182.pdf

(125 KB) Pobierz
Microsoft Word - Admi1 zag eks.doc
Eugeniusz Olearczuk (olear@ats.com.pl)
Wy sza Szkoła Gospodarowania Nieruchomo ciami
ZAGADNIENIE EKSPLOATACJI W DZIAŁALNO CI ZARZ DCY
NIERUCHOMO CI
1. Wprowadzenie
Redakcja Administratora udzieliła autorowi du ego kredytu zaufania, udost pniaj c ramy miesi cznika dla
zaprezentowania ogólniejszych zagadnie eksploatacji nieruchomo ci. W opinii wielu osób eksploatacja
nieruchomo ci w szczególno ci teoria eksploatacji nieruchomo ci jest dziedzin dopiero rozwijaj c si i
czekaj c na upowszechnienie w tym obszarze działalno ci praktycznej. Zagadnienia eksploatacji tak wa ne w
nych kontekstach, np. bezpiecze stwa, kosztów, trwało ci nieruchomo ci [ 1 ] s rzadko na wietlane w
literaturze z zakresu budownictwa i mieszkalnictwa. S one te w ró nym stopniu znane Czytelnikom –
zarz dcom nieruchomo ci. Jest to zale ne od posiadanego przygotowania i indywidualnego do wiadczenia, od
profilu przygotowania i sytuacji zawodowej. Zarz dcami nieruchomo ci s przecie i ekonomi ci, i prawnicy, i
technicy i humani ci. Zwykle jednak s to osoby o du ym do wiadczeniu praktycznym, a to ułatwi autorowi
wywi zanie si z podejmowanego zadania. B dzie ono polega na: (1) przypominaniu o tym, o czym zarz dca
powinien pami ta i (2) proponowaniu tego, jakie działania powinien podejmowa , aby były one zgodne z
zasadami dobrej praktyki eksploatacyjnej (DPE). Tej dobrej roboty, do której nas zach cał Tadeusz Kotarbi ski
[ 2 ], i do idei której warto i trzeba nawi zywa współcze nie.
Seria proponowanych artykułów obejmuje:
U wiadamianie i uwzgl dnianie uwarunkowa i ogranicze
eksploatacji nieruchomo ci
Okre lanie eksploatacyjnej specyfiki nieruchomo ci
Rozpoznawanie stanu nieruchomo ci
Zapewnianie stanu zdatno ci nieruchomo ci
U ytkowanie nieruchomo ci
Utrzymywanie nieruchomo ci
Okre lanie kosztów eksploatacji nieruchomo ci
Okre lanie ryzyka eksploatacji nieruchomo ci
Wspomaganie komputerowe eksploatacji w gospodarowaniu
nieruchomo ci .
Szkolenie i potwierdzanie kwalifikacji eksploatacyjnych
Uogólnianie do wiadcze eksploatacyjnych i wprowadzanie
innowacji w działalno ci eksploatacyjnej
Jest ona adresowana do ró nych podmiotów eksploatacji:
- do zarz dców licencjonowanych dla ułatwienia im uogólniania własnych do wiadcze i poszukiwania
nowych rozwi za ,
- dla kandydatów na zarz dców dla uporz dkowania i przewarto ciowania swojej wiedzy z punku
widzenia eksploatacji,
- dla członków organów nadzoru dla uchwycenia istoty problemów, precyzowania kryteriów
eksploatacyjnych w formułowaniu i podejmowaniu decyzji,
- dla innych podmiotów zwi zanych z budownictwem i mieszkalnictwem dla ukształtowania postawy
eksploatacyjnej, jako wa nego czynnika gospodarowania nieruchomo ci i jej walorami
eksploatacyjnymi
2. Cel i miejsce eksploatacji w gospodarowaniu nieruchomo ci
W gospodarowaniu nieruchomo ciami spotykamy wiele ró ni cych si merytorycznie i metodycznie obszarów
działania. S nimi, np.: wycena nieruchomo ci, obrót nieruchomo ciami, administrowanie nieruchomo ciami,
stosunki własno ciowe i inne. Wszystkie one w okre lonym sensie i zakresie wi si z eksploatacj . Jaki wi c
cel wypełnia eksploatacj i jakie jest jej miejsce w gospodarowaniu nieruchomo ciami? Mamy tu do dyskusji
relacj : „ nieruchomo – eksploatacja – gospodarowanie” (rys. 1). Zinterpretujmy dwa pola zaznaczone cyframi
1 i 2:
(1) – poza eksploatacj mo e pozosta (nie wiadomie) pewna cz nieruchomo ci,
(2) - poza gospodarowaniem mo e pozosta ( wiadomie) pewna cz eksploatacji.
215787418.004.png 215787418.005.png
GOSPODAROWANIE
(1)
NIERUCHOMO
EKSPLOATACJA
(2)
Rys 1. Eksploatacja w gospodarowaniu nieruchomo ci .
Uwzgl dniaj c te okoliczno ci okre limy ogólny cel eksploatacji, jako rozpoznawanie ryzyka zwi zanego z
okoliczno ciami (1) i (2). Z kolei miejsce eksploatacji w gospodarowaniu nieruchomo ciami zwi emy
alternatywnie lub ł cznie z:
- z zakresem działania – umo liwianie nieruchomo ci wypełnianie funkcji zgodnie z przeznaczeniem,
- wymaganiem technicznym – utrzymanie nieruchomo ci w stanie „nie pogorszonym”,
- czasem istnienia – od chwili przekazania nieruchomo ci do u ytkowania do chwili zako czenia
u ytkowania.
3. Potoczne poj cie i rodzaje eksploatacji nieruchomo ci
W potocznym uj ciu eksploatacja jest rozumiana i w sko i szeroko. W w skim uj ciu eksploatacja jest
rozumiana jako działalno rutynowa, polegaj ca na wykonywaniu elementarnych czynno ci, takich jak
czenia, wył czenia, oczyszczanie i porz dkowanie, drobne naprawy i podobne. W szerokim uj ciu
eksploatacja jest zło onym działaniem wielu podmiotów w zakresie technologii, organizacji i zarz dzania,
uwzgl dniaj cych zło one problemy konfliktów lokatorskich (socjologii i prawa) i ochrony rodowiska
(ekologia i klimatologia).
Niezale nie od ujmowania eksploatacji mo e by ona ró nie prowadzona (planowana i realizowana). Zale y to
od okoliczno ci działa i nastawienia podmiotów eksploatacji. Mamy wi c:
- ze wzgl du na koszty – eksploatacj , np.:
oszcz dn – rozrzutn ,
racjonaln – wyniszczaj c ,
samofinansuj c si – dotowan ,
- ze wzgl du na czas – eksploatacj , np.:
pocz tkow – schyłkowa,
intensywna – ekstensywn ,
ci – sezonowa,
stał – tymczasow ,
- ze wzgl du na sposób – eksploatacj , np.:
ryzykown – asekuracyjn ,
jednostkow zbiorow (grupow ),
innowacyjn – rutynowa,
w pełnym zakresie – w ograniczonych zakresie,
handlow - techniczn
4. Normatywne poj cie eksploatacji i kryteria eksploatacyjne
Eksploatacja nieruchomo ci okre lona normatywnie [3], jest to zespół wszystkich działa technicznych i
organizacyjnych maj cych na celu umo liwienie wypełniania przez ni wymaganych funkcji, wł cznie z
215787418.006.png
koniecznym dostosowaniem do zmian warunków zewn trznych (wywołanych przez u ytkowników i
rodowisko). W praktyce mówimy, e eksploatacja obejmuje u ytkowanie i obsługiwanie (utrzymanie)
nieruchomo ci (ł cznie lub z wydzieleniem zasilania info - materialnego, logistyki).
Eksploatacja nieruchomo ci podobnie jak inne działania celowe - aby była efektywna - musi by odpowiednio
zarz dzana. Istot zarz dzania w tym przypadku jest stworzenie pewno ci, e wymagania dotycz ce poprawnego
u ytkowania i skutecznego obsługiwania nieruchomo ci b d spełniane zgodnie z zasadami teorii eksploatacji,
oczekiwaniami wła ciciela/u ytkownika oraz obowi zuj cym porz dkiem prawnym.
W planowaniu, realizowaniu i ocenianiu działa eksploatacyjnych powinny by stosowane kryteria
eksploatacyjne. S to zwykle klasyczne kryteria: oszcz dno ci i wydajno ci.
Kryterium oszcz dno ci prowadzi do minimalizacji nakładów eksploatacyjnych N ponoszonych przy
uzyskiwaniu zało onego wyniku W:
Ko = W / (N ® N min )
Kryterium wydajno ci prowadzi do maksymalizacji wyniku W uzyskiwanego przy okre lonym nakładzie N:
Kw = (W ® W max ) / N
W bie cym zarz dzaniu dominuj zagadnienia ryzyka i kosztów eksploatacji. Tu wynikiem mo e by
maksymalizacja bezpiecze stwa przy wydzieleniu okre lonych nakładów na eksploatacj .
Tak rozumiane zarz dzania obejmuje:
a) obserwacj zachodz cych zmian i pojawiaj cych si potrzeb u ytkowników oraz stanu technicznego i
estetycznego nieruchomo ci,
b) systematyczn ocen prowadzonych działa technicznych i organizacyjnych, przy przyj tych kryteriach
eksploatacyjnych, w zakresie ich przygotowania i przeprowadzania we wła ciwym czasie, a tak e wzajemnych
powi za i koordynacji ,
c) dokumentowanie działa i ocen dla potrzeb rozlicze rzeczowych, organizacyjnych finansowych.
5. Podmioty eksploatacji nieruchomo ci
Eksploatacja jak ka da zło ona działalno celowa jest przygotowywana i realizowana przez wiele podmiotów.
S mini: wła ciciel nieruchomo ci, zarz dca, u ytkownik (u ytkownicy), dostawcy mediów bytowych,
konserwatorzy ró nych specjalno ci (ró nych systemów budynkowych), inspektor nadzoru, ubezpieczyciel,
radca prawny i inne osoby prawne (bankowe, skarbowe, samorz dowe) [ 4 ]. Podmioty te s powi zane ze sob
okre lonymi relacjami formalnymi lub nieformalnymi, trwałymi lub chwilowymi. Przykład takich relacji
pomi dzy zarz dc nieruchomo ci z innymi podmiotami eksploatacji przedstawia rys. 2.
Osoba prawna
Wła ciciel
Inspektor nadzoru
Dostawca mediów
ZARZ DCA
Konserwator
R
U ytkownik
Rys. 2. Relacje zarz dcy nieruchomo ci z innymi podmiotami jej eksploatacji,
R– zdefiniowana relacja pomi dzy podmiotami.
Tre ci tych relacji jest zharmonizowanie wspólnych działa podmiotów w d eniu do realizacji celu
eksploatacji. Mo e nim by zaspokojenie potrzeb u ytkowników nieruchomo ci.
215787418.007.png
6. Czynniki ró nicuj ce cele i zakres eksploatacji
Ogólne cele i zakresy eksploatacji nieruchomo ci s istotnie modyfikowane wieloma czynnikami ró nej natury.
Powoduj one to, e nawet podobne co do przeznaczenia i charakteru nieruchomo ci s w ró ny sposób
eksploatowane, a uzyskane do wiadczenia nie mog by wprost uogólniane. Do czynników tych zalicza si :
- przeznaczenie i wiek nieruchomo ci,
- wielko , konfiguracje,
- poło enie, wielko i charakter terenu (działki),
- stan techniczny,
- rodzaj sezonu, strefa klimatyczna,
- stosunki wła cicielskie i inne.
