psychologia_egzamin.doc

(60 KB) Pobierz
1

1.                 PODAJ WŁASNĄ DEFINICJĘ ROZWOJU PSYCHICZNEGO

 

Rozwój psychiczny to doskonalenie pewnych struktur, od bardzo prostych do skomplikowanych. Ma wymiar jakościowy i ilościowy.

 

 

2. WYMIEŃ KRYTERIA PODZIAŁU NA OKRESY ROZWOJOWE

 

·            Sposób orientowania się w rzeczywistości

·            Rodzaj działalności

·            Charakterystyczne metody i formy wychowawcze

 

 

3. WYMIEŃ CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ PSYCHICZNY

 

·        Zadatki wrodzone ( dziedziczenie psychiki)

·        Wpływ środowiska

·        Własna aktywność

·        Wychowanie i samowychowanie

 

 

4. OPISZ JEDEN Z OKRESÓW ROZWOJU PSYCHICZNEGO DO 25 R.Ż.

 

Dorastanie (12-13 do 17-18 r. ż )

 

1.     Rozwój biologiczny ( hormony)

2.     Rozwój społeczny ( dojrzewanie biologiczne)

 

·        Chęć bycia dorosłym

·        Zdolność do samodzielności

·        Zbyt duży krytycyzm wobec własnej osoby

·        Duża chęć rozwijania osobowości

·        Dostrzeganie płci odmiennej jako obiektu adoracji

·        Uczucia patriotyczne

·        Duże zainteresowanie wiedzą teoretyczną

·        Duża motywacja do uczenia się

·        Skłonność do filozofowania

 

 

 

 

 

 

 

5. OPISZ WSKAZANĄ FAZĘ OKRESU ROZWOJU PSYCHICZNEGO CZŁOWIEKA DOROSŁEGO

 

1.     Stabilizacja planu życia

·            Wstęp do dorosłości

·                Zmniejsza się wielokierunkowość zainteresowań

·    Kończy się gdy wiemy, że to co robimy jest tym co chcemy robić do końca

2.     Wzrost ekspansji

·        Nastawinie przyszłościowe

·        Freud chciał by czlowiek w niej pozostał, że urodził się by w niej być

·        Robienie planów

 

3.     Obniżenie ekspansji

·        Po osiągnięciu punktu szczytowego

·        Zmniejsza się nasza działalność

·        Podsumowywanie życia

 

4.     Starość

·        Wyłaczenie z podstawowej działalności

·        Emerytura

·        Zmiana aktywności

·        Refleksyjność

·        Bilansowanie życia

 

6.     WYMIEŃ CECHY DOJRZAŁOŚCI PSYCHICZNEJ CZŁOWIEKA

 

1. Stabilizacja myślowo- działaniowa

·        Poprzez rozwijanie upraktycznia teorię

·        Dobrze orientuje się w otoczeniu

·        Nawyki zachowań

 

2. Realne planowanie życia

·        opieranie się na faktach

 

3.     Zahartowanie i wytrwałość

·        Wyciąganie wniosków z obserwacji innych osób

 

4. Świadoma odpowiedzialność za własne życie

·        Wyrzuty sumienia

·        Odpowiedzialność za innych

·        Utożsamianie się z czymś lub kimś

 

7.WYMIEŃ CZYNNIKI WCHODZĄCE W SKŁAD OSOBOWOŚCI

 

·        Ekstrawersja

·        Introwersja

·        Inteligencja

·        Neurotyzm

 

8. PODSTAWY PODZIAŁU NA TYPY OSOBOWOŚCI

 

·        Procesy hamowania i pobudzania Ruch.

·        Siła procesów nerwowych

·        Częstotliwość procesów nerwowych

 

9. OPISZ JEDENZ TYPÓW OSOBOWOŚCI

 

SANGWINIK

·        Typ silny

·        Pomimo narzekań wykona zadanie

·        Duża ruchliwość procesów nerwowych

·        Typ zrównoważony

·        Emocje silnie pokazywane na zewnątrz

 

CHOLERYK

·        Typ słaby

·        Nie ma równowagi między pobudzaniem, a hamowaniem

·        Gwałtowny

·        Wybuchowo pokazuje emocje

 

FLEGMATYK

·        Spokojne reakcje

·        Reakcje we własnym tempie

·        Typ zrównoważony

·        Typ silny

·        Powoli przechodzi z pobudzenia do hamowania

·        Nie lubi zmian

 

MELANCHOLIK

·        Układ nerwowy mało wydolny

·        Słabo hamuje i słabo pobudza

·        Typ słaby

·        Silne bodźce wywołują nerwicowe reakcje

·        Małe zdolności przystosowawcze

 

10. WYMIEŃ CECHY OSOBOWOŚCI GILFORDA

 

·        Cechy fizyczne

·        Uzdolnienia intelektualne

·        Zainteresowania hobby

·        Postawy społeczne

·        Dyspozycje motywacyjne

·        Sposób wyrażania się, styl bycia

·        Skłonności patologiczne

 

11. CECHY OSOBOWOŚCI TWÓRCZEJ

 

·        Otwartość na nowe problemy

·        Zdolność przetwarzania informacji wziętych od innych osób

·        Szukanie nowych rozwiązań do zadań już rozwiązanych

·        Wymyślanie wielu rozwiązań do jednego zadania

·        Nadwrażliwość

·        Korzystanie z cudzych pomysłów

·        Nastawienie na problem, a nie na rywalizację

 

12. RODZAJE NADWRAŻLIWOŚCI POZNAWCZEJ

 

·        Nadwrażliwość intelektualna ( zadawanie dużej ilości pytań z różnych dziedzin0

·        Nadwrażliwość wyobrażeniowa ( dzieci mają wymyślonego przyjaciela)

·        Nadwrażliwość emocjonalna

·        Nadwrażliwość zmysłowo- motoryczna (  np. alergie )

·        Nadwrażliwość psychomotoryczna ( dzieci mają przymus wykonywania mnóstwa spraw)

 

13. OKRESY KRYTYCZNE

 

·        Ok. 5 r.ż

·        10 r.ż ( dziewczynki)

·        15 r.ż ( wpływ środowiska zewnętrznego, wpływ rówieśników)

·        40 r.ż

14. PRZYCZYNY ZANIKU TWÓRCZEGO MYŚLENIA

 

·        Hamowany humor

·        Hamowana agresja

·        Stopowanie wszechstronnego rozwoju

 

15. WYJAŚNIJ ZJAWISKO DYSLEKSJI

 

Zaburzenie syntezy i analizy słuchowej.

 

Oznaki:

·        Za dużo neologizmów

·        Dziecko pisze krótkie wypracowania

·        Źle notuje ze słuchu

 

16. KŁOPOTY W EDUKACJI OSÓB Z DYSLEKSJĄ

 

Kłopoty z :

·        Rozumowaniem

·        Wnioskowaniem

·        Rozumieniem instrukcji

·        Zapisywaniem długich wyrazów

 

17. WYJAŚNIJ ZJAWISKO DYSGRAFII

 

Zaburzenia syntezy i analizy wzrokowej w ośrodku korowym.

 

Ok. 2 r. ż takie zaburzenia to norma. Ok. 6 r. ż powinno ich już nie być.

 

 

 

18. KŁOPOTY W EDUKACJI OSOBY DYSGRAFICZNEJ

 

·        Kłopoty ze zmiękczaniem

·        Złe pisanie –i –j

·        Kłopoty z pisaniem przedrostków

·        Złe rozplanowanie na kartce

·        Kłopoty z geografią

·        Kłopoty z zauważaniem szczegółów

·        Kłopoty z geometrią, czytaniem map

·        Kłopoty z odtwarzaniem z pamięci

·        Częściej seplenią nawet bez wad aparatu artykulacyjnego.

·        Opuszczanie interpunkcji

·        Opuszczanie drobnych znaków graficznych

·        Złe pisanie w zeszycie

 

 

19. OMÓW ZJAWISKO LATERALIZACJI

 

Jest to stronność.

-         ok. 6 r.ż następuje wielkie przyspieszenie w stronności

 

 

·        Kłopoty z układaniem klocków, orientacją

·        Kłopoty z tempem, rytmem

·        Opuszczanie linijek, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin