1. PODAJ WŁASNĄ DEFINICJĘ ROZWOJU PSYCHICZNEGO
Rozwój psychiczny to doskonalenie pewnych struktur, od bardzo prostych do skomplikowanych. Ma wymiar jakościowy i ilościowy.
2. WYMIEŃ KRYTERIA PODZIAŁU NA OKRESY ROZWOJOWE
· Sposób orientowania się w rzeczywistości
· Rodzaj działalności
· Charakterystyczne metody i formy wychowawcze
3. WYMIEŃ CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ PSYCHICZNY
· Zadatki wrodzone ( dziedziczenie psychiki)
· Wpływ środowiska
· Własna aktywność
· Wychowanie i samowychowanie
4. OPISZ JEDEN Z OKRESÓW ROZWOJU PSYCHICZNEGO DO 25 R.Ż.
Dorastanie (12-13 do 17-18 r. ż )
1. Rozwój biologiczny ( hormony)
2. Rozwój społeczny ( dojrzewanie biologiczne)
· Chęć bycia dorosłym
· Zdolność do samodzielności
· Zbyt duży krytycyzm wobec własnej osoby
· Duża chęć rozwijania osobowości
· Dostrzeganie płci odmiennej jako obiektu adoracji
· Uczucia patriotyczne
· Duże zainteresowanie wiedzą teoretyczną
· Duża motywacja do uczenia się
· Skłonność do filozofowania
5. OPISZ WSKAZANĄ FAZĘ OKRESU ROZWOJU PSYCHICZNEGO CZŁOWIEKA DOROSŁEGO
1. Stabilizacja planu życia
· Wstęp do dorosłości
· Zmniejsza się wielokierunkowość zainteresowań
· Kończy się gdy wiemy, że to co robimy jest tym co chcemy robić do końca
2. Wzrost ekspansji
· Nastawinie przyszłościowe
· Freud chciał by czlowiek w niej pozostał, że urodził się by w niej być
· Robienie planów
3. Obniżenie ekspansji
· Po osiągnięciu punktu szczytowego
· Zmniejsza się nasza działalność
· Podsumowywanie życia
4. Starość
· Wyłaczenie z podstawowej działalności
· Emerytura
· Zmiana aktywności
· Refleksyjność
· Bilansowanie życia
6. WYMIEŃ CECHY DOJRZAŁOŚCI PSYCHICZNEJ CZŁOWIEKA
1. Stabilizacja myślowo- działaniowa
· Poprzez rozwijanie upraktycznia teorię
· Dobrze orientuje się w otoczeniu
· Nawyki zachowań
2. Realne planowanie życia
· opieranie się na faktach
3. Zahartowanie i wytrwałość
· Wyciąganie wniosków z obserwacji innych osób
4. Świadoma odpowiedzialność za własne życie
· Wyrzuty sumienia
· Odpowiedzialność za innych
· Utożsamianie się z czymś lub kimś
7.WYMIEŃ CZYNNIKI WCHODZĄCE W SKŁAD OSOBOWOŚCI
· Ekstrawersja
· Introwersja
· Inteligencja
· Neurotyzm
8. PODSTAWY PODZIAŁU NA TYPY OSOBOWOŚCI
· Procesy hamowania i pobudzania Ruch.
· Siła procesów nerwowych
· Częstotliwość procesów nerwowych
9. OPISZ JEDENZ TYPÓW OSOBOWOŚCI
SANGWINIK
· Typ silny
· Pomimo narzekań wykona zadanie
· Duża ruchliwość procesów nerwowych
· Typ zrównoważony
· Emocje silnie pokazywane na zewnątrz
CHOLERYK
· Typ słaby
· Nie ma równowagi między pobudzaniem, a hamowaniem
· Gwałtowny
· Wybuchowo pokazuje emocje
FLEGMATYK
· Spokojne reakcje
· Reakcje we własnym tempie
· Powoli przechodzi z pobudzenia do hamowania
· Nie lubi zmian
MELANCHOLIK
· Układ nerwowy mało wydolny
· Słabo hamuje i słabo pobudza
· Silne bodźce wywołują nerwicowe reakcje
· Małe zdolności przystosowawcze
10. WYMIEŃ CECHY OSOBOWOŚCI GILFORDA
· Cechy fizyczne
· Uzdolnienia intelektualne
· Zainteresowania hobby
· Postawy społeczne
· Dyspozycje motywacyjne
· Sposób wyrażania się, styl bycia
· Skłonności patologiczne
11. CECHY OSOBOWOŚCI TWÓRCZEJ
· Otwartość na nowe problemy
· Zdolność przetwarzania informacji wziętych od innych osób
· Szukanie nowych rozwiązań do zadań już rozwiązanych
· Wymyślanie wielu rozwiązań do jednego zadania
· Nadwrażliwość
· Korzystanie z cudzych pomysłów
· Nastawienie na problem, a nie na rywalizację
12. RODZAJE NADWRAŻLIWOŚCI POZNAWCZEJ
· Nadwrażliwość intelektualna ( zadawanie dużej ilości pytań z różnych dziedzin0
· Nadwrażliwość wyobrażeniowa ( dzieci mają wymyślonego przyjaciela)
· Nadwrażliwość emocjonalna
· Nadwrażliwość zmysłowo- motoryczna ( np. alergie )
· Nadwrażliwość psychomotoryczna ( dzieci mają przymus wykonywania mnóstwa spraw)
13. OKRESY KRYTYCZNE
· Ok. 5 r.ż
· 10 r.ż ( dziewczynki)
· 15 r.ż ( wpływ środowiska zewnętrznego, wpływ rówieśników)
· 40 r.ż
14. PRZYCZYNY ZANIKU TWÓRCZEGO MYŚLENIA
· Hamowany humor
· Hamowana agresja
· Stopowanie wszechstronnego rozwoju
15. WYJAŚNIJ ZJAWISKO DYSLEKSJI
Zaburzenie syntezy i analizy słuchowej.
Oznaki:
· Za dużo neologizmów
· Dziecko pisze krótkie wypracowania
· Źle notuje ze słuchu
16. KŁOPOTY W EDUKACJI OSÓB Z DYSLEKSJĄ
Kłopoty z :
· Rozumowaniem
· Wnioskowaniem
· Rozumieniem instrukcji
· Zapisywaniem długich wyrazów
17. WYJAŚNIJ ZJAWISKO DYSGRAFII
Zaburzenia syntezy i analizy wzrokowej w ośrodku korowym.
Ok. 2 r. ż takie zaburzenia to norma. Ok. 6 r. ż powinno ich już nie być.
18. KŁOPOTY W EDUKACJI OSOBY DYSGRAFICZNEJ
· Kłopoty ze zmiękczaniem
· Złe pisanie –i –j
· Kłopoty z pisaniem przedrostków
· Złe rozplanowanie na kartce
· Kłopoty z geografią
· Kłopoty z zauważaniem szczegółów
· Kłopoty z geometrią, czytaniem map
· Kłopoty z odtwarzaniem z pamięci
· Częściej seplenią nawet bez wad aparatu artykulacyjnego.
· Opuszczanie interpunkcji
· Opuszczanie drobnych znaków graficznych
· Złe pisanie w zeszycie
19. OMÓW ZJAWISKO LATERALIZACJI
Jest to stronność.
- ok. 6 r.ż następuje wielkie przyspieszenie w stronności
· Kłopoty z układaniem klocków, orientacją
· Kłopoty z tempem, rytmem
· Opuszczanie linijek, ...
kingacmgzs