podstawy ochrony przyrody w Polsce.doc

(99 KB) Pobierz
Temat: Administracyjno- prawne instrumenty

Temat:    Podstawy ochrony przyrody w Polsce

 

CELE LEKCJI:

·         Uświadamianie potrzeby ochrony przyrody

·         Uzasadnianie znaczenia prawnych podstaw ochrony przyrody

·         Kształtowanie umiejętności rozróżniania aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:

  UCZEŃ:

·         określa przedmioty ochrony przyrody

·         wskazuje motywy i cele ochrony przyrody

·         analizuje wybrane akty prawne dotyczące ochrony przyrody w Polsce i najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej z zakresu ochrony przyrody

·         uzasadnia znaczenie prawnych podstaw ochrony przyrody

·         wymienia formy ochrony przyrody w Polsce i podaje odpowiednie przykłady

·         wskazuje główne instytucje zajmujące się ochroną przyrody w Polsce

·         korzysta z różnych źródeł informacji o ochronie przyrody (z ważniejszych portali, stron  internetowych)

METODY I FORMY PRACY:

Praca z tekstem źródłowymwykład informacyjny, burza mózgów,  mapa mentalna, metaplan,  praca indywidualna, praca zbiorowa 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

§                 mapa mentalna (zał. 1),

§                 Załączniki 2,

FOLIOGRAMY

1.      Ważniejsze konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony przyrody, których Polska  jest stroną:

2.      Najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej  w zakresie ochrony przyrody.

3.      Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku   - formy ochrony przyrody w Polsce

4.      Instytucje zajmujące się ochroną przyrody w Polsce.

§                 plansza metaplanu (zał. 3),

§                 atlasy geograficzne dla uczniów,

§                 mapa ścienna ochrony środowiska w Polsce,

§                 tekst z Portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka”

E- szkolnie 1: PODSTAWY PRAWNE OCHRONY PRZYRODY W POLSCE

PRZEBIEG LEKCJI:

 

Część wstępna:

1. Zapisz na tablicy temat lekcji i krótko zapoznaj uczniów z jej celami.

2. Zapytaj uczniów: Co to jest przyroda?

·         Wypowiedzi uczniów zapisz na tablicy.

Następnie je wspólnie z uczniami poklasyfikuj, zapisując w  formie schematu.

Podsumuj krótko, wyjaśniając znaczenie pojęć i wzajemne związki między nimi.

                           

EKOSYSTEM

                           

 







BIOCENOZA

BIOTOP

 

 

 

3. Zapytaj uczniów o cele ochrony przyrody.

§                     „Burzą mózgów” zbierz jak najwięcej propozycji.

§                     Każdy pomysł zapisz  w formie podanej przez autorów.

§                     Zapisz następujące cele ochrony przyrody na tablicy;

o        zachowanie walorów i elementów przyrody uznawanych za ważne i cenne,

o        utrzymanie stabilności procesów przyrodniczych,

o        właściwe korzystanie z przyrody,

o        odnawianie składników i zasobów przyrody żywej i nieożywionej.

§                     Poproś uczniów o podanie do powyższych celów przykłady konkretnych

działań.

4.  A teraz zapisz w widocznym miejscu motywy ochrony przyrody i poproś uczniów o dokończenie powyższych zdań jako krótkie uzasadnienie motywów ochrony przyrody.

MOTYWY

emocjonalno- estetyczne, aby ….

→ przyrodniczo- naukowe, aby ….

→ społeczne, aby ….

→ gospodarcze, aby ….

→ historyczno- naukowe, aby ….

 

Część główna: 

 

OCHRONA PRZYRODY W POLSCE

1.      Jakie elementy przyrody poddawane są ochronie?

§     „Burzą mózgów” zbierz od uczniów jak najwięcej propozycji.

§     Zapisz je na tablicy.

2.      Kto zajmuje się ochroną przyrody?

·        Wypowiedzi uczniów zapisz na tablicy lub arkuszu papieru.

·        Następnie je wspólnie z uczniami poklasyfikuj, zapisując w  formie mapy mentalnej. Materiał pomocniczy - zał. 1

3.      Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.

k          Jakie i od kiedy?

k          Po co?

·        Zapoznaj uczniów z najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi obecnie w Polsce zagadnienia związane z ochroną przyrody.

FOLIOGRAM nr 1

Ważniejsze konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony przyrody, których Polska jest stroną:

FOLIOGRAM nr 2

Najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej  w zakresie ochrony przyrody

FOLIOGRAM nr 3

Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku   -  formy ochrony przyrody w Polsce

4. Formy ochrony przyrody w Polsce.

§ Poproś uczniów, aby w swoich atlasach geograficznych odszukali parki narodowe i   

  krajobrazowe najbliższe ich miejsca zamieszkania.

§ Wybrany uczeń niech wskaże je na mapie ściennej.

4.      Instytucje zajmujące się ochroną przyrody w Polsce.

·        Przedstaw je uczniom do krótkiej analizy.

FOLIOGRAM 4

 

PROBLEMY OCHRONY PRZYRODY

1.      Na planszy metaplanu zapisz problem do rozwiązania (zał. 3)

Co zrobić, aby ograniczyć zagrożenia przyrody i różnorodności biologicznej?”

2.                  Odpowiedzi uczniów na pytania i sformułowane końcowe wnioski zapisz w

odpowiednim miejscu planszy.

 

Część końcowa:

Zachęć uczniów do krótkich odpowiedzi na pytanie:

Jakie społeczne działania na rzecz ochrony przyrody można podjąć w twoim środowisku lokalnym?

 

Praca domowa:

Poproś uczniów o zapoznanie się z treścią E-szkolenia 1

w portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka”.

http://ine.eko.org.pl/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOLIOGRAM NR1

 

Ważniejsze konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony przyrody, których Polska jest stroną:


o obszarach wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko życiowe ptactwa wodnego

(RAMSAR, 1971),

o ochronie światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

(PARYŻ, 1972),

o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem

(WASZYNGTON, 1973),

o ochronie środowiska morskiego obszaru morza Bałtyckiego

(HELSINKI, 1974),

o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt

(BONN, 1979),

o ochronie gatunków dzikiej fauny i flory europejskiej oraz ich siedlisk naturalnych

(BERNO, 1979),

o różnorodności biologicznej

(RIO de JANEIRO, 1992).

 

 

 

 

 

FOLIOGRAM NR 2

 

 

 

Najważniejsze akty prawne Unii Europejskiej  w zakresie ochrony przyrody.

 

Dyrektywa Ptasia [Dyrektywa Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 roku w sprawie ochrony dzikich ptaków]

 

Dyrektywa Siedliskowa [Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 roku w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOLIOGRAM NR 3

 

Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku ustanowiła następujące formy ochrony przyrody:

                                         

·         parki narodowe, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin