2006_LISTOPAD_OKE_PR_ODP.pdf

(97 KB) Pobierz
untitled
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Poziom rozszerzony
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM ROZSZERZONY
Zasady oceniania:
– zarozwiązanie zadań z arkusza na poziomie rozszerzonym można uzyskać maksymalnie
50 punktów [ część I 20, część II 10, część III 20],
– model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych); uznaje
się każdą inną pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź, przyznając za nią maksymalną
liczbę punktów,
– za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
– za zadania otwarte, oceniane w skali 0 - 1, punkt przyznaje się wyłącznie za odpowiedź
w pełni poprawną,
– za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi przedstawił zdający,
– jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech, itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile
jest wymaganych w poleceniu,
– jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe) świadczą o zupełnym braku
zrozumienia omawianego zagadnienia i zaprzeczają logice udzielonej odpowiedzi,
odpowiedź taką należy ocenić na zero punktów.
Numer
zadania
Model odpowiedzi
Schemat
punktowania
1
B
1 pkt
2
C
1 pkt
3
D
1 pkt
4
D
1 pkt
1 – P
2 – P
3 – P
4 – F
5
1 pkt
1 – F
2 – F
3 – F
4 – P
6
1 pkt
A – 2
B – 3
7
1 pkt
8
C
1 pkt
B – 1
A – 5
9.1
1 pkt
9.2
Rozpad ZSRR [B],
1 pkt
10
B
1 pkt
Podlaskie, Mazowieckie,
Świętokrzyskie, Podkarpackie,
11
1 pkt
Ukraina, Białoruś
1 pkt
A) PiS, [Prawo i Sprawiedliwość],
B) PO, [Platforma Obywatelska],
C) Samoobrona RP,
D) SLD [Sojusz Lewicy Demokratycznej],
12
1 pkt
756882.004.png 756882.005.png
2
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
13
Polega na wyborze przedstawicieli [elektorów], którzy w
imieniu ogółu wyborców dokonują wyboru.
1 pkt
14
1 – 35 lat,
2 – 21 lat,
3 – 30 lat,
1 pkt
1 – obowiązek obrony państwa,
2 – obowiązek ponoszenia ciężarów na rzecz państwa [płacenie
podatków],
3 – wierność państwu,
4 – obowiązek ochrony środowiska,
5 – obowiązek przestrzegania prawa.
15
Za 3 odpowiedzi –
1 pkt,
za 5 odpowiedzi –
2 pkt
Wyjaśnienie: Funkcja redystrybucyjna państwa opiera się na
działaniach państwa zmierzających do niwelowania różnic
dochodowych i majątkowych. Państwo poprzez tę funkcję
oddziałuje na strukturę konsumpcji oraz dostęp do produktów
i usług w takich dziedzinach jak: kultura, oświata,
mieszkalnictwo, służba zdrowia,
1 pkt
16
Przykłady: np. wydatki na ochronę zdrowia, pomoc społeczną,
fundusz stypendiów socjalnych, wyrównywanie poziomów
między regionami, tworzenie funduszy celowych.
1 pkt za dwa
przykłady
obojętność, patrzenie z góry, niechęć do narażania własnych
interesów,
17.1
1 pkt
pluralizm wydobywa wielość równouprawnionych grup – 1 pkt;
tolerancja akceptuje dostrzeganie i poszanowanie wolności
innych – 1 pkt
17.2
2 pkt
Redukuje: nienawiść, żądzę krwi, odwetu, represji, poniżenia;
zapewnia: poczucie bezpieczeństwa; lepszą wspólnotę, bogatszą
wspólnotę, przełamywanie stereotypów
18
1 pkt
19.1
sieci, normy, społeczne zaufanie,
1 pkt
np. centralistyczna mentalność; brak: decentralizacji,
indywidualizacji, regionalizacji, wolności gospodarczej,
19.2
1 pkt
20.1
dobrowolne bez wynagrodzenia,
1 pkt
20.2
np. zdobywa doświadczenie,
zdobywa nowe kwalifikacje,
świadczenia zdrowotne,
zaopatrzenie z tytułu wypadku,
1 pkt
Zdający może sformułować następujące wnioski:
1) większość ankietowanych uważa, że działalność
stowarzyszeń i ruchów społecznych nie ma wpływu na
sprawy kraju,
2) mniej niż połowa ankietowanych uważa, że działalność
stowarzyszeń i ruchów społecznych ma wpływ na sprawy
kraju,
21.1
1 pkt za
poprawnie
sformułowany
wniosek
1. płeć – mężczyźni,
2. wykształcenie – wyższe,
3. miejsce zamieszkania – miasto powyżej 500 tys.
21.2
1 pkt
Poziom rozszerzony
756882.006.png 756882.007.png 756882.001.png 756882.002.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
3
22
Temat I
Zdający:
A) (0-6) – rozważa społeczne skutki tolerancji pozytywnej
po 0-2 pkt za każdy opis,
B) (0-6) – rozważa społeczne skutki tolerancji negatywnej
po 0-2 pkt za każdy opis,
C) (0-4) – odwołuje się do wartości (postaw) po 0-2 pkt
za każde odwołanie,
D) (0-2) – wykorzystuje materiały 1 pkt za każdy przykład
właściwie zastosowany,
E) (0-1) – praca spójna kompozycyjnie: wstęp, rozwinięcie,
zakończenie,
F) (0-1) – właściwe stosowanie terminologii.
Temat II
Zdający:
A (0-6) – omawia trzy przykłady działania państwa na rzecz
budowy społeczeństwa obywatelskiego
po 0-2 pkt,
B (0-6) – omawia trzy przykłady działania obywateli na rzecz
budowy społeczeństwa obywatelskiego – po 0-2 pkt,
C (0-4) – opisuje postawy (wartości), które sprzyjają budowaniu
społeczeństwa obywatelskiego – po 0-2 pkt za każdy,
D (0-2) – wykorzystuje materiały – 1 pkt za każdy przykład
właściwie zastosowany,
E (0-1) – praca spójna kompozycyjnie: wstęp, rozwinięcie,
zakończenie,
F (0-1) – właściwe stosowanie terminologii.
20 pkt
Poziom rozszerzony
756882.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin