycznego

-         określenie nastroju utworu słuchanego i wybór odpowiednich reprodukcji obrazów

-         kształcenie umiejętności prezentacji swoich prac – wernisaż

 

WYCHOWAWCZE:

-         Rozumienie różnych wydarzeń artystycznych

-         Tolerancja wobec wydarzeń artystycznych w sztuce

-         Aktywny udział w zabawie przy tworzeniu własnego dzieła

METODY:

-         pogadanka, „burza mózgów”, eksperyment laboratoryjny problemowy, metoda problemowo-twórcza, słuchanie muzyki, metoda ekspozycji, ćwiczenia praktyczne

 
FORMA PRACY

-         indywidualna, zbiorowa, praca w grupach

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

-         plansze o barwach – czyste (podstawowe i pochodne), dopełniające

-         koło barw – „wiatraczek”

-         rzutnik do przeźroczy

-         zestaw przeźroczy „Impresjonizm”

-         radiomagnetofon z odtwarzaczem płyt CD

-         płyta CD z nagraniami utworów Debussy’ego

-         tablica z przypiętymi reprodukcjami obrazów C.Moneta, E.Degasa, A.Renoira, C.Pissarra

-         pryzmat do prezentacji widma światła białego

-         reflektor

-         tablica z widmem rozszczepionego promienia światła białego

 
MATERIAŁY I PRZYBORY

-         karton A-3, małe kartony A-6, farby plakatowe, pędzle, pastele olejne, różne materiały do „tworzenia muzyki” do słuchanego utworu (folia, patyki, papier, klucze, pudełka, butelki itp.), karty pracy dla grup z opisem eksperymentów, zadań do wykonania

PRZEBIEG ZAJĘĆ

                      TOK LEKCJI

REALIZACJA
UWAGI

 

1.Wprowadzenie tematu lekcji

 

Przypomnienie wiadomości o barwach

Nauczyciel – na podstawie tablic o barwach i koła barw proszę o przypomnienie podziału barw. Jakie barwy poznaliśmy?

Uczeń – wymienia grupy barw – podstawowe, pochodne, dopełniające – posługując się tablicami i kołem barw. Omawia powstawanie barw pochodnych i dopełniających.

N. – impresja, jakie są wasze skojarzenia z tym słowem?

U. – na zasadzie spontanicznych wypowiedzi, „burzy mózgów” odpowiadają na pytanie: odczucie, wrażenie, chwila itp.

 

N. – dzieli uczniów na cztery grupy: I, II, III, IV.

Otrzymują oni karty pracy z opisem eksperymentu, zadania do wykonania oraz potrzebne pomoce dydaktyczne do prezentacji zadania.

 

N. – przydział eksperymentu dla grupy (rozdanie zadań na kartkach):

I - Rozszczepienie światła w pryzmacie – zjawisko tęczy (pryzmat i reflektor).

II – Oświetlenie przedmiotów światłem o różnych barwach (reflektor i kolorowe przesłony – barwy podstawowe i pochodne).

III  -Widmo tęczowe – wirujące koło barw.

IV – Zestawienie plam o barwach czystych (podstawowych i pochodnych) obok siebie i ich wzajemne oddziaływanie.

 

żółty – czerwony

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin