Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
Dziecko:
1. Umie się przedstawić, potrafi podać adres zamieszkania
2. Wie, kiedy i komu można podawać informacje o sobie
3. Uświadamia sobie zmiany człowieka w wyglądzie i nabywaniu umiejętności wynikających
z rozwoju i upływu czasu
4. Stara się dokonywać samooceny
5. Wie, co potrafi robić
6. Podejmuje próby kontrolowania swoich zachowań
7. Potrafi organizować zabawy i współdziałać z dziećmi, np. ustala rolę i spełnia ją w toku
zabawy tematycznej
8. Respektuje wspólnie ustalone zasady obowiązujące w zabawach i grach zespołowych
9. Przestrzega umów zawartych w grupie przedszkolnej
10. Dostrzega wartości: dobro, piękno, odwaga, prawda, przyjaźń, tolerancja
11. Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują
12. Rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami
13. Dokonuje oceny zachowania własnego i zachowań innych
14. Stara się myśleć i działać empatycznie
15. Umie w sposób ugodowy rozwiązywać konflikty
16. Potrafi opowiadać, co myśli i czuje bez naruszania godności własnej i innych
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
1. Rozumie konieczność mycia rąk przed każdym posiłkiem oraz za każdym razem po skorzystaniu z toalety.
2. Korzysta samodzielnie i prawidłowo z urządzeń sanitarnych
3. Zwraca uwagę na estetykę swojego wyglądu
4. Stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków
5. Samodzielnie ubiera się i rozbiera
6. Potrafi zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki i klamerki, zasunąć zamek błyskawiczny
7. Dba o porządek w sali przedszkolnej.
Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
1. Zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
2. Opowiada o przebiegu wydarzenia w sposób logiczny
3. Uwzględnia w wypowiedziach kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe
4. Słucha uważnie, np. poleceń, wypowiedzi innych
5. Wypowiada się na określony temat
6. Mówi o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
7. Wykonuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
8. Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym, składniowym.
9. Wypowiada się w sposób zrozumiały o swoich potrzebach i decyzjach.
10. Ma opanowaną technikę mówienia.
11. Ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek.
12. Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji.
13. Układa dziecięce wyliczanki i rymowanki
Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
1. Rozpoznaje i nazywa przedmioty wykorzystywane w pracy, np. przez ludzi wykonujących różne zawody
(lekarza, listonosza, strażaka, sprzedawcę, kucharza), oraz potrafi powiedzieć, do czego służą
2. Dostrzega i potrafi opisać cechy przedmiotów
3. Porównuje przedmioty charakteryzujące się wieloma cechami, wskazuje na różnice i podobieństwa
między nimi
4. Rozwiązuje i próbuje układać zagadki słowne
5. Grupuje konkretne lub przedstawione na obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte przez siebie
kryterium
6. Klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych
7. Tworzy zbiory, opierając się na pojęciach ogólnych
8. Dzieli zbiory na podzbiory według różnych cech elementów
9. Wie, jakie zmiany są nieodwracalne, i próbuje ich unikać
10. Umie przewidzieć skutki określonych zachowań na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczeń
11. Dostrzega związek między wykonywaniem czynności a jej efektem
12. Przewiduje fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć, np. układa zakończenie opowiadania
13. Układa i opowiada historyjki obrazkowe, wskazując związki przyczynowo-skutkowe
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
1. Dba świadomie o zdrowie, stosując się do określonych zasad
2. Stara się przestrzegać zasad zdrowego żywienia
3. Rozumie związek pomiędzy chorobą a leczeniem
4. Podejmuje chętnie różnego rodzaju aktywność fizyczną
5. Organizuje samodzielnie zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, parku
6. Dostosowuje sposób poruszania się do panujących warunków, np. ostrożne stąpa po lodzie, omija
kałuże
7. Kontroluje utrzymywanie prawidłowej postawy ciała w czasie stania, siedzenia, chodzenia
i biegania
8. Porusza się sprawnie, zachowując równowagę
9. Rzuca, chwyta i toczy przybory
10. Podskakuje i przeskakuje przeszkody
11. Uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
1. Stosuje się do zawieranych umów o sposobie korzystania z zabawek i sprzętu terenowego
2. Rozumie, dlaczego należy przestrzegać określonych reguł w zabawach i grach sportowych
3. Korzysta ze sprzętu gimnastycznego zgodnie z jego przeznaczeniem
4. Wie, że nie wolno oddalać się z miejsca zabawy bez wiedzy i zgody opiekuna
5. Próbuje samodzielnie i w bezpieczny sposób organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu
6. Informuje o zauważonych zagrożeniach
7. Potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabawy
8. Zna podstawowe zasady zachowania się nad wodą, w lesie, na placu zabaw, podczas zabawy w domu
9. Nie uruchamia urządzeń elektrycznych bez wiedzy dorosłych
10. Przestrzega zakazu zbliżania się do włączonych maszyn i urządzeń
11. Rozumie, dlaczego nie wolno samodzielnie zażywać lekarstw i używać środków chemicznych
stosowanych w gospodarstwie domowym
12. Zna i przestrzega podstawowe zasady poruszania się po drogach
13. Wie, w jaki sposób można bezpiecznie przejść przez jezdnię na przejściu z sygnalizacją świetlną
i bez niej
14. Rozpoznaje wybrane znaki drogowe (informacyjne i ostrzegawcze) i wyjaśnia ich znaczenie
15. Wie, że może zwrócić się do policjanta w sytuacji zagrożenia
16. Zna zasady korzystania z publicznych środków komunikacji
17. Zna zasady bezpieczeństwa podczas podróży samochodem
18. Potrafi zauważyć sytuację zagrożenia i wie, jak się w niej zachować
19. Rozumie, dlaczego trzeba przestrzegać zasad ochrony przeciwpożarowej
20. Zna numery telefonów alarmowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólny 112) i wie, w jakich
sytuacjach trzeba z nich skorzystać
21. Wie, do kogo zwrócić się o pomoc w szczególnych sytuacjach, np. gdy się zgubi się na ulicy lub
w sklepie (do personelu sklepu, policjanta, osoby z dzieckiem, starszej pani)
22. Jest ostrożne wobec nieznajomych
23. Potrafi grzecznie odmówić obcej osobie, kiedy np. czymś je częstuje lub proponuje wspólny spacer
24. Nie otwiera drzwi mieszkania, kiedy jest samo w domu
25. Zawsze informuje rodziców o dziwnych zachowaniach osób dorosłych
26. Wie, jak się zachować się w kontaktach ze zwierzętami
27. Wie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin, zwłaszcza jagód i grzybów
Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
1. Zna zasady zachowania obowiązujące w teatrze, w kinie, na koncercie oraz przestrzega ich
2. Uczestniczy aktywnie w oglądanych przedstawieniach teatralnych i filmach
3. Wypowiada się na temat obejrzanego spektaklu
4. Potrafi dokończyć opowiadanie rozpoczęte przez nauczyciela
5. Podejmuje próby układania opowiadań na podany i dowolny temat
6. Organizuje samodzielnie rozbudowane zabawy tematyczne, wykorzystując rekwizyty i odgrywając
określone
role
7. Pokazuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne
8. Odgrywa scenki na podstawie utworu literackiego lub według własnego pomysłu
9. Recytuje wiersze indywidualnie i w grupie z podziałem na role
10. Występuje w inscenizacjach i teatrzykach, przyjmując określone role
11. Aktywnie uczestniczy w imprezach plenerowych, np. Święto Pieczonego Ziemniaka, Dzień Dziecka
Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec
1. Potrafi wypowiadać pojedyncze zdania i wyliczanki, zmieniając rytm, tempo, intonację, dynamikę lub barwę głosu
2. Umie określić budowę wysłuchanej piosenki (zwrotki, refren, powtórzenie) i elementy piosenki (słowa, melodia, akompaniament)
3. śpiewa poznane piosenki indywidualnie i w grupie, dokładnie i wyraźnie odtwarzając tekst
4. Rozpoznaje akompaniament do biegu, marszu, podskoków
5. Reaguje prawidłowo ruchem na zmiany metrum w czasie zabaw z akompaniamentem muzycznym
6. Umie wymyśleć własny rytm, np. do naśladowania przez inne dzieci w zabawach zespołowych
7. Potrafi swobodnie, według własnego pomysłu, interpretować muzykę ruchem
8. Rozpoznaje po brzmieniu i nazywa instrumenty perkusyjne
9. Potrafi zastosować instrumenty perkusyjne i pomoce akustyczne dla ilustrowania zjawisk przyrody,
rytmu i melodii
10. Podejmuje próby grania własnego akompaniamentu do piosenki
...
annmari1