Dr Ewa Kozdrowicz
Program zajęć dla studiów dziennych
Rok akademicki 2008/2009
Forma – ćwiczenia
Liczba godzin - 30
Zaliczenie - ocena
Cele zajęć:
· Przedstawienie przemian rodziny polskiej w zakresie struktury, funkcji, świadomości rodzinnej
· Przedstawienie zagrożeń związanych z funkcjonowaniem rodziny a także programów jej wspierania
A/ Przemiany rodziny (struktura, funkcje, poglądy):
· F. Adamski (2002): Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, s.141-216
· Z. Tyszka (2002): Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, s. 13-59
· Główny Urząd Statystyczny (2007), Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski do 2006 roku, Warszawa.
· Główny Urząd Statystyczny (2007), Rocznik Demograficzny, Warszawa
B/ Dzietność rodziny a praca zawodowa kobiet
· K. Kluzowa, K. Slany: Przemiany realizacji funkcji prokreacyjnej w rodzinie (w:) Oblicze współczesnej rodziny polskiej, red B. Mierzwiński, E. Dybowska, Kraków 2004, s. 63-95
· E. Kozdrowicz: Funkcja prokreacyjna w rodzinie. Zmiany i zagrożenia (w:) Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość - teraźniejszość - przyszłość. E. Jundziłł, R. Pawłowska (red), Gdańsk 2008
· CBOS (2006a), Polityka państwa wobec rodziny oraz dyskryminacja w miejscu pracy kobiet w ciąży i matek małych dzieci, Warszawa. Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia, 3-6 lutego 2006 roku
· CBOS (2006b) Potrzeby prokreacyjne oraz preferowany i realizowany model rodziny. Warszawa, Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia, 3-6 lutego 2006 roku
· Kampania „Mama w pracy”
C/ Alternatywne formy życia rodzinnego
· K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002, s. 116-173
· A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005, rozdz. III, VI
· W. Warzywoda-Kruszyńska, P. Szukalski (red) Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie, Łódź 2004,
· D.Jabłoński, L.Ostasz: Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Olsztyn 2001
B/ dziecko w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej
C/ diagnoza dziecka z rodziny problemowej
D/ Przystosowanie psychiczne dzieci. Urazy emocjonalne. Pełnione role
E/ DDD. Doświadczenia z dzieciństwa. Reakcje emocjonalne i schematy zachowań.
F/ Kryzysy w życiu rodziny
Literatura:
· S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke: Pedagogika rodziny, Toruń 1997, rozdz. V, s.115-152, rozdz. XII, s. 283-300
· St. Kawula: Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Toruń 2005
· A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003
· W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Interart, 1996, Roz. I
· B. Jakubowska, J. Markiewicz: Rodzina w kryzysie, Warszawa 2002
· E. Milewska, A. Szymanowska (red.) Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000
· B. Matyjas: Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2008
· A.Łuczyński: Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcyjnych, Lublin 2008
A/ Niedojrzałe macierzyństwo - matki nieletnie/ małżeństwa zawierane za zgodą sądu
B/ Otrzymane rodzicielstwo – adopcja, rodzicielstwo zastępcze
C/ Tragiczne macierzyństwo (dzieciobójstwo i porzucenie)
D/ Macierzyństwo za kratą
E/ Uzależnione macierzyństwo
F/ Problem alkoholowy w rodzinie
F/ Przemoc w rodzinie
G/ Samotne macierzyństwo/ojcostwo
H/ rodziny rozłączone - migracja
I/ Rodzina rozbita - rozwód
Ocena końcowa:
· Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nb)
· Przygotowanie do zajęć (literatura, wypełnione karty ćwiczeń itd.)
· Aktywność
· Kolokwium zaliczeniowe
kryska_iwanowa