SCIAGA_NLP.DOC

(566 KB) Pobierz
KLASYCZNE NLP

Uwaga!!!

 

Niniejsza publikacja, której jestem autorem, udostępniana jest na następujących zasadach:

 

1.    Jest ona całkowicie darmowa. Nie można pobierać opłat za jej rozprowadzanie, czy też za nią samą.

2.    Masz prawo rozpowszechniać ją zarówno w całości, jak i jej fragmenty, pod warunkiem, że podasz, iż Twoje materiały pochodzą z tej publikacji.

3.    Masz prawo zmieniać jej treść, pod warunkiem, że efekty udostępnisz na podobnych zasadach innym internautom.

 

Zachęcam szczególnie do skorzystania z 3 punktu i dopisywania nowych technik NLP do zbioru już istniejących, przeredagowywania tekstu, dodawania uwag itp. Pozwoli to na rozwój Ściągi NLP i łatwiejszy dostęp do wiedzy dla innych potrzebujących.

 

Wersja, którą teraz czytasz, jest przygotowana do wydruku na arkuszu formatu A6 i zszycia lub dziurkowania z lewej strony(stąd większy lewy akapit). Materiał w niej zawarty ma na celu stanowić przypomnienie i ułatwienie w ćwiczeniach dla osób znających temat, może natomiast być trudny w zrozumieniu jako podręcznik. Publikacja powstała głównie w oparciu o książki twórców NLP (Bandlera, Gryndera, Diltsa, Halla i innych), które w absolutnej większości nie zostały przetłumaczone na język polski.

 

Życzę przyjemnego zgłębiania potęgi magii NLP.

 

Anybody (be.anybody@gmail.com)

 

“Do you want to know, how to be Anybody?”

Richard Bandler, “Adventures of Anybody”
ŚCIĄGA

Wersja 3.2

NLP

 

 


KLASYCZNE NLP

 

ZAŁOŻENIA NLP

 

1        Mapa nie jest terenem.

2        U podstaw wszystkich zachowań leżą pozytywne intencje.

3        Możliwość wyboru jest lepsza niż jej brak.

4        Treść komunikatu = reakcja odbiorcy.

5        Porażki nie istnieją, są tylko informacje zwrotne.

6        Jeśli będziesz ciągle robił to, co zawsze robiłeś, zawsze otrzymasz to, co ciągle otrzymywałeś. Jeśli to, co robisz nie działa, zrób coś innego.

7        NLP jest modelem generatywnym.

8        Każdy posiada wszystkie niezbędne zasoby do zmiany.

9        Ludzie dokonują zawsze najlepszych wyborów spośród przy pomocy dostępnych im w danej chwili zasobów.

10   Ludzie sami budują własne doświadczenie.

11   Umysł i ciało to części tego samego systemu, nawzajem na siebie oddziaływujące.

12   Życie to ciągła nauka – nie możemy się nie uczyć.

13   Odpowiadam za swój umysł i osiągane rezultaty.

14   Zmiana może być prosta i łatwa.

15   Nie można nie reagować.

16   Osoba charakteryzująca się największą elastycznością panuje nad systemem.

17   Żadna odpowiedź, doświadczenie albo zachowanie nie ma znaczenia poza kontekstem w którym została ustanowiona, albo poza odpowiedzią, którą wywołuje w następstwie swej obecności.

18   Każde doświadczenie, zachowanie lub odpowiedź może służyć zarówno jako zasób, jak i ograniczenie, w zależności jak działa z resztą systemu.

 

INTELIGENTNE MYŚLI

 

Ø      Wszystko, co jest warte zrobienia, warte jest zrobienia chociaż raz źle.

Ø      Jesteś sternikiem własnego losu, czyli ja sam jestem odpowiedzialny za rezultaty własnych działań.

Ø      Ludzie stale przegrywający sami odbierają sobie kontrolę i wpływ na to co się z nimi dzieje. Oddają ją innym ludziom i przypadkom!

Ø      Każda trudność składa się ze zwycięstwa, musisz tylko nadać jej właściwą strukturę i wydobyć zwycięstwo na światło dzienne.

Ø      Zaangażowanie jest kluczem do sukcesu.

Ø      Celem każdej komunikacji jest osiągnięcie rezultatów.

Ø      Nikt nie lubi, by mu sprzedawano, ale każdy lubi kupować.

Ø      Każde wspomnienie po latach jest tylko mitem samego siebie.

Ø      Każdy problem ma swoje rozwiązanie.

 


POZIOMY NEUROLOGICZNE

 

1        Duchowość

2        Tożsamość

3        Przekonania i wartości

4        Zdolności/umiejętności

5        Zachowanie

6        Otoczenie

 

STRATEGIA DISNEY’A

 

1        Marzyciel

2        Realista

3        Krytyk

 

TREŚĆ ŻYCIA

 

Ø      Wiedzieć

Ø      Zrobić

Ø      Zdobyć

Ø      Współżyć

Ø      Być

 

RAPORT

 

Pacing:

Całe ciało

zmiana pozycji ciała, „naśladowanie” ruchów ciała drugiej osoby

Połowa ciała

kąt pochylenia głowy, ustawienie barków, pozycja łokci, dłoni na stole, sposób ustawienia ramion. Powtarzanie charakterystycznych gestów

Część ciała

mruganie powiek, ruchy brwi, marszczenie czoła

Analogowe cechy głosu

wysokość głosu, tempo mówienia (!), rytm

Struktury werbalne

struktury wskazujące na systemy reprezentacji

Zwroty i frazy

powtarzające się zwroty: „wiesz”; „słuchaj”, „ten tego”, „rozumiesz” itd.

Oddychanie

rytm i głębokość oddechu

Dopasowanie pośrednie

ruch ręki może odmierzać rytm oddechu

Wartości

uczciwość, sumienność, towarzyskość

Przekonania

Świat jest pełen samotnych ludzi.

 

Leading:

Ø      Stosuje się po dłuższym pacingu i uzyskaniu raportu.

Ø      Polega na wprowadzenie się samemu w stan, który chcemy wywołać u danej osoby.

 

►Stosuje się również zaprzestanie odzwierciedlania, szczególnie w sytuacjach, gdzie następuje pożegnanie z rozmówcą.

 

MOWA CIAŁA

 

Kalibracja

Polega na sprawdzeniu sygnałów niewerbalnych, jakie wysyła dana osoba nieświadomie na pytanie, aby później odczytywać odpowiedzi automatycznie.

Ø      Sygnał TAK/NIE

Ø      Sygnał PRZYJEMNIE/NIEPRZYJEMNIE

 

NIESPÓJNOŚĆ

 

Ø      Polega na różnicy w treści sygnałów pochodzących z różnych kanałów sensorycznych, a także np. różnych części ciała(niespójność jednoczesna). Może także występować spójność dwóch różnych komunikatów, występująca na przemian (niespójność sekwencyjna).

Ø      Zazwyczaj obserwator wybiera informację pochodzącą z jednego ze zmysłów.

 

WARTOŚCI I PRZEKONANIA

 

WARTOŚCI

 

To pojęcia, wyrażane zazwyczaj jednym słowem, będące określeniami kryteriów, zasad i jednostek pojęciowych mających przypisany jakiś stan. Np. Sukces, odpowiedzialność, przyjemność, miłość, akceptacja i kreatywność.

 

►Wartość mają różne stopnie ważności ( da się je uszeregować).

►Wartości można zmieniać modyfikując submodalności.

►Wartości tworzą hierarchię (np. wartość sukces oraz miłość mogą mieć wspólną wartość nadrzędną - szczęście).

►Wartości można podzielić na pozytywne i negatywne (przyciągające i odpychające)

 

Kryteria

Są sensorycznymi wyznacznikami spełnienia przez środowisko określonych wartości. Np. Ktoś, kto ceni sobie uznanie innych może uzależniać spełnienie tej wartości od tego, czy usłyszy pochwałę ze strony innych osób.

 

PRZEKONANIA

 

To sądy i oceny świata zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Typowe przekonanie łączy wartości z fragmentem naszych doświadczeń.

Np. Sukces wymaga ciężkiej pracy. (Połączenie wartości z zewnętrznym doświadczeniem)

 

Oczekiwania

Powstają na bazie przekonań, decydują, czego osoba spodziewa się w przyszłości na podstawie swojego modelu świata  (na podstawie przekonań).

Jeżeli oczekiwania związane z danym przekonaniem się potwierdzają, przekonanie ulega umocnieniu, w przeciwnym przypadku – osłabieniu.

 


Przekonania mają budowę postaci

Ø     Przyczyna- skutek.

Ø     Złożona równoważność.

Ø     Generalizacja.

 

OSIĄGANIE CELÓW

 

METODA OSIĄGANIA CELU:

 

1        Poznaj swe pragnienia i ustal cel.

2        Zacznij działać.

3        Naucz się dostrzegać rezultaty własnych działań.

4        Bądź przygotowany na zmianę zachowań, dopóki nie osiągniesz zamierzonego celu.

 

MODEL TOTE

 

1        Test - stwórz wyobrażenie celu i sprawdź kinestetycznie.

2        Operacja - wykonaj operację w celu osiągnięcia celu.

3        Test – sprawdź, czy uzyskany wynik jest zgodny z zamierzeniem.

4        Wyjście – jeśli wynik jest zgodny z zamierzeniem, wyjdź z pętli, jeśli różny – wróć do punktu nr 2.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin