182.pdf
(
125 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Admi1 zag eks.doc
Eugeniusz Olearczuk (olear@ats.com.pl)
Wy
sza Szkoła Gospodarowania Nieruchomo
ciami
ZAGADNIENIE EKSPLOATACJI W DZIAŁALNO
CI ZARZ
DCY
NIERUCHOMO
CI
1. Wprowadzenie
Redakcja Administratora udzieliła autorowi du
ego kredytu zaufania, udost
pniaj
c ramy miesi
cznika dla
zaprezentowania ogólniejszych zagadnie
eksploatacji nieruchomo
ci. W opinii wielu osób eksploatacja
nieruchomo
ci w szczególno
ci teoria eksploatacji nieruchomo
ci jest dziedzin
dopiero rozwijaj
c
si
i
czekaj
c
na upowszechnienie w tym obszarze działalno
ci praktycznej. Zagadnienia eksploatacji tak wa
ne w
ró
nych kontekstach, np. bezpiecze
stwa, kosztów, trwało
ci nieruchomo
ci [ 1 ] s
rzadko na
wietlane w
literaturze z zakresu budownictwa i mieszkalnictwa. S
one te
w ró
nym stopniu znane Czytelnikom –
zarz
dcom nieruchomo
ci. Jest to zale
ne od posiadanego przygotowania i indywidualnego do
wiadczenia, od
profilu przygotowania i sytuacji zawodowej. Zarz
dcami nieruchomo
ci s
przecie
i ekonomi
ci, i prawnicy, i
technicy i humani
ci. Zwykle jednak s
to osoby o du
ym do
wiadczeniu praktycznym, a to ułatwi autorowi
wywi
zanie si
z podejmowanego zadania. B
dzie ono polega
na: (1) przypominaniu o tym, o czym zarz
dca
powinien pami
ta
i (2) proponowaniu tego, jakie działania powinien podejmowa
, aby były one zgodne z
zasadami dobrej praktyki eksploatacyjnej (DPE). Tej dobrej roboty, do której nas zach
cał Tadeusz Kotarbi
ski
[ 2 ], i do idei której warto i trzeba nawi
zywa
współcze
nie.
Seria proponowanych artykułów obejmuje:
U
wiadamianie i uwzgl
dnianie uwarunkowa
i ogranicze
eksploatacji nieruchomo
ci
Okre
lanie eksploatacyjnej specyfiki nieruchomo
ci
Rozpoznawanie stanu nieruchomo
ci
Zapewnianie stanu zdatno
ci nieruchomo
ci
U
ytkowanie nieruchomo
ci
Utrzymywanie nieruchomo
ci
Okre
lanie kosztów eksploatacji nieruchomo
ci
Okre
lanie ryzyka eksploatacji nieruchomo
ci
Wspomaganie komputerowe eksploatacji w gospodarowaniu
nieruchomo
ci
.
Szkolenie i potwierdzanie kwalifikacji eksploatacyjnych
Uogólnianie do
wiadcze
eksploatacyjnych i wprowadzanie
innowacji w działalno
ci eksploatacyjnej
Jest ona adresowana do ró
nych podmiotów eksploatacji:
-
do zarz
dców licencjonowanych dla ułatwienia im uogólniania własnych do
wiadcze
i poszukiwania
nowych rozwi
za
,
-
dla kandydatów na zarz
dców dla uporz
dkowania i przewarto
ciowania swojej wiedzy z punku
widzenia eksploatacji,
-
dla członków organów nadzoru dla uchwycenia istoty problemów, precyzowania kryteriów
eksploatacyjnych w formułowaniu i podejmowaniu decyzji,
-
dla innych podmiotów zwi
zanych z budownictwem i mieszkalnictwem dla ukształtowania postawy
eksploatacyjnej, jako wa
nego czynnika gospodarowania nieruchomo
ci
i jej walorami
eksploatacyjnymi
2. Cel i miejsce eksploatacji w gospodarowaniu nieruchomo
ci
W gospodarowaniu nieruchomo
ciami spotykamy wiele ró
ni
cych si
merytorycznie i metodycznie obszarów
działania. S
nimi, np.: wycena nieruchomo
ci, obrót nieruchomo
ciami, administrowanie nieruchomo
ciami,
stosunki własno
ciowe i inne. Wszystkie one w okre
lonym sensie i zakresie wi
si
z eksploatacj
. Jaki wi
c
cel wypełnia eksploatacj
i jakie jest jej miejsce w gospodarowaniu nieruchomo
ciami? Mamy tu do dyskusji
relacj
: „ nieruchomo
– eksploatacja – gospodarowanie” (rys. 1). Zinterpretujmy dwa pola zaznaczone cyframi
1 i 2:
(1)
– poza eksploatacj
mo
e pozosta
(nie
wiadomie) pewna cz
nieruchomo
ci,
(2)
- poza gospodarowaniem mo
e pozosta
(
wiadomie) pewna cz
eksploatacji.
GOSPODAROWANIE
(1)
NIERUCHOMO
EKSPLOATACJA
(2)
Rys 1. Eksploatacja w gospodarowaniu nieruchomo
ci
.
Uwzgl
dniaj
c te okoliczno
ci okre
limy ogólny cel eksploatacji, jako rozpoznawanie ryzyka zwi
zanego z
okoliczno
ciami (1) i (2). Z kolei miejsce eksploatacji w gospodarowaniu nieruchomo
ciami zwi
emy
alternatywnie lub ł
cznie z:
-
z zakresem działania – umo
liwianie nieruchomo
ci wypełnianie funkcji zgodnie z przeznaczeniem,
-
wymaganiem technicznym – utrzymanie nieruchomo
ci w stanie „nie pogorszonym”,
-
czasem istnienia – od chwili przekazania nieruchomo
ci do u
ytkowania do chwili zako
czenia
u
ytkowania.
3. Potoczne poj
cie i rodzaje eksploatacji nieruchomo
ci
W potocznym uj
ciu eksploatacja jest rozumiana i w
sko i szeroko. W w
skim uj
ciu eksploatacja jest
rozumiana jako działalno
rutynowa, polegaj
ca na wykonywaniu elementarnych czynno
ci, takich jak
wł
czenia, wył
czenia, oczyszczanie i porz
dkowanie, drobne naprawy i podobne. W szerokim uj
ciu
eksploatacja jest zło
onym działaniem wielu podmiotów w zakresie technologii, organizacji i zarz
dzania,
uwzgl
dniaj
cych zło
one problemy konfliktów lokatorskich (socjologii i prawa) i ochrony
rodowiska
(ekologia i klimatologia).
Niezale
nie od ujmowania eksploatacji mo
e by
ona ró
nie prowadzona (planowana i realizowana). Zale
y to
od okoliczno
ci działa
i nastawienia podmiotów eksploatacji. Mamy wi
c:
-
ze wzgl
du na koszty – eksploatacj
, np.:
oszcz
dn
– rozrzutn
,
racjonaln
– wyniszczaj
c
,
samofinansuj
c
si
– dotowan
,
-
ze wzgl
du na czas – eksploatacj
, np.:
pocz
tkow
– schyłkowa,
intensywna – ekstensywn
,
ci
gł
– sezonowa,
stał
– tymczasow
,
-
ze wzgl
du na sposób – eksploatacj
, np.:
ryzykown
– asekuracyjn
,
jednostkow
zbiorow
(grupow
),
innowacyjn
– rutynowa,
w pełnym zakresie – w ograniczonych zakresie,
handlow
- techniczn
4. Normatywne poj
cie eksploatacji i kryteria eksploatacyjne
Eksploatacja nieruchomo
ci okre
lona normatywnie [3], jest to zespół wszystkich działa
technicznych i
organizacyjnych maj
cych na celu umo
liwienie wypełniania przez ni
wymaganych funkcji, wł
cznie z
koniecznym dostosowaniem do zmian warunków zewn
trznych (wywołanych przez u
ytkowników i
rodowisko). W praktyce mówimy,
e eksploatacja obejmuje u
ytkowanie i obsługiwanie (utrzymanie)
nieruchomo
ci (ł
cznie lub z wydzieleniem zasilania info - materialnego, logistyki).
Eksploatacja nieruchomo
ci podobnie jak inne działania celowe - aby była efektywna - musi by
odpowiednio
zarz
dzana. Istot
zarz
dzania w tym przypadku jest stworzenie pewno
ci,
e wymagania dotycz
ce poprawnego
u
ytkowania i skutecznego obsługiwania nieruchomo
ci b
d
spełniane zgodnie z zasadami teorii eksploatacji,
oczekiwaniami wła
ciciela/u
ytkownika oraz obowi
zuj
cym porz
dkiem prawnym.
W planowaniu, realizowaniu i ocenianiu działa
eksploatacyjnych powinny by
stosowane kryteria
eksploatacyjne. S
to zwykle klasyczne kryteria: oszcz
dno
ci i wydajno
ci.
Kryterium oszcz
dno
ci prowadzi do minimalizacji nakładów eksploatacyjnych N ponoszonych przy
uzyskiwaniu zało
onego wyniku W:
Ko = W / (N ® N
min
)
Kryterium wydajno
ci prowadzi do maksymalizacji wyniku W uzyskiwanego przy okre
lonym nakładzie N:
Kw = (W ® W
max
) / N
W bie
cym zarz
dzaniu dominuj
zagadnienia ryzyka i kosztów eksploatacji. Tu wynikiem mo
e by
maksymalizacja bezpiecze
stwa przy wydzieleniu okre
lonych nakładów na eksploatacj
.
Tak rozumiane zarz
dzania obejmuje:
a) obserwacj
zachodz
cych zmian i pojawiaj
cych si
potrzeb u
ytkowników oraz stanu technicznego i
estetycznego nieruchomo
ci,
b) systematyczn
ocen
prowadzonych działa
technicznych i organizacyjnych, przy przyj
tych kryteriach
eksploatacyjnych, w zakresie ich przygotowania i przeprowadzania we wła
ciwym czasie, a tak
e wzajemnych
powi
za
i koordynacji ,
c) dokumentowanie działa
i ocen dla potrzeb rozlicze
rzeczowych, organizacyjnych finansowych.
5. Podmioty eksploatacji nieruchomo
ci
Eksploatacja jak ka
da zło
ona działalno
celowa jest przygotowywana i realizowana przez wiele podmiotów.
S
mini: wła
ciciel nieruchomo
ci, zarz
dca, u
ytkownik (u
ytkownicy), dostawcy mediów bytowych,
konserwatorzy ró
nych specjalno
ci (ró
nych systemów budynkowych), inspektor nadzoru, ubezpieczyciel,
radca prawny i inne osoby prawne (bankowe, skarbowe, samorz
dowe) [ 4 ]. Podmioty te s
powi
zane ze sob
okre
lonymi relacjami formalnymi lub nieformalnymi, trwałymi lub chwilowymi. Przykład takich relacji
pomi
dzy zarz
dc
nieruchomo
ci z innymi podmiotami eksploatacji przedstawia rys. 2.
Osoba prawna
Wła
ciciel
Inspektor nadzoru
Dostawca mediów
ZARZ
DCA
Konserwator
R
U
ytkownik
Rys. 2. Relacje zarz
dcy nieruchomo
ci z innymi podmiotami jej eksploatacji,
R– zdefiniowana relacja pomi
dzy podmiotami.
Tre
ci
tych relacji jest zharmonizowanie wspólnych działa
podmiotów w d
eniu do realizacji celu
eksploatacji. Mo
e nim by
zaspokojenie potrzeb u
ytkowników nieruchomo
ci.
6. Czynniki ró
nicuj
ce cele i zakres eksploatacji
Ogólne cele i zakresy eksploatacji nieruchomo
ci s
istotnie modyfikowane wieloma czynnikami ró
nej natury.
Powoduj
one to,
e nawet podobne co do przeznaczenia i charakteru nieruchomo
ci s
w ró
ny sposób
eksploatowane, a uzyskane do
wiadczenia nie mog
by
wprost uogólniane. Do czynników tych zalicza si
:
-
przeznaczenie i wiek nieruchomo
ci,
-
wielko
, konfiguracje,
-
poło
enie, wielko
i charakter terenu (działki),
-
stan techniczny,
-
rodzaj sezonu, strefa klimatyczna,
-
stosunki wła
cicielskie i inne.
Ich konkretne reprezentacje przes
dzaj
o tym,
e eksploatacja mo
e by
łatwiejsza , gdy nieruchomo
jest:
nowa, mała, o prostej konfiguracji, atrakcyjnie poło
ona, ogrodzona, w stanie „nale
ytym”, w sezonie letnim, w
strefie umiarkowanej i przy uporz
dkowanych stosunkach własno
ciowych. Natomiast jest ona trudniejsza, gdy
nieruchomo
jest stara, du
a, zło
ona konfiguracyjnie, nieatrakcyjnie poło
ona na terenie nie ogrodzonym, w
stanie „nienale
ytym”, w sezonie zimowym, w strefie nie miarkowanej i przy nie uregulowanych stosunkach
własno
ciowych.
7. Polityka eksploatacyjna
Polityka eksploatacyjna potocznie mo
e by
rozumiana jako sztuka wykorzystywania mo
liwo
ci danego
systemu działania. Nieco
ci
lej jest ona przemy
lanym sposobem formułowania celów, kształtowania postaw i
doboru działa
nakierowanych na polepszenie działania tego systemu. W umownym podziale polityki
eksploatacyjnej skorzystamy z poj
cia głównego motywu działa
eksploatacyjnych. Mo
e nim by
, np.:
-
dobro u
ytkownika nieruchomo
ci,
-
zachowanie stanu nieruchomo
ci,
-
ochrona
rodowiska naturalnego.
Mamy wi
c polityki:
-
homocentryczn
, w której wi
kszo
działa
ma zaspokoi
potrzeby u
ytkowników nieruchomo
ci, a
kryteria oceny i podejmowania decyzji s
zwi
zane z oczekiwaniami u
ytkownika,
-
technocentyczn
, w której wi
kszo
działa
ma zachowa
nieruchomo
w stanie nie pogorszonym, a
kryteria oceny i podejmowania decyzji s
zwi
zane z wła
ciwym wypełnianiem przez ni
ustalonych
funkcji,
-
ekocentryczn
, w której wi
kszo
działa
ma chroni
rodowiska przed degradacj
, a kryteria oceny i
podejmowania decyzji s
zwi
zane zachowaniem otoczenia przyjaznego człowiekowi oraz
wiatu
ro
linnemu i zwierz
cemu.
8. Podej
cie eksploatacyjne
Planowanie, realizowanie i ocenianie działalno
ci eksploatacyjnej jest tym skuteczniejsze, im konsekwentniej
zarz
dca, jego współpracownicy i partnerzy zewn
trzni maja ukształtowan
postaw
( podej
cie, nastawienia)
eksploatacyjne. Cech
takiej postawy jest
wiadomo
celów i zakresu eksploatacji, wła
ciwy dobór sił i
rodków niezb
dnych w eksploatacji, stosowanie kryteriów ocen i podejmowania decyzji uwzgl
dniaj
cych
racjonalno
eksploatacji oraz twórcze, innowacyjne rozwi
zywanie bie
cych i rozwojowych problemów we
własnym systemie działania. Wykazuje wi
c postaw
eksploatacyjn
ten zarz
dca (rys.3), który zjawiska i
zdarzenia:
-
widzi eksploatacyjnie i interpretuje eksploatacyjnie,
-
podejmuje wysiłki eksploatacyjne i wdra
a post
p eksploatacyjny (tabl. 1).
Widzenie eksploatacyjne
My
lenie eksploatacyjne
zdarzenia
EKSPLOATACJA spostrze
enia
model eksploatacji
Wysiłek eksploatacyjny
ingerencje
stan eksploatacji
Post
p eksploatacyjny
innowacje
rozwój eksploatacji
Rys. 3. Przejawy postawy eksploatacyjnej.
Tabl. 1. Ogólna charakterystyka postawy eksploatacyjnej
Widzenie eksploatacyjne
Wyłanianie i rejestrowanie zdarze
eksploatacyjnych
Gromadzenie danych o zdarzeniach
Selekcjonowanie, klasyfikowanie zdarze
wykrywanie patologii
eksploatacyjnych
My
lenie eksploatacyjne
Tworzenie hipotez i wzorców
Korelowanie skutków z przyczynami
Antycypowanie koniecznych zmian
Uogólnianie do
wiadcze
podejmowanie racjonalnych decyzji
Wysiłek eksploatacyjny
Wyszukiwanie organizowanie obiegu informacji eksploatacyjnych
Twórcze rozwi
zywanie problemów
Planowanie i nadzorowanie przebiegu i jako
ci działa
Harmonizowanie działa
Post
p eksploatacyjny
Poszerzanie
wiadomo
ci i kultury eksploatacyjnej
Poszukiwanie nowych rozwi
za
eksploatacyjnych
Tworzenie standardów eksploatacyjnych
Kształtowanie porz
dku eksploatacyjnego i dobrej praktyki eksploatacyjnej
9. Podstawowy zakres działalno
ci eksploatacyjnej zarz
dcy
Ustawowy zakres działalno
ci zarz
dcy okre
lony w prawie budowlanym i w ustawach bliskotematycznych, np.
w ustawie o gospodarce nieruchomo
ciami, obejmuje:
-
przyjmowanie nieruchomo
ci do zarz
dzania,
-
podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkich czynno
ci zwi
zanych z u
ytkowaniem
nieruchomo
ci zgodnie z przeznaczeniem i wymaganiami ochrony
rodowiska,
-
podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkich czynno
ci zwi
zanych z utrzymywaniem
nieruchomo
ci zmierzaj
cych do zachowania nieruchomo
ci w nale
ytym stanie technicznym i
estetycznym
-
dokumentowanie zamierze
i podejmowanych decyzji w planie gospodarowania nieruchomo
ci
-
inwestowanie w nieruchomo
dla poprawienia jako
ci wypełnianych funkcji,
-
dokumentowanie prowadzonych kontroli oraz sposobu i przebiegu u
ytkowania, zasilania i
utrzymywania nieruchomo
ci.
Do tego dochodz
niektóre warunki powodzenia zawodowego zwi
zane przykładowo z:
-
precyzowaniem eksploatacyjnego kontekstu gospodarowania nieruchomo
ci
,
-
identyfikowaniem uwarunkowa
i ogranicze
działalno
ci eksploatacyjnej,
-
rozpoznawaniem specyfiki eksploatacyjnej nieruchomo
ci,
-
zarz
dzania ryzykiem eksploatacji,
-
zarz
dzania kosztami eksploatacji,
-
uogólnianiem i przekazywaniem do
wiadcze
,
-
szkoleniem i kwalifikowaniem własnym i podległego personelu.
10. Zawód – zarz
dca nieruchomo
ci
Planowanie i realizowanie eksploatacji b
d
ce istota gospodarowania nieruchomo
ci jest głównym zadaniem
zarz
dcy odpowiednio przygotowanego zawodowo. Potwierdzeniem formalnym tego przygotowania jest,
ustawowo wymagana, licencja zawodowa. Przygotowanie i do
wiadczenie praktyczne zarz
dcy pozwala mu
oceni
zachodz
ce zmiany stanu zasiedle
mieszka
i stanu technicznego całej nieruchomo
ci. W przypadku
upowa
nienia przez wła
ciciela nieruchomo
ci podejmuje on decyzje i dokonuje czynno
ci zapobiegaj
cych
pogarszaniu si
stanu technicznego i estetycznego nieruchomo
ci.
Definicja zarz
dcy, obowi
zki i sposób uzyskiwania licencji zawodowej reguluje „Ustawa o gospodarce
nieruchomo
ciami” [ 5 ]. Regulacje te nie dotycz
w szczególno
ci gospodarowania nieruchomo
ciami przez
wła
cicieli lub u
ytkowników wieczystych nieruchomo
ci. Niemniej regulacje te maja du
e znaczenie
pragmatyczne. Powinny one by
uwzgl
dniane przy zawieraniu umowy o zarz
dzanie nieruchomo
ci
zawieranej pomi
dzy wła
cicielem na zarz
dc
.
Plik z chomika:
kamillaaa
Inne pliki z tego folderu:
Gazeta Prawna - Moje nieruchomości - Inwestycje i trendy z 27 marca 09 (nr 61).pdf
(1217 KB)
Gazeta Prawna - Moje nieruchomości _ Mój portfel z 24 lipca 09 (nr 143).pdf
(483 KB)
Moje nieruchomości z 6 marca 09 (nr 46).pdf
(2115 KB)
Trendy rozwoju rynku nieruchomości Ewa Kucharska-Stasiak.pdf
(11035 KB)
Jak kupować nieruchomości poniżejch wartości rynkowej.pdf
(544 KB)
Inne foldery tego chomika:
OGRODNICTWO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin