CELE LEKCJI:
· Uświadamianie potrzeby ochrony przyrody
· Uzasadnianie znaczenia prawnych podstaw ochrony przyrody
· Kształtowanie umiejętności rozróżniania aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
UCZEŃ:
· określa przedmioty ochrony przyrody
· wskazuje motywy i cele ochrony przyrody
· analizuje wybrane akty prawne dotyczące ochrony przyrody w Polsce i najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej z zakresu ochrony przyrody
· uzasadnia znaczenie prawnych podstaw ochrony przyrody
· wymienia formy ochrony przyrody w Polsce i podaje odpowiednie przykłady
· wskazuje główne instytucje zajmujące się ochroną przyrody w Polsce
· korzysta z różnych źródeł informacji o ochronie przyrody (z ważniejszych portali, stron internetowych)
METODY I FORMY PRACY:
Praca z tekstem źródłowym, wykład informacyjny, burza mózgów, mapa mentalna, metaplan, praca indywidualna, praca zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
§ mapa mentalna (zał. 1),
§ Załączniki 2,
FOLIOGRAMY
1. Ważniejsze konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony przyrody, których Polska jest stroną:
2. Najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej w zakresie ochrony przyrody.
3. Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku - formy ochrony przyrody w Polsce
4. Instytucje zajmujące się ochroną przyrody w Polsce.
§ plansza metaplanu (zał. 3),
§ atlasy geograficzne dla uczniów,
§ mapa ścienna ochrony środowiska w Polsce,
§ tekst z Portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka”
E- szkolnie 1: PODSTAWY PRAWNE OCHRONY PRZYRODY W POLSCE
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna:
1. Zapisz na tablicy temat lekcji i krótko zapoznaj uczniów z jej celami.
2. Zapytaj uczniów: Co to jest przyroda?
· Wypowiedzi uczniów zapisz na tablicy.
Następnie je wspólnie z uczniami poklasyfikuj, zapisując w formie schematu.
Podsumuj krótko, wyjaśniając znaczenie pojęć i wzajemne związki między nimi.
EKOSYSTEM
BIOCENOZA
BIOTOP
3. Zapytaj uczniów o cele ochrony przyrody.
§ „Burzą mózgów” zbierz jak najwięcej propozycji.
§ Każdy pomysł zapisz w formie podanej przez autorów.
§ Zapisz następujące cele ochrony przyrody na tablicy;
o zachowanie walorów i elementów przyrody uznawanych za ważne i cenne,
o utrzymanie stabilności procesów przyrodniczych,
o właściwe korzystanie z przyrody,
o odnawianie składników i zasobów przyrody żywej i nieożywionej.
§ Poproś uczniów o podanie do powyższych celów przykłady konkretnych
działań.
4. A teraz zapisz w widocznym miejscu motywy ochrony przyrody i poproś uczniów o dokończenie powyższych zdań jako krótkie uzasadnienie motywów ochrony przyrody.
MOTYWY
→ emocjonalno- estetyczne, aby ….
→ przyrodniczo- naukowe, aby ….
→ społeczne, aby ….
→ gospodarcze, aby ….
→ historyczno- naukowe, aby ….
Część główna:
OCHRONA PRZYRODY W POLSCE
1. Jakie elementy przyrody poddawane są ochronie?
§ „Burzą mózgów” zbierz od uczniów jak najwięcej propozycji.
§ Zapisz je na tablicy.
2. Kto zajmuje się ochroną przyrody?
· Wypowiedzi uczniów zapisz na tablicy lub arkuszu papieru.
· Następnie je wspólnie z uczniami poklasyfikuj, zapisując w formie mapy mentalnej. Materiał pomocniczy - zał. 1
3. Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.
k Jakie i od kiedy?
k Po co?
· Zapoznaj uczniów z najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi obecnie w Polsce zagadnienia związane z ochroną przyrody.
FOLIOGRAM nr 1
Ważniejsze konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony przyrody, których Polska jest stroną:
FOLIOGRAM nr 2
Najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej w zakresie ochrony przyrody
FOLIOGRAM nr 3
Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku - formy ochrony przyrody w Polsce
4. Formy ochrony przyrody w Polsce.
§ Poproś uczniów, aby w swoich atlasach geograficznych odszukali parki narodowe i
krajobrazowe najbliższe ich miejsca zamieszkania.
§ Wybrany uczeń niech wskaże je na mapie ściennej.
· Przedstaw je uczniom do krótkiej analizy.
FOLIOGRAM 4
PROBLEMY OCHRONY PRZYRODY
1. Na planszy metaplanu zapisz problem do rozwiązania (zał. 3)
„Co zrobić, aby ograniczyć zagrożenia przyrody i różnorodności biologicznej?”
2. Odpowiedzi uczniów na pytania i sformułowane końcowe wnioski zapisz w
odpowiednim miejscu planszy.
Część końcowa:
Zachęć uczniów do krótkich odpowiedzi na pytanie:
Jakie społeczne działania na rzecz ochrony przyrody można podjąć w twoim środowisku lokalnym?
Praca domowa:
Poproś uczniów o zapoznanie się z treścią E-szkolenia 1
w portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka”.
http://ine.eko.org.pl/
FOLIOGRAM NR1
o obszarach wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko życiowe ptactwa wodnego
(RAMSAR, 1971), o ochronie światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
(PARYŻ, 1972), o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem
(WASZYNGTON, 1973), o ochronie środowiska morskiego obszaru morza Bałtyckiego
(HELSINKI, 1974), o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt
(BONN, 1979), o ochronie gatunków dzikiej fauny i flory europejskiej oraz ich siedlisk naturalnych
(BERNO, 1979), o różnorodności biologicznej
(RIO de JANEIRO, 1992).
FOLIOGRAM NR 2
Najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej w zakresie ochrony przyrody.
Dyrektywa Ptasia [Dyrektywa Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 roku w sprawie ochrony dzikich ptaków]
Dyrektywa Siedliskowa [Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 roku w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory]
FOLIOGRAM NR 3
Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku ustanowiła następujące formy ochrony przyrody:
· parki narodowe, ...
klima46