arkusz_final_biologia.pdf

(380 KB) Pobierz
96749553 UNPDF
WPISZ SWìJ KOD
zDolnyŚlązakGimnazjalista
FINAŁBIOLOGICZNY
VIII DOLNO Ś L Ą SKI KONKURS DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH
IIIETAP–WOJEWÓDZKI
10.01.2009 r., godz. 10 00
Czas trwania 120 minut
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy otrzymałeś czytelny egzemplarz testu.
2. Przed Tobą pierwsza część konkursu składająca się z zadań teoretycznych (70minut )
3. Rozwiązania zadań otwartych wpisz w wyznaczonych miejscach testu.
4. Rozwiązania zadań zamkniętych (wybraną odpowiedź, np. C) zaznacz kółkiem przy zadaniu.
ś yczymy powodzenia
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
1 1 1 1 1 2 4 4 2 2 2 3 2 2 3 2 2 2
Parki krajobrazowe są obszarami chronionymi ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe, a
celem ich tworzenia jest zachowanie, popularyzacja i upowszechnianie tych wartości w warunkach
zrównowaŜonego rozwoju. Na terenie Dolnego Śląska mamy 12 parków krajobrazowych.
Zadanie 1. (1 pkt)
Rozporządzenie o utworzeniu parku krajobrazowego wydaje
A. Rada Ministrów. B . Wojewoda. C . Wojewódzki Konserwator Przyrody. D . Premier.
Zadanie 2. (1 pkt)
WskaŜ informację błędnie przypisaną parkom krajobrazowym.
A. Parki krajobrazowe uwzględniane są w sieci korytarzy ekologicznych.
B. Parki krajobrazowe są częścią sieci EKONET.
C. Są wpisane na listę Światowych Rezerwatów Biosfery.
D. W oparciu o parki krajobrazowe tworzona jest sieć NATURA 2000.
Zadanie 3. (1 pkt)
W kilku parkach krajobrazowych Dolnego Śląska moŜna spotkać gniewosza plamistego - rzadki i chroniony gatunek,
wskaŜ te parki.
A. Park Przemkowski, KsiąŜański i Park Krajobrazowy Chełmy.
B. Park Krajobrazowy Doliny Bystrzycy, Doliny Bobru i Rudawski Park Krajobrazowy.
C. ŚlęŜański Park krajobrazowy, Przemkowski i Park Doliny Jezierzycy.
D. Park Krajobrazowy Gór Sowich, ŚnieŜniki i KsiąŜański.
Zadanie 4. (1 pkt)
Gniewosz plamisty to
A. paproć. B. storczyk. C . Ŝaba. D . wąŜ
Zadanie 5. (1 pkt)
Jest korytarzem ekologicznym łączącym tereny leśne Sudetów z doliną Odry. Lasy zajmują 40% powierzchni Parku i są
to cenne zbiorowiska łęgów jesionowo-wiązowych oraz grądy. W Parku moŜna spotkać rzadkie gatunki grzybów:
sromotnika bezwstydnego, flaglowca olbrzymiego i Ŝagwicę listkowatą. Opis dotyczy
A. PK Doliny Bobru. B . PK Doliny Bystrzycy. C . PK Doliny Baryczy. D . PK Doliny Jezierzycy.
Zadanie 6. (2 pkt)
Dobierz w pary park krajobrazowy i charakterystyczne dla niego obiekty przyrodnicze.
I. P K Chełmy A. Roślinność reglowa.
II. P K Sudetów Wałbrzyskich B. Największa w Polsce populacja muflonów.
III. Przemkowski P K C. Stanowisko lilii złotogłowa (kilka tysięcy egzemplarzy).
IV. ŚnieŜnicki P K D. Najbogatsze gatunkowo stanowisko nietoperzy na Dolnym Śląsku.
E. Czaple gniazdujące w szuwarach.
I. - ….. II. - …. III. - ….. IV. - …..
96749553.199.png 96749553.210.png 96749553.221.png 96749553.232.png 96749553.001.png 96749553.012.png 96749553.023.png 96749553.034.png 96749553.045.png 96749553.056.png 96749553.067.png 96749553.078.png 96749553.089.png 96749553.100.png 96749553.111.png 96749553.122.png 96749553.133.png 96749553.144.png 96749553.155.png 96749553.164.png 96749553.165.png 96749553.166.png 96749553.167.png 96749553.168.png 96749553.169.png 96749553.170.png 96749553.171.png 96749553.172.png 96749553.173.png 96749553.174.png 96749553.175.png 96749553.176.png 96749553.177.png 96749553.178.png 96749553.179.png 96749553.180.png 96749553.181.png 96749553.182.png 96749553.183.png 96749553.184.png 96749553.185.png 96749553.186.png 96749553.187.png 96749553.188.png 96749553.189.png 96749553.190.png 96749553.191.png 96749553.192.png 96749553.193.png 96749553.194.png 96749553.195.png 96749553.196.png 96749553.197.png 96749553.198.png 96749553.200.png 96749553.201.png 96749553.202.png 96749553.203.png 96749553.204.png 96749553.205.png 96749553.206.png 96749553.207.png 96749553.208.png 96749553.209.png 96749553.211.png 96749553.212.png 96749553.213.png 96749553.214.png 96749553.215.png 96749553.216.png 96749553.217.png 96749553.218.png 96749553.219.png 96749553.220.png 96749553.222.png 96749553.223.png 96749553.224.png 96749553.225.png 96749553.226.png 96749553.227.png 96749553.228.png 96749553.229.png 96749553.230.png 96749553.231.png 96749553.233.png 96749553.234.png 96749553.235.png 96749553.236.png 96749553.237.png 96749553.238.png 96749553.239.png 96749553.240.png 96749553.241.png 96749553.242.png 96749553.002.png 96749553.003.png 96749553.004.png 96749553.005.png 96749553.006.png 96749553.007.png 96749553.008.png 96749553.009.png 96749553.010.png 96749553.011.png 96749553.013.png 96749553.014.png 96749553.015.png 96749553.016.png 96749553.017.png 96749553.018.png 96749553.019.png 96749553.020.png 96749553.021.png 96749553.022.png 96749553.024.png 96749553.025.png 96749553.026.png 96749553.027.png 96749553.028.png 96749553.029.png 96749553.030.png 96749553.031.png 96749553.032.png 96749553.033.png 96749553.035.png 96749553.036.png
WPISZ SWìJ KOD
Zadanie 7. (4.pkt)
Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.
ŁoŜysko jest wspólnym wytworem zarodka i matki. Zaopatruje płód w potrzebne substancje i usuwa zbędne produkty
przemiany materii. WyróŜnia się łoŜyska Ŝółtkowe np. u niektórych gadów i torbaczy. W kontakt z drogami rodnymi
wchodzi kosmówka (ale nie wytwarza kosmków) a do niej przylega woreczek Ŝółtkowy. ŁoŜysko omoczniowe od strony
matki buduje błona śluzowa macicy a od stony płodu kosmówka. Naczynia krwionośne od strony płodu tworzy omocznia,
co umoŜliwia wymianę substancji między płodem i matką. ŁoŜyska omoczniowe dzieli się na bezdoczesnowe, tutaj
kosmówka słabo łączy się z błoną śluzową macicy, poniewaŜ kosmki są krótkie i nierozgałęzione oraz brak zrastania się
błony. W trakcie porodu kosmki łatwo wysuwają się i jest on bezkrwawy. Ten typ łoŜyska występuje u waleni,
nieparzystokopytnych, świń i przeŜuwaczy. W łoŜysku doczesnowym kosmki rozrastają się i głęboko rozgałęziają w
błonie śluzowej macicy. Nabłonek kosmówki rozpuszcza nabłonek macicy i zrasta się z jej błoną śluzową. Poród jest
krwawy. Ten typ łoŜysk występuje u drapieŜnych i naczelnych.
A. Skonstruuj schemat ilustruj ą cy podział ło Ŝ ysk. (1 pkt)
B. Wska Ŝ dwie cechy ró Ŝ ni ą ce ło Ŝ yska doczesnowe i
bezdoczesnowe.(1 pkt)……………………………………………
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
Schemat
…………………………………………………………………………..
C. Wyja ś nij, jak ą warto ść przystosowawcz ą ma fakt, Ŝ e u antylopy,
zebry itp. wyst ę puje ło Ŝ ysko bezdoczesnowe. (2 pkt)
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 8. (4 pkt)
Ptaki, ze względu na dwie strategie wychowu piskląt, dzielone są na:
zagniazdowniki i gniazdowniki.
A. Podaj przykład gniazdownika i wyja ś nij, na czym polega ta
strategia wychowu piskl ą t ( uwzględnij dwie cechy) . (2 pkt)
Przykład: ..………………………………………………
Wyjaśnienie:…………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………..
B. Wymie ń dwie ró Ŝ nice wyst ę puj ą ce mi ę dzy piskl ę tami zagniazdowników i gniazdowników. (2 pkt)
I róŜnica………………………………………………………………………………………………………………………
II róŜnica ……………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 9. (2 pkt)
Organizmy róŜnią się liczbą wytwarzanych gamet i potomstwa. Wyja ś nij, dlaczego u łososia liczba jednorazowo
produkowanych gamet i liczebno ść potomstwa jest bardzo du Ŝ a a kondor składa jedno jajo, co dwa lata.
W odpowiedzi u Ŝ yj dwóch argumentów.
Argument I ……………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Argument II ………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Konkurs zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista 2008/2009, finał VIII Dolnośląskiego Konkursu Biologicznego
Strona 2
96749553.037.png 96749553.038.png 96749553.039.png
WPISZ SWìJ KOD
Zadanie 10. (2 pkt)
Przedstawione na rysunku organizmy przyporz ą dkuj do
podanych kategorii.
I. Do rozmna Ŝ ania płciowego niezb ę dna jest obecno ść wody
w ś rodowisku zewn ę trznym:……………...............................
……………………………………………………………………..
II. Rozmna Ŝ anie płciowe odbywa si ę bez udziału wody w
ś rodowisku zewn ę trznym: …………………………………….
……………………………………………………………………..
Zadanie 11. (2 pkt)
Wska Ŝ , które z podanych informacji dotycz ą cych mejozy s ą prawdziwe, a które fałszywe umieszczaj ą c w
odpowiednim miejscu liter ę P lub F .
INFORMACJE
P/F
A U paprotników i mszaków powstawanie zarodników związane jest z mejozą.
B Przed pierwszym i drugim podziałem mejotycznym zachodzi replikacja.
C Crossing-over odbywa się między chromatydami chromosomów niehomologicznych.
D U kobiet, w oocytach podział mejotyczny rozpoczyna się na etapie Ŝycia płodowego.
Zadanie 12. (3 pkt)
Mukowiscydoza jest chorobą genetyczną determinowaną przez recesywny allel niesprzęŜony z płcią. Oblicz
prawdopodobieństwo urodzenia się chorego dziecka jeŜeli oboje rodzice są nosicielami allelu mukowiscydozy. Wykonaj
odpowiednią krzyŜówkę genetyczną.
Zadanie 13. (2 pkt)
W pracowni szkolnej przeprowadzono doświadczenie. Przygotowano dwie szalki wyłoŜone bibułą, na których
umieszczono jednakową liczbę nasion róŜnych gatunków roślin. Zestawy zwilŜono wodą i umieszczono w identycznych
warunkach, jedną z szalek przykryto czarnym
cylindrem. W czasie trwania doświadczenia
stale uzupełniano wodę w obu szalkach. Wyniki
doświadczenia ilustruje rysunek. Zaproponuj
problem badawczy i hipotez ę do
przeprowadzonego do ś wiadczenia.
Problem:…………………………………………………………………………………………………………………………….
Hipoteza: ……………………………………………………………………………………………………………………………
Zadanie 14. (2 pkt)
Diagram przedstawia liczbę rodzin ptaków i ssaków(w tym
endemicznych) występujących w faunie poszczególnych krain
zoogeograficznych. Analizuj ą c dane ustal, któr ą krain ę
zoogeograficzn ą mo Ŝ na uzna ć za najbardziej osobliw ą (odmienn ą ),
odpowied ź uzasadnij jednym argumentem.
Kraina: …………………………………………………………….
Uzasadnienie: ……………………………………………………………...
……………………………………………………………………………….
Konkurs zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista 2008/2009, finał VIII Dolnośląskiego Konkursu Biologicznego
Strona 3
96749553.040.png 96749553.041.png 96749553.042.png 96749553.043.png 96749553.044.png 96749553.046.png 96749553.047.png 96749553.048.png 96749553.049.png 96749553.050.png 96749553.051.png 96749553.052.png
WPISZ SWìJ KOD
Zadanie 15. (3 pkt)
Przyporządkuj podane organizmy do odpowiedniej krainy zoogeograficznej.
Kapibara, hipopotam, lotokot, kondor, leniwiec, trzewikodziób, orangutan, mrównik gibon.
Kraina etiopska: ……………………………………………………………………………………………………
Kraina orientalna: ………………………………………………………………………………………………….
Kraina neotropikalna: ……………………………………………………………………………………………..
Zadanie 16. (2 pkt)
Sukcesja ekologiczna to proces powstawania i rozwoju ekosystemów, jest to proces kierunkowy i towarzyszą mu pewne
charakterystyczne etapy. Uporządkuj podane etapy sukcesji tak, aby odzwierciedlały prawidłowy jej przebieg.
Wykorzystaj oznaczenia cyfrowe.
I. Stadium współzawodnictwa
II. Klimaks
III. Stadium imigracji Prawidłowa kolejno ść : …………………………………………..
IV. Stadium przedsukcesyjne
V. Stadium kolonizacji
Zadanie 17. (2 pkt)
Z informacji dotyczących enzymów restrykcyjnych wybierz tę, która jest nieprawidłowa i uzasadnij swój wybór.
A. Odkrycie enzymów restrykcyjnych umoŜliwiło tworzenie organizmów transgenicznych.
B. Restryktazy nacinają DNA w charakterystycznych miejscach.
C. W wyniku ich pracy mogą powstać lepkie lub tępe końce DNA.
D. Restryktazy występują we wszystkich komórkach atakowanych przez wirusy.
Wybór: ……………
Uzasadnienie ……………………………………………………………………………………………………………………...
Zadanie 18. (2 pkt)
Spo ś ród podanych informacji wybierz te, które prawidłowo opisuj ą ewolucj ę rodzaju Homo (człowiek).
A. Spośród Ŝyjących dzisiaj małp najbliŜej spokrewniony z rodzajem Homo jest orangutan.
B. Orangutan oraz inne małpy człekokształtne (goryl i dwa gatunki szympansów) mają wiele cech wspólnych
z człowiekiem, nie tylko fizjologicznych, ale takŜe przejawiających się w zachowaniu.
C. Ojczyzną rodzaju Homo jest Afryka.
D. Za bezpośredniego przodka człowieka rozumnego uwaŜa się neandertalczyka.
E. Człowiek neandertalski zamieszkiwał tereny Europy i Azji w czasie, kiedy panował tam chłodny klimat. Przez pewien
czas współistniał na tym obszarze z człowiekiem rozumnym.
Wybieram informacje:……………………………
Zadanie 19. (2 pkt)
W dwudziestym wieku sformułowano dwie hipotezy wyjaśniające pochodzenie człowieka rozumnego (Homo sapiens):
hipoteza multiregionalna (rys. A) i „poŜegnania z Afryką” [arki Noego] (rys. B). Wykorzystuj ą c schemat, przedstaw
Ŝ nic ę mi ę dzy tymi hipotezami uwzgl ę dniaj ą c miejsce powstania H. sapiens i migracje.
A…………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
………………………………………………………..
B…………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………..
Konkurs zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista 2008/2009, finał VIII Dolnośląskiego Konkursu Biologicznego
Strona 4
96749553.053.png
WPISZ SWìJ KOD
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy otrzymałeś czytelny egzemplarz testu.
2. Przed Tobą druga część konkursu składająca się z zadań praktycznych (50minut )
3. Rozwiązania zadań wpisz w wyznaczonych miejscach testu.
zDolnyŚlązakGimnazjalista
FINAŁBIOLOGICZNY
VIII DOLNO Ś L Ą SKI KONKURS DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH
IIIETAP–WOJEWÓDZKI
10.01.2009 r., godz. 10 00
Czas trwania 120 minut
ś yczymy powodzenia
CZ ĘŚĆ PRAKTYCZNA – MATERIAŁY INFORMACYJNE
CHROMATOGRAFIA CIENKOWARSTWOWA
Chromatografia cienkowarstwowa jest metodą rozdziału (i identyfikacji) związków organicznych. Rozdział następuje na
podstawie istniejących między związkami róŜnic w tzw. polarności. Polarność jest to pewna cecha związku wynikająca z
budowy jego cząsteczek oraz rozkładu ładunków, określająca jego zachowanie względem innych substancji oraz
rozpuszczalność. Najprościej substancje podzielić moŜna na polarne (hydrofilowe) i niepolarne (hydrofobowe).
Substancje polarne rozpuszczają się w rozpuszczalnikach polarnych (np. wodzie), a niepolarne - w rozpuszczalnikach
niepolarnych (np. w benzynie, izopropanolu, benzenie)
Podstawą funkcjonowania chromatografii cienkowarstwowej jest istnienie dwóch faz nośnikowych o róŜnej polarności.
1.płytka wraz ze związaną z nią na stałe wodą stanowi fazę polarną (podłoŜe), 2. mieszanina rozpuszczalników
organicznych, w której zanurza się jeden koniec płytki stanowi fazę niepolarną (rozwijającą).
Rozpuszczalniki organiczne wędrują w górę płytki z określoną szybkością. Jeśli na płytce znajduje się mieszanina
substancji poddawanych rozdziałowi, zaczynają one przemieszczać się wraz z rozpuszczalnikami. Im bardziej są
hydrofobowe, tym łatwiej rozpuszczają się z fazie rozwijającej i przemieszczają się szybciej. Przewaga właściwości
hydrofilowych sprzyja oddziaływaniom z podłoŜem i spowalnia wędrówkę.
W danych warunkach, dla kaŜdego związku obliczyć moŜna charakteryzujący go tzw. współczynnik ruchliwości Rf – jest
to iloraz odległo ś ci, jak ą od linii startu pokonał dany zwi ą zek, do odległo ś ci, w jakiej od linii startu zatrzymało si ę
czoło fazy rozwijaj ą cej.
OPIS DO Ś WIADCZENIA (do zada ń 1, 2, 3 i 4)
Na płytce chromatograficznej rysujemy linię startu w odległości ok. 1cm od dolnego brzegu płytki. Na linie startu
nanosimy, w odległości około 1cm od siebie, następujące aminokwasy:
1. Arginina
2. Glicyna
3. Walina
4. Izoleucyna
5. Mieszanina aminokwasów do identyfikacji.
Płytkę suszymy, a następnie zanurzamy jej dolny brzeg w hydrofobowym układzie rozwijającym - izopropanol: kwas
octowy : woda (7:2:1). Gdy czoło fazy ruchomej będzie ok. 1 cm od górnej krawędzi płytki, płytkę wyjmujemy,
zaznaczamy połoŜenie czoła fazy ruchomej i suszymy.
PoniewaŜ związki naniesione na płytkę są bezbarwne, naleŜy wywołać je za pomocą odpowiedniej substancji
pomocniczej. W przypadku aminokwasów będzie to ninhydryna, tworząca Ŝółte kompleksy z proliną i niebieskie z
pozostałymi aminokwasami.
INFORMACJE DO ZADANIA 5
Polarność związków wynika z obecności w ich cząsteczkach grup atomów preferujących oddziaływania z wodą
(hydrofilowych) oraz grup unikających takich oddziaływań (hydrofobowych). Przewaga grup z danego typu czyni związek
hydrofilowym lub hydrofobowym. JeŜeli cząsteczka zawiera grupy obu typów ma mieszane właściwości i nazywana jest
amfifilową.
Przykłady grup hydrofilowych i hydrofobowych prezentuje tabela.
Grupy oddziałuj ą ce z wod ą
Grupy nieoddziałuj ą ce z wod ą
Hydroksylowa –OH
Metylowa –CH 3
Karboksylowa –COOH
Metylenowa –CH 2
Aminowa –NH 2
Pierścień aromatyczny –C 6 H 5 -
Sulfhydrylowa –SH
Amidowa –CONH 2
96749553.054.png 96749553.055.png 96749553.057.png 96749553.058.png 96749553.059.png 96749553.060.png 96749553.061.png 96749553.062.png 96749553.063.png 96749553.064.png 96749553.065.png 96749553.066.png 96749553.068.png 96749553.069.png 96749553.070.png 96749553.071.png 96749553.072.png 96749553.073.png 96749553.074.png 96749553.075.png 96749553.076.png 96749553.077.png 96749553.079.png 96749553.080.png 96749553.081.png 96749553.082.png 96749553.083.png 96749553.084.png 96749553.085.png 96749553.086.png 96749553.087.png 96749553.088.png 96749553.090.png 96749553.091.png 96749553.092.png 96749553.093.png 96749553.094.png 96749553.095.png 96749553.096.png 96749553.097.png 96749553.098.png 96749553.099.png 96749553.101.png 96749553.102.png 96749553.103.png 96749553.104.png 96749553.105.png 96749553.106.png 96749553.107.png 96749553.108.png 96749553.109.png 96749553.110.png 96749553.112.png 96749553.113.png 96749553.114.png 96749553.115.png 96749553.116.png 96749553.117.png 96749553.118.png 96749553.119.png 96749553.120.png 96749553.121.png 96749553.123.png 96749553.124.png 96749553.125.png 96749553.126.png 96749553.127.png 96749553.128.png 96749553.129.png 96749553.130.png 96749553.131.png 96749553.132.png 96749553.134.png 96749553.135.png 96749553.136.png 96749553.137.png 96749553.138.png 96749553.139.png 96749553.140.png 96749553.141.png 96749553.142.png 96749553.143.png 96749553.145.png 96749553.146.png 96749553.147.png 96749553.148.png 96749553.149.png 96749553.150.png 96749553.151.png 96749553.152.png 96749553.153.png 96749553.154.png 96749553.156.png 96749553.157.png 96749553.158.png 96749553.159.png 96749553.160.png 96749553.161.png 96749553.162.png 96749553.163.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin