Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(
21 KB
)
Pobierz
OKRES WCZESNEGO DZIECIŃSTWA
OKRES NIEMOWLĘCY – 1 r. ż.
OKRES PONIEMOWLĘCY – 1 r.ż. – 2 r. ż.
WIEK NIEMOWLĘCY
ZAUFANIE. BEZPIECZEŃSTWO
RELACJA PRZYWIĄZANIA
Prawidłowy rozwój człowieka zakłada uruchomienie umiejętności
nawiązywania więzi emocjonalnej z innymi ludźmi.
PRZYWIĄZANIE TO:
n
więź uczuciowa z opiekunem dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa,
n
relacja pozwalająca na odczucie wrażenia bezpieczeństwa i komfortu,
n
druga osoba stanowi rodzaj bezpiecznej bazy, z której można wystartować na podbój świata.
Twórcą teorii rozwoju przywiązania jest John Bowlby
FAZY ROZWOJU PRZYWIĄZNIA
n
I
Niesprecyzowane ustosunkowania
– dziecko przejawia zachowania „wywołujące bliskość”, kieruje je do wszystkich, uczy się w tym czasie odróżniać osoby bliskie.
n
II
Skupienie się na 1 lub większej liczbie osób
– w wieku 3 miesięcy dziecko zaczyna wyróżniać te osoby, które często się nim zajmują (częściej się do nich uśmiecha), ale nadal nie boi się obcych.
n
III
Zachowanie oparte na bezpiecznej bazie
– około 6/7 miesiąca życia dziecko przywiązuje się do wybranej osoby (osób).Jednocześnie pojawia się lęk przed obcymi
.
PROCEDURA OBCEJ SYTUACJI
(każda faza ok. 3 min.)
n
Dziecko eksploruje otoczenie, matka przygląda się.
n
Wchodzi obca osoba, najpierw milczy, następnie rozmawia z matk, potem bawi się z dzieckiem;
n
Matka wychodzi,obca osoba podejmuje kontakt z dzieckiem;
n
Matka wraca i uspskaja dziecko, obcy wychodzi;
n
Matka wychodzi, dziecko zostaje samo;
n
Obcy wchodzi, podejmuje kontakt z dzieckiem;
n
Matka wraca i uspakaja dziecko, obcy wychodzi.
za: Schaffer, 2006).
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA
WZ
ORCE PRZYWIĄZANIA
wg Ainsworth
n
Jakość opieki;
n
Macierzyńska wrażliwość na sygnały i komunikaty ze strony dziecka (ich
zauważanie
[stałe ukierunkowanie na dziecko),
interpretowanie
(empatia) i
reagowania
(do 1 r.ż. – dostosowanie się do oczekiwań dziecka, po 1 r.ż. – stopniowe wprowadzanie standartów społecznej poprawności zachowań)].
n
Respektowanie autonomii dziecka, kontakt cielesny, swoboda okazywania emocji.
RODZAJE PRZYWIĄZANIA
n
Przywiązanie bezpieczne;
n
Przywiązanie unikające;
n
Przywiązanie ambiwalentne;
n
Dezorganizacja przywiązania.
PRZYWIĄZANIE UNIKAJĄCE
n
Arbitralność reakcji (mała skłonność dostosowania się do inicjatyw dziecka;
n
Niezdolność do przyjmowania perspektywy dziecka;
n
Nadmierna kontrola dziecka;
n
Sztywność emocjonalna;
n
Unikanie kontaktu cielesnego;
n
Ignorowanie lub odtrącanie dziecka, gdy wyraża swoje emocje (szczególnie negatywne)
za: T. Czub, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka.
PRZYWIĄZANIE AMBIWALENTNE
n
Brak stałości, spójności i przewidywalności zachowań matki;
n
Niska dostępność psychologiczna matki (skoncentrowana na sobie, zapomina o dziecku);
n
Ignorowanie sygna
ł
ów od dziecka;
n
Słaba skuteczność w uspakajaniu dziecka, wychodzenie z kontaktu, gdy dziecko doświadcza napięcia.
za: T. Czub, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka.
DEZORGANIZACJA PRZYWIĄZANIA
n
Otwarta wrogość wobec dziecka;
n
Zadawanie fizycznego bólu;
n
Celowe sprawianie krzywdy i cierpienia;
n
Straszenie;
n
Nietypowe zachowania: wpadanie w trans, w bezruch itp.
za: T. Czub, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka.
W rozwoju przywiązania ważne są zarówno:
cechy dziecka (czynnik temperamentalny),
jak i cechy matki oraz sytuacji wychowawczej.
...
Plik z chomika:
luxia11
Inne pliki z tego folderu:
psychologia_rozwoju_egzamin.pdf
(154 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(17 KB)
Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(21 KB)
TERATOGENY.rtf
(29 KB)
ROZWÓJ ZABAWY.rtf
(10 KB)
Inne foldery tego chomika:
4-latki
artykuly
Bajki
Bajki(1)
Bezpieczeństwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin