Edyta Węglewska
KONSPEKT LEKCJI Z PIŁKI KOSZYKOWEJ
TEMAT: Doskonalenie chwytów i podań w koszykówce.
DATA: 24.04.2009
KLASA: V LICZBA ĆWICZĄCYCH: 16
PŁĘĆ ĆWICZĄCYCH: mieszana
MIEJSCE ĆWICZEŃ: hala sportowa
KSZTAŁTOWANIE:
Umiejętności: uczeń potrafi wykonać podania z przed klatki piersiowej, po koźle i z nad głowy oraz chwyty piłki oburącz;
Motoryczność: uczeń kształtuje koordynacje ruchową poprzez różnego rodzaju podania i chwyty;
Wiadomości: uczeń zna podstawowe przepisy dotyczące piłki koszykowej oraz sposoby podań i chwytów w koszykówce;
AKCENTY WYCHOWAWCZE: uczeń potrafi współpracować w większej grupie;
PRZYBORY I PRZYRZĄDY: piłki koszykowe, szarfy
Tok lekcji
Nazwa i opis ćwiczenia
Czas
Uwagi
Organizacyjno - metodyczne
Część wstępna
1. Ćwiczenia porządkowo- dyscyplinujące,
2. Gra ożywiająca
3. Ćwiczenia kształtujące wolne
Część główna
1. Zabawa lub gra, ewentualnie ćwiczenia udoskonalające elementy gry drużynowej
2. Gra lub zabawa drużynowa
Część końcowa
1. Zabawa o charakterze odprężającym i uspokajającym
2. Chód lub wolny trucht o charakterze uspokajającym
3. Ćwiczenia porządkowo - wychowawcze
Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji, kontrola stroju i miejsca ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa, umotywowanie uczniów do ćwiczeń;
„Czaty” dzieci z wyznaczonej linii starają się biegiem dotrzeć do „wartownika” stojącego tyłem. Jednak, gdy ten się obraca muszą znieruchomieć w określonej przez nauczyciela postawie.
Ćwiczenia w truchcie:
a) Odrzuty RR w bok z klaśnięciem z tyłu;
b) Wymachy RR w górę;
c) Krok odstawno – dostawny, przodem do środka koła i tyłem;
d) Krok skrzyżny, j.w.;
e) Skip A i C;
Nadal w truchcie każdy bierze piłkę:
a) podrzuty piłki w górę i chwyty;
b) przekładanie piłki z jednej R do drugiej wokół bioder;
c) w marszu –głębokie wypady z przełożeniem piłki pod N w wypadzie;
Uczniowie w rozsypce:
a) Skłon T w przód z pogłębieniem;
b) W skłonie T, toczenie piłki wokół NN;
c) Przysiady z równoczesnym wznosem RR trzymających piłkę w górę;
Przypomnienie techniki prawidłowych podań i chwytów z przed kl. piersiowej i po koźle.
Ćwiczący w parach z piłkami ustawieni naprzeciw siebie w odległości 4 metrów:
· podania i chwyty w parach,
· jw. z większą siłą podania, momencie wyprowadzenia podania noga zakroczna przenoszona jest w przód do wykroku -w momencie chwytu piłki powrót do pozycji wyjściowej,
· jw. podanie oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem,
Ćwiczący w dwóch rzędach w odległości 4 metrów:
· marsz i podania oburącz sprzed klatki piersiowej,
· jw. w lekkim truchcie,
· jw. w biegu,
„Do 10 podań” Uczniowie w dwóch drużynach. Aby zdobyć mały punkt – drużyna musi wykonać między sobą minimum 10 podań bez przechwycenia w tym czasie piłki przez przeciwnika. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 5 małych punktów.
Gra drużynowa w zespołach sześcioosobowych. Egzekwować przepis błąd kroków.
„Układanie literek” Dzieci w zespołach, w określonym czasie musza ułożyć ze swoich ciał literę lub cyfrę podana przez nauczyciela.
Marsz dookoła boiska na palcach (ramiona w górę - wdech, w dół - wydech).
Zbiórka, omówienie lekcje, ocenienie wyróżniających się uczniów, pożegnanie klasy
9 min
1 min
3 min
5 min
30 min
2 min
10 min
8 min
6 min
W dwuszeregu zbiórka! Baczność! Kolejno odlicz!
N
x x x x x x
x
x N
x x
Uczniowie w truchcie na obwodzie koła N
x x x x x
Uczniowie w rozsypce.
x x x
x x x N
Nauczyciel zwraca uwagę i poprawia ewentualne błędy na bieżąco.
Każdy sposób podań należy powtórzyć minimum 6 razy.
Jedna drużyna oznaczona szarfami. Należy wyznaczyć wielkość boiska.
Ustawienie w dwóch zespołach.
Uczniowie stawieni na obwodzie koła.
Uczniowie sprzątają przybory. Ustawienie jak na początku.
W dwuszeregu zbiórka! Czołem!
edzia1303