Aspekty_4(37)2007_0.pdf

(1752 KB) Pobierz
Aspekty_4(37)2007
SPIS TREŚCI
Wokół dydaktyki
dr Katarzyna Dmitruk-Sierocińska
Ręka prawa czy lewa? O znaczeniu lateralizacji na początku edukacji szkolnej ...................................1
Wspomaganie w rozwoju dziecka leworęcznego – program usprawniający..........................................5
Alicja Góralska – nauczyciel Gimnazjum Nr 2 w RóŜanymstoku
Wady wymowy u dzieci sześcioletnich a potencjalne niepowodzenia szkolne ...................................11
Akceptacja dziecka niepełnosprawnego w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ............................15
Jak wykorzystać ilustrację na lekcji języka obcego? .............................................................................19
Katarzyna Gagan – konsultant ds. informatyki w CEN
Edukacja zdalna.........................................................................................................................................26
Ryszard Kuliński – konsultant ds. kształcenia zawodowego w CEN
Propozycja do planu pracy Komisji przedmiotów zawodowych na rok szkolny 2007/2008................29
Z Ŝycia szkół i placówek
Janina Antoniuk – wychowawca świetlicy Zespołu Szkół im. A. Mickiewicza w Bielsku Podlaskim
Razem weselej ...........................................................................................................................................35
Iwona Anchim – nauczyciel Gimnazjum w Michałowie
Wspomnienia z wakacji, czyli kilka słów na temat szkolenia w Canterbury.........................................37
Nowości pedagogiczne
Aniela Maciejczuk – nauczyciel bibliotekarz w CEN
Nowości metodyczne ................................................................................................................................40
Jolanta Bakier – nauczyciel bibliotekarz w CEN
Zbiory Specjalne wzbogaciły się o kolejne pomoce edukacyjne ..........................................................41
CEN informuje
Zdzisław Babicz – konsultant ds. technologii informacyjnej w CEN
Sprawozdanie z realizacji projektu „Nowy Rok szkolny z CENem” w roku 2007.................................43
Andrzej Muczyński – Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej IPN w Białymstoku
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Śladami zbrodni” ............................................................................44
Marta Piszczatowska – Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego
Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego............................................................................................................46
78428027.016.png 78428027.017.png 78428027.018.png 78428027.019.png 78428027.001.png
Wokÿ dydaktyki
dr Katarzyna Dmitruk-Sierocińska
Ręka prawa czy lewa?
O znaczeniu lateralizacji
na początku edukacji szkolnej
Pojęcie i znaczenie lateralizacji
Prawidłowy przebieg procesu
lateralizacji 1 jest waŜnym elementem
w rozwoju dziecka. Istota tego pro-
cesu polega na ustaleniu się funkcjo-
nalnej dominacji w obrębie parzy-
ście występujących narządów ruchu
i zmysłu. M. Bogdanowicz, autorka
licznych publikacji z tego obszaru,
tak tłumaczy to zjawisko: Laterali-
zacja czynności jest wiązana z domi-
nowaniem jednej z półkul mózgo-
wych. Większość szlaków nerwowych
wiąŜących narządy ruchu i zmysłu z
mózgiem krzyŜuje się, co oznacza, Ŝe
drogi nerwowe z prawej strony ciała
przechodzą do lewej półkuli, zaś z
lewej połowy ciała docierają do
prawej półkuli mózgu. Funkcjonalna
przewaga jednej półkuli mózgowej
nad drugą, ma swoje uzasadnienie w
filogenezie człowieka, kształtuje się
natomiast w rozwoju osobniczym.
Według teorii R. Zazzo, dominacja
stronna nie powstaje w wyniku wy-
uczenia, lecz predominacji jednej
1 Lateralizacja z łac. lateralis - boczny, poboczny. W języku
polskim zamiennie stosuje się pojęcie lateralizacji z dominacją
stronną.
półkuli mózgowej nad drugą. Asy-
metria pracy mózgu oznacza specja-
lizację jego półkul. WiąŜe się z tym
czynnościowa prawostronność i le-
wostronność, czyli dominacja w za-
kresie większej sprawności jednych
narządów nad drugimi. Zdaniem
J. Mroziak p rzez „lateralizację”,
uŜywaną zamiennie z terminem
„asymetria” rozumie się przewagę
stronną, która moŜe dotyczyć zarów-
no funkcji parzystych organów ciała
(..), jak teŜ funkcji psychicznych. La-
teralizacja w zakresie parzystych
organów ciała (takich jak kończyny
górne i dolne, oczy, uszy), a zwłasz-
cza lateralizacja funkcji psychicz-
nych, moŜe być uwaŜana za właści-
wość specyficzną dla człowieka.
A zatem, symetria organizmu ludz-
kiego jest tylko pozorna. Wynika to
z koncentracji wizualnej i opieraniu
się na usystematyzowanych wraŜe-
niach wzrokowych. W zewnętrznych
atrybutach organów parzystych, na
podstawie badań, moŜemy ustalić
występowanie najczęściej, lecz nie
zawsze, jednorodnej i jednostronnej
Aspekty 4 (37)/2007
strona 1
78428027.002.png 78428027.003.png 78428027.004.png 78428027.005.png
 
Wokÿ dydaktyki
asymetrii w obrębie oczu, uszu, mo-
toryki małej i duŜej. Nie jest równieŜ
niczym dziwnym, Ŝe parzyste organy
wewnętrzne takŜe wykazują „stron-
ność”. Reasumując naleŜy stwier-
dzić, Ŝe prawie kaŜdy człowiek cha-
rakteryzuje się większą sprawnością
i precyzją oka, ręki i nogi po jednej
stronie ciała. W przypadku, gdy do-
minującą rolę przyjmuje oko prawe,
ręka prawa, noga prawa, to steruje
nimi lewa półkula mózgu.
około 3 roku Ŝycia dominacji jednej
z rąk. Najwcześniej, bo w wieku
około 2,6 - 3 lat u dziecka zaczyna
się kształtować preferencja ręki pra-
wej, a nieco później, bo wieku 3 - 4
lat ręki lewej. W wieku około 6 - 7
lat powinna ostatecznie ustalić się
dominacja jednej z rąk, a 12 - 14 lat
zakończyć całkowicie (w formule:
oko, ręka, noga). NaleŜy jednak pa-
miętać, Ŝe są dzieci, u których ten
proces trwa dłuŜej i w swoim skom-
plikowaniu wymaga pomocy peda-
goga.
Proces lateralizacji
JuŜ w Ŝyciu płodowym dzięki
czułej aparaturze medycznej, np.
podczas badań USG, moŜemy do-
mniemać, która półkula mózgowa
będzie dominująca. W wieku nie-
mowlęcym widoczne jest zróŜnico-
wanie w posługiwaniu się rękoma.
Wiek od około1 do około 2 - 3 roku
Ŝycia, według teorii G. Hidreth, nie
da nam moŜliwości ustalenia domi-
nacji stronnej. Czynnikiem dominu-
jącym w tym okresie jest rozpoczę-
cie i doskonalenie chodu, a co za
tym idzie, angaŜowanie w równej
mierze obydwu kończyn dolnych.
Tym samym jednakowo uaktywnia-
ne są obydwie półkule mózgowe,
wpływając na okresowy zanik prze-
jawów lateralizacji czynności ru-
chowych kończyn górnych. To
uśpienie, jak widać, nie trwa długo i
jest preludium do uaktywnienia się
Modele lateralizacji
Do prawidłowego funkcjono-
wania, najpierw w szkole, a później
w Ŝyciu dorosłym, doniosłą rolę od-
grywa ustalenie się jednostronnej
dominacji, tzn. by po tej samej stro-
nie ciała, oko, ręka i noga były jed-
nakowo sprawne. Idealna jest zatem
dominacja jednorodna jednostronna,
prawo lub lewostronna. Drugim mo-
delem, jest lateralizacja niejedno-
rodna skrzyŜowana, charakteryzują-
ca się zauwaŜalną przewagą czynno-
ściową narządów ruchu i zmysłu, nie
po tej samej stronie ciała, a po oby-
dwu stronach. W takim przypadku
moŜemy mieć do czynienia z dziec-
kiem prawoocznym, leworęcznymi
prawonoŜnym. Kolejnym modelem,
jest lateralizacja nieustalona (często
określana jako słaba), występuje
Aspekty 4 (37)/2007
strona 2
78428027.006.png 78428027.007.png 78428027.008.png 78428027.009.png
 
Wokÿ dydaktyki
przy braku dominacji poszczegól-
nych narządów ruchu i zmysłu.
MoŜe tu wystąpić obuoczność,
oburęczność, obunoŜność, gdzie nie
widać wyraźnie funkcjonalnej prze-
wagi. Ostatnim modelem, skrajnie
rzadko występującym, jest lateraliza-
cja patologiczna (jedna półkula mó-
zgu uległa uszkodzeniu i jej funkcje
przejmuje druga półkula).
zapisanych w odwrotnym kierunku,
co daje błędne wyniki. Dzieci zasła-
niają sobie ręką pisany tekst lub go
rozmazują. Inaczej niŜ rówieśnicy
układają do pracy zeszyty i ksiąŜki.
Błędnie odtwarzają znaki podczas
czytania i pisania. Napotykają na
trudności z orientacją w schemacie
własnego ciała, określania kierun-
ków i układów przestrzennych. DuŜy
kłopot sprawia im odwzorowanie
figury asymetrycznej w przestrzeni.
Przyjmują złą postawę podczas pisa-
nia, przez co szybko się męczą (wy-
gięcie ręki w nadgarstku, napięcie
mięśniowe, nienaturalna krzywizna
kręgosłupa). Nieco później niŜ ró-
wieśnicy zaczynają sprawnie posłu-
giwać się, np. noŜyczkami, cyrklem.
PrzewaŜnie potrzebują więcej czasu
na dokładne i poprawne wykonanie
danej czynności.
Problemy dzieci niepomy ś lnie zlate-
ralizowanych
Prawidłowe kształtowanie się
lateralizacji, ma szczególne znacze-
nie w wieku przedszkolnym i wcze-
snoszkolnym, albowiem jest to czas
intensywnej nauki pisania i czytania.
Z punktu widzenia edukacji szkolnej
najkorzystniejsza jest dominacja
prawostronna, albowiem kanon
szkolny respektuje prawa większo-
ści. U dzieci inaczej zlateralizowa-
nych, szczególnie na starcie eduka-
cyjnym, moŜemy obserwować róŜ-
nego rodzaju trudności.
Dzieci leworęczne mają
przede wszystkim problemy
z kodowaniem znaków, czego od-
zwierciedleniem jest strona graficzna
i tempo pisania. Posługują się pi-
smem zwierciadlanym (odwracają
połoŜenie liter i cyfr w pionie albo/i
w poziomie), opuszczają albo dodają
litery i cyfry, piszą od prawej do le-
wej. Często w ich zeszytach widać
całe słupki działań arytmetycznych
U dzieci z lateralizacją skrzy-
Ŝowaną, np. w obrębie oka i ręki,
zaobserwować moŜna nieco później-
szy rozwój ruchowy ogólny w po-
równaniu z rówieśnikami. Ponadto
występuje brak koordynacji rucho-
wej (widać to podczas np. wiązania
sznurowadeł), pewną niezgrabność,
brak precyzji (np. w trakcie lepienia
z plasteliny), nieumiejętność w ob-
rębie współdziałania obydwu koń-
czyn. W edukacji szkolnej widoczne
są problemy w nauce pisania i czy-
tania. Dzieci te zmieniają kolejność
Aspekty 4 (37)/2007
strona 3
78428027.010.png 78428027.011.png 78428027.012.png
 
Wokÿ dydaktyki
liter, przestawiają je, mają skłonność
do ich opuszczania, do pisma zwier-
ciadlanego, mylenia znaków o po-
dobnym kształcie. Mają trudności
w osiągnięciu biegłości w czytaniu.
ZauwaŜyć moŜna nieprawidłowe
skrzywienie w obrębie odcinka szyj-
nego, skarŜą się na bóle barkowe.
Pojawiają się trudności w zakresie
prawidłowej orientacji przestrzennej
i w schemacie własnego ciała - po-
dobne jak u dzieci leworęcznych.
Długo nie mogą nauczyć się stron:
prawa-lewa.
przetransformowania obrazu gra-
ficznego na obraz ruchu).
Ustalanie dominacji stronnej
Określenie formuły lateraliza-
cji ma szczególne znaczenie u dzieci
rozpoczynających edukację szkolną.
Badanie to wchodzi w skład pakietu
ustalającego dojrzałość do rozpoczę-
cia nauki w klasie pierwszej. Ideal-
nym rozwiązaniem jest zdiagnozo-
wanie dzieci w klasie „0”, ostatecz-
nie zaraz po przyjęciu do szkoły.
Dzięki temu zaoszczędzimy im nie-
potrzebnych stresów, dziwnych spoj-
rzeń rówieśników i niezrozumienia
otoczenia. Pedagodzy będą mieć
czas na podjęcie odpowiednich dzia-
łań wspomagających rozwój i na
kształtowanie prawidłowego modelu
dominacji stronnej.
Lateralizacja nieustalona wią-
Ŝe się z obniŜeniem sprawności ma-
nualnej i z problemami w orientacji
przestrzennej. Jest tu wolne tempo
pisania ze zbyt małą precyzją ru-
chów dłoni i palców. Wszystkie
czynności wykonywane są wolniej,
mimo Ŝe uczniowie wkładają w to
ogromny wysiłek, litery są nierówne,
niekształtne, wychodzą poza okre-
ślone linie, nie są powiązane ze so-
bą. Często nacisk długopisu na pod-
łoŜe jest tak duŜy, Ŝe doprowadza do
przedarcia kartki. Później osiągają
precyzję w rysowaniu, wycinaniu,
lepieniu, szyciu. Słabo orientują się
w schemacie własnego ciała. Mają
trudności w rozpoznawaniu i odtwa-
rzaniu kierunków, kontrolowania
wzrokiem własnych ruchów i świa-
domego nimi kierowania, a takŜe
kłopoty z pamięcią ruchową (np.
W celu ustalenia modelu do-
minacji stronnej, posiłkujemy się
Zestawem prób do ustalania latera-
lizacji autorstwa R. Zazzo i N. Gali-
fret-Granjon. Wykorzystujemy tu po
dwie próby dla: ręki - rozdawanie
kart, diadohokinezę; oczu - podglą-
danie, celowanie; nogi - gra w klasy,
kopanie. Następnie precyzujemy
formułę Ręka-Oko-Noga i oblicza-
my wskaźnik dominacji manualnej.
Dzięki takiemu badaniu moŜemy
określić, zarówno jednostronną do-
minację jak i pozostałe jej modele.
Bibliografia
Aspekty 4 (37)/2007
strona 4
78428027.013.png 78428027.014.png 78428027.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin