I. Kapie, kropi, mży.
Cele ogólne: Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku.
Obserwowanie zmian w przyrodzie w związku ze zbliżającą się zimą.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie wiersza H. Bechlerowej – „Parasole” :
· swobodne wypowiedzi dzieci n/t oznak późnej jesieni,
· czytanie całościowe wyrazu parasol,
· zwrócenie uwagi na odpowiedni sposób ubierania się w czasie deszczowej aury.
- słucha uważnie czytanego wiersza,
- wypowiada się na określony temat,
- czyta całościowo wyraz parasol,
- rozpoznaje wyraz parasol wśród innych wyrazów,
Myślę, mówię, czytam…
2.
„Deszczowe kleksy” – rozdmuchiwanie niebieskich plam za pomocą rurki. Tworzenie własnych deszczowych kompozycji. Opisywanie obrazów jakie powstały.
- rozdmuchuje kolorowe plamy za pomocą rurki,
- opisuje obraz jaki powstał z kleksów
Ja i sztuka - plastyka
3.
„Zabawy z jesienną pogodą”:
· nazywanie zjawisk atmosferycznych przedstawionych na ilustracjach,
· określanie z którymi z wymienionych zjawisk spotykamy się jesienią,
· badanie właściwości fizycznych wody.
- poprawnie nazywa zjawiska atmosferyczne pokazane na ilustracjach,
- wie, z którymi z wymienionych zjawisk spotykamy się jesienią,
- zna niektóre właściwości fizyczne wody,
4.
Nauka piosenki „Płyną chmurki” metodą fragmentami ze słuchu. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze. Improwizacja rytmiczna z sylwetami chmurek i kropel deszczu.
- śpiewa piosenkę,
- naśladuje odgłosy: szumiącego wiatru, padającego deszczu,
- tańczy przy piosence
5.
Zabawa dydaktyczna – „Co pływa, co tonie?”
· swobodne wypowiedzi dzieci n/t „Jaka jest woda?”
· obserwowanie przedmiotów wrzucanych do naczynia z wodą
· używanie przymiotników ciężki, lekki,
- wie, że woda jest mokra, bezbarwna, przyjmuje kształt naczynia w jakim się znajduje,
- rozumie, że ciężkie przedmioty toną w wodzi, a lekkie unoszą się na powierzchni,
- poprawnie używa przymiotników ciężki lekki,
Myślę, mówię czytam…
Ja i przyroda
6.
Zestaw ćwiczeń i zabaw gimnastycznych nr XV wg K. Wlaźnik z użyciem krążków – poznawanie możliwości własnego ciała, doskonalenie płynności ruchów.
- samodzielnie przebiera się w strój gimnastyczny,
- poprawnie wykonuje ćwiczenia stawiane przez nauczyciela
Sprawność ruchowa
7.
„Parasol” – wyklejanie konturów parasola kolorowymi skrawkami materiału:
· wycinanie małych kawałków materiału,
· układanie wzorów parasola
· wystawa prac
- umie posługiwać się nożyczkami
- umiejętnie korzysta z kleju,
- tworzy własną kompozycję,
- zachowuje porządek w miejscu pracy
8.
Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Parasol” – oglądanie ilustracji do wiersza, próby opowiedzenia historii parasola z wiersza, układanie ilustracji wg kolejności zdarzeń.
- słucha uważnie wiersza,
- z pomocą nauczyciela opowiada co się wydarzyło,
- układa ilustracje wg kolejności zdarzeń
Literatura: Program wychowania przedszkolnego „Moje przedszkole” – Cz. Cyrański , W. Żaba – Żabińska
Przewodnik metodyczny „Pięciolatek. Bawię się i uczę” cz. 1 – Wiesława Żaba – Żabińska, Czesław Cyrański
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” – Kazimiera Wlaźnik
Publikacje i pomoce dydaktyczne w postaci wierszy i ilustracji zamieszczone w Internecie.
1
diran