IV. Robimy zakupy
Cele ogólne: Obserwowanie pracy ludzi w przedszkolu oraz w bliskim otoczeniu (pracowników sklepu, apteki, poczty).
Inspirowanie zabaw tematycznych związanych z określonym zawodem. Zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie się w miejscach publicznych.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Oglądanie ilustracji przedstawiające: sklep, pocztę, aptekę. Nazywanie tych miejsc. Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące osób pracujących na poczcie , w sklepie i w aptece. Zwrócenie uwagi na sposób zachowania się w miejscu publicznym. Dobieranie napisów do odpowiednich miejsc.
- wie jak nazywają się miejsca przedstawione na ilustracjach,
- nazywa osoby pracujące w sklepie, aptece, na poczcie,
- wypowie się na czym polega ich praca,
- wie jak należy zachować się w miejscach publicznych,
Myślę, mówię, czytam…
Ilustracje, napisy
2.
Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „Jak wróbelek niebożę, siadł na wentylatorze”. Wypowiedzi dzieci dotyczące tekstu opowiadania. Poznawanie cukierni, zapoznanie z produktami jakie można tam kupić. Czytanie całościowe wyrazów tort.
- słucha uważnie opowiadania,
- potrafi wypowiedzieć się na określony temat,
- wie co to jest cukiernia i jakie produkty można tam kupić,
Tekst opowiadania
3.
Zabawa dydaktyczna „Idziemy do sklepu” – określanie pierwszej głoski w nazwie obrazka. Wybieranie (kupowanie) tych przedmiotów których nazwy zaczynają się na taką samą głoskę jak podany przez nauczyciela przedmiot.
- określi pierwszą głoskę w wyrazie,
- wybiera przedmioty zaczynające się na podaną głoskę,
Obrazki, sylwety koszyczków
4.
„Mój sklep” – wykonanie własnego sklepu techniką collage. Samodzielne wykonanie obrazka nową techniką przy użyciu różnego rodzaju materiałów plastycznych.
- wybiera różnego rodzaju materiał do stworzenia własnej kompozycji,
- starannie wykonuje pracę,
Ja i sztuka - plastyka
Dowolne materiały plastyczne
5.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą Kniessów (zbiór własny) – wyrażanie siebie i swoich odczuć poprzez ruch rytmiczny. Dobieranie ruchów i gestów do proponowanej muzyki.
- słucha prezentowanych muzyki i swobodnie porusza się do niej,
- potrafi pokazać gestem takie emocje jak: radość, strach, złość, itp.
Sprawność ruchowa
6.
Ćwiczenia grafomotoryczne z kartą pracy. Wybieranie spośród różnych produktów tylko te zdrowe, wycinanie
i przyklejanie w koszu na zakupy. Wdrażanie do logicznego myślenia. Uzasadnianie swoich wyborów.
- usprawnia pracę ręki,
- wie jakie produkty są zdrowe,
- wycina, nakleja, obrazki,
Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania
7.
„Krakowiak wiosenny” – słuchanie piosenki, określenie jej charakteru, tempa. Nauka kroków krakowiaka, taniec do piosenki w parach po kole. Wyjaśnienie jakim rodzajem tańca jest krakowiak. Oglądanie ilustracji stroju krakowskiego.
- wykona krok krakowiaka (cwał),
- wie, że jest to taniec narodowy,
- wie jak wygląda strój krakowski,
Ja i sztuka - muzyka
Nagranie muzyczne tańca, ilustarcje
8.
Zabawa dydaktyczna „Cięższy od, lżejszy od” w oparciu o wiersz H. Bechlerowej „Miś na huśtawce”. Stosowanie słów: lżejszy od, cięższy od, taki sam. Porównywanie masy przedmiotów.
- porównuje masę przedmiotów „na oko”,
- stosuje określenia cięższy, lżejszy,
Moje pierwsze doświadczenie z matematyką
Karta pracy nr 31
9.
„Koszyczek na zakupy” – wykonanie papierowego koszyczka. Wycinanie po linii, sklejanie, modelowanie kształtu koszyczka i ozdabianie według własnego pomysłu.
- wycina po linii,
- zagina papier wg instrukcji nauczyciela,
- skleja elementy,
- ozdabia wg własnego pomysłu,
Szablon koszyczka do wycinania
10.
Zabawy ruchowo – naśladowcze „Idziemy na zakupy, wracamy z zakupów” oraz „Poruszajcie się jak zagram”
- naśladuje ruchem czynności wykonywane w różnych sytuacjach życiowych,
Literatura: „Pięciolatek. Bawię się i uczę” Przewodnik metodyczny – red. W. Żaba – Żabińska, C. Cyrański
„Moje 5 – lat. Scenariusze zajęć muzyczno – ruchowych – E. Konarska, Cz. Cyrański
2