BRZYDKIE KACZATKO.docx

(15 KB) Pobierz

SCENARIUSZ ZAJĘĆ – EDUKACJA POLONISTYCZNA

ANNA KACZMARZYK

KLASA II

BLOK TEMATYCZNY: W świecie Baśni H.Ch. Andersena

TEMAT LEKCJI: Baśń o brzydkim kaczątku

CZAS TRWANIA: Dwie jednostki lekcyjne

CELE OPERACYJNE:

- uczeń rozumie czytany tekst

- uczeń potrafi streścić baśń

- uczeń potrafi wypowiadać się na temat treści poznanej lektury

- uczeń potrafi wyszukać potrzebne fragmenty tekstu

- uczeń potrafi ułożyć plan wydarzeń

METODY:

Czynna, słowna, oglądowa, pogadanka, praca z tekstem

FORMY PRACY:

Zbiorowa, indywidualna,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- lektura

- ilustracje przedstawiające poszczególne wydarzenia: wyklucie z jaja, prześladowanie kaczątka na podwórku, ucieczkę z podwórka, przybycie kaczątka na bagno, polowanie, przybycie do starej chatki, mroźną zimę, pobyt w chatce wieśniaka, zmianę w pięknego łabędzia

- podpisy odpowiadające ilustracjom

-taśmy magnetofonowe

-kredki

SCENARIUSZ LEKCJI

FAZA 1

Nauczyciel przypomina tytuły poznanych dotąd baśni H.Ch. Andersena: „Dziewczynka z zapałkami”, „Calineczka”.

Uczniowie  przypominają najważniejsze wydarzenia zapamiętane z wcześniej czytanych baśni.

Nauczyciel prezentuje kolejną baśń tego autora : „Brzydkie kaczątko”.

Odczytanie baśni i odtwarzanie najistotniejszych fragmentów z taśmy magnetofonowej.

FAZA 2

- Kto jest głównym bohaterem tej baśni?

Ustalanie głównej myśli baśni.

ü      Dlaczego smutny był los brzydkiego kaczątka?

ü      Jak było traktowane kaczątko przez rodzeństwo, inne kaczki, swoją matkę, mieszkańców starej chaty? – wyszukiwanie odpowiednich fragmentów tekstu.

ü      Jak zachowało się kaczątko, gdy zauważyło odlot łabędzi? – wyszukiwanie fragmentów tekstu.

Odczytanie fragmentu mówiącego o przeżyciach kaczątka, gdy stwierdziło, że stało się łabędziem.

ü      Nawiązanie do przeżyć dzieci.

ü      Czy cieszy was takie zakończenie baśni?

ü      Czego można się z niej nauczyć?

ü      Przeniesienie wydarzeń z baśni na stosunki międzyludzkie:

- Jacy ludzie spotykają się z niemiłym traktowaniem?

( uprzedzenie i złe traktowanie ludzi pozbawionych urody, majątku, stanowiska i mniej zdolnych).

Pokazanie walorów brzydkiego kaczątka. Nauczyciel odczytuje fragment: „Nie jest ono ładne, ale posłuszne, dobre i doskonale pływa”.

ü      Czego może nauczyć nas ta baśń?

Nauczyciel przyczepia do tablicy ilustracje z poszczególnymi sytuacjami z bajki. Wybiera 9 uczniów i prosi o dopasowanie podpisów do ilustracji. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji. Opisywanie uczuć kaczątka.

FAZA 3

- Układanie planu wydarzeń baśni i zapisywanie ustalonych propozycji na tablicy.

  1.Wyklucie się kaczątka z łabędziego jaja.

  2.Pobyt na podwórku.

  3.Przybycie do starej chatki.

  4. Przygoda  u wieśniaka.

  5. Odlot łabędzi.

  6.Przemiana brzydkiego kaczątka w łabędzia.

- uczniowie wykonują w zeszytach ilustrację wybranego bohatera z baśni

- chętni uczniowie opowiadają dlaczego wybrały akurat takiego bohatera

 

- zadanie domowe:

Napisz w kilku zdaniach przygodę z baśni związaną z postacią, którą narysowałeś.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin