Malarstwo pastelowe.txt

(3 KB) Pobierz
Malarstwo pastelowe
Technika pastelu
Technika ta polega na �cieraniu i wcieraniu w papier lub karton pigment�w barwnych pa�eczek, bez udzia�u p�ynnych tworzyw malarskich. Pracuj�c bokiem kredki, namalujemy szerok� smug�, kt�r� mo�na rozciera� czy wielokrotnie nawarstwia�, uzyskuj�c efekt zbli�ony do malowid�a olejnego. Pracuj�c czubkiem kredki, uzyskujemy cienkie linie i delikatne �lady, kojarz�ce si� raczej z rysunkiem. Technika pastelu upowszechni�a si� w XVIII wieku, g��wnie w portretach, a popularno�� zdoby�a dzi�ki impresjonistom.

Kilka s��w o narz�dziach i materia�ach
Nazw� pastel stosuje si� zar�wno dla pa�eczki pastelowej czyli narz�dzia, jak i dla pracy plastycznej, wykonanej za pomoc� takich r�nokolorowych pa�eczek. Robi si� je z drobno mielonego pigmentu zmieszanego z wype�niaczem (kred� lub glink�) i spoiwem (gum� tragantow�), daj�cym konsystencj� ciasta (st�d nazwa: pasta � ciasto). Z takiej pasty formuje si� wa�eczki i suszy � w ten spos�b powstaj� pa�eczki pastelowe. Obecnie stosuje si� pastele suche, w bardzo bogatej gamie barw, i pastele olejne. W zale�no�ci od ilo�ci i rodzaju spoiwa rozr�nia si�:

    * pastele mi�kkie - najbardziej popularne, daj�ce bogactwo i wyrazisto�� koloru oraz aksamitn� g�adko�� rysunku;
    * pastele twarde - nie s� tak kruche, mo�na je ostrzy� i w�wczas nadaj� si� do detali i opracowywania linearnych partii kompozycji;
    * pastele olejne - mocno przyczepiaj� pigment do pod�o�a, mo�na je rozciera�, a po rozpuszczeniu terpentyn� wygl�daj� jak farby olejne;
    * pastele wodne � pomalowanie gotowej pracy wod� daje efekt lawowania, otrzymujemy obraz zbli�ony do akwareli;
    * o��wki pastelowe - pr�ciki pastelowe w drewnianych oprawach � doskona�e do szkic�w i precyzyjnych prac;
    * pastele kredowe - dzi�ki niewielkiej ilo�ci spoiwa maj� �wietliste kolory;
    * kredki woskowe - ich wodoodporno�� pozwala na ��czenie z akwarel� i gwaszem.

Podczas rysowania szczeg�lnie mi�kkimi pastelami trzeba utrwala� obraz specjalnym p�ynem (fiksatyw�) chroni�c go przed rozmazaniem, gdy� pastele s� pyl�ce i s�abo trzymaj� si� pod�o�a.

Technika pastelu polega na po��czeniu w�a�ciwo�ci narz�dzia i papieru � obok odpowiednich pasteli wa�ne jest te� dobranie w�a�ciwego pod�o�a (jego faktury i koloru). G�adka powierzchnia pozwala mi�kko miesza� kolory, natomiast chropowaty papier daje wra�enie roziskrzonych, �ywych barw. Najcz�ciej stosowane rodzaje papieru do pasteli to: �eberkowany papier czerpany (Ingres), chropowaty papier Mi-Teintes, papier welurowy, papier o piaskowej powierzchni, papier bardzo chropowaty (Sansfix) i delikatny papier do rysunku w�glem. Podobrazia pastelowe s� dost�pne w szerokim wyborze barw i odcieni. Dob�r koloru pod�o�a jest istotny, gdy� w pastelu niekt�re fragmenty obrazu zostaj� nietkni�te, a barwiony papier tworzy harmonijne t�o scalaj�ce obraz.

Pastele w Twojej kolekcji
Malarstwo pastelowe ma lekki, delikatny charakter, jasn� kolorystyk� i brak po�ysku. Wynika to z faktu, �e pastele maj� ma�� ilo�� spoiwa absorbuj�cego �wiat�o. Technika ta zawsze intrygowa�a bogactwem tematyki i formy - mia�a szerokie grono tw�rc�w i koneser�w. W�r�d wielkich polskich artyst�w, maluj�cych pastelem mo�na wymieni� m. in. Wyspia�skiego i Witkacego. Obecnie arty�ci ch�tnie si�gaj� po pastel tworz�c portrety czy nastrojowe pejza�e. Mo�esz je zobaczy� w galeriach internetowych. Je�li masz zamiar naby� obrazy pastelowe do swojej kolekcji, musisz odpowiednio je eksponowa�. Pastel nale�y przechowywa� z dala od �wiat�a dziennego, kt�re mo�e spowodowa�, �e barwy wyblakn�. Poniewa� pastel osypuje si�, oprawa powinna by� z passe-partout, aby powierzchnia dzie�a nie przylega�a do szk�a. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin