05 - 07 - Psychopedagogika pracy.doc

(78 KB) Pobierz
Przedsiębiorczość

Przedsiębiorczość

 

Różne ujęcia w zależności od dyscypliny naukowej, która się tym zajmuje.

Ogólnie chodzi o powiększanie zyskowności i poprawę sytuacji

 

Przedsiębiorca – twórczy innowacyjny, zna problemy zarządzania i potrafi zarządzać w praktyce.  Cechy te są cechami charakteru os. Która się tym zajmuje

 

Innowacja – atrybut przedsiębiorczości wg. Adamczyka

 

Osoba przedsiębiorcza

-          Umiarkowana skłonność do ryzyka

-          inicjatywa

-          siła perswazji

-          elastyczności

-          kreatywności

-          niezależności

-          um. Rozwiązywania problemów

-          wew. Poczucie kontroli

-          cechy przywódcze

-          um. Ciężkiej pracy

 

podejście psychologiczne – przedsiębiorcy – osoby zaangażowane i konsekwentnie zmierzające do celu , ma zdolności intelektualne i zdolności mediacji i negocjacji.

 

Cechy korelujące z przedsiębiorczością wg.. Tyszki:

-          system wartości – a w nim:

-          niezależność

-          dążenie do osiągnięć

-          większe znaczenie dla pracy niż rodziny

 

Osoby w trudnej sytuacji np. pochodzące z mniejszości, ludzie z biedniejszych rodzin – ucza się przedsiębiorczości

 

Potrzeba wewnątrzsterowności – większa niezależność

 

Temperament a przedsiębiorczość :

-          odwrotna zależność miedzy przedsiębiorczością a zapotrzebowaniem na stymulacje

-          osoby wysoko reaktywne gorzej radzą sobie ze stresem sytuacyjnym w podobnych sytuacjach niż osoby nisko reaktywne

 

Przypuszczalnie duża rola edukacji

-          samodzielnosc

-          odpowiedzialnosc

-          um. Wspolpracy

 

Badania na UW – wydzial pedagogiczny

2 grupy

1-     nie pracujący, bądź pracujacy dorywczo

2-     przedsiebiorczy – majacy swoje firmy, bądź współzałozyciele

 

Grupa druga znala taki model zycia zazwyczaj z domów – ich rodzice bądź bliscy prowadzili wlasna dzialalnosc gosp.  W grupie 1 było takich os. Mniej

 

Wewnatrzsterowność większa u osób które prowadzily wlasna dzialanosc gosp.
 

Grupa 1 odczuwal niechęc  i „deficyt motywacji osiągnięć \”

 

„SYNDROM PRZEDSIĘBIOCZOŚCI

-          wewnątrzsterownośc

-          wytrwalosc i upor

-          sklonnosc do wyznaczania sobie dlugoterminowych celow

-          motywacja osiagniec

-          umiarkowana sklonnosc do ryyka

-          zawyzony poziom aktywnosci

 

Wyższe wyksztalcenie korzystnie wplywa na przedsiebiorczosc

 

Uczenie przedsiebiorczości

Można się nauczyc w pewnym stopniu ale lekscje w szkole nie wystarcza – potrzebne jest dzialanie wychowawcze, rozwoj cech osobowosci potrzebnych w osiagnieciu sukcesu

 

Przedsiebiorczosc (D. Drucker)!!! To PRAKTYKA  (odkrywczeJ)

 

By wychowac czl. Przedsiebiorczego trzeba:

-          tworzyc w rodzinach jednolity i spojny system wartosci  - naczelne wartosci: praca, samodzielnosc, odpowiedzialnosc, samokontrola

-          stworzyc mozliwosc wychowankowi eksperymentowania  „myślowego”, dostaczac nowej wiedzy i uczyc samodzielnego jej poszukiwania

-          wymagac i egzekwowac na odpowiednim poziomie- aby pobudzac motywacje osiagniec

-          podawac wzrory zachowan: rozsadne ryzyko, opanowanie.

 

Psychologiczne mechanizmy zachowania człowieka w organizacji

Zasoby przedsiębiorstwa

-          zasoby finansowe

-          zasoby materialowe

-          zasoby informacyjne

-          zasoby ludzkie

 

1. Adaptacja i transgresja w pracy zawodowej:

 

proces i efekty pracy à ludzie

celowe dzialania jednostek i grup decydują o sukcesach lub porazkach

 

Ludzie którzy po opuszczneniu miejsca pracy „pozostają w nim” tworza „nowoczesne zasoby ludzkie”

 

 

 

Dzialania ludzkie wg. Kozieleckiego

 

-          adaptacyjne – codzienne i powszechne i nawykowe i rutynowe , adaptacja człowieka do pracy – przystosowane do okreslonego srodowiska. Jest to proces w czasie którego czlowiek spelnia wymagania stawiane przez zaklad pracy. Za to uzyskuje place, nagrody. By się zaadaprowac potrzebna jest plastycznosc- umozliwiajaca osiagniecie rownowagi z otoczeniem. Czlowiek aktywny jest uczestnikiem zdarzen ale i tworcą. Adaptacja sluzy do zmiany pracownika na tyle by mogl sprostac wymaganiom z pracy i utrzymac rownowage.

 

-          Transgesyjne – czlowiek swiadomie przekracza dotychcasowe granice materialne, spoleczne i symboliczne – nowe odkrycia i wynalazki, dziela sztuki, ksztaltuja się orginalne struktury polityczne. Aktywnosc transgresyjna w sr. Pracy to dzilalnosc samodzielnych komórek sztabowych oraz liniowych  zmuszajacych do wprowadzania zmian.  Także nowoczesna zarzadzanie praca i tworcze kierowanie ludzmi. Robią to zespoy specjalistow. W działalnosci organizacji 10 –15 % podejmuje dzialalnosc trangrsyjną.

 

2. Model przystosowania zawodowego 

 

podstawą jest:

 

STOSUNEK / ADEKWATNOSC MIEDZY PRACOWNIKIEM A JEGO SRODOWISKIEM PRACY

 

Czlowiek musi dzialac tak by realizowac w pracy wymagania.

Polega na

-          adaptacji

-          zmianie srodowisk

 

w obu przypadkach musi zachodzić związek odpowiedzialnosci!!!

 

Podstawowe pojęcia modelu przystosowania zawodowego to:

-          sprawnosc zawodowa , mozliwosci ogolne do wykonywania pracy zgodnie z wymaganiami

-          wartości oczekwiane – to czeo pracownik oczekuje od pracy

-          środowisko pracy  wszystkie skladniki warunkow pracy, zadan, sytuacji zawodowych dzielimy je na

a)      sr. Materialne – warunki, zadania, otoczenie, maszyny, dokumentacja, ksiazki, komputery, procedury dzialan, akty prawne

b)     sr.spoleczne – inni ludzie

-          wymagania sr pacy

-          przydatnosc zawodowa

-          satysfakcja z pracy  - odpowiedniosc miedzy oczekiwaniami a wzmocnieniami uzyskiwanymi (kary i nagrody)

-          przystosowanie zawodowe – przydatnosc zawodowa+satysfakcja z pracy

-          zadowolenie z pracy – emocja

-          subiekktywny stopień pradopodobienstwa uzyskania wartosci oczekiwanych SSP – w zaleznosci od podmiotu oceniajacego  molziwosc uzyskania za prace okreslonych gratyfikacji

 

 

Sprawność psychiczna -  Istnieją skladniki zachowania ludzkiego które stanowia potencjal wykorzystywany przy rozwiązywaniu roznych sytuacji – system cech pozwalajacy na aaptacje siebie do otoczenia i otoczenia do siebie.

Wchodza w to cechy wrodzone

-          procesy poznawcze

-          pr. Emocjonalne

-          cechy temperamentu

-          osobowość, charakter

-          psychomotoryka i wł. Psychofizyczne

 

i nabyte m.in.:

-          doświadczenia (wiedza, umiejętnosci, wprawa)

-          procesy motywacyjne

-          postawy podmiotu

 

sprawnosc psychiczna wykorzystywana w pracy à sprawnosc zawodowa

 

zaspokajanie potrzeby samorealizjacji – pewna własciwosc osobowosci polegajaca na tendencji do pozytywnego wartosciowania siebie i swiata. Samorealizjacja sprzyja dobrym stosunkom interpersonalnym (wieksza sprawnosc zawodowego funkcjonowania jednostki) i zapobiega neurotyzacji. U osob z wyzszym wyksztalceniem poziom samorealizjacji jest wyzszy.

 

Wysoki poziom realizjacji:

-          pelni funkcje integracyjna

-          pomaga radzic sobie z trudnosciami i przeciwienstwami

-          Maslow samorealizacja – tozsama ze zdrowiem psychicznym

 

 

Adaptacja do warunków i zaan wynikajacych ze stanowiska pracy to przydatnosc zawodowa.

Stosunek odpowiedzialnosci - jeśli czlowiek dziala zgodnie z wymogami

 

Gdy wymagania zbyt wysokie czlowiek może im nie sprostac à przeciazenie à spadek efektywnosci dzialania i bledy

 

Gdy wymagania są zby niskie – poczucie niewykorzystania, niedowartosciowania,  stan demobilizacji psychologicznej à błędy wynikaja z lekcewazenia sygnalow, spadku czujnosci i niedoceniania tempa zmian.

 

Brak odpowiedniosci między sprawnością a wymogami sprzyja 2 rodzajom błędów:

1.      błędom w wyniku przeciązenia jd.

2.      błędom z powodu demobilizacji psychicznej

 

Kolejnym wymiarem w modelu przystosowania do srodowiska jest  występowanie sprastwa -  czł chce być przekonany, że skutki tego co robi zależą od niego samego – jeśli nie à bezradnosc

 

Decyzja o dzialaniu – zalezy od tego czy jd. Uwaza ze jest w stanie osiagnac zamierzony cel, (subiektywne)/.

Blad w dzialaniu może być wynikiem

-          zlej oceny prawdopodobienstawa

-          złego „nastawienia” – sposobu realizacji

 

nastawienie – preferowany sposób realizjacji potrzeb à wybor metody do osiągniecia cenionych w pracy wartosci

 

Ocena stopnia prawdopodobienstwa –subiektywna

 

Charakter DYMESJI ma ocena szans na sukces. Jeden biegun – os. Przekonane o tymm ze wszystko musi się udać. Drugi biegun – os. Z niska samooceną

Często uwarunkowane wczesniejszymi doswiadczeniami

 

2 TYPY STRATEGII PRZYDZIAŁU ZADAŃ WOBEC DWOCH GRUP MLODYCH PRACOWNIKOW

 

-          strategi 1 – nowy pracownik (pewny siebie) osiąga sukces à należy przydzielic mu trudniejsze zadanie – tak by przezyl porażke „drobna kleskę”  i był pozniej ostrozniejszy.

-          Strategi 2 – nowy pracownik niepewny siebie – latwiejsze zadanie na poczatku tak by w siebie uwierzył.

 

Srodowisko – wzmocnienie pozytywne/negatywne o charakterze społecznym/ materialnym

 

Oczekiwania a wzmocnienia à satysfakcja z zycia – wytwarza się wiez z przedsiebiorstwem

 

Pracownicy potrzebuja mozliwosci samorealizjaci i rozwoju a nie tylko pieniędzy.

 

Satysfakcja  - gdy pracownik poprzez prace uzyskuje cenione wartosci à poczucie samorealizacji  à emocjonalny stan zadowolenia

 

 

Zadowolenie – np. z warunków pracy, z kontaktów koleżeńskich,

 

Wzmocnienia < oczekiwania à niezadowolenie

 

Fluktacja – wynika z braku satysfakcji z pracy

 

Brak przystosowania zawodowego:

-          niesdostosowanie stanowiące kontinuum ogólnego, niezadowalającego społecznego dostosowania jd. W zyciu  à proba zmiany stanu w szerszym kontekscie caloksztaltu kontaktow jd. Z otoczeniem

-          niedostosowanie ragmentaryczne, pzewaznie odwracalne, okreslona sytuacja w śr. Pracy zawodowej. à analiza sytuacji zawodowej pracownika

4 gł formy przystosowania zawodowego

-          pelne przystosowanie zawodowe  – pracownik przydatny w pracy i czerpie z niej satysfakcje

-          przystosowanie zawodowe wew. – pracownik przydatny ale brak satysfakcji

-          pzystosowanie wew.  Pracownik nie może sporostac wymaganiom , znikoma przydatnośc , ale jest satysfakcja

-          brak przystosowania – brak przydatnosci i satysfakcji

 

Podstawą projektowania wykorzystywania mozliwosci ludzi , warunkiem motywacji do pracy, będą przede wszystkim oceny pracownikow dotyczace diagnozy stopnia przystosowania zawodowego oraz prognozy tego przystosowania jako procesu.

 

Niektóre mechanizmy psychologiczne zachowania czlowieka w oganizacji.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin