Program zajęć arteterapii.pdf

(714 KB) Pobierz
?
Literka.pl - Program zajęć arteterapii
Program zajęć arteterapii
Data dodania: 2009-07-21 17:32:45
Zajęcia arteterapii jako kreatywna forma przez działania plastyczne wzbogacają
wrażliwość estetyczną dziecka, rozwijają jego zainteresowania oraz usprawniają
zaburzoną motorykę.
Zajęcia terapeutyczne dla dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami w rozwoju
psychoruchowy, z obniżoną sprawnością manualną, mającymi trudności w opanowaniu
negatywnych emocji, przejawiającymi agresję, przejawiających niską samoocenę i
nieśmiałość, mających trudności i niepowodzenia szkolne, z obniżoną percepcją
wzrokową, słuchową i ruchową.
Zajęcia arteterapii pozwalają na wykorzystanie sztuki w celach leczniczych i
stymulujących rozwój dziecka. W podejmowanych działaniach mających na celu zmiany
terapeutyczne daje się dziecku możliwość wyrażania  przeżyć, doświadczeń, emocji 
utrudniających odnoszenie sukcesów szkolnych. Zajęcia arteterapii– terapii przez sztukę
i swobodne działania skierowane są do dzieci jako forma aktywizująca bez względu na
poziom intelektualny i wiekowy. Mają na celu aktywizowanie dziecka przez budzenie
zainteresowań wieloraką aktywnością i swobodę działania.
Uczestnikami tej formy terapii objęci powinni być uczniowie klas I-IV z orzeczeniami i
opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w których wskazano na konieczność
korzystania z różnorodnych form terapeutycznych (dzieci z przejawami zaburzeń
zachowania, z przejawami agresji, o niskiej samoocenie, nadpobudliwe, z ADHD, z
obniżoną sprawnością manualną) oraz uczniowie przejawiający chęć swobody działania
przez ekspresję twórczą w celu samorealizacji i wyrażania siebie.
Działania przez sztukę maja na celu wyzwalanie ambicji i chęć współpracy, pozwalają
dziecku być otwartym na bodźce zewnętrzne oraz dają możliwość eliminowania
negatywnych emocji i zaspakajania potrzeby bezpieczeństwa, samooceny i swej
wartości.
PROGRAM ZAJĘĆ Z ZAKRESU ARTETERAPII — TERAPII PRZEZ SZTUKĘ
CEL GŁÓWNY: wzbudzanie emocji wywierających korzystny wpływ na zaspakajanie
potrzeb oraz przejawiane przez niego formy aktywności
680470952.001.png
CELE ETAPOWE:
1. rozładowanie negatywnych napięć, emocji, i agresji
2. podnoszenie poziomu samoakceptacji
3. uaktywnienie i otwarcie się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów
rówieśniczych
4. rozwijanie sprawności manualnej
5. stymulowanie i pobudzanie wszechstronnego rozwoju ucznia
6. stwarzanie możliwości własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków
artystycznych
7. rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych
8. zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie
9. eliminowanie i łagodzenie  przejawów zaburzeń zachowania
  CELE TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNE:
1. zachęcanie do ekspresji twórczej
2. relaks, wyciszenie 
3. doskonalenie sprawności manualnej i doskonalenie kontroli nad własnymi ruchami
4. kształcenie percepcji wzrokowo-ruchowej
5. pobudzanie rozwoju motoryki
6. rozwijanie wyobraźni twórczej, estetyki
7. wzbogacanie słownictwa
8. rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych
9. wdrażanie do cierpliwości i staranności w pracy własnej i grupy
10. doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
11. zwiększanie poczucia bezpieczeństwa w grupie
12. kształtowanie wrażliwości na potrzeby środowiska — wykorzystanie surowców
wtórnych jako możliwości ochrony środowiska
13. kształtowanie poczucia przydatności wykonywanych prac
14. rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy
15. utrwalenie kalendarza świąt w tradycji regionu, rodziny
16. ukazywanie bogactwa kultury własnego narodu i innych państw
17. poznanie różnorodnych form wypowiedzi poprzez warsztat plastyczny (tworzywa,
techniki plastyczne, rodzaje materiałów plastycznych, sposoby łączenia itp.)
18. pobudzanie wszechstronnego rozwoju dziecka przez stwarzanie możliwości do
samorealizacji przez środki artystyczne
SPODZIEWANE EFEKTY:dziecko
wraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
przeżywa sukces,
czuje się zauważone i doceniane,
nabywa większej pewności siebie,
podwyższa własny poziom samooceny i samoakceptacji,
nawiązuje prawidłowe kontakty rówieśnicze,
jest wrażliwe na potrzeby innych,
680470952.002.png
potrafi pracować w grupie,
rozwija własną wrażliwość estetyczną,
posiada niezbędne umiejętności plastyczne oraz wiedze z tego zakresu
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
METODY: metody pracy oparte na spontanicznej aktywności dziecka dostosowane do
jego możliwości percepcyjnych
indywidualizacja środków i metod
powolne stopniowanie trudności
ciągłość oddziaływań
FORMA ZAJĘĆ: indywidualna i zespołowa
ZASADY PROCESU ARTETERAPEUTYCZNEGO
— uczestnictwo w zajęciach i decydowanie dziecka o swojej aktywności w proponowanej
tematyce
— dwupoziomowa komunikacja polegająca na porozumiewaniu się w sferze werbalnej i
niewerbalnej
— wyrażanie emocji ujawniających uczucia
— sprzeciw wobec rywalizacji w grupie
— stosowanie różnorodnych środków oddziaływań (światło, dźwięk, muzyka)
— zasada„tu i teraz” podkreślająca wagę doznań doświadczanych podczas zajęć
TEMATYKA ZAJĘĆ oparta na działaniach w zakresie– treści przykładowe
1. różnorodność świata barw– mandale — barwy podstawowe, pochodne,
zimne, ciepłe, czyste, złamane, walor
— nabywanie pewności siebie, podwyższanie poziomu samoakceptacji, odkrywanie
własnych możliwości twórczych
2. finger painting– malowanie palcami
— pokonanie lęku wejścia w nowa grupę, odreagowanie napięcia, pobudzanie własnej
fantazji, nazywanie własnych myśli, uczuć, pragnień, umiejętności słuchania innych
3. prace w papierze– okolicznościowe pocztówki, witraże, wycinanki, formy
dekoracyjne
— rysowanie według szablonu, planowanie płaszczyzny(praca w danym
formacie)łączenie różnych materiałów, rozumienie potrzeby oszczędzania papieru,
680470952.003.png
pobudzanie wyobraźni
4. elementy haftu krzyżykowego– komponowanie małych obrazów, form
dekoracyjnych
5. prace z masy solnej– wazoniki, ozdoby świąteczne, ramki (przedmioty
użytkowe)
— projektowanie własnych form przestrzennych, usprawnianie motoryki, łączenie
różnych elementów za pomocą masy solnej, manipulowanie tworzywem, podejmowanie
decyzji metodą prób i błędów, zaangażowanie wszystkich zmysłów, rozładowanie
napięcia, usprawnianie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości
6. prace z surowców ekologicznych– ozdoby, kartki okolicznościowe, portrety,
obrazki tematyczne
— wycinanie, łączenie, kruszenie, klejenie, tworzenie kompozycji wg własnego pomysłu,
rozumienie potrzeby zbierania różnych tworzyw i surowców z możliwością wykorzystania
i zastosowania w innych dziedzinach
7. origamii- sztuka składania papieru– proste formy konstrukcyjne,
przestrzenne, wypukłe
— umiejętność odrysowywania według szablonu opanowanie techniki prawidłowego
uchwytu narzędzi tnących, obserwacja i składanie papieru wg podanych wskazówek,
dokładność wykonania zagięć papieru
8. malowanie na szkle– sztuka witrażu–proste formy dekoracyjne
— opanowanie techniki odwzorowywania projektu, odpowiednie dobieranie barw,
wykorzystanie wiedzy o łączeniu barw, prawidłowe pokrywanie płaszczyzny według
wzoru
9. collage– łączenie materiałów na płaszczyźnie, w motywach roślinnych,
postać ludzka, pejzaż, proste formy
— wykazanie znajomości różnorodnych technik plastycznych i ich możliwości
ekspresyjnych, projektowanie i wykonanie tematycznych kompozycji plastycznych.
Opracowała: mgr Renata Bonarska
Literka.pl - Program zajęć arteterapii Literka.pl - Program zajęć arteterapii
Zgłoś jeśli naruszono regulamin