Malarstwo akwarelowe.txt

(3 KB) Pobierz
Malarstwo akwarelowe

Malarstwo akwarelowe jest technik� z jednej strony do�� trudn�, z drugiej � najbardziej spopularyzowan�. Polega na laserunkowym nak�adaniu na ch�onny porowaty papier warstw rozpuszczonej w wodzie farby akwarelowej. Nazwa akwarela pochodzi od �ac. aqua - woda. Farba ta jest mieszank� pigmentu i spoiwa, sk�adaj�cego si� z gumy arabskiej, gliceryny, niekiedy miodu i innych medi�w.

Technika
Trudno�� malarstwa akwarelowego wynika z tego, �e nie wiadomo do ko�ca, jak rozleje si� plama farby � ostateczny efekt jest cz�sto wypadkow� zamierzenia artysty i przypadku. Ponadto raz po�o�onej warstwy nie da si� retuszowa�, bo akwarele nie s� kryj�ce, mo�na j� jedynie rozja�ni� wod�. Mimo to akwarela jest bardzo popularna, gdy� daje pi�kne, delikatne i �wietliste obrazy, pozwala uchwyci� najbardziej ulotne zjawiska przyrody. Jest pasjonuj�c� i zaskakuj�c� technik�, a dodatkowo stosunkowo tani�. Wspomniany efekt ulotno�ci i lekko�ci, tak po��dany w pejza�ach, uzyskuje si� laserunkami, kt�re nanosi si� na szkic od warstw najja�niejszych do najciemniejszych. Nie stosuje si� w malarstwie akwarelowym bieli, a charakterystyczn� �wietlisto�� daje bia�y podk�ad, prze�wituj�cy przez warstwy. Dzi�ki nachodzeniu barwnych plam na siebie uzyskuje si� tony po�rednie. To przenikanie powoduje, �e cech� charakterystyczn� akwareli jest brak ostrych kontur�w, detali i rozmycie kszta�t�w.

Istniej� r�ne metody nak�adania farby akwarelowej, np.: �mokre na mokre� - kolory k�adziemy na wilgotn� powierzchni�, dzi�ki temu barwy ��cz� si� i rozp�ywaj� daj�c mi�kkie, zamglone plamy w pastelowych tonach. Mo�na te� odczeka�, a� jedna warstwa wyschnie i dopiero nak�ada� kolejn�. Bez wzgl�du na metod� praca akwarel� musi by� prowadzona �mia�o, pewn� r�k�, poniewa� nadmierna ostro�no�� mo�e zaowocowa� obrazkami suchymi, z du�� ilo�ci� niepotrzebnych szczeg��w.

Historia
Akwarela jest znana od staro�ytno�ci, tak�e na Dalekim Wschodzie, tam technik� t� zdobiono wachlarze i parawany. W �redniowieczu zacz�to akwarel� stosowa� do iluminacji ksi�g, a od XVII wieku (g��wnie w Anglii) zyska�a popularno�� jako samodzielna technika. Najpierw akwarel� malowano miniatury na ko�ci s�oniowej i pergaminie, a p�niej na papierze. Od XVIII wieku zacz�a upowszechnia� si� w ca�ej Europie, tak�e w Polsce (np. Piotr Micha�owski, Julian Fa�at). Obecnie akwarela jest ulubion� technik� pejza�yst�w, portrecist�w, stosowana jest tak�e przez ilustrator�w. Cz�sto wyst�puje jako element technik mieszanych z tuszem, pastelem, temper� i innymi.

Materia�y i narz�dzia
Do uzyskania wspania�ych efekt�w w�a�ciwych akwareli potrzebne s�: farby akwarelowe dobrej firmy, p�dzle p�askie i okr�g�e, najlepiej z w�osia sobola, gdy� naturalne w�osie uk�ada si� w ostry szpic i jest trwa�e, oraz odpowiedni papier. Podk�ady do malowania akwarel� to g��wnie bardzo ch�onny papier o wyra�nej, chropowatej fakturze. Wyr�nia si� trzy typy ziarnisto�ci: papier g�adki (prasowany na gor�co), papier �rednioziarnisty (prasowany na zimno) - polecany pocz�tkuj�cym akwarelistom, papier gruboziarnisty (chropowaty) � farba wsi�ka w zag��bienia, pozostawiaj�c bia�e plamki. Ze wzgl�du na proces wytwarzania mo�e by�: papier czerpany r�cznie, papier czerpany mechanicznie, papier maszynowy. Ka�dy musi znale�� papier odpowiedni dla swojego sposobu malowania, a w�wczas tworzenie b�dzie satysfakcjonuj�ce. W pracy malarza akwarelisty pomocne b�d� te� r�ne media do mieszania z akwarelami, np. guma arabska, ta�my do przyklejania papieru, g�bki i waciki do usuwania nadmiaru farby, �yletki czy skalpele do usuwania niechcianej warstwy oraz niezb�dne w pracowni artysty narz�dzia, takie jak: odpowiednie palety, rysownica, sztalugi z ruchomym blatem, kt�ry mo�na k�a��. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin