Dom zawsze ustępować powinien krajowi.doc

(37 KB) Pobierz

12. Dom zawsze ustępować powinien krajowi". Rozważ słowa J.U.

Niemcewicza w odniesieniu do literatury polskiej wybranych

                  epok.

                  W trudnych okresach historii Polacy zmuszeni byli do zadawania

                  sobie pytań, co ważniejsze: życie osobiste czy służba dla

                  kraju, czyli prywatność czy powinność?

                  Twórcą, który po raz pierwszy stawia to pytanie, jest Julian

                  Ursyn Niemcewicz. W Powrocie posła pierwszej polskiej komedii

                  politycznej, zmusza swoich bohaterów do dokonania takiego

                  wyboru. Pamiętajmy, że komedia ta powstała na kilka miesięcy

                  przed uchwaleniem Konstytucji 3 maja i miała przekonać Polaków

                  do planowanych reform ustrojowych.

                  Bohaterem, który nie ma wątpliwości i twierdzi, że Dom zawsze

                  ustępować powinien krajowi jest Podkomorzy, wielki patriota i

                  zwolennik reform. W takim właśnie duchu wychował on dwóch

                  synów, którzy nie tylko wzorowo gospodarują na roli, ale

                  również zajmują wysokie stanowiska polityczne w państwie.

                  Uważają to

                  bowiem za swój obowiązek patriotyczny. Walery pełni więc

                  funkcję posła w Sejmie Czteroletnim i jest zwolennikiem

                  reform, podobnie jak jego ojciec.

                  Jego przeciwieństwem jest Szarmancki, kawaler modny, który w

                  tym czasie zabawia się wesoło w towarzystwie, jeździ konno i

                  przepuszcza odziedziczony po przodkach majątek. Ażeby nadal

                  żyć na wysokim poziomie, poszukuje bogatej żony, którą jest

                  gotów zdobyć nawet dzięki oszustwom i krętactwom. Tak więc

                  przeciwnicy reform stawiają wyżej prywatność niż powinność.

                  Szczególnie mocno kwestię wyboru pomiędzy obowiązkiem a życiem

                  osobistym stawiała epoka romantyzmu. W tym bowiem czasie

                  wybuchały kolejne powstania narodowe i Polacy zmuszani byli

                  przez życie do dokonywania ciągłego wyboru. Bohaterem, który

                  poświęcił dla Ojczyzny wszystko, był Konrad Wallenrod. Ażeby

                  ratować Ojczyznę, porzucił on ukochaną żonę i uciekł się do

                  podstępu, zdrady i zabójstwa. Szczęścia w domu nie znalazł, bo

                  go nie było w Ojczyźnie - mówił Mickiewicz, ucząc tym samym

                  Polaków, że dla ojczyzny będącej w potrzebie należy poświecić

                  wszystko, nawet życie.

                  Człowiekiem, który również rozumiał, że najważniejsza jest

                  walka o wyzwolenie kraju spod obcego okupanta, Szweda, był

                  Andrzej Kmicic - bohater Potopu Henryka Sienkiewicza.

                  Rezygnuje on nawet z widywania ukochanej do czasu, kiedy nie

                  rozstrzygną się losy wojny ze Szwedami. Ryzykuje wielokrotnie

                  swoim życiem, zostaje ranny, mimo to nie rezygnuje z walki.

                  Przykładem jego ofiarności może być udział w obronie klasztoru

                  na Jasnej Górze, zaś później wysadzenie szwedzkiej kolubryny,

                  która zagrażała Częstochowie. Za swoją odwagę i męstwo został

                  później zrehabilitowany i otrzymał rękę ukochanej Oleńki.

                  Pisząc ukochaną trylogię ku pokrzepieniu serc, Henryk

                  Sienkiewicz chciał przekonać Polaków znajdujących się pod

                  zaborami, że tylko solidarna walka może zmienić ich sytuację w

                  Europie.

                  Eliza Orzeszkowa autorka pozytywistycznej powieści Nad

                  Niemnem, również stawia swoich bohaterów przed koniecznością

                  dokonywania wyboru: prywatność czy powinność? Inaczej jednak

                  rozumiana jest ona w II połowie XIX wieku. Powinność łączy

                  się, w mniemaniu pozytywistów, z pracą dla kraju,

                  działalnością społeczną, zachowaniem polskości, dbałością o

                  tradycję i udziałem w walkach o wolność Ojczyzny, kiedy kraj

                  jest w potrzebie. Jednak nie wszyscy bohaterowie tej powieści

                  zasługują na pochwałę autorki. Pochwala ona wszystkich tych,

                  którzy w młodości walczyli w powstaniu styczniowym za wolność

                  Ojczyzny, ponieważ była to zdaniem Orzeszkowej największa

                  powinność. W powieści ukazuje ona, że w okresie powstania

                  panowała pełna solidarność między dworem i zaściankiem

                  Bohatyrowiczów. Andrzej Korczyński poświęcił dla Ojczyzny

                  wszystko, nawet młode życie. Benedykt Korczyński, jego brat,

                  po przegranej 1863 roku rozumie jako obowiązek utrzymanie

                  Korczyna w rękach polskich, to znaczy przekazanie go w

                  przyszłości synowi Witoldowi. Dla Benedykta i Marty

                  Korczyńskiej praca w gospodarstwie to nie tylko obowiązek, ale

                  i sens życia. Bohaterką, która mądrze łączy prywatność z

                  powinnością, jest Justyna Orzelska. Przełamuje ona przesądy

                  społeczne i wychodzi za mąż za szlachcica zaściankowego - Jana

                  Bohatyrowicza. W swoim przyszłym życiu mają oni zamiar

                  pracować także na własnej ziemi, broniąc jej przed zaborcami;

                  będą wierni tradycji i historii. Orzeszkowa negatywnie ocenia

                  tych bohaterów, którzy o swoich powinnościach zapominają. Do

                  nich należy Emilia Korczyńska, żona Benedykta, i Zygmunt

                  Korczyński.

                  Utworem modernistycznym, w którym autor również stawia swojego

                  bohatera przed koniecznością wyboru: prywatność czy powinność?

                  jest doktor Tomasz Judym z Ludzi bezdomnych Stefana

                  Żeromskiego. Pisarz rozumie tu przez powinność pracę społeczną

                  na rzecz ludzi biednych, których w okresie zaborów było w

                  Polsce bardzo wielu. Tomasz Judym poświęca życie osobiste -

                  rozstaje się z ukochaną Joasią po to, aby lepiej służyć

                  robotnikom z Zagłębia Dąbrowskiego. Jest to oczywiście dla

                  niego trudny wybór, zaś jego stan ducha symbolizuje rozdarta

                  sosna. Nie ma on jednak wątpliwości, że tylko takiego wyboru

                  musi dokonać.

                  W okresie wolnej Polski powinność rozumiana już była jako

                  poszukiwanie dla niej najlepszych dróg rozwoju. Trudne czasy

                  okupacji hitlerowskiej zmusiły pokolenie młodych, często

                  poetów, do walki z okupantem. Pisze o tym między innymi

                  Krzysztof Kamil Baczyński w wierszach z tego okresu. W

                  sytuacji zagrożenia raz

                  jeszcze okazało się, że prywatność musiała ustąpić miejsca

                  powinności. Tylko bowiem w czasach pełnej suwerenności

                  prywatność nie musi ustępować powinności i staje się nie mniej

                  ważna niż ta pierwsza.

 

       

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin