Geomatyka- zbiór dziedzin związanych z przetwarzaniem informacji geoprzestrzennych: geodezja, kartografia, fotogrametria i teledetekcja, systemy informacji przestrzennej, kataster i inne.
Geomatyka- to dyscyplina naukowo- techniczna zajmująca się pozyskiwaniem, analizowaniem, interpretowaniem, upowszechnianiem i praktycznym stosowaniem geoinformacji.
Geomatyka- jest matematyką Ziemi tj. nauką o pozyskiwaniu, analizie i interpretacji danych, zwłaszcza pomiarowych, które odnoszą się do powierzchni Ziemi.
Geomatyka- zbiór dyscyplin naukowo- technicznych zajmujące się realizacją zadania pozyskiwania przetwarzań, przetwarzanie, analizowanie, udostępnianie informacji.
Informacja geograficzna- informacja dotycząca zjawisk jawnie bądź niejawnie powiązanych z położeniem odniesionym do Ziemi.
Informacja geograficzna- to informacja (dane) o położeniu, cechach, właściwościach geometrycznych, związkach przestrzennych i relacjach obiektów, które są przedmiotem zainteresowania SIP i mogą być identyfikowane w przestrzeni objętej działaniem systemu.
Zadania geomatyki- realizuje się m.in. z użyciem narzędzi i oprogramowania SIG. Grupy zadań geomatyki, związane są z informacją geograficzną: pozyskiwanie, przetwarzanie, analizowanie, udostępnianie.
· Wprowadzenie informacji;
1. Manipulatory, klawiatura
2. Wprowadzanie współrzędnych osnowy oraz obserwacji
· Przetwarzanie
1. Porównanie poleceń użytkownika ze stanem, zasadami gry
2. Ułożenie i rozwiązywanie równań.
· Wprowadzenie wyników
1. Ostateczne zakończenie np. w grze game over
2. Wyświetlanie informacji o odchyłkach, błędach.
Przetwarzanie:
1. Kontrola danych:
- Poprawność
- Kompletność
- Spójność
2. Obliczenia:
- Rozpoznanie zadania
- Przetwarzanie zgodne z algorytmem
- Wyniki etapowe, cząstkowe
- Raport z przetwarzania(postęp, wyniki)
- Rozwiązania warunkowe i wariantowe
3. Kontrola wyników:
Przetwarzanie „zadaniowe”:
Analiza danych (człowiek)
¯
Rozpoznanie zadania(człowiek)
Uruchomienie + wprowadzenie danych(człowiek)
Wykonanie obliczeń (maszyna)
Zapisanie wyników (człowiek)
Zalety:
- Pełna kontrola obliczeń
- Inteligentny wybór kolejności zada
- Zatrzymanie po pierwszym błędzie
Wady:
- Długi czas wykonywania obliczeń
- Duże prawdopodobieństwo błędu
- Ciężar analizy po stronie operatora
- Trudności włączenia w ciąg technologiczny
- Rozbicie przetwarzania na trzy etapy
Przetwarzanie „wsadowe”: (wszystko wykonuje maszyna)
Analiza danych
Rozpoznanie zadania ¬¬¬
¯
Wykonanie obliczeń
Sprawdzenie czy wszystko policzone
Zapisanie wyników
- Szybkość wykonywania obliczeń
- Powtarzalność obserwacji
- Nikłe prawdopodobieństwo błędów
- Kompletna analiza danych
- Ciężar analizy po stronie maszyny
- Łatwość włączania w ciąg technologiczny
- Trzy etapy przetwarzania w jednym
- Ograniczona kontrola przetwarzania
Jednym z podstawowych zagadnień, którym zajmują się Systemy Informacji Przestrzennej, jest przedstawienie powierzchni terenu.
Numerycznym modelem terenu nazywana jest numeryczna reprezentacja powierzchni terenowej, utworzona poprzez zbiór współrzędnych przestrzennych punktów charakteryzujących tą powierzchnię oraz algorytmów interpolacyjnych umożliwiających odtworzenie jej kształtu na określonym obszarze.
Kryterium wymiaru podstawowego elementu(opisane w tabeli)
punktowe
liniowe
powierzchniowe
bryłowe
KRYTERIUM ROZMIESZCZENIA
nieregularne
Nieregularne punktowe
Nieregularne liniowe
Nieregularne powierzchniowe
Nieregularne bryłowe
regularne
Regularne punktowe
Regularne liniowe
Regularne powierzchniowe
Regularne bryłowe
Wady i zalety wybranych metod:
Zalety
Nieregularna siatka trójkątów
Regularna siatka kwadratów
- jednoznaczność interpretacji zbioru danych
- łatwość interpolacji warstwic
- bezpośredni związek modelu z liniami szkieletowymi
- łatwość uwzględniania obszarów nieciągłych
- szybkość generowania siatki
- bogactwo metod interpolacji
- łatwość uzupełniania zbioru punktów
Wady
- czasochłonność generowania/ kontroli siatki
- kłopot z uzupełnianiem zbioru punktów siatki
-„wrażliwość” na błędy pomiaru wysokości punktów
- „spłaszczenie” modelu
- proces interpolowania rzędnych węzłów
- silny wpływ algorytmu interpolacji na model
- błędy interpolacji przebiegu warstwic (siodło)
- problem z mijaniem obszarów nieciągłych
WYKŁAD 4:
Mapa( wirtualny model rzeczywistości)
Mapa- to abstrakcyjny model przestrzennych aspektów rzeczywistości , poddanych transformacjom pozwalającym na przedstawienie w sposób bezpośredni bądź pośredni różnych informacji, takich jak np. położenie, odległość, kształt czy związek przestrzenny itp.
Mapa dawniej:
- Obrazem i dokumentem eksploatacji i poznania Ziemi
- Podstawa zarządzania , gospodarowania przestrzennego
- Narzędzie strategii wojennej
- Atrybut władcy
- Dowód poziomu wiedzy i rozwoju naukowego
- Dzieło sztuki, w którym brak treści nadrabiano zdobieniami
Mapa obecnie:
- Obraz informacji geoprzestrzennych zgromadzonych w bazie danych
- Narzędzie ...
aneciakurczaczek