Zespół Szkół w Wielgolesie im. Rodziny Wyleżyńskich
Wielgolas 36, 05- 334 Latowicz, tel./fax.: (0-25) 799-21-88
Zespół Szkół w Latowiczu, Rynek 24, 05- 334 Latowicz, tel.: (0-25) 752-10-84
http://www.republika.pl/edukacjaregionalna, primolatowicz@poczta.onet.pl
Zygmunt – Tomasz
Gajowniczek
ROZKŁADY MATERIAŁU NAUCZANIA
Z EDUKACJI REGIONALNEJ
I KRYTERIA WYMAGAŃ
NA OCENY SZKOLNE
W GIMNAZJACH GMINY LATOWICZ
Klasy 1-3
Podstawa programowa: Program nauczania „HISTORIA REGIONU LATOWICKIEGO Dziedzictwo kulturowe w regionie” Program nauczania w klasach I-III gimnazjum Autor: Zygmunt Tomasz Gajowniczek DKW-4014-44/01.
Latowicz-Wielgolas 2004r.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
EDUKACJA REGIONALNA
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Oceniane są następujące obszary aktywności:
1. prace klasowe – 2 w ciągu roku
2. kartkówki – przynajmniej 2 w ciągu semestru
3. odpowiedzi ustne – każdy uczeń przynajmniej jeden raz w ciągu semestru
4. prace domowe – przynajmniej 5 w ciągu semestru
5. praca na lekcji – ocena wynika z ilości punktów zdobytych przez ucznia za aktywność
6. aktywności dodatkowe (referaty, plakaty, projekty, doświadczenia i inne) zarówno zaproponowane przez nauczyciela, jak i wykonane z inicjatywy ucznia.
Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. PSO, jest zgodny z Wewnątrz-szkolnym Systemem Oceniania w Gimnazjum w Latowiczu, Zespół Szkół w Latowiczu.
Następujące obszary aktywności i umiejętności uwzględniane są podczas oceny:
· Rozumienie pojęć z historii, kultury, etnografii
· Posługiwanie się pojęciami
· Posługiwanie się językiem naukowym i słownictwem
· Rozwiązywanie problemów z zakresu edukacji regionalnej
· Sposób prowadzenia rozumowania
· Stosowanie wiedzy w sytuacjach praktycznych, problemowych – typowych i nietypowych
· Aktywność na lekcji
· Umiejętność pracy w grupie
· Wkład pracy ucznia
Zasady oceniania:
1. Ocenie podlegają następujące dziedziny aktywności:
- prace klasowe
- kartkówki
- odpowiedzi ustne
- prace domowe
- aktywności dodatkowe
2. Wymienione formy aktywności oceniane są w stopniach w skali 1-6. Obok stopnia może być umieszczony znak „+” lub „-„. Stopnie wstawione są do dziennika z zaznaczeniem jakiej formy aktywności dotyczą.
Umowa z uczniami:
1. Ocenie podlegają wszystkie wymienione w pkt. 1 zasady oceniania formy aktywności.
2. Prace klasowe są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może ich napisać z całą klasą, powinien uczynić to w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły. Jeżeli uczeń nie usprawiedliwi nieobecności na pracy klasowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.
3. Poprawa prac klasowych jest dobrowolna i musi odbywać się poza lekcjami, w ciągu 2 tygodni od rozdania prac. Uczeń pisze poprawę tylko raz.
4. Punktacja za poprawioną pracę jest taka sama jak za pracę pierwotną.
5. Do dziennika obok pierwszej oceny zostaje wstawiona ocena z poprawy, a pod uwagę brana jest ocena wyższa.
6. Przy wystawianiu oceny semestralnej jest brana pod uwagę ocena poprawiona.
7. W przypadku stwierdzonego ściągania podczas pracy klasowej ocena zostaje obniżona o jeden stopień. W przypadku każdego kolejnego naruszenia porządku sprawdzianu (przez ściąganie) ocena zostaje obniżona o jeden stopień.
8. Sprawdzone i ocenione prace klasowe przechowywane są przez nauczyciela w szkole – w archiwum przedmiotowym
9. Sprawdzone i ocenione kartkówki nauczyciel przekazuje uczniom.
10. Nie ma możliwości poprawiania ocen z innych, poza pracami klasowymi, form aktywności (odpowiedzi ustnych, kartkówek, prac domowych, itp.).
11. Nie ma możliwości poprawienia oceny na tydzień przed klasyfikacją
12. W ciągu semestru uczeń może być nieprzygotowany do lekcji 2 razy (tzn. nieznajomość materiału z poprzedniej lekcji, brak pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego). Za każde następne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Nieprzygotowanie uczeń zgłasza nauczycielowi na początku lekcji.
Kategorie oceniania form aktywności
Prace klasowe:
1. Godzinna praca klasowa podsumowuje każdy poznany dział materiału.
2. Praca klasowa zawiera zadania obowiązkowe z poziomów wymagań K, P, R, D oraz zadanie dodatkowe z poziomu W.
3. Prace klasowe są oceniane następująco:
- ocenę niedostateczną (1) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 0-30% pkt.
- ocenę dopuszczającą (2) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 31-55% pkt.
- ocenę dostateczną (3) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 56-75% pkt.
- ocenę dobrą (4) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 76-90% pkt.
- ocenę bardzo dobrą (5) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 91-100% pkt.
(powyższą informację należy rozumieć w ten sposób, że podczas układania sprawdzianu procentowy udział punktów z każdego poziomu nauczania odpowiada górnej granicy procentowej)
W przypadku uzyskania minimalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „-„ w przypadku maksymalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „+”.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał co najmniej 91% punktów i wykonał zadanie dodatkowe z poziomu W.
Kartkówki:
1. Kartkówka obejmuje 1-3 poprzednie tematy i trwa 10-15 minut.
2. Kartkówka nie zawiera zadania dodatkowego z poziomu W
3. Nauczyciel nie podaje uczniom terminu kartkówki
4. Kartkówka może być zrobiona na początku, w trakcie lub pod koniec lekcji.
Odpowiedzi ustne:
1. Uczeń w ciągu semestru odpowiada minimum 1 raz.
2. Nauczyciel nie podaje uczniowi terminu odpowiedzi.
3. Pytania zadane uczniowi są z różnych poziomów wymagań – rosnąco od K, przez P, R do D.
Prace domowe:
Praca domowa ucznia oceniana jest minimum 4 razy w semestrze.
Aktywności dodatkowe:
1. Obejmują pracę ucznia na lekcji, częste zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi, a także rozwiązywanie zadań dodatkowych.
2. Za aktywny udział w lekcji uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą lub po uzgodnieniu z uczniem dobrą.
Kryteria oceny semestralnej i rocznej:
1. Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej na tydzień przed radą klasyfikacyjną podając ją do wiadomości uczniowi.
2. Wystawiona ocena nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych
3. Uczeń i rodzice mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienie przyczyn wystawionej oceny.
Wszystkie sprawy nie ujęte w PSO rozstrzygane będą zgodnie z WSO i Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
DZIAŁY I TEMATY
EDUKACJI REGIONALNEJ
Klasa 1
1. Dom i jego otoczenie
2. Moja rodzina i jej dzieje w przekazie rodziców, dziadków i pradziadków
3. Jak wyglądały w mojej rodzinie tradycje, obyczaje i wierzenia dawniej, a jak wyglądają dziś?
4. Korzenie naszych rodzin – skąd przybywamy?
5. Miejsce mojej rodziny w historii i kulturze. Historia rodzin, a dzieje regionu i Polski.
6. Moja szkoła – jej historia i tradycje
7. Szkoła moich rodziców i dziadków
8. W poszukiwaniu patrona szkoły
9. Moja rodzinna miejscowość i jej historia
10. Przyroda wokół nas – krajobraz w najbliższej okolicy miejsca zamieszkania
11. Dzieje Parafii Latowicz
12. Kaplica Zjawienia w Wielgolesie. Historia Parafii
13. Mój kościół i jego historia. Moja wspólnota parafialna.
14. Kaplice, kapliczki i krzyże Ziemi Latowickiej – miejsca święte.
15. Czy znasz swój region – Ziemię Latowicką? Źródła wiedzy o regionie.
16. Ślady przeszłości historycznej w najbliższej okolicy
17. Na tropach tajemnic Regionu Latowickiego
18. Walory przyrodniczo-krajobrazowe regionu
19. Co i gdzie załatwić w gminie Latowicz
20. Sesja Rady Gminy – gra panelowa
21. W poszukiwaniu dziedzictwa kulturowego regionu – różnorodność w sferze kultury
22. Spotkanie w latowickiej chacie (język i słowo)
23. Jak w Latowiczu dawniej bywało? – obrzędy, obyczaje i tradycje.
24. Jak powstaje tradycja? – czyli opowieść o obyczajach współczesnych.
25. „Gdzież dusza jego? W krainie pamiątek.” – miejsca pamięci narodowej w regionie.
26. Latowicz legendarny – gdy historia, kultura, fantazja i rzeczywistość splatają się w jedno.
(legendy, baśnie, anegdoty i podania ludowe)
27. Kim są ludzie zamieszkujący w Regionie Latowickim?
28. Ziemia Latowicka – kraina artystów i bohaterów. Wielcy ludzie regionu.
29. Życie i praca mieszkańców naszego regionu dziś i w przeszłości
30. Moje stanowisko wobec tradycji historycznej i rodzimej kultury.
31. Koncepcje rozwoju regionu, na podstawie jego tradycji, więzi społecznych i możliwości gospodarczych
32. Moja rodzinna miejscowość za 50 lat – perspektywy i zagrożenia rozwojowe
33. Ochrona środowiska historyczno-kulturowo-przyrodniczego w regionie
34. Aby nie zasypały nas śmieci – co dzieje się z naszymi odpadami i ściekami?
35. Jestem dumny ze swojej „Małej Ojczyzny”!
36. Znaszli ten region? – Ankieta dotycząca znajomości regionu.
KRYTERIA WYMAGAŃ
EDUKACJI REGIONALNEJ – Klasa 1
evi84