MISJE DZISIAJ 1-08(2).pdf

(573 KB) Pobierz
Makieta 1_08.indd
M ISJE D ZISIAJ
P APIESKIE
I NTENCJE M ISYJNE
Dwumiesi´cznik Papieskiego
Dzie∏a Rozkrzewiania Wiary
i Dzie∏a Êw. Piotra Aposto∏a
STYCZE¡/LUTY
2 0 0 8
Droga uczniów Chrystusa K S . J AN P IOTROWSKI
3
Biblijna koncepcja ucznia E WA S UJECKA
4
Byç uczniem Chrystusa K S . S TANIS ¸ AW S TR ¢ KOWSKI
6-7
Mali misjonarze – umi∏owani uczniowie Chrystusa E L ˝ BIETA W RYK 8-9
Wymagaç wi´cej K INGA L ENDZION
10
Jan Bosko – wychowawca i misjonarz K ATARZYNA W O ê NIAK 11
Pielgrzymka do sanktuarium maryj-
nego w diec. Doumé w Kamerunie.
Fot. s. D. Dàbrowska ze Zgromadze-
nia Sióstr OpatrznoÊci Bo˝ej
INTENCJA MISYJNA – STYCZE¡ K S . A NDRZEJ M IOTK SVD 12
Zespó∏ redakcyjny:
M. Kry stec ka (sekr. red.);
ks. J. Piotrowski (red. naczelny);
E. Polkowska;
J. Przypolska;
s. A. Siudak FMM;
ks. E. Szyszka;
E. Wryk.
Rozpoczyna si´ Tydzieƒ Ekumeniczny M ARIOLA K RYSTECKA 14
Maryja – pierwsza uczennica Chrystusa K S . K AZIMIERZ G ÓRAL 15
Razem z PIM 2008 E L ˝ BIETA P OLKOWSKA
16
M¸ODZI MISJOM
17-24
Wspó∏pracownicy:
ks. K. Czermak,
ks. K. Góral,
K. Kopania,
K. Lendzion.
W szkole Chrystusa dzisiaj
18
Dwie Copacabany
24
Adres redakcji:
Skwer Kard. Stefana
Wyszyƒskiego 9
01- 015 Warszawa
tel. (022) 838 29 44
tel. (022) 636 93 28
faks (022) 838 00 08
Pierwsze seminarium katolickie K S . E UGENIUSZ S ZYSZKA
25
Misjonarze piszà...
26-29
Jamajka wo∏a o misjonarzy K S . J AN P IOTROWSKI
30-31
e-mail: misjedzisiaj@missio.org.pl
www.missio.org.pl
INTENCJA MISYJNA – LUTY S. M. J ANA P RZETAK CSSJ
32
Wydawca:
Wydawnictwo PDM
Missio-Polonia
Skwer Kard. Stefana
Wyszyƒskiego 9
01- 015 Warszawa
INFORMACJE
34-36
Jubileusz PDMD K S . P IOTR B ORACA
38
Nak∏ad: 14 500 egz.
2
35517264.123.png 35517264.134.png 35517264.145.png 35517264.156.png 35517264.001.png 35517264.012.png 35517264.023.png 35517264.034.png 35517264.045.png 35517264.056.png 35517264.067.png 35517264.078.png 35517264.081.png 35517264.082.png 35517264.083.png 35517264.084.png 35517264.085.png 35517264.086.png 35517264.087.png 35517264.088.png 35517264.089.png 35517264.090.png 35517264.091.png 35517264.092.png 35517264.093.png 35517264.094.png 35517264.095.png 35517264.096.png 35517264.097.png 35517264.098.png 35517264.099.png 35517264.100.png 35517264.101.png 35517264.102.png 35517264.103.png 35517264.104.png 35517264.105.png 35517264.106.png 35517264.107.png 35517264.108.png 35517264.109.png 35517264.110.png 35517264.111.png 35517264.112.png 35517264.113.png 35517264.114.png 35517264.115.png 35517264.116.png 35517264.117.png 35517264.118.png 35517264.119.png 35517264.120.png 35517264.121.png 35517264.122.png 35517264.124.png 35517264.125.png 35517264.126.png
Droga uczniów
Chrystusa
„Bàdêmy uczniami Chrystusa”, wyznacza bardzo pi´kna perspektywa duchowego
i apostolskiego zaanga˝owania wszystkich ochrzczonych. Bycie uczniem Chrystusa,
jak odkryjemy to na stronach pierwszego tegorocznego numeru „Misji Dzisiaj”, oznacza osobi-
sty zwiàzek z Chrystusem oraz obowiàzek pozostania wiernym we wszystkich, nawet najbardziej
trudnych okolicznoÊciach naszego ˝ycia. Takie postawy charakteryzowa∏y m´czenników w d∏ugiej
misyjnej historii KoÊcio∏a – równie˝ na polskiej ziemi – i sà nadal autentycznym Êwiadectwem
wiary w dzisiejszych czasach.
Nowy czas, jaki Bóg nam daje do misyjnej wspó∏pracy, powinien byç owocny we wszystkich
przejawach ˝ycia religijnego i wnosiç Ewangeli´ do codziennych zadaƒ i obowiàzków. Nawet w na-
szym spo∏eczeƒstwie, które jest dumne z tak pi´knego i wielkiego dziedzictwa wiary od ponad
tysiàclecia – bogatego Êwi´toÊcià tak wielu Polaków – trzeba zauwa˝yç proces, który sprawia, ˝e
istnieje rozdêwi´k mi´dzy wiarà a naszymi zachowaniami na co dzieƒ. Zatem wszyscy jesteÊmy
zobowiàzani do odnowy wiary i obyczajów, a tym samym powrotu do szko∏y Jezusa. Wzorem bycia
uczniem Chrystusa jest Maryja i niech Ona b´dzie równie˝ naszà nauczycielkà (por. Rosarium Vir-
ginis Mariae , 14). Jednà z dróg, która charakteryzuje uczniów Chrystusa, jest dialog, ten oficjalny,
który nazywamy ekumenicznym, jak i ten we wszystkich innych sytuacjach ludzkiego ˝ycia rodzin-
nego, szkolnego, zawodowego czy parafialnego. Uczy on wzajemnego szacunku, poznania siebie
i wartoÊci, które partnerzy dialogu sobie ofiarujà(por.RMis55-57).
Jak z∏ota niç w misyjnej wspó∏pracy przewija si´ modlitwa, która przekracza wszelkie granice
i staje si´ wzajemnym darem wspólnoty KoÊcio∏a, a cz´sto ogarnia tych, którzy z ró˝nych powo-
dów sà poza jego wspólnotà. Ojciec Âwi´ty Benedykt XVI w papieskiej intencji misyjnej na styczeƒ
prosi, aby KoÊció∏ w Afryce, przygotowujàcy si´ do swojego II Specjalnego Zgromadzenia Syno-
du Biskupów, nieustannie by∏ znakiem pojednania i sprawiedliwoÊci na tym kontynencie, wcià˝
n´kanym przez wojny, wyzysk i ubóstwo. W lutym – zgodnie z ˝yczeniem Ojca Âwi´tego – b´dziemy
si´ modliç, aby instytuty ˝ycia konsekrowanego, prze˝ywajàce wielki rozkwit w krajach misyjnych,
odkrywa∏y na nowo swój wymiar misyjny i wierne radykalnemu wyborowi ˝ycia wed∏ug rad ewan-
gelicznych, wielkodusznie dawa∏y Êwiadectwo o Chrystusie i g∏osi∏y Go a˝ po kraƒce ziemi.
W kolejnych dniach tego roku 2008 ˝ycz´ wszystkim czytelnikom „Misji Dzisiaj” oraz
wspó∏pracownikom misyjnym – duchownym i Êwieckim, zw∏aszcza m∏odzie˝y i dzieciom – aby
podà˝anie za Chrystusem by∏o owocne dla wzrostu naszej wiary i stawa∏o si´ jednoczeÊnie darem
dla innych.
3
K olejne miesiàce nowego roku, który KoÊció∏ w Polsce prze˝ywaç b´dzie pod has∏em
35517264.127.png 35517264.128.png 35517264.129.png 35517264.130.png 35517264.131.png 35517264.132.png 35517264.133.png 35517264.135.png 35517264.136.png 35517264.137.png 35517264.138.png 35517264.139.png 35517264.140.png 35517264.141.png 35517264.142.png 35517264.143.png 35517264.144.png 35517264.146.png 35517264.147.png 35517264.148.png 35517264.149.png 35517264.150.png 35517264.151.png 35517264.152.png 35517264.153.png 35517264.154.png
Biblijna koncepcja ucznia
KIM JEST UCZE¡?
Najprostsza odpowiedê na to pyta-
nie brzmi: Uczeƒ to ten, który si´ uczy.
Uczniem mo˝na nazwaç tak˝e tego, kto
jest lojalny wobec nauki swego mistrza,
wobec jego dzia∏alnoÊci lub ruchu reli-
gijnego. Biblijny wizerunek ucznia wy-
kracza poza te ramy, wzywa do czegoÊ
wi´cej. Ju˝ w Starym Testamencie uczeƒ
nie tylko podejmowa∏ nauk´ u mistrza,
ale tak˝e ˝y∏ wed∏ug jego wskazówek.
Uczniami Boga nazywano ludzi, którzy
kierowali si´ w ˝yciu màdroÊcià Bo˝à
(por. Ps 119, 33).
postawa jest zgodà na udzia∏ we wszyst-
kim, co Jezusa dotyczy, niezale˝nie od
zwiàzanych z tym trudów i przeciwnoÊci.
Wymaga to od ucznia Jezusa tak˝e ode-
rwania si´ od ca∏ego dotychczasowego
˝ycia, wzywa do wewn´trznej przemiany
i do ca∏kowitego poÊwi´cenia si´ Jego na-
uce. Ogólnà zasadà bycia uczniem Jezu-
sa jest: „Wystarczy, jeÊli uczeƒ b´dzie jak
Jego nauczyciel, a s∏uga – jak jego pan”
(Mt 10, 25).
Uczeƒ jest wi´c tym, który rozumie
i czyni. Przed uczniem Jezusa stoi trudne
zadanie naÊladowania Mistrza, ale wraz
z wymaganiami wobec swoich uczniów
Jezus daje te˝ obietnic´ nowego ˝ycia.
OSOBIÂCIE POWO¸ANY
Nowy Testament uczniami nazywa
g∏ównie zwolenników i s∏uchaczy Je-
zusa. Ewangelie ukazujà nam bardzo
ró˝norodny obraz ucznia, ka˝dy z ewan-
gelistów przedstawia inny aspekt ˝ycia
ucznia Jezusa. Jednak z tej ró˝norodnoÊci
wy∏aniajà si´ pewne cechy wspólne ewan-
gelicznego ucznia. Charakterystyczne
dla uczniów Jezusa jest powo∏anie (por.
Mk 1, 17b-18), osobiste zwiàzanie z Je-
zusem (Mt 8, 19b) oraz uczestnictwo
w tym, czego doÊwiadcza Jezus – przede
wszystkim w Jego Êmierci i zmartwych-
wstaniu. Ka˝dego ze swoich najbli˝szych
uczniów Jezus powo∏uje po imieniu, zwra-
ca si´ osobiÊcie do niego, co sprawia, ˝e
˝aden z nich nie czuje si´ anonimowym
zwolennikiem Jezusa. Jednak taki sposób
powo∏ania jest nie tylko wyró˝nieniem, ale
tak˝e wezwaniem do osobistej odpowiedzi,
do pójÊcia drogà, którà wyznaczy∏ Mistrz.
Oznacza to tak˝e osobisty zwiàzek z Chry-
stusem, bycie z Nim zawsze i wsz´dzie, bez
wzgl´du na wszystko. Uczeƒ Chrystusa nie
jest z Nim z powodu osobistych korzyÊci,
jest z Nim pomimo wszystko, poniewa˝
Jemu poÊwi´ca ca∏e swoje ˝ycie. Taka
TEN, KTÓRY S¸UCHA I S¸YSZY
Pozostaje jeszcze jeden element
niezb´dny do bycia uczniem Jezusa na
wzór uczniów z Ewangelii. Jest on pierw-
szym wymogiem dla ka˝dego ucznia,
a dopiero jego spe∏nienie umo˝liwia
wype∏nienie pozosta∏ych wymagaƒ. Uczeƒ
jest tym, który s∏ucha s∏ów mistrza.
Ka˝dy nauczyciel, aby móg∏ wype∏niaç
swoje zadanie, potrzebuje uwa˝nych
s∏uchaczy. Ewangeliczni uczniowie mu-
sieli mieç otwarte uszy, aby us∏yszeç we-
zwanie Jezusa „Pójdê za mnà” i móc na
nie odpowiedzieç. Ale uczeƒ to tak˝e
ten, który s∏yszy s∏owa do niego kiero-
wane, mo˝na bowiem s∏uchaç, ale nie
s∏yszeç. Dopiero ten, kto dobrze s∏ucha
i s∏yszy s∏owa Jezusa, mo˝e je rozwa˝aç
i zachowywaç w swoim sercu, mo˝e si´
nimi kierowaç we w∏asnym ˝yciu, mo˝e
je g∏osiç innym i dawaç Êwiadectwo ich
prawdziwoÊci. Ka˝dy wi´c, kto chce staç
si´ uczniem Jezusa, powinien pami´taç
o s∏owach Êw. Paw∏a: „Przeto wiara ro-
dzi si´ z tego, co si´ s∏yszy, tym zaÊ co si´
s∏yszy, jest s∏owo Chrystusa” (Rz 10, 17).
E WA S UJECKA
4
35517264.155.png 35517264.157.png 35517264.158.png 35517264.159.png 35517264.160.png 35517264.161.png 35517264.162.png 35517264.163.png 35517264.164.png 35517264.165.png 35517264.166.png 35517264.002.png 35517264.003.png 35517264.004.png 35517264.005.png 35517264.006.png 35517264.007.png 35517264.008.png 35517264.009.png 35517264.010.png 35517264.011.png 35517264.013.png 35517264.014.png 35517264.015.png 35517264.016.png
35517264.017.png 35517264.018.png 35517264.019.png 35517264.020.png 35517264.021.png 35517264.022.png 35517264.024.png 35517264.025.png 35517264.026.png 35517264.027.png 35517264.028.png 35517264.029.png 35517264.030.png 35517264.031.png 35517264.032.png 35517264.033.png 35517264.035.png 35517264.036.png 35517264.037.png 35517264.038.png 35517264.039.png 35517264.040.png 35517264.041.png 35517264.042.png 35517264.043.png 35517264.044.png
Byç ucznie Chrystusa
W KOÂCIELE
STARO˚YTNYM
Zawsze z wielkim
zainteresowaniem
wracamy myÊlà do
pierwszych wieków
chrzeÊcijaƒstwa,
starajàc si´ czerpaç
z doÊwiadczeƒ pier-
wotnego KoÊcio∏a
w naszych pra-
gnieniach stawania
si´ autentycznymi
Êwiadkami Jezusa
Chrystusa. Okazuje
si´, ˝e od samego
poczàtku stawanie si´
uczniem Chrystusa
obejmowa∏o ca∏oÊç
wielop∏aszczyznowej
formacji ludzkiej
i chrzeÊcijaƒskiej. Wa˝nà rol´ odgry-
wa∏y pewne charakterystyczne tren-
dy zwiàzane z formacjà kulturowà
i intelektualnà ludzi nawróconych na
chrzeÊcijaƒstwo. Inaczej do sprawy
podchodzili judeochrzeÊcijanie, a ina-
czej neofici pochodzàcy z pogaƒstwa,
inaczej uczniami Chrystusa stawa-
li si´ niewolnicy, a inaczej ludzie
wykszta∏ceni w kulturze klasycznej.
Wreszcie kszta∏towanie si´ kanonu pism
natchnionych nie dokona∏o si´ natych-
miast, co równie˝ mia∏o znaczenie dla
faktu naÊladowania Chrystusa.
nych do dawania Êwiadectwa a˝ do
przelania krwi za wiar´ w Chrystu-
sa. Mo˝na powiedzieç, ˝e w KoÊciele
staro˝ytnym byç uczniem Chrystusa
oznacza∏o iÊç za Nim, ˝yç w wielkiej
z Nim za˝y∏oÊci, naÊladowaç Go oraz
dawaç Êwiadectwo.
Wyobra˝enie Chrystusa,
Dobrego Pasterza,
z pierwszych wieków
chrzeÊcijaƒstwa.
Fot. Internet
RADYKALNA ZMIANA ˚YCIA
ChrzeÊcijanie pierwszych wieków
bardzo wiernie realizowali wezwanie
Chrystusa do pójÊcia za Nim. Warto
zwróciç uwag´ na to, ˝e poganie w An-
tiochii nazwali osob´ mówiàcà o Chry-
stusie terminem Christianos , czyli
nale˝àcà do Chrystusa. Z czasem sami
wyznawcy Chrystusa zastosowali do
siebie to okreÊlenie wymyÊlone przez
pogan. Termin ten zachowa∏ si´ w wie-
lu j´zykach, podczas gdy w j´zyku pol-
skim u˝ywamy terminu chrzeÊcijanin
od sakramentu chrztu Êw., który stano-
wi wejÊcie do wspólnoty KoÊcio∏a.
To pójÊcie wymaga∏o niejednokrot-
nie radykalnej zmiany w prowadzonym
dotychczas ˝yciu. Zachowa∏y si´ tek-
sty wskazujàce jednoznacznie na to, ˝e
wykonywanie niektórych zawodów nie
mo˝e iÊç w parze z wyznawanà wiarà.
Szczególnie wyraênie sprawa ta zosta∏a
Grota Êw. Piotra w Antiochii
Syryjskiej (obecnie
po∏udniowa Turcja).
Fot. Internet
˚YCIE W WIELKIEJ ZA˚Y¸OÂCI
Z CHRYSTUSEM
Trzeba wreszcie zaznaczyç, ˝e
chrzeÊcijaƒstwo pojawi∏o si´ na arenie
dziejów jako religia misyjna i nowa, co
powodowa∏o w ró˝nych Êrodowiskach
wiele oporów i zmusza∏o ochrzczo-
6
35517264.046.png 35517264.047.png 35517264.048.png 35517264.049.png 35517264.050.png 35517264.051.png 35517264.052.png 35517264.053.png 35517264.054.png 35517264.055.png 35517264.057.png 35517264.058.png 35517264.059.png 35517264.060.png 35517264.061.png 35517264.062.png 35517264.063.png 35517264.064.png 35517264.065.png 35517264.066.png 35517264.068.png 35517264.069.png 35517264.070.png 35517264.071.png 35517264.072.png 35517264.073.png 35517264.074.png 35517264.075.png 35517264.076.png 35517264.077.png 35517264.079.png 35517264.080.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin