Rozkład materiału nauczania z edukacji regionalnej.doc

(615 KB) Pobierz
Zespół Szkół w Wielgolesie im

Zespół Szkół w Wielgolesie im. Rodziny Wyleżyńskich

Wielgolas 36, 05- 334 Latowicz, tel./fax.: (0-25) 799-21-88

Zespół Szkół w Latowiczu, Rynek 24, 05- 334 Latowicz, tel.: (0-25) 752-10-84

http://www.republika.pl/edukacjaregionalna, primolatowicz@poczta.onet.pl



 

Zygmunt – Tomasz

Gajowniczek

 

 

ROZKŁADY MATERIAŁU NAUCZANIA

Z EDUKACJI REGIONALNEJ

I KRYTERIA WYMAGAŃ

NA OCENY SZKOLNE

W GIMNAZJACH GMINY LATOWICZ

Klasy 1-3

 

 

Podstawa programowa: Program nauczania „HISTORIA REGIONU LATOWICKIEGO Dziedzictwo kulturowe w regionie” Program nauczania w klasach I-III gimnazjum
Autor: Zygmunt Tomasz Gajowniczek DKW-4014-44/01.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Latowicz-Wielgolas 2004r.


PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

EDUKACJA REGIONALNA

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

Oceniane są następujące obszary aktywności:

1.       prace klasowe – 2 w ciągu roku

2.       kartkówki – przynajmniej 2 w ciągu semestru

3.       odpowiedzi ustne – każdy uczeń przynajmniej jeden raz w ciągu semestru

4.       prace domowe – przynajmniej 5 w ciągu semestru

5.       praca na lekcji – ocena wynika z ilości punktów zdobytych przez ucznia za aktywność

6.       aktywności dodatkowe (referaty, plakaty, projekty, doświadczenia i inne) zarówno zaproponowane przez nauczyciela, jak i wykonane z inicjatywy ucznia.

 

Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. PSO, jest zgodny z Wewnątrz-szkolnym Systemem Oceniania w Gimnazjum w Latowiczu, Zespół Szkół w Latowiczu.

 

Następujące obszary aktywności i umiejętności uwzględniane są podczas oceny:

·         Rozumienie pojęć z historii, kultury, etnografii

·         Posługiwanie się pojęciami

·         Posługiwanie się językiem naukowym i słownictwem

·         Rozwiązywanie problemów z zakresu edukacji regionalnej

·         Sposób prowadzenia rozumowania

·         Stosowanie wiedzy w sytuacjach praktycznych, problemowych – typowych i nietypowych

·         Aktywność na lekcji

·         Umiejętność pracy w grupie

·         Wkład pracy ucznia

 

Zasady oceniania:

1.       Ocenie podlegają następujące dziedziny aktywności:

-          prace klasowe

-          kartkówki

-          odpowiedzi ustne

-          prace domowe

-          aktywności dodatkowe

2.       Wymienione formy aktywności oceniane są w stopniach w skali 1-6. Obok stopnia może być umieszczony znak „+” lub „-„. Stopnie wstawione są do dziennika z zaznaczeniem jakiej formy aktywności dotyczą.

 

Umowa z uczniami:

1.       Ocenie podlegają wszystkie wymienione w pkt. 1 zasady oceniania formy aktywności.

2.       Prace klasowe są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może ich napisać z całą klasą, powinien uczynić to w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły. Jeżeli uczeń nie usprawiedliwi nieobecności na pracy klasowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.

3.       Poprawa prac klasowych jest dobrowolna i musi odbywać się poza lekcjami, w ciągu 2 tygodni od rozdania prac. Uczeń pisze poprawę tylko raz.

4.       Punktacja za poprawioną pracę jest taka sama jak za pracę pierwotną.

5.       Do dziennika obok pierwszej oceny zostaje wstawiona ocena z poprawy, a pod uwagę brana jest ocena wyższa.

6.       Przy wystawianiu oceny semestralnej jest brana pod uwagę ocena poprawiona.

7.       W przypadku stwierdzonego ściągania podczas pracy klasowej ocena zostaje obniżona o jeden stopień. W przypadku każdego kolejnego naruszenia porządku sprawdzianu (przez ściąganie) ocena zostaje obniżona o jeden stopień.

8.       Sprawdzone i ocenione prace klasowe przechowywane są przez nauczyciela w szkole – w archiwum przedmiotowym

9.       Sprawdzone i ocenione kartkówki nauczyciel przekazuje uczniom.

10.    Nie ma możliwości poprawiania ocen z innych, poza pracami klasowymi, form aktywności (odpowiedzi ustnych, kartkówek, prac domowych, itp.).

11.    Nie ma możliwości poprawienia oceny na tydzień przed klasyfikacją

12.    W ciągu semestru uczeń może być nieprzygotowany do lekcji 2 razy (tzn. nieznajomość materiału z poprzedniej lekcji, brak pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego). Za każde następne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Nieprzygotowanie uczeń zgłasza nauczycielowi na początku lekcji.

 

Kategorie oceniania form aktywności

 

Prace klasowe:

1.       Godzinna praca klasowa podsumowuje każdy poznany dział materiału.

2.       Praca klasowa zawiera zadania obowiązkowe z poziomów wymagań K, P, R, D oraz zadanie dodatkowe z poziomu W.

3.       Prace klasowe są oceniane następująco:

-          ocenę niedostateczną (1) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 0-30% pkt.

-          ocenę dopuszczającą (2) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 31-55% pkt.

-          ocenę dostateczną (3) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 56-75% pkt.

-          ocenę dobrą (4) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 76-90% pkt.

-          ocenę bardzo dobrą (5) – otrzymuje uczeń, który uzyskał 91-100% pkt.

(powyższą informację należy rozumieć w ten sposób, że podczas układania sprawdzianu procentowy udział punktów z każdego poziomu nauczania odpowiada górnej granicy procentowej)

W przypadku uzyskania minimalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „-„ w przypadku maksymalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „+”.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał co najmniej 91% punktów i wykonał zadanie dodatkowe z poziomu W.

 

Kartkówki:

1.       Kartkówka obejmuje 1-3 poprzednie tematy i trwa 10-15 minut.

2.       Kartkówka nie zawiera zadania dodatkowego z poziomu W

3.       Nauczyciel nie podaje uczniom terminu kartkówki

4.       Kartkówka może być zrobiona na początku, w trakcie lub pod koniec lekcji.

 

Odpowiedzi ustne:

1.       Uczeń w ciągu semestru odpowiada minimum 1 raz.

2.       Nauczyciel nie podaje uczniowi terminu odpowiedzi.

3.       Pytania zadane uczniowi są z różnych poziomów wymagań – rosnąco od K, przez P, R do D.

 

Prace domowe:

Praca domowa ucznia oceniana jest minimum 4 razy w semestrze.

 

Aktywności dodatkowe:

1.       Obejmują pracę ucznia na lekcji, częste zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi, a także rozwiązywanie zadań dodatkowych.

2.       Za aktywny udział w lekcji uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą lub po uzgodnieniu z uczniem dobrą.

 

Kryteria oceny semestralnej i rocznej:

1.       Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej na tydzień przed radą klasyfikacyjną podając ją do wiadomości uczniowi.

2.       Wystawiona ocena nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych

3.       Uczeń i rodzice mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienie przyczyn wystawionej oceny.

 

Wszystkie sprawy nie ujęte w PSO rozstrzygane będą zgodnie z WSO i Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.

 

 

 

 


DZIAŁY I TEMATY

EDUKACJI REGIONALNEJ

Klasa 1

I. Mój dom rodzinny – obrazy z przeszłości

1.       Dom i jego otoczenie

2.       Moja rodzina i jej dzieje w przekazie rodziców, dziadków i pradziadków

3.       Jak wyglądały w mojej rodzinie tradycje, obyczaje i wierzenia dawniej, a jak wyglądają dziś?

4.       Korzenie naszych rodzin – skąd przybywamy?

5.       Miejsce mojej rodziny w historii i kulturze. Historia rodzin, a dzieje regionu i Polski.

II. Szkoła – to mój drugi dom

6.       Moja szkoła – jej historia i tradycje

7.       Szkoła moich rodziców i dziadków

8.       W poszukiwaniu patrona szkoły

III. Rodzinna miejscowość

9.       Moja rodzinna miejscowość i jej historia

10.    Przyroda wokół nas – krajobraz w najbliższej okolicy miejsca zamieszkania

IV. Mój Kościół – moja wspólnota parafialna

11.    Dzieje Parafii Latowicz

12.    Kaplica Zjawienia w Wielgolesie. Historia Parafii

13.    Mój kościół i jego historia. Moja wspólnota parafialna.

14.    Kaplice, kapliczki i krzyże Ziemi Latowickiej – miejsca święte.

V. Świat lokalny i regionalny – historia i współczesność

15.    Czy znasz swój region – Ziemię Latowicką? Źródła wiedzy o regionie.

16.    Ślady przeszłości historycznej w najbliższej okolicy

17.    Na tropach tajemnic Regionu Latowickiego

18.    Walory przyrodniczo-krajobrazowe regionu

19.    Co i gdzie załatwić w gminie Latowicz

20.    Sesja Rady Gminy – gra panelowa

VI. Dziedzictwo kulturowe Ziemi Latowickiej

21.    W poszukiwaniu dziedzictwa kulturowego regionu – różnorodność w sferze kultury

22.    Spotkanie w latowickiej chacie (język i słowo)

23.    Jak w Latowiczu dawniej bywało? – obrzędy, obyczaje i tradycje.

24.    Jak powstaje tradycja? – czyli opowieść o obyczajach współczesnych.

25.    „Gdzież dusza jego? W krainie pamiątek.” – miejsca pamięci narodowej w regionie.

26.    Latowicz legendarny – gdy historia, kultura, fantazja i rzeczywistość splatają się w jedno.

(legendy, baśnie, anegdoty i podania ludowe)

VII. Mieszkańcy naszego regionu

27.    Kim są ludzie zamieszkujący w Regionie Latowickim?

28.    Ziemia Latowicka – kraina artystów i bohaterów. Wielcy ludzie regionu.

29.    Życie i praca mieszkańców naszego regionu dziś i w przeszłości

VIII. Przyszłość regionu – Twoja przyszłość

30.    Moje stanowisko wobec tradycji historycznej i rodzimej kultury.

31.    Koncepcje rozwoju regionu, na podstawie jego tradycji, więzi społecznych i możliwości gospodarczych

32.    Moja rodzinna miejscowość za 50 lat – perspektywy i zagrożenia rozwojowe

33.    Ochrona środowiska historyczno-kulturowo-przyrodniczego w regionie

34.    Aby nie zasypały nas śmieci – co dzieje się z naszymi odpadami i ściekami?

35.    Jestem dumny ze swojej „Małej Ojczyzny”!

36.    Znaszli ten region? – Ankieta dotycząca znajomości regionu.

 

KRYTERIA WYMAGAŃ

EDUKACJI REGIONALNEJ – Klasa 1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin