Jankowicz - fotopunkty.pdf
(
2545 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Jankowicz.doc
Fotogrametryczne niskopułapowe naloty...
INFRASTRUKTURA I EKOLOGIA TERENÓW WIEJSKICH
INFRASTRUCTURE AND ECOLOGY OF RURAL AREAS
Nr 3/2010, POLSKA AKADEMIA NAUK, Oddział w Krakowie, s. 95–101
Komisja Technicznej Infrastruktury Wsi
Bogdan Jankowicz
FOTOGRAMETRYCZNE NISKOPUŁAPOWE NALOTY
PLATFORM AUTONOMICZNYCH
____________
CAV PHOTOGRAMMETRIC LOW-ALTITUDE FLIGHTS
Streszczenie
Zwiększenie bezpieczeństwa lotów fotogrametrycznych oraz obniżenie
kosztów, również dotyczących póżniejszych opracowań i aktualizacji, będących
ich rezultatem – to zawsze aktualne problemy. Zwiększenie bezpieczeństwa lotów fo-
togrametrycznych oraz obniżenie ich kosztów, również dotyczących późniejszych
opracowań lub aktualizacji, będących ich rezultatem - to zawsze aktualne problemy.
Możliwość zastąpienia w uzasadnionych przypadkach tradycyjnych nalo-
tów, a nawet bezpośrednich, geodezyjnych pomiarów terenowych – pozyskiwa-
niem obrazów terenu z małych wysokości lotu (kilkadziesiąt do 200 metrów nad
terenem) z bezzałogowych, małych platform lotniczych (BŚL – Bezzałogowe
Środki Lotnicze lub z ang. UAV – Unmaned Air Vehicle), wyposażonych w nie-
wielkie kamery cyfrowe, zapewniające dobrej jakości obrazy oraz powtarzalność
orientacji wewnętrznej, o rozdzielczości gwarantującej wymaganą dokładność dla
określonych opracowań (zwłaszcza o charakterze uzupełniającym i aktualizacyj-
nym), również z dodatkową możliwością automatycznej nawigacji GPS, a opcjo-
nalnie zdalnej kontroli rejestrowanego obrazu, zapewniającą właściwą orientację
zdjęcia (obrazu) – wydaje się być godna uwagi, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę
dostępność i możliwość szybkiej realizacji zadań wspomnianą, zoptymalizowaną
technologicznie, dokładnościowo i ekonomicznie metodą.
Słowa kluczowe:
bezzałogowe środki lotnicze (BŚL), naloty niskopułapowe, plat-
formy autonomiczne, obszary trudnodostępne
Summary
Development of air-technology, data communications and remote sensing
involve the interest in applications of small Crewless Air Vehicles (CAV) in differ-
ent subjects of economy.
95
Bogdan Jankowicz
Hence the idea of the application of
low-altitude images (taken from
heights below 200 m) from crewless air vehicles for quick data updating of geoin-
formation of local (small) and hard available areas by photogrammetric methods.
Key words:
Crewless Air Vehicles (CAV), low-altitude flights, hard available
areas
WPROWADZENIE
Ideą proponowanego rozwiązania jest stworzenie niezależnego, prostego
systemu lokalnego pozyskiwania danych geoprzestrzennych na bazie małych
bezzałogowych platform lotniczych, realizujących obrazowania powierzchni
terenu z niskiego pułapu lotniczego (generalnie do 200 m), również dotyczącego
terenów trudnodostępnych pod względem założenia osnowy polowej,
z uwzględnieniem minimalizacji kosztów realizacji.
BADANIA I METODY
Jako przykład – zrealizowano seryjne zdjęcia niskopułapowe z nalotu
BŚL, z zastosowaniem aparatu fotograficznego Canon IXUS 900 Ti i wysokości
typowej ok. 100 m, z tym, że do ostatecznego opracowania wybrano z serii –
najbardziej optymalne pod względem fotogrametrycznym (rys. 1 i 2).
Osnowę dla przeprowadzanego nalotu stanowiła gęsta sieć fotopunktów /
punktów kontrolnych, rozmieszczonych równomiernie na obiekcie, celem
umożliwienia bardziej wnikliwych badań poszczególnych zdjęć w serii; w tym
przypadku charakterystyka terenu umożliwiała bezproblemowe założenie osno-
wy polowej.
Jak wykazały badania – wybrane do opracowania zdjęcia charakteryzo-
wały się wartościami EOZ typowymi (dopuszczalnymi), gdyż analiza dokładno-
ści określenia punktów (w tym punktów kontrolnych) wskazuje na dobrą jakość
geometryczną jak również fototechniczną zrealizowanych zdjęć niskopułapo-
wych.
Zastosowanie opisywanej metody ma uzasadnienie nie tylko techniczne
(dokładność, szybkość, ergonomia) ale również ekonomiczne.
Z raportu opracowania wybranej, przykładowej stereopary przedstawiają-
cej ruiny pałacu wynika jej wysoka dokładność – średni błąd kwadratowy okre-
ślenia poszczególnych współrzędnych punktów w stosunku do odpowiadających
im punktów terenowych wynosi:
M
x
= 0,04 m,
M
y
= 0,03 m,
M
z
= 0,03 m,
96
Fotogrametryczne niskopułapowe naloty...
Rysunek 1.
Projektowany plan nalotu – obiekt: teren folwarku Mściwojów
(woj. dolnośląskie)
Rysunek 2.
Przykładowe zdjęcia niskopułapowe (wieloseryjne) obiektu Mściwojów
97
Bogdan Jankowicz
pozostałe zalety przedstawionej przez autora technologii to m. in.:
–duża ilość spostrzeżeń (obrazów) nadliczbowych (możliwość eliminacji
gorszych jakościowo obrazów) – w przypadku zdjęć wykonywanych seryjnie;
–stałość orientacji wewnętrznej w danej serii;
– wysoka precyzja i jako jej pochodna – dokładność odwzorowania poło-
żenia obiektów na zdjęciu;
– niski koszt platformy bezzałogowej oraz sensora (kamery), i ich uniwer-
salność;
–zdjęcia można opracowywać zarówno jako wybiórcze stereogramy jak
i blokowo z zastosowaniem aerotriangulacji, podobnie jak w metodach standar-
dowych;
– ze względu na aktualizacyjno-uzupełniający charakter technologii, plan
nalotu fotogrametrycznego może być realizowany wybiórczo-precyzyjnie,
zgodnie z rzeczywistymi potrzebami pokrycia terenu obszarem opracowania,
a więc niekoniecznie według standardowych zasad przebiegu linii lotu jak to ma
miejsce przy planowaniu tradycyjnego nalotu na większych obszarach;
– istnieje prosta możliwość aplikacji zdjęć i opracowań niskopułapowych
do wirtualnych globów.
Rozważmy jednak przypadek, który może wystąpić chociażby przy okazji
analiz krajobrazu, kiedy mamy do czynienia z terenem niedostępnym lub trud-
nodostępnym (rys. 3).
Na takim obszarze nie ma możliwości realizacji fotopunktów.
Wiąże się to z koniecznością wyposażenia platformy lotniczej w systemy
GPS/INS, celem pozyskania niezbędnych danych, dotyczących położenia
i orientacji zdjęcia w przestrzeni (rys. 4).
Największą trudnością w wykonywaniu obrazów lotniczych jest trudność
dokładnej rejestracji trajektorii lotu i kątów nachylenia kamery. Jest ona szcze-
gólnie uwidoczniona podczas stosowania do nalotów samolotów bezzałogo-
wych, które są mniej stabilne niż samoloty pilotowane przez pilota. Samoloty te
są lżejsze i bardziej podatne na wszelkie czynniki zewnętrzne podczas lotu.
Rozwiązaniem tego problemu jest zintegrowanie dwóch systemów: GPS i INS.
System GPS pozwala rejestrować trajektorię lotu (X,Y,Z) z dokładnością nie
przekraczającą 10 centymetrów. Natomiast inercjalny system nawigacyjny (INS)
mierzy przyspieszenie wzdłuż trzech osi oraz zmian kątowych pochyleń kamery.
Ciągłe sumowanie tych pomiarów podczas lotu pozwala bardzo dokładnie wy-
znaczyć trajektorię lotu samolotu (dopuszczalny błąd rzędu 2 cm) i kątów po-
chylenia kamery. Jedną z głównych wad systemu INS jest tzw. dryft, powodują-
cy spadek dokładności pomiaru pozycji i kątów nachylenia z upływem czasu.
Błąd ten może być jednak korygowany z danych GPS, zachowując przy tym
wysoką i stabilną w czasie dokładność. Dane INS mogą natomiast służyć do
interpolacji pozycji podczas możliwych krótkich przerw w łączności z satelitami
GPS. Systemy te charakteryzują się różną, komplementarną propagacją błędów.
98
Fotogrametryczne niskopułapowe naloty...
Rysunek 3.
Przykład obszaru (wysepka na stawie) uniemożliwiającego założenie
osnowy polowej (fotopunktów)
Rysunek 4.
Architektura systemu wykorzystującego BŚL na bazie śmigłowca MD4-200
z możliwością zastosowania kamery realizującej zdjęcia seryjne (adaptacja autorska)
99
Plik z chomika:
aneciakurczaczek
Inne pliki z tego folderu:
Wybór i pomiar fotopunktów naturalnych.pdf
(97 KB)
Plan nalotu.JPG
(351 KB)
geomatyka.doc
(74 KB)
Jankowicz - fotopunkty.pdf
(2545 KB)
Boron, Wrobel - fotopunkty.pdf
(829 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Warlock Master of the Arcane 2012 PC(1)
- ▣ ▣ WINDOWS 8 [ PL ](1)
- AutoMapa - 6.10 PL FINAŁ
Dirt 3
Filmy 3D SBS miniHD 1080p
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin