SCENARIUSZ LEKCJI DLA KLASY V
Dział programu: Morze Bałtyckie – słonowodne środowisko życia. Autorskie opracowanie konspektu, Rogolin, luty 2006r. mgr Jolanta Kruślińska nauczyciel przyrody w Publicznej Szkole Podstawowej im H. Sienkiewicza w RogolinieTemat lekcji: Poznajemy wielokomórkowe glony morskie.
Cele lekcji:
Wiadomości – uczeń:
· Wymieni grupy glonów występujące w Morzy Bałtyckim;
· Wyjaśni pochodzenie nazw: zielenice, brunatnice, krasnorosty;
· Umiejscowi na schemacie dna morskiego poszczególne grupy glonów.
Umiejętności – uczeń:
· Wykaże związek zabarwienia glonów z miejscem ich występowania i dostępnością światła;
· Przewidzi granice występowania glonów;
· Uzasadni, że brązowe i czerwone zabarwienie glonów jest przystosowaniem do życia na określonej głębokości.
Postawy – uczeń:
· Aktywnie uczestniczy w lekcji;
· Chętnie, samodzielnie zdobywa wiedzę.
Metody nauczania:
· Słowne: pogadanka, praca z tekstem, metody aktywizujące
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne:
· Podręcznik, zeszyt ćwiczeń (cz. I)
· Karta pracy
· Zdjęcia glonów
Przebieg zajęć:
I. Faza wprowadzająca
1. Zadanie na dobry początek: Uczniowie w parach w ławkach odpowiadają na pytania zapisane na tablicy, nawiązujące do poprzedniej lekcji ( 4min.)
· Jakie czynniki mają wpływ na życie w Morzu Bałtyckim?
· Które z nich mają decydujące znaczenie dla roślin?
· Jakie znasz sposoby odżywiania się organizmów?
· Jak odżywiają się rośliny?
2. Czynności organizacyjno porządkowe.( kiedy uczniowie pracują)
3. Uczniowie metodą ”runda bez przymusu” odpowiadają głośno na zadania przypominające i utrwalające wiadomości z ostatniej lekcji. ( 4 min.)
4. Podanie tematu i celów lekcji.
II. Faza realizacyjna
1. Nauczyciel stwierdza: Rośliny występujące na Ziemi można podzielić na dwie grupy. Te dwie grupy organizmów to plechowce i organowce. Korzystając z podręcznika str. 89, poszukajcie, co oznaczają pojęcia: plechowce i organowce i uzupełnijcie tekst w zadaniu 1 w karcie pracy (5min.)
(Karty pracy są dwupoziomowe: I – trudniejsza, II – łatwiejsza)
2. Podział klasy na grupy 2-osobowe, które będą pracować metodą wzajemnego odpytywania się.
a) Uczniowie przygotowują się indywidualnie, korzystając z tekstu w podręczniku s. 89-91.
( 8 min)
b) Następnie w grupach opracowują zestaw pytań (minimum 4) do przykładowych zagadnień: ( 10 min) ( zad. nr 2)
3. Podział na nowe grupy 2- osobowe: teraz ustalcie, która osoba w parze będzie nazywać się A, a która B. Osoby A pozostają na swoich miejscach a osoby B szukają sobie innej pary. W nowej parze osoba B zadaje 3 pytania przygotowane przez swój poprzedni zespół, osoba A na nie odpowiada. Następnie osoba A zadaje swoje pytania a odpowiada osoba B. ( 6 min.)
4. Metodą „runda bez przymusu” zebranie od chętnych uczniów odpowiedzi na zadawane przez nich pytania.
III. Faza podsumowująca
Praca domowa
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zad. 8, 9, 12 i 13 str. 56 – 57.
Dla chętnych
Zadanie 10 i 11 str. 56 -57.
Karta pracy I
Temat: Wielokomórkowe glony morskie
Zadanie 1.
Korzystając z podręcznika str. 89 uzupełnij tekst: (5 min.)
Do plechowców należą rośliny, które nie mają …………………, ……………............., ani …………………….. . Takimi roślinami są ………………… .
Organowce to rośliny mające organy, czyli ……………………. , ………………………
i …………………… , np. kasztanowce, lipa, stokrotka, trawa.
Glony są organizmami samożywnymi, pokarm zdobywają w procesie ……………………
Zadanie 2.
Korzystając z tekstu w podręczniku str.90 – 91 opracujcie w parach pytania do następujących zagadnień, możecie to zrobić pisemnie na tej kartce
· Przenikanie światła przez powierzchnię wody;
· Głębokość zanikania barwy czerwonej;
· Głębokość zanikania barw zielonej i fioletowej;
· Głębokość docierania światła w Bałtyku;
· Pochodzenie nazwy – zielenice
· Wyjaśnienie, dlaczego krasnorosty rosną najgłębiej
· Budowa ciała morszczynu
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zadanie nr 3.
Wykorzystując podane określenia uzupełnij zdania.( głębokości, zielenic, fotosyntezy, brunatnic, plechowcami, krasnorostów, światła.)
Glony należą do grupy roślin zwanych ………………………. , a ich ciało nazywamy plechą. Plecha glonów morskich - …………………………., ………………………………. i …………………………… zbudowana jest z wielu komórek. Każda z tych grup glonów ma różne zabarwienie umożliwiające wykorzystanie w procesie ……………………………… różnych barw …………………………. docierających na różne ………………………………. .
Karta pracy II
Korzystając z podręcznika str. 89 oraz podanych określeń, uzupełnij tekst:
( korzenia, łodygi, liści, glony, korzeń, łodygę, liście, fotosyntezy)
Glony są organizmami samożywnymi, pokarm zdobywają w procesie ………………….
Korzystając z tekstu w podręczniku str.90-91 opracujcie pisemnie w parach odpowiedzi do następujących zagadnień:
· Jak nazywają się grupy glonów morskich?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
· Do jakie głębokości przenika światło w Bałtyku?
………………………………………………………………………………………………….............................................................................................................................................
· Jak nazywa się najbardziej znana brunatnica występująca w Morzu Bałtyckim?
Zadanie 3.
Narysuj glon wielokomórkowy. Podpisz elementy budowy ciała glonu.
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zad. 8 i 12 str. 56 – 57.
klima46