Jak zalozozyc skuteczny i dochodowy sklep internetowy.pdf

(365 KB) Pobierz
Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Jak zaĀoŃyě skuteczny
i dochodowy sklep internetowy
Autorzy: Wojciech Kyciak, Karol Przeliorz
ISBN: 83-246-0300-X
Format: B5, stron: 288
Rozpocznij dziaĀalnoľě handlowĴ w internecie
Internet zmieniĀ oblicze dziaĀalnoľci handlowej. Sklepy internetowe, taĺsze
w utrzymaniu od tradycyjnych placwek, zaczķĀy wyrastaě jak grzyby po deszczu.
Wiele z nich przetrwaĀo i obecnie przynoszĴ ogromne zyski, ale inne bĀyskawicznie
upadĀy. Dlaczego? Co sprawiĀo, Ńe pomysĀodawcy niektrych przedsiķwziķě
e-commerce dorobili siķ fortun, a inni stanķli na skraju bankructwa? Źle dobrana
oferta? Brak promocji? To tylko niektre powody. ZakĀadajĴc sklep internetowy, moŃna
popeĀniě sporo bĀķdw i tym samym zaprzepaľciě szansķ na odniesienie sukcesu.
Dziķki ksiĴŃce âJak zaĀoŃyě skuteczny i dochodowy sklep internetowyÒ dowiesz siķ,
jak uniknĴě tych bĀķdw i jak czerpaě zyski z handlu elektronicznego. Znajdziesz tu
wskazwki dotyczĴce doboru oprogramowania, organizacji sklepu i promowania
przedsiķwziķcia. Poznasz zasady funkcjonowania programw partnerskich, ustalania
strategii cenowych i rozwiĴzywania problemw logistycznych. Nauczysz siķ korzystaě
z najtaĺszych i wyjĴtkowo skutecznych form reklamy online. Dowiesz siķ takŃe, jak
promowaě sklep i pozycjonowaě go w wyszukiwarkach internetowych.
¤ Oprogramowanie sklepu Ð rozwiĴzania gotowe i tworzone na zlecenie klienta
¤ Projekt graficzny sklepu internetowego
¤ Zasady nawigacji w sklepie internetowym
¤ Proces zamawiania produktw
¤ Regulamin sklepu
¤ Marketing w sklepie internetowym
¤ Programy partnerskie
¤ Reklamowanie sklepu
¤ PĀatnoľci i obsĀuga klienta
¤ WysyĀka towaru
91193410.003.png 91193410.004.png 91193410.005.png 91193410.006.png 91193410.001.png 91193410.002.png
Spis tre ś ci
Wstęp ............................................................................................ 11
Część I Marketing promocja sklepu i komunikacja z klientem 13
Rozdział 1. Strategie cenowe w sklepie internetowym ....................................... 15
Czym są strategie cenowe? ............................................................................................. 15
Na co zwracać uwagę przy doborze strategii cenowej? .................................................. 16
Rodzaje strategii cenowych ............................................................................................ 16
Strategia penetracji rynku ........................................................................................ 16
Strategia prestiżowa ................................................................................................. 16
Strategia dominacji .................................................................................................. 17
Ktrą strategię wybrać? .................................................................................................. 17
Literatura ........................................................................................................................ 17
Rozdział 2. Budujemy zaufanie klienta do sklepu ............................................... 19
Od wejścia do sklepu do momentu decyzji o zamwieniu ............................................. 20
Zamawianie produktw .................................................................................................. 22
Po zamwieniu towaru ................................................................................................... 23
Rozdział 3. Wyszukiwarki jak optymalizować i pozycjonować sklep? .............. 25
Wyszukiwarki dziś ......................................................................................................... 25
Wyszukiwarki Ï jaka będzie przyszłość? ..................................................................... 26
Jak się w tym wszystkim nie pogubić Ï definicje ......................................................... 26
Historyjka ....................................................................................................................... 27
Działaj kompleksowo Ï postaw na SEO ........................................................................ 27
SEO to triki i sztuczki? ................................................................................................... 28
Zlecić czy promować samemu? ...................................................................................... 28
Formy wspłpracy sklepu z firmą pozycjonującą .................................................... 29
Jak promować w wyszukiwarkach? ............................................................................... 29
W jakie wyszukiwarki inwestować? ............................................................................... 31
A może płacić wyszukiwarkom? .................................................................................... 31
Literatura ........................................................................................................................ 31
Rozdział 4. Program partnerski ......................................................................... 33
Czym jest program partnerski? ....................................................................................... 33
Dlaczego warto prowadzić program partnerski? ............................................................ 33
Czy na pewno dla wszystkich? ....................................................................................... 34
Cechy dobrego programu partnerskiego ........................................................................... 34
Rodzaje prowizji w programach partnerskich ................................................................ 36
Jak rozwijać program partnerski? Na kogo stawiać? ...................................................... 36
4
Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Program partnerski a program lojalnościowy ................................................................. 37
Czego potrzebujemy? ..................................................................................................... 37
Prawo a programy partnerskie ........................................................................................ 37
Jak skonstruować regulamin programu partnerskiego? ............................................ 38
Dobre programy partnerskie (zestawienie) ..................................................................... 38
Rozdział 5. Pasaże handlowe, katalogi sklepîw i wyszukiwarki produktîw ......... 39
O pasażach handlowych ................................................................................................. 39
Jaka jest przyszłość pasaży internetowych? ............................................................. 40
Skuteczne? ............................................................................................................... 40
Zestawienie pasaży .................................................................................................. 41
O katalogach sklepw .................................................................................................... 42
Katalog sklepw a pasaż handlowy .......................................................................... 42
Jak działają katalogi sklepw? ................................................................................. 42
Korzyści z uczestnictwa ........................................................................................... 42
Dlaczego powstają katalogi sklepw? ...................................................................... 43
Katalogi zaawansowane: .......................................................................................... 43
O wyszukiwarkach produktw ....................................................................................... 44
Kto zyskuje? ............................................................................................................. 44
Jak to działa od strony klienta? ................................................................................ 44
Jak to działa od strony sklepu? ................................................................................. 44
Czy każdy może wspłpracować z porwnywarkami? ............................................ 45
Ile na tym zarobimy? ................................................................................................ 45
Zestawienie porwnywarek ...................................................................................... 46
Polityka cenowa a pasaże, katalogi i porwnywarki ................................................ 46
Rozdział 6. Aukcje internetowe ......................................................................... 47
Tylko dla małych sklepw? ............................................................................................ 47
Jak zwiększyć obroty w sklepie internetowym poprzez serwisy aukcyjne? ................... 47
Ekspansja w serwisie aukcyjnym ................................................................................... 48
Selekcja produktw .................................................................................................. 48
Założenie konta ........................................................................................................ 48
Wygląd aukcji .......................................................................................................... 49
System komentarzy .................................................................................................. 49
O czym wiedzą serwisy aukcyjne? ........................................................................... 49
Kto i jak promuje się na aukcjach? ................................................................................. 50
Z jakich serwisw aukcyjnych korzystać? ...................................................................... 51
Rozdział 7. Public relations wspîłpraca z prasą ............................................ 53
Czym jest public relations? ............................................................................................ 53
Przygotowujemy zaplecze .............................................................................................. 54
Na naszej stronie ...................................................................................................... 54
Wydelegowanie odpowiedzialnej osoby .................................................................. 54
Kompletujemy bazę dziennikarzy ............................................................................ 54
Jak pisać informacje prasowe? ....................................................................................... 55
Schemat wiadomości prasowej ................................................................................ 55
O czym pisać? .......................................................................................................... 55
Jak to robić? ............................................................................................................. 56
Korzyści ......................................................................................................................... 56
Case studies .................................................................................................................... 57
Literatura ........................................................................................................................ 57
Spis treści
5
Rozdział 8. Inne metody promocji ..................................................................... 59
Reklama graficzna .......................................................................................................... 59
Mailing ........................................................................................................................... 60
RSS ................................................................................................................................. 61
Katalogi stron internetowych ......................................................................................... 61
Własne publikacje, poradniki, informacje ...................................................................... 62
Serwisy internetowe ....................................................................................................... 63
A może blogi? ................................................................................................................ 63
Rozdział 9. Kompleksowa analiza danych statystycznych ................................... 65
Po co mi statystyki? ........................................................................................................ 65
Z jakich statystyk korzystać? .......................................................................................... 65
Jak analizować? .............................................................................................................. 66
Rozdział 10. Tracking i personalizacja w sklepie internetowym ............................ 69
O trackingu ..................................................................................................................... 69
Jak śledzić? .............................................................................................................. 69
Gdzie śledzić? .......................................................................................................... 70
O personalizacji .............................................................................................................. 70
Dawno temu na Amazon.com .................................................................................. 70
Jak to działa? ............................................................................................................ 71
Przykładowe rozwiązania ......................................................................................... 71
Personalizacja a etyka .............................................................................................. 72
Rozdział 11. Obliczamy zyski .............................................................................. 73
Zanim zaczniemy liczyć ................................................................................................. 73
Założenia ........................................................................................................................ 74
Obliczamy koszty ........................................................................................................... 74
Koszty początkowe: ................................................................................................. 74
Koszty stałe: ............................................................................................................. 75
Koszt jednostkowy: .................................................................................................. 75
Szacujemy ruch w sklepie .............................................................................................. 75
Wyszukiwarki .......................................................................................................... 75
Program partnerski ................................................................................................... 76
Aukcje internetowe .................................................................................................. 76
Pasaże handlowe, porwnywarki cen ....................................................................... 76
Liczba zamwień ............................................................................................................ 77
Przychody: ...................................................................................................................... 77
Rozdział 12. Płatność w sklepie internetowym .................................................... 79
Rodzaje płatności w sklepach internetowych ................................................................. 79
Pobranie ................................................................................................................... 79
Zwykły przelew ........................................................................................................ 80
Przelew błyskawiczny .............................................................................................. 80
Płatność kartą ........................................................................................................... 80
Systemy płatności ........................................................................................................... 81
Z czego skorzystać Ï wybieramy formy płatności w naszym sklepie ............................. 81
Rozdział 13. Obsługa klienta .............................................................................. 83
E-mail ............................................................................................................................. 83
Telefon ........................................................................................................................... 84
LiveChat ......................................................................................................................... 85
Tradycyjne komunikatory internetowe ........................................................................... 85
Skype .............................................................................................................................. 86
6
Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Rozdział 14. Program lojalnościowy .................................................................... 87
Czym są programy lojalnościowe? ................................................................................. 87
Rodzaje nagrd ............................................................................................................... 87
Członkostwo w klubach ................................................................................................. 88
Punkty ............................................................................................................................ 88
Wspłpraca mieszana ..................................................................................................... 89
Budowanie relacji ........................................................................................................... 89
Jak wydzielać korzyści? ................................................................................................. 89
Tworzymy program lojalnościowy ................................................................................. 90
Rozdział 15. Działania promocyjne ...................................................................... 91
Upominki, gratisy Î jak oferować? ................................................................................. 91
Rabaty, promocje, wyprzedaże ....................................................................................... 92
Rozdział 16. Obsługa i ankietowanie po sprzedaży ............................................... 95
Obsługa po sprzedaży ..................................................................................................... 95
O czym informować? ............................................................................................... 96
Ankietowanie po sprzedaży ............................................................................................ 96
Jak ankietować? ....................................................................................................... 97
Co zyskamy, ankietując? .......................................................................................... 97
Rozdział 17. Przygotowujemy kampanię reklamową ............................................. 99
Rozdział 18. Grafika w sklepach internetowych ................................................. 101
Jakie elementy graficzne są niezbędne? ................................................................. 101
Kolory w sklepie internetowym ............................................................................. 102
Kilka wytycznych, zanim zaczniemy projektować ................................................ 103
Reklamy w sklepie internetowym .......................................................................... 103
Część II Użyteczność ................................................................105
Rozdział 19. Rozmieszczenie najważniejszych elementîw
w sklepie internetowym ................................................................ 107
Logotyp ........................................................................................................................ 108
Co to za sklep? (tagline) ............................................................................................... 108
Menu ............................................................................................................................ 108
Wyszukiwarka .............................................................................................................. 109
Ikona lub łącze ákoszykÑ .............................................................................................. 109
Ikona lub łącze ámoje kontoÑ ....................................................................................... 109
Ikona lub łącze ápomocÑ .............................................................................................. 110
Prezentacja towaru ....................................................................................................... 110
Newsletter .................................................................................................................... 110
Ważne informacje ........................................................................................................ 111
A zatem Ï utoniemy w szarzyźnie? ............................................................................ 111
Rozdział 20. Strona głîwna sklepu ................................................................... 113
Rozdział 21. Nawigacja w sklepie internetowym ................................................ 119
Łącze do strony głwnej ............................................................................................... 120
Głwne menu nawigacyjne (odnośniki do głwnych kategorii) ................................... 120
Sklepy z niewielką ilością kategorii głwnych ...................................................... 121
Sklepy z wieloma kategoriami głwnymi .............................................................. 122
Menu z podkategoriami ................................................................................................ 123
Spjny system nawigacyjny ................................................................................... 123
Elastyczny system nawigacji .................................................................................. 124
Zgłoś jeśli naruszono regulamin