Ich konkretne reprezentacje przes dzaj o tym, e eksploatacja mo e by łatwiejsza , gdy nieruchomo jest:
nowa, mała, o prostej konfiguracji, atrakcyjnie poło ona, ogrodzona, w stanie „nale ytym”, w sezonie letnim, w
strefie umiarkowanej i przy uporz dkowanych stosunkach własno ciowych. Natomiast jest ona trudniejsza, gdy
nieruchomo jest stara, du a, zło ona konfiguracyjnie, nieatrakcyjnie poło ona na terenie nie ogrodzonym, w
stanie „nienale ytym”, w sezonie zimowym, w strefie nie miarkowanej i przy nie uregulowanych stosunkach
własno ciowych.
7. Polityka eksploatacyjna
Polityka eksploatacyjna potocznie mo e by rozumiana jako sztuka wykorzystywania mo liwo ci danego
systemu działania. Nieco ci lej jest ona przemy lanym sposobem formułowania celów, kształtowania postaw i
doboru działa nakierowanych na polepszenie działania tego systemu. W umownym podziale polityki
eksploatacyjnej skorzystamy z poj cia głównego motywu działa eksploatacyjnych. Mo e nim by , np.:
- dobro u ytkownika nieruchomo ci,
- zachowanie stanu nieruchomo ci,
- ochrona rodowiska naturalnego.
Mamy wi c polityki:
- homocentryczn , w której wi kszo działa ma zaspokoi potrzeby u ytkowników nieruchomo ci, a
kryteria oceny i podejmowania decyzji s zwi zane z oczekiwaniami u ytkownika,
- technocentyczn , w której wi kszo działa ma zachowa nieruchomo w stanie nie pogorszonym, a
kryteria oceny i podejmowania decyzji s zwi zane z wła ciwym wypełnianiem przez ni ustalonych
funkcji,
- ekocentryczn , w której wi kszo działa ma chroni rodowiska przed degradacj , a kryteria oceny i
podejmowania decyzji s zwi zane zachowaniem otoczenia przyjaznego człowiekowi oraz wiatu
ro linnemu i zwierz cemu.
8. Podej cie eksploatacyjne
Planowanie, realizowanie i ocenianie działalno ci eksploatacyjnej jest tym skuteczniejsze, im konsekwentniej
zarz dca, jego współpracownicy i partnerzy zewn trzni maja ukształtowan postaw ( podej cie, nastawienia)
eksploatacyjne. Cech takiej postawy jest wiadomo celów i zakresu eksploatacji, wła ciwy dobór sił i
rodków niezb dnych w eksploatacji, stosowanie kryteriów ocen i podejmowania decyzji uwzgl dniaj cych
racjonalno eksploatacji oraz twórcze, innowacyjne rozwi zywanie bie cych i rozwojowych problemów we
własnym systemie działania. Wykazuje wi c postaw eksploatacyjn ten zarz dca (rys.3), który zjawiska i
zdarzenia:
- widzi eksploatacyjnie i interpretuje eksploatacyjnie,
- podejmuje wysiłki eksploatacyjne i wdra a post p eksploatacyjny (tabl. 1).
Widzenie eksploatacyjne
My lenie eksploatacyjne
zdarzenia
EKSPLOATACJA spostrze enia
model eksploatacji
Wysiłek eksploatacyjny
ingerencje
stan eksploatacji
Post p eksploatacyjny
innowacje
rozwój eksploatacji
Rys. 3. Przejawy postawy eksploatacyjnej.
215787418.001.png
Tabl. 1. Ogólna charakterystyka postawy eksploatacyjnej
Widzenie eksploatacyjne
Wyłanianie i rejestrowanie zdarze eksploatacyjnych
Gromadzenie danych o zdarzeniach
Selekcjonowanie, klasyfikowanie zdarze wykrywanie patologii
eksploatacyjnych
My lenie eksploatacyjne
Tworzenie hipotez i wzorców
Korelowanie skutków z przyczynami
Antycypowanie koniecznych zmian
Uogólnianie do wiadcze podejmowanie racjonalnych decyzji
Wysiłek eksploatacyjny
Wyszukiwanie organizowanie obiegu informacji eksploatacyjnych
Twórcze rozwi zywanie problemów
Planowanie i nadzorowanie przebiegu i jako ci działa
Harmonizowanie działa
Post p eksploatacyjny
Poszerzanie wiadomo ci i kultury eksploatacyjnej
Poszukiwanie nowych rozwi za eksploatacyjnych
Tworzenie standardów eksploatacyjnych
Kształtowanie porz dku eksploatacyjnego i dobrej praktyki eksploatacyjnej
9. Podstawowy zakres działalno ci eksploatacyjnej zarz dcy
Ustawowy zakres działalno ci zarz dcy okre lony w prawie budowlanym i w ustawach bliskotematycznych, np.
w ustawie o gospodarce nieruchomo ciami, obejmuje:
- przyjmowanie nieruchomo ci do zarz dzania,
- podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkich czynno ci zwi zanych z u ytkowaniem
nieruchomo ci zgodnie z przeznaczeniem i wymaganiami ochrony rodowiska,
- podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkich czynno ci zwi zanych z utrzymywaniem
nieruchomo ci zmierzaj cych do zachowania nieruchomo ci w nale ytym stanie technicznym i
estetycznym
- dokumentowanie zamierze i podejmowanych decyzji w planie gospodarowania nieruchomo ci
- inwestowanie w nieruchomo dla poprawienia jako ci wypełnianych funkcji,
- dokumentowanie prowadzonych kontroli oraz sposobu i przebiegu u ytkowania, zasilania i
utrzymywania nieruchomo ci.
Do tego dochodz niektóre warunki powodzenia zawodowego zwi zane przykładowo z:
- precyzowaniem eksploatacyjnego kontekstu gospodarowania nieruchomo ci ,
- identyfikowaniem uwarunkowa i ogranicze działalno ci eksploatacyjnej,
- rozpoznawaniem specyfiki eksploatacyjnej nieruchomo ci,
- zarz dzania ryzykiem eksploatacji,
- zarz dzania kosztami eksploatacji,
- uogólnianiem i przekazywaniem do wiadcze ,
- szkoleniem i kwalifikowaniem własnym i podległego personelu.
10. Zawód – zarz dca nieruchomo ci
Planowanie i realizowanie eksploatacji b d ce istota gospodarowania nieruchomo ci jest głównym zadaniem
zarz dcy odpowiednio przygotowanego zawodowo. Potwierdzeniem formalnym tego przygotowania jest,
ustawowo wymagana, licencja zawodowa. Przygotowanie i do wiadczenie praktyczne zarz dcy pozwala mu
oceni zachodz ce zmiany stanu zasiedle mieszka i stanu technicznego całej nieruchomo ci. W przypadku
upowa nienia przez wła ciciela nieruchomo ci podejmuje on decyzje i dokonuje czynno ci zapobiegaj cych
pogarszaniu si stanu technicznego i estetycznego nieruchomo ci.
Definicja zarz dcy, obowi zki i sposób uzyskiwania licencji zawodowej reguluje „Ustawa o gospodarce
nieruchomo ciami” [ 5 ]. Regulacje te nie dotycz w szczególno ci gospodarowania nieruchomo ciami przez
wła cicieli lub u ytkowników wieczystych nieruchomo ci. Niemniej regulacje te maja du e znaczenie
pragmatyczne. Powinny one by uwzgl dniane przy zawieraniu umowy o zarz dzanie nieruchomo ci
zawieranej pomi dzy wła cicielem na zarz dc .
215787418.002.png 215787418.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin