Program pracy z dzieckiem zdolnym.doc

(66 KB) Pobierz

PROGRAM PRACY Z DZIECKIEM ZDOLNYM

 

Dziecko z natury jest istotą ciekawą świata, która dąży do poznania otaczającej ją rzeczywistości. Głównym zadaniem wychowania według A. Brzezińskiej jest podtrzymywanie naturalnego toku organizowania odpowiednich ku temu warunków, włączanie się w spontanicznie podejmowane przez dziecko działania, odpowiadanie na nie i powodowanie własnym działaniem zmian w formach aktywności dziecka.

Każdy nauczyciel powinien podejmować działania, których głównym celem jest pełny rozwój osobowości dziecka i stwarzanie sytuacji sprzyjających wyzwoleniu jego aktywności w różnych sferach. Zdarza się często, że potrzeby dzieci znacznie wykraczały poza normy sytuacji edukacyjnych zorganizowanych dla całej grupy.

Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom dzieci opracowano program, który będzie rozwijał i podtrzymywał próby samodzielnego czytania u wychowanków.

Metodą dostosowaną do potrzeb 6 - latków przygotowujących się do nauki czytania jest Metoda Dobrego Startu - prof. Marty Bogdanowicz. Założeniem MDS jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych i motorycznych oraz ich współdziałanie tzw. integracja percepcyjno-motoryczna. Leżą one u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Celem opisywanej metody jest także kształtowanie lateralizacji i orientacji w stronach ciała.

 

CELE OGÓLNE:

1.    Rozwój zainteresowania słowem drukowanym,

2.    Rozwój gotowości do pisania,

3.    Kształtowanie odporności emocjonalnej u dzieci.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1.    Rozwój spostrzegawczości i koncentracji uwagi,

2.    Uważne słuchanie bajek i opowiadań,

3.    Wzbogacanie wiadomości o otaczającym świecie,

4.    Próby oceny postaw bohaterów literackich,

5.    Posługiwanie się poprawnie mową,

6.    Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy,

ü   słuchowej wyrazów,

ü   słuchowo-wzrokowej,

ü   wzrokowej.


1.    Wstępne ćwiczenia kształtujące technikę czytania,

2.    Znajomość zastosowania pisma,

3.    Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowęj,

4.    Próby pisania.

 

Obszary podejmowanych działań

 

1.    Kształtowanie świadomości fonologicznej u dzieci,

2.    Rozwój kompetencji językowych,

3.    Literatura dziecięca,

4.    Zajęcia Metodą Dobrego Startu,

5.    Gry i zabawy rozwijające umiejętność czytania,

6.    Przygotowanie do nauki pisania.

 

Metody:

a)   samodzielnych doświadczeń,

b)   zadań stawianych do wykonania,

c)   metoda ćwiczeń utrwalających wcześniej nabyte umiejętności

 

Formy:

a)   z grupą dzieci,

b)   indywidualna

 

Środki dydaktyczne: karty pracy, figury, litery, cyfry, bajki, gry planszowe - dydaktyczne, pacynki, ilustracje tematyczne, instrumenty muzyczne, magnetofon, płyty CD, scenariusze zajęć, MDS - dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.

 

Efekty pracy:

ü   znajomość liter drukowanych i pisanych,

ü   czytanie za zrozumieniem wyrazów i zdań, krótkich tekstów,

ü   usprawnienie ręki piszącej


Ewaluacja

ü   wyniki uzyskane w czasie obserwacji dzieci na końcu roku szkolnego

 

Planowane działania

1.    Wyłonienie dzieci zdolnych, wykazujących duże zainteresowanie czytaniem w czasie obserwacji wstępnej na początku roku szkolnego …………………,

2.    Opracowanie programu dla dzieci zdolnych,

Realizacja kolejnych obszarów zawartych w programie.

 

MIEJSCE PROWADZENIA DZIAŁAŃ

…………………………………………………………………………………………………

Dzieci objęte programem:    

…………………………………………………………………………………………………..

REALIZACJA PROGRAMU

 

1. KSZTAŁTOWANIE ŚWIADOMOŚCI FONOLOGICZNEJ U DZIECI.

a) zabawy z rymami

    - rozpoznawanie rymów

    - tworzenie rymów,

    - zabawy z rymami.

b) Głoski zaczynające i kończące słowa

    - wyodrębnianie głosek zaczynających i kończących słowa,

    - podawanie słów zaczynających się i kończących się taką samą głoską,

    - zabawy z głoskami zaczynającymi i kończącymi słowa.

c) Głoska a litera

ü   Analiza i synteza sylabowa i fonemowa

- analiza i synteza sylabowa,

     - wyszukiwanie znaczących części słowa,

     - łączenie sylab w słowa.

ü   Analiza i synteza fonemowa

- dzielenie słów na głoski,

     - wyszukiwanie słowa w słowie.

d) Głoska a litera

     - ćwiczenia w czytaniu

2. ROZWIJANIE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH

ü   zabawy rozwijające percepcję słuchową,

ü   ćwiczenia oddechowe,

ü   zabawy doskonalące sprawność narządów artykulacyjnych,

ü   rozmowy indywidualne i grupowe o tym, co się wydarzyło w ciągu dnia,

ü   opisywanie zdarzeń,

ü   dzielenie się swoimi planami i marzeniami,

ü   stawiania pytań i udzielanie odpowiedzi,

ü   opowiadanie obrazków i historyjek obrazkowych,

ü   rozwiązywanie zagadek i formułowanie własnych,

ü   tworzenie krótkich opowiadań,

ü   posługiwanie się głosem w zależności od intencji wypowiedzi (oznajmujące, pytające, rozkazujące),

ü   recytowanie poznanych wierszy

 

3. LITERATURA DZIECIĘCA

ü   słuchanie bajek z morałem czytanych w czasie relaksu poobiedniego, 

ü   opowiadanie własnymi słowami treści poznanego utworu,

ü   próby oceny zachowań postaci literackich,

ü   wskazanie bohatera pozytywnego,

ü   ilustrowanie poznanych utworów,

ü   zabawy dramowe,

ü   uczestnictwo w próbach inscenizowanych opowiadań,

ü   ciągłe wzbogacanie kącika czytelniczego,

ü   podtrzymywanie zainteresowania książeczkami i czasopismami dla dzieci,

ü   wizyta w bibliotece miejskiej,

ü   poprawne korzystanie z książek

 

4. ZAJĘCIA METODA DOBREGO STARTU

Realizacja  wariantu metody - „Od piosenki do literki dostosowanego do potrzeb 6 latków przygotowujących się do nauki czytania i pisania.

SCHEMAT ZAJĘĆ MDS

1. Zajęcia wprowadzające

ü   powitanie,

ü   ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała,

ü   ćwiczenia orientacji przestrzeni,

ü   poznanie piosenki,

ü   ćwiczenia językowe.

2. Ćwiczenia właściwe

ü   ćwiczenia ruchowe,

ü   ćwiczenia ruchowo-słuchowe,

ü   ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe,

ü   prezentacja i omówienie wzoru,

ü   uczenie się polisensoryczne,

ü   odtwarzanie wzoru.

3. Zajęcia końcowe

ü   relaksujące i wyciszające,

ü   oddechowe, usprawniające artykulatory,

Propozycje ćwiczeń zawarte w scenariuszach należy dostosowywać do możliwości i chęci dzieci, z którymi prowadzi się zajęcia.

5. GRY I ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ CZYTANIA

Zabawy i ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania

1.,,Domino wyrazowe

Pomoce: domino wyrazowe; Przebieg zabawy: Dziecko losuje kartoniki, na którym znajdują się dwa wyrazy. Zabawę zaczyna nauczycielka układając swój kartonik na podłodze i odczytując swoje wyrazy (początkowy i następny). Zadaniem dziecka jest sprawdzać, czy na kartoniku znajduje się wyraz odczytany przez nauczycielkę. Jeżeli tak to układa kartonik obok przeczytanego wyrazu i samodzielnie odczytuje kolejny wyraz ze swojego kartonika. Dzieci ponownie sprawdzają, czy na ich kartonikach znajduje się odczytany wyraz - jeżeli tak to układają go obok tego wyrazy. Zabawa powtarza się do wyczerpania kartoników.

2. „Wędkarz i rybki

Pomoce: wędka i kartoniki w kształcie rybek z wyrazami, obręcze hula-hop; Przebieg zabawy: Rybki pływają w stawie poukładane wyrazami do dołu. Zadaniem dziecka jest wyłowić rybkę wędką i odczytać wyraz.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin