Czas pracy i wypoczynku.PDF
(
215 KB
)
Pobierz
Dz
Dz.U. z 2002 r. Nr 219, poz. 1841
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
1)
z dnia 13 grudnia 2002 r.
w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu
lotniczego.
Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz.
1112) w związku z art. 129
4
§ 1 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków
powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego oraz warunki wykonywania przez nich czynności.
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) "czas wykonywania czynności lotniczych" - czas lotu i czas wykonywania następujących czynności
na ziemi:
a) organizowania lotu przed startem statku powietrznego w czasie określonym przez pracodawcę,
b) oczekiwania na lot przed startem statku powietrznego,
c) wykonywania czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu, w czasie określonym przez
pracodawcę,
d) postoju między lądowaniami,
e) pełnienia dyżurów na lotnisku;
2) "czas lotu:
a) statku powietrznego, z wyłączeniem śmigłowca" - czas liczony od chwili, gdy statek powietrzny
ruszy z miejsca zaparkowania w celu wykonania lotu, aż do chwili jego zatrzymania się po locie
na miejscu wyznaczonym do jego zaparkowania lub wyłączenia przez niego wszystkich silników,
b) "śmigłowca" - czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do chwili jego zatrzymania;
3) "czas dojazdu" - czas, który członek załogi statku powietrznego spędza w drodze między miejscem
wypoczynku wyznaczonym przez pracodawcę poza portem macierzystym a miejscem rozpoczęcia
pracy i odwrotnie;
4) "czas wypoczynku" - nieprzerwany i określony czas, w którym pracownik zwolniony jest od
pełnienia wszelkich obowiązków służbowych;
5) "czas powiadamiania" - ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia pracownika
przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do chwili przystąpienia
pracownika do pracy;
6) "czas pracy z przerwą" - oznacza pracę składającą się z dwóch odcinków pracy rozdzielonych
przerwą;
7) "port macierzysty" - oznacza miejsce wyznaczone przez pracodawcę dla członka załogi statku
powietrznego, z którego rozpoczyna on i kończy lot lub cykl lotów; w miejscu tym w normalnych
________
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
1
Dz.U. z 2002 r. Nr 219, poz. 1841
warunkach pracodawca nie jest odpowiedzialny za jego zakwaterowanie;
8) "personel pokładowy" - oznacza członka załogi statku powietrznego pełniącego podczas lotu
obowiązki niezwiązane z prowadzeniem statku powietrznego oraz niebędącego członkiem personelu
lotniczego;
9) "przerwa w czynnościach lotniczych" - czas wolny od wszelkich obowiązków, krótszy niż czas
wypoczynku, którego połowę wlicza się do czasu pracy;
10) "lotnictwo usługowe" - świadczenie usług lotniczych przy użyciu statków powietrznych, innych niż
przewóz lotniczy;
11) "lotnictwo ogólne" - wykonywanie statkami powietrznymi innych lotów niż przewóz lotniczy i loty
usługowe.
§ 3.
Członek załogi statku powietrznego oraz kontroler ruchu lotniczego nie może przystąpić do
wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie
obowiązków w wymaganym przez pracodawcę zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
§ 4.
Niezależnie od ewidencji wynikających z Kodeksu pracy, pracodawca prowadzi dla każdego
członka załogi statku powietrznego odrębną ewidencję zawierającą informacje dotyczące jego:
1) czasu pracy;
2) czasu wykonywania czynności lotniczych;
3) czasu lotu;
4) czasu wypoczynku i dni wolnych.
§ 5.
Do ewidencji, o której mowa w § 4, dołącza się kopie meldunków o przekroczeniu czasu
wykonywania czynności lotniczych i skróceniu czasu wypoczynku.
§ 6.
Członkowie załóg statków powietrznych wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonujący
loty w różnych rodzajach lotnictwa, obowiązani są do prowadzenia wykazu czasu lotów, czasu pełnienia
czynności lotniczych i czasu wypoczynku oraz do przedstawiania ich pracodawcy.
§ 7.
Czas wykonywania czynności lotniczych na symulatorze lotu lub w przypadku lotów szkolnych i
treningowych nie może przekroczyć 10 godzin w okresie dobowym.
Rozdział 2
Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym
§ 8.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonującego
loty w przewozie lotniczym, nie może przekroczyć norm czasu pracy:
1) przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin - w przyjętym trzymiesięcznym okresie
rozliczeniowym;
2) 1.900 godzin - w ciągu roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem § 11.
§ 9.
Czas wykonywania czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego wchodzącego w
skład personelu lotniczego, w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu, składu załogi oraz ilości
lądowań, określony jest w tabelach nr 1 i 2:
Tabela nr 1. Załoga wieloosobowa (skład załogi statku powietrznego ustalony w instrukcji użytkowania
w locie danego typu statku powietrznego)
Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
2
Dz.U. z 2002 r. Nr 219, poz. 1841
Czas zgłoszenia się
do lotu (według
czasu lokalnego
portu startu)
1-2 lądowań
3-4 lądowań
5-6 lądowań
7
i
więcej
lądowań
06
00
-06
59
12
1
/2 godziny
11
1
/2 godziny
10 godzin
9 godzin
07
00
-13
59
13 godzin
12
1
/2 godziny
11 godzin
10 godzin
14
00
-17
59
12
1
/2 godziny
12 godzin
10 godzin
9 godzin
18
00
-21
59
12 godzin
11 godzin
9 godzin
8 godzin
22
00
-05
59
11 godzin
10 godzin
9 godzin
8 godzin
Tabela nr 2. Załoga jednoosobowa
Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych
Czas zgłoszenia się
do lotu (według
czasu lokalnego
portu startu)
1-4 lądowań
5 lądowań
6 lądowań
7
i
więcej
lądowań
06
00
-06
59
9 godzin
8
1
/4 godziny
8 godzin
8 godzin
07
00
-13
59
10 godzin
9
1
/4 godziny
81/4 godziny
8 godzin
14
00
-17
59
9 godzin
8
1
/4 godziny
8 godzin
8 godzin
18
00
-21
59
8
1
/2 godziny
8 godzin
8 godzin
8 godzin
22
00
-05
59
8 godzin
8 godzin
8 godzin
8 godzin
§ 10.
Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 może być przedłużony
w przypadku:
1) zastosowania pracy z przerwą;
2) zwiększenia składu załogi statku powietrznego o członków personelu lotniczego;
3) decyzji dowódcy statku powietrznego w razie nieprzewidzianych okoliczności w czasie
wykonywania operacji lotniczych.
§ 11.
1. Czas lotu członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego nie
może przekroczyć:
1) 900 godzin - w roku kalendarzowym;
2) 100 godzin - w miesiącu kalendarzowym.
2. Dopuszczalny nieprzerwany czas lotu w załodze wieloosobowej nie może przekraczać wartości
określonych w tabeli nr 3:
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
3
Dz.U. z 2002 r. Nr 219, poz. 1841
Tabela nr 3
Czas zgłoszenia się do lotu
Dopuszczalny czas lotu
06
00
-06
59
10 godzin
07
00
-13
59
10 godzin
14
00
-17
59
9
1
/2 godziny
18
00
-21
59
9
1
/2 godziny
22
00
-05
59
9 godzin
§ 12.
Pracodawca jest obowiązany określić czas zgłoszenia się do lotu obejmujący czas niezbędny do
przygotowania lotu, jednak nie krótszy niż 30 minut przed czasem planowanego lotu.
§ 13.
1. Jeżeli czas pracy jest przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwą, to
czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 ulega przedłużeniu w następujący
sposób:
1) przerwa wynosząca 3-6 godzin 59 minut - przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;
2) przerwa wynosząca 7-9 godzin 59 minut - przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 1
1
/2 czasu przerwy,
jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 20
00
a 8
00
czasu lokalnego.
2. Przedłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i
po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy
niż 18 godzin.
3. W czasie jednego okresu wykonywania czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do czasu pracy w zwiększonym składzie załogi statku
powietrznego, o którym mowa w § 15.
§ 14.
Czas pobytu członka załogi statku powietrznego, wchodzącego w skład personelu lotniczego,
na lotnisku położonym poza portem macierzystym, przekraczający 6 godzin, uprawnia do wypoczynku w
warunkach hotelowych.
§ 15.
1. W przypadku zwiększenia składu wieloosobowej załogi statku powietrznego o drugą
kompletną załogę, w skład której wchodzą członkowie personelu lotniczego, czas wykonywania
czynności lotniczych może być przedłużony do 18 godzin, a nieprzerwany czas lotu do 15 godzin.
2. W przypadku zwiększenia składu załogi statku powietrznego o jednego pilota, który ma
uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego,
czas wykonywania czynności lotniczych nie może przekroczyć 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu 12
godzin.
3. Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż 2 lądowania
w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4. Jeżeli planowany czas wykonywania czynności lotniczych członków personelu lotniczego
wchodzących w skład wieloosobowej załogi statku powietrznego, o której mowa w ust. 1 i 2, w
zwiększonym składzie:
1) nie przekracza 16 godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić
rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i pasażerów;
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
4
Dz.U. z 2002 r. Nr 219, poz. 1841
2) wynosi 16 lub więcej godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić
miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i pasażerów.
§ 16.
Jeżeli członek personelu lotniczego wchodzący w skład załogi statku powietrznego przystępuje
do pracy:
1) poza portem macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku, co najmniej tak długi, jak
poprzedni czas pracy, lub w wymiarze 10 godzin, w zależności od tego, który z tych okresów jest
dłuższy;
2) w porcie macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku określony w pkt 1, z tym że:
a) po pracy z przerwą - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej tyle, ile wynosił poprzedni
czas pracy łącznie z przerwą, obliczony zgodnie z § 13,
b) po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu - czas wypoczynku powinien wynosić co
najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny 24
00
czasu lokalnego dnia przylotu.
§ 17.
1. Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, lecz
wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin, pod warunkiem że:
1) poprzedni czas wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1;
2) liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego czasu wypoczynku,
który nie może już ulec skróceniu;
3) czas wypoczynku nie może być skracany przed lub po wykonywaniu pracy z przerwą.
2. Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 2 lit. a powinien być przedłużony do:
1) 36 godzin - w ciągu kolejnych 7 dni albo
2) 60 godzin - w ciągu kolejnych 10 dni.
3. Członkowi personelu lotniczego przysługuje:
1) tyle dni wolnych do wszelkich zajęć w porcie macierzystym, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym
przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej 1 dzień wolny przypadający
w niedzielę lub święto; w skład tych dni mogą wchodzić okresy wypoczynku;
2) wyznaczone dni wolne podawane są do wiadomości z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem i
tak rozplanowane, aby mogły być wykorzystane w porcie macierzystym.
4. Jeżeli w ciągu 7 kolejnych dni jeden z co najmniej trzech planowanych rozkładów czasu pracy
przypada między godzinami 01
00
-06
00
czasu lokalnego i różnica czasu między dwoma miejscami, w
których wypada wypoczynek, jest mniejsza niż 4 godziny, to okres wypoczynku 36 godzin, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1, należy przedłużyć do 48 godzin.
§ 18.
1. Jeżeli planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego
przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu kierunkach, to do czasu
wypoczynku dodaje się nadwyżkę czasu dojazdu ponad planowane 2 godziny tego dojazdu.
2. Jeżeli czas pobytu w miejscu zakwaterowania nie jest krótszy niż 10 godzin, a planowany czas
dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może być
odjęta od czasu wypoczynku.
§ 19.
Poza portem macierzystym członek personelu lotniczego wykonujący lot w pasie strefowej
zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku
wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności lotniczych, jednak nie mniej niż 14 godzin -
gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin - gdy różnica czasu wynosiła
co najmniej 6 godzin.
§ 20.
1. Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, w tym czasu lotu, w ciągu
kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1) konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych;
2) opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
5
Plik z chomika:
tsiro
Inne pliki z tego folderu:
Aneksy do Konwencji Chicagowskiej.ppt
(289 KB)
ANEKSY ICAO.doc
(43 KB)
Aneksy opis.doc
(227 KB)
Biuletyn VFR -prezentacja.ppt
(596 KB)
Chicago, system.ppt
(2178 KB)
Inne foldery tego chomika:
AIP 1
budowa samolotu
Cessna 152_1985
egzteo
lotniska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin