Program Integracji Uczniów niepelnosprawnych ze środowiskiem społeczno-kulturowym.doc

(47 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program Integracji Uczniów ZSS w Goślicach ze środowiskiem społeczno- kulturowym

 

 

 

 

 

              Autor:

              mgr Ewa Przybylska

 

GENEZA PROGRAMU

„Droga, jaką macie przed sobą, może wydać się wam trudna, ale jest piękna”.

Ashby

 

Program integracji niepełnosprawnych intelektualnie uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Goślicach ze środowiskiem społeczno– kulturowym został opracowany w oparciu o treści nauczania zawarte w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego uczniów niepełnosprawnych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz o Program Wychowawczy Zespołu Szkół Specjalnych w Goślicach.

Zajęcia proponowane przez Program mają na celu nie tylko ich rozwój, ale także rozwinięcie zainteresowania otoczeniem, naukę funkcjonowania w nim, a więc socjalizację rozumianą jako proces wdrażania do społeczeństwa, stawania się jego członkiem i nabywania niezbędnych wiadomości i umiejętności do życia. Wielu ludzi do dziś uważa, iż podejmowanie procesu socjalizacji niepełnosprawnych intelektualnie nie jest potrzebne, bo przecież „z nimi to i tak nie da się już nic zrobić”, ale inni uważają, zresztą słusznie, iż należy socjalizować realizując słowa M. Grzegorzewskiej: „Nie ma kaleki, jest człowiek”.

 

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

 

Program Integracji Uczniów ZSS w Goślicach ze środowiskiem społeczno - kulturowym jest realizacją potrzeby socjalizacji, a także daje uczniom możliwość poznania świata, który ich otacza.

Uspołecznianie w przypadku osób niepełnosprawnych zawsze było, jest i będzie warunkiem ich niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie.

Osoba niepełnosprawna najbardziej potrzebuje środowiska, w którym byłaby w pełni zrozumiana w swej inności, przyjęta i traktowana zgodnie ze swoimi możliwościami, aby realizować swoje marzenia i zaprezentować to, co potrafi.

Stereotypy i uprzedzenia funkcjonujące w społeczeństwie na temat osób odbiegających od normy coraz częściej ulegają przewartościowaniu.

Informacje o możliwościach i ograniczeniach osób upośledzonych, a nade wszystko kontakt z nimi powodują, że poczucie inności, odrębności, dystansu, a nawet strachu ustępuje miejsca szeroko pojętej akceptacji, tolerancji i zrozumieniu.

ZAŁOŻENIA PODSTAWOWE:

 

·         Umożliwienie uczniom harmonijnego wchodzenia w świat osób pełnosprawnych,

·         Wytwarzanie takich stosunków interpersonalnych i takiego klimatu emocjonalnego, aby uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych mogli być otwarci poznawczo, a więc chcieli poznawać i tworzyć świat.

 

PODSTAWA TEORETYCZNA:

 

·         Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego Uczniów Niepełnosprawnych Intelektualnie w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym.

·         Program Wychowawczy Zespołu Szkół Specjalnych w Goślicach.

·         Rozkłady Materiału z przedmiotów: „Funkcjonowanie w środowisku społeczno–przyrodniczym”, „Plastyka”, „Technika”, „Muzyka”.

 

CELE OGÓLNE:

 

·         Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze.

·         Zapoznanie uczniów z zasadami funkcjonowania i korzystania z miejsc użyteczności publicznej w mieście.

·         Kształtowanie wrażliwości emocjonalnej na potrzeby drugiego człowieka.

·         Podniesienie poziomu funkcjonowania uczniów do norm społeczno-obyczajowych, obowiązujących w danym środowisku.

·         Kształtowanie umiejętności poprawnego zachowania się i korzystania z usług medycznych oraz instytucji z tym związanych.

·         Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w odbiorze sztuki.

·         Wyzwalanie aktywności twórczej uczniów.

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

 

Uczniowie ZSS w Goślicach:

·         Nauczą się funkcjonować w środowisku społeczno-kulturowym.

·         Rozwiną umiejętności radzenia sobie w codziennych sytuacjach życiowych.

·         Doświadczą satysfakcji i radości z obcowania z otaczającym ich światem.

·         Wyzwolą w sobie poczucie własnej wartości.

·         Nauczą się opiekować słabszymi kolegami.

 

ADRESACI:

 

Uczniowie ZSS w Goślicach:

Grupa uczniów biorąca udział w „Programie Integracji” liczy 6 uczniów. Są to osoby upośledzone w stopniu umiarkowanym i znacznym. Stanowią bardzo zróżnicowany zespół klasowy.

Uczniowie wymagają bardzo dużej indywidualizacji w trakcie podejmowanych działań edukacyjno-wychowawczych. Spowodowane jest to przede wszystkim:

1.      rozbieżnościami w sposobach porozumiewania się z otoczeniem. Wszystkie dzieci w mniejszym bądź większym stopniu cechują zaburzenia mowy lub jej zupełny brak. Niektóre z nich artykułują niezrozumiałe, bełkotliwe dźwięki, a kontaktują się używając języka symboli - piktogramów oraz gestów. Wszyscy uczniowie słuchają, rozumieją i wykonują mało skomplikowane polecenia. Stosowane alternatywne techniki komunikacji i ciągle pogłębiana znajomość gestów i piktogramów ułatwiają i pomagają dzieciom odnaleźć się w najbliższym otoczeniu.

2.      zróżnicowaniem uczniów pod względem emocjonalnym oraz możliwościami intelektualno-poznawczymi. Uczniowie wykazują zaburzenia w zakresie koncentracji uwagi i pamięci. Pracują w bardzo wolnym tempie, a podawane treści oraz kształtowane działania i czynności należy wielokrotnie powtarzać i utrwalać. Uczniowie bardzo chętnie uczęszczają na zajęcia dydaktyczne. Stanowią one źródło radości i rozrywki, kształtują umiejętność współżycia w grupie i rozwijają umiejętności poznawcze dzieci.

3.      mocno ograniczoną sprawnością motoryki dużej i małej u kilkorga dzieci. Jedno z dzieci znajduje się na wózku i nie potrafi samodzielnie poruszać się korzystając z wózka. Uczniowie nie są w stanie bez pomocy lub nadzoru dorosłej osoby wykonać szeregu czynności związanych z procesem dydaktycznym i samoobsługą.

Uczniowie w dość dobrym stopniu przyswajają wiadomości o otaczającym ich środowisku społecznym i przyrodniczym. Coraz lepiej liczą na konkretach, potrafią utożsamiać graficzny obraz cyfry z ilością przedmiotów i na odwrót. Właściwie rozpoznają proste wyrazy, a niektórzy uczniowie znają poszczególne litery i są w stanie dokonać analizy i syntezy krótkich wyrazów.


Potrzeby uczniów ZSS w Goślicach:

1.      potrzeba bycia rozumianym przez szerokie otoczenie, bycia akceptowanym i lubianym,

2.      potrzeba nawiązywania kontaktów społecznych - pełnego lub częściowego włączania się do normalnego życia,

3.      potrzeba poznania środowiska społecznego i przyrodniczego,

4.      potrzeba nadawania i odbioru informacji drogą werbalną lub pozawerbalną,

5.      potrzeba znajdowania pozytywnych wzorców do naśladowania,

6.      potrzeba zabawy

Zasoby uczniów ZSS w Goślicach:

 

1.      spontaniczność,

2.      pozytywne i pełne wiary nastawienie do świata,

3.      radość i chęć do zabawy,

4.      otwartość i ciekawość świata

 

AUTORZY I REALIZATORZY PROGRAMU:

Ø      mgr Ewa Przybylska

 

1

 

Program Integracji Uczniów ZSS w Goślicach ze środowiskiem społeczno- kulturowym

Zgłoś jeśli naruszono regulamin