PROGRAM PRACY Z DZIECKIEM ZDOLNYM
Dziecko z natury jest istotą ciekawą świata, która dąży do poznania otaczającej ją rzeczywistości. Głównym zadaniem wychowania według A. Brzezińskiej jest podtrzymywanie naturalnego toku organizowania odpowiednich ku temu warunków, włączanie się w spontanicznie podejmowane przez dziecko działania, odpowiadanie na nie i powodowanie własnym działaniem zmian w formach aktywności dziecka.
Każdy nauczyciel powinien podejmować działania, których głównym celem jest pełny rozwój osobowości dziecka i stwarzanie sytuacji sprzyjających wyzwoleniu jego aktywności w różnych sferach. Zdarza się często, że potrzeby dzieci znacznie wykraczały poza normy sytuacji edukacyjnych zorganizowanych dla całej grupy.
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom dzieci opracowano program, który będzie rozwijał i podtrzymywał próby samodzielnego czytania u wychowanków.
Metodą dostosowaną do potrzeb 6 - latków przygotowujących się do nauki czytania jest Metoda Dobrego Startu - prof. Marty Bogdanowicz. Założeniem MDS jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych i motorycznych oraz ich współdziałanie tzw. integracja percepcyjno-motoryczna. Leżą one u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Celem opisywanej metody jest także kształtowanie lateralizacji i orientacji w stronach ciała.
CELE OGÓLNE:
1. Rozwój zainteresowania słowem drukowanym,
2. Rozwój gotowości do pisania,
3. Kształtowanie odporności emocjonalnej u dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Rozwój spostrzegawczości i koncentracji uwagi,
2. Uważne słuchanie bajek i opowiadań,
3. Wzbogacanie wiadomości o otaczającym świecie,
4. Próby oceny postaw bohaterów literackich,
5. Posługiwanie się poprawnie mową,
6. Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy,
ü słuchowej wyrazów,
ü słuchowo-wzrokowej,
ü wzrokowej.
1. Wstępne ćwiczenia kształtujące technikę czytania,
2. Znajomość zastosowania pisma,
3. Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowęj,
4. Próby pisania.
Obszary podejmowanych działań
1. Kształtowanie świadomości fonologicznej u dzieci,
2. Rozwój kompetencji językowych,
3. Literatura dziecięca,
4. Zajęcia Metodą Dobrego Startu,
5. Gry i zabawy rozwijające umiejętność czytania,
6. Przygotowanie do nauki pisania.
Metody:
a) samodzielnych doświadczeń,
b) zadań stawianych do wykonania,
c) metoda ćwiczeń utrwalających wcześniej nabyte umiejętności
Formy:
a) z grupą dzieci,
b) indywidualna
Środki dydaktyczne: karty pracy, figury, litery, cyfry, bajki, gry planszowe - dydaktyczne, pacynki, ilustracje tematyczne, instrumenty muzyczne, magnetofon, płyty CD, scenariusze zajęć, MDS - dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
Efekty pracy:
ü znajomość liter drukowanych i pisanych,
ü czytanie za zrozumieniem wyrazów i zdań, krótkich tekstów,
ü usprawnienie ręki piszącej
Ewaluacja
ü wyniki uzyskane w czasie obserwacji dzieci na końcu roku szkolnego
Planowane działania
1. Wyłonienie dzieci zdolnych, wykazujących duże zainteresowanie czytaniem w czasie obserwacji wstępnej na początku roku szkolnego …………………,
2. Opracowanie programu dla dzieci zdolnych,
Realizacja kolejnych obszarów zawartych w programie.
MIEJSCE PROWADZENIA DZIAŁAŃ
…………………………………………………………………………………………………
Dzieci objęte programem:
…………………………………………………………………………………………………..
REALIZACJA PROGRAMU
1. KSZTAŁTOWANIE ŚWIADOMOŚCI FONOLOGICZNEJ U DZIECI.
a) zabawy z rymami
- rozpoznawanie rymów
- tworzenie rymów,
- zabawy z rymami.
b) Głoski zaczynające i kończące słowa
- wyodrębnianie głosek zaczynających i kończących słowa,
- podawanie słów zaczynających się i kończących się taką samą głoską,
- zabawy z głoskami zaczynającymi i kończącymi słowa.
c) Głoska a litera
ü Analiza i synteza sylabowa i fonemowa
- analiza i synteza sylabowa,
- wyszukiwanie znaczących części słowa,
- łączenie sylab w słowa.
ü Analiza i synteza fonemowa
- dzielenie słów na głoski,
- wyszukiwanie słowa w słowie.
d) Głoska a litera
- ćwiczenia w czytaniu
2. ROZWIJANIE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH
ü zabawy rozwijające percepcję słuchową,
ü ćwiczenia oddechowe,
ü zabawy doskonalące sprawność narządów artykulacyjnych,
ü rozmowy indywidualne i grupowe o tym, co się wydarzyło w ciągu dnia,
ü opisywanie zdarzeń,
ü dzielenie się swoimi planami i marzeniami,
ü stawiania pytań i udzielanie odpowiedzi,
ü opowiadanie obrazków i historyjek obrazkowych,
ü rozwiązywanie zagadek i formułowanie własnych,
ü tworzenie krótkich opowiadań,
ü posługiwanie się głosem w zależności od intencji wypowiedzi (oznajmujące, pytające, rozkazujące),
ü recytowanie poznanych wierszy
3. LITERATURA DZIECIĘCA
ü słuchanie bajek z morałem czytanych w czasie relaksu poobiedniego,
ü opowiadanie własnymi słowami treści poznanego utworu,
ü próby oceny zachowań postaci literackich,
ü wskazanie bohatera pozytywnego,
ü ilustrowanie poznanych utworów,
ü zabawy dramowe,
ü uczestnictwo w próbach inscenizowanych opowiadań,
ü ciągłe wzbogacanie kącika czytelniczego,
ü podtrzymywanie zainteresowania książeczkami i czasopismami dla dzieci,
ü wizyta w bibliotece miejskiej,
ü poprawne korzystanie z książek
4. ZAJĘCIA METODA DOBREGO STARTU
Realizacja wariantu metody - „Od piosenki do literki” dostosowanego do potrzeb 6 latków przygotowujących się do nauki czytania i pisania.
SCHEMAT ZAJĘĆ MDS
1. Zajęcia wprowadzające
ü powitanie,
ü ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała,
ü ćwiczenia orientacji przestrzeni,
ü poznanie piosenki,
ü ćwiczenia językowe.
2. Ćwiczenia właściwe
ü ćwiczenia ruchowe,
ü ćwiczenia ruchowo-słuchowe,
ü ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe,
ü prezentacja i omówienie wzoru,
ü uczenie się polisensoryczne,
ü odtwarzanie wzoru.
3. Zajęcia końcowe
ü relaksujące i wyciszające,
ü oddechowe, usprawniające artykulatory,
Propozycje ćwiczeń zawarte w scenariuszach należy dostosowywać do możliwości i chęci dzieci, z którymi prowadzi się zajęcia.
5. GRY I ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ CZYTANIA
Zabawy i ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania
1.,,Domino wyrazowe”
Pomoce: domino wyrazowe; Przebieg zabawy: Dziecko losuje kartoniki, na którym znajdują się dwa wyrazy. Zabawę zaczyna nauczycielka układając swój kartonik na podłodze i odczytując swoje wyrazy (początkowy i następny). Zadaniem dziecka jest sprawdzać, czy na kartoniku znajduje się wyraz odczytany przez nauczycielkę. Jeżeli tak to układa kartonik obok przeczytanego wyrazu i samodzielnie odczytuje kolejny wyraz ze swojego kartonika. Dzieci ponownie sprawdzają, czy na ich kartonikach znajduje się odczytany wyraz - jeżeli tak to układają go obok tego wyrazy. Zabawa powtarza się do wyczerpania kartoników.
2. „Wędkarz i rybki”
Pomoce: wędka i kartoniki w kształcie rybek z wyrazami, obręcze hula-hop; Przebieg zabawy: Rybki pływają w stawie poukładane wyrazami do dołu. Zadaniem dziecka jest wyłowić rybkę wędką i odczytać wyraz.
...
evi84