Arkusz 1.pdf

(1150 KB) Pobierz
98102541 UNPDF
G DY W YBIERASZ W IEDZĘ O S POŁECZEŃSTWIE NA M ATURZE
Arkusz I
Czas pracy 120 minut
W pierwszym roku nowej ma-
tury egzamin z wiedzy o społe-
czeństwie zdawało ok. 60 tysię-
cy maturzystów. To więcej, niż
się spodziewano, i więcej niż
geografię czy fizykę. Wyniki eg-
zaminów były dobre – zdało po-
nad 90 proc. maturzystów. Śred-
ni wynik egzaminu: ok. 50 proc.
możliwych do uzyskania punk-
tów (na poziomie podstawo-
wym) i ponad 40 proc. (poziom
rozszerzony).
Warto dodać, że matura z WOS
jest brana pod uwagę przy rekru-
tacji na wiele popularnych kie-
runków studiów – socjologię, prawo, politologię, stosunki międzynarodowe czy pedagogikę.
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
2. Odpowiedzi trzeba zapisywać czytelnie
w miejscu na to przeznaczonym przy każdym
zadaniu.
3. Należy pisać tylko długopisem (piórem) w ko-
lorze czarnym. Nie można używać ołówka.
4. Nie wolno używać korektora.
5. Błędne zapisy należy wyraźnie przekreślić.
Nie wolno poprawiać na zapisanej już treści.
Wszelkie notatki należy sporządzać tylko
w brudnopisie, który nie będzie oceniany.
6. Obok każdego zadania podana jest maksy-
malna liczba punktów, które można uzyskać za
jego poprawne rozwiązanie.
Życzymy powodzenia!!!!
u Podstawa programowa to podstawa
Podobnie jak w przypadku innych przedmiotów musisz opanować wiadomości i umiejętności
zawarte w tzw. podstawie programowej, dlatego koniecznie ją przestudiuj, a w trakcie nauki spraw-
dzaj, czy czegoś nie pominęliście w szkole. Jeśli tak, musisz sam to nadrobić. Uwaga! Argument
„tego nie przerabialiśmy” stracił sens wraz z wprowadzeniem egzaminów państwowych. Nieste-
ty, podstawa jest dość ogólnikowa. Dlatego powinieneś zapoznać się także z informatorem matu-
ralnym oraz „Biuletynem maturalnym” opracowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną
– dostępne w księgarniach i na stronie internetowej www.cke.edu.pl. Skorzystaj również z mate-
riałów zamieszczonych w serwisie maturzysty prowadzonym na stronie Centrum Edukacji Oby-
watelskiej (www.ceo.org.pl).
Nr zadania 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Punkty
3
2
4
2
10
5
5
9
4
6
Nr zadania 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Punkty
7
7
2
8
3
2
2
6
6
12
Zadanie 1 (3 pkt)
Przyporządkuj poszczególne organy do odpo-
wiednich kategorii, wpisując cyfry w miejsce
kropek:
Organy ustawodawcze:.......................................
Organy wykonawcze i administracyjne:
............................................................................
Organy sądownicze:
................................................................................
Organy ochrony prawnej i kontroli:
................................................................................
Organy uchwałodawcze samorządu terytorialnego:
............................................................................
Organy wykonawcze samorządu terytorialnego
............................................................................
W arkuszach egzaminacyjnych na maturze będziesz
miał więcej miejsca na odpowiedzi
u Praktyka czyni mistrza
Staraj się rozwiązywać jak najwięcej zadań podobnych do tych, których można się spodziewać
na maturze. Spróbuj zdać maturę z WOS-u 2005 – jest ona dostępna w internecie na stronach
CKE i CEO, gdzie znajdziesz też inne przykładowe arkusze egzaminacyjne. I oczywiście roz-
wiąż nasze zadania oraz czekaj na następną „próbną maturę” z „Gazetą Wyborczą”.
u WOS, czyli wiele dyscyplin naraz
Ucząc się WOS-u, poznajesz wiadomości z wielu różnych dziedzin – socjologii, politologii, pra-
wa, a nawet psychologii społecznej. Musisz też opanować historię najnowszą, a nie zawsze na-
uczysz się tego w szkole (bez tego trudno zdać egzamin z WOS-u), bo wiele politycznych i spo-
łecznych problemów ma historyczne przyczyny. Interdyscyplinarność to intelektualna atrakcja,
ale i poważne wyzwanie. Weź to pod uwagę.
u Być na bieżąco
Na maturze musisz się wykazać dobrą orientacją w problemach współczesnej Polski i świata
– politycznych, społecznych, a nawet ekonomicznych. Nie wystarczy wiedza z książek ani nawet
sporadyczne oglądanie programów informacyjnych w telewizji. Po prostu musisz czytać poważ-
ne, opiniotwórcze gazety i tygodniki społeczno-polityczne. Żyj sprawami Polski i świata, dysku-
tuj z kolegami, bądź aktywny na lekcjach, bierz udział w szkolnych debatach.
Tabela nr 1
Nazwy organów:
1 p rezydent
10 S ejm
19 T rybuna³ Stanu
2 R ada Ministrów
11 m inister
20 s ¹d wojskowy
u Nie odkładaj na ostatnią chwilę
Specyfika WOS-u wymaga systematycznej pracy. To jedynie złudzenie, że jest to łatwy do opa-
nowania przedmiot. Nie da się go wykuć na miesiąc przed maturą.
3 Naczelny S¹d
A dministracyjny
12 S¹d Najwy¿szy
21 Trybuna³
K onstytucyjny
4 S enat
13 w ojewoda
22 s¹d powszechny
5 wojewódzki s¹d
a dministracyjny
14 zarz¹d ze starost¹
23 prokuratura
u Polub konstytucję
Konstytucja to nie tylko ustawa zasadnicza, ale także zasadniczy materiał źródłowy dla
„WOS-owskiego” maturzysty. Bez znajomości podstawowych zasad funkcjonowania polskiej de-
mokracji nie ma co marzyć o dobrym wyniku matury. Pytania na egzaminie mogą wprawdzie
(a nawet muszą) dotyczyć różnych zagadnień, ale jednego można być pewnym – będą zadania
o konstytucji. Może nie aż tyle, co w naszym przykładowym arkuszu, ale coś na pewno. Poza
tym w wypowiedzi pisemnej z II arkusza, za którą dostaje się
mnóstwo punktów, wysoko cenione jest powołanie się na ja-
kiś akt prawny – prawie zawsze może to być konstytucja!
6
rzecznik praw
obywatelskich
15
zarz¹d z
marsza³kiem
w ojewództwa
24 wójt
7
g³ówny inspektor ochrony
d anych osobowych
16 rada gminy
25
rzecznik praw
d ziecka
8
Krajowa Rada Radiofonii
i Telewizji
17
Najwy¿sza Izba
K ontroli
26 rada powiatu
9 s ejmik wojewódzki
18 prezydent miasta
27 b urmistrz
Zadanie 2 (2 pkt)
Połącz poszczególne funkcje konstytucji z ich
opisami, wstawiając literę obok odpowiedniej
cyfry (Uwaga: jedna z liter nie ma swojego od-
powiednika)
U RSZULA M AŁEK , A LICJA P ACEWICZ , T OMASZ M ERTA
C ENTRUM E DUKACJI O BYWATELSKIEJ
98102541.051.png 98102541.061.png 98102541.062.png 98102541.063.png 98102541.001.png 98102541.002.png 98102541.003.png 98102541.004.png 98102541.005.png 98102541.006.png 98102541.007.png 98102541.008.png 98102541.009.png 98102541.010.png 98102541.011.png 98102541.012.png 98102541.013.png 98102541.014.png 98102541.015.png 98102541.016.png 98102541.017.png 98102541.018.png 98102541.019.png 98102541.020.png 98102541.021.png 98102541.022.png 98102541.023.png 98102541.024.png 98102541.025.png 98102541.026.png 98102541.027.png 98102541.028.png 98102541.029.png 98102541.030.png 98102541.031.png 98102541.032.png
Funkcje konstytucji:
1) prawotwórcza
2) integracyjna
3) organizatorska
4) edukacyjna
................................................................................
............................................................................
5. Uchwalenie przez Sejm ustawy zmieniają-
cej przepisy rozdziałów I, II lub XII Konstytucji
może odbyć się nie wcześniej niż sześćdziesią-
tego dnia po pierwszym czytaniu projektu tej
ustawy.
6. Jeżeli ustawa o zmianie Konstytucji dotyczy
przepisów rozdziału I, II lub XII, podmioty okre-
ślone w ust. 1 mogą zażądać, w terminie 45 dni
od dnia uchwalenia ustawy przez Senat, prze-
prowadzenia referendum zatwierdzającego.
Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwraca-
ją się do Marszałka Sejmu, który zarządza niez-
włocznie przeprowadzenie referendum w ciągu
60 dni od dnia złożenia wniosku. Zmiana Kon-
stytucji zostaje przyjęta, jeżeli za tą zmianą opo-
wiedziała się większość głosujących.
7. Po zakończeniu postępowania określonego
w ust. 4 i 6 Marszałek Sejmu przedstawia Pre-
zydentowi Rzeczypospolitej uchwaloną ustawę
do podpisu. Prezydent Rzeczypospolitej podpi-
suje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedsta-
wienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Zadanie 4 ( 2 pkt)
Część A
Podaj, jakie są trzy główne wymiary nierów-
ności społecznych.
1 ...........................................................................
2 ...........................................................................
3 ..........................................................................
Część B
Wyjaśnij na przykładzie, na czym może po-
legać rozbieżność czynników statusu społecz-
nego.
.............................................................................
A) Konstytucja służy integracji całego społe-
czeństwa.
B) Konstytucja wytycza kierunki rozwoju pań-
stwa.
C) Konstytucja stanowi podstawę całego sy-
stemu prawa.
D) Konstytucja szerzy wiedzę o wartościach
i zasadach państwa demokratycznego.
E) Konstytucja określa zasady organizacji
i funkcjonowania państwa.
1)... 2)... 3)... 4)...
Zadanie 5 (7 pkt)
Część A
Uzupełnij tabelę, wyjaśniając zasady prawa
wyborc z ego.
Zadanie 3 (3 pkt )
Przeczytaj fragmenty dwóch konstytucji, a na-
stępnie wykonaj polecenia pod tekstem.
1) Wybory s¹ powszechne, czyli
………………………………………………
2) Wybory s¹ równe, czyli
………………………………………………
3) Wybory s¹ proporcjonalne, czyli
………………………………………………
4) Wybory s¹ wiêkszoœciowe, czyli
………………………………………………
Materiał 1
Art. 2.1. Lud pracujący sprawuje władzę pań-
stwową przez swych przedstawicieli wybiera-
nych do Sejmu [...] i do rad narodowych w wy-
borach powszechnych, równych, bezpośrednich,
w głosowaniu tajnym.
2. Przedstawiciele ludu w Sejmie [...] i w ra-
dach narodowych są odpowiedzialni przed swy-
mi wyborcami i mogą być przez nich odwoły-
wani.
1) Kto ma inicjatywę ustawodawczą w spra-
wie zmiany Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
2) Jaką większością uchwala Sejm ustawę
o zmianie Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
Część B
Przeczytaj poniższy fragment Konstytucji RP
i odpowiedz na pytania zamieszczone w tabeli
pod tekstem.
3) Jaką większością uchwala Senat ustawę
o zmianie Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
Materiał 2
Art. 100.1. Kandydatów na posłów i senato-
rów mogą zgłaszać partie polityczne oraz wy-
borcy.
2. Nie można kandydować równocześnie do
Sejmu i Senatu. [...].
Art. 104.1. Posłowie są przedstawicielami Na-
rodu. Nie wiążą ich instrukcje wyborców.
Rozdział XII
Zmiana konstytucji
Art. 235.
1. Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może
przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby po-
słów, Senat lub Prezydent Rzeczypospolitej.
2. Zmiana Konstytucji następuje w drodze
ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu
przez Sejm i następnie w terminie nie dłuższym
niż 60 dni przez Senat.
3. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmia-
nie Konstytucji może odbyć się nie wcześniej niż
trzydziestego dnia od dnia przedłożenia Sejmo-
wi projektu ustawy.
4. Ustawę o zmianie Konstytucji uchwala Sejm
większością co najmniej 2/3 głosów w obecno-
ści co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
oraz Senat bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowej licz-
by senatorów.
4) W jakich przypadkach zmiany Konstytucji
RP jest możliwość przeprowadzenia referendum
zatwierdzającego?
................................................................................
............................................................................
1. Fragmentem jakiej konstytucji jest tekst
z materiału nr 1? Podaj nazwę i rok uchwalenia
konstytucji.
................................................................................
............................................................................
2. Fragmentem jakiej konstytucji jest tekst
z materiału nr 2? Podaj nazwę i datę dzienną
konstytucji.
................................................................................
............................................................................
3. Jaka koncepcja mandatu została zawarta
w materiale nr 2? Podaj nazwę tej koncepcji
mandatu i wyjaśnij, co oznacza.
5) Kto może wystąpić z wnioskiem o przepro-
wadzenie referendum zatwierdzającego zmia-
ny w Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
Zadanie 6 (5 pkt)
Część A
Wymień, wpisując w miejsce kropek, dwie in-
stytucje demokracji bezpośredniej:
................................................................................
............................................................................
20122139
98102541.033.png 98102541.034.png 98102541.035.png 98102541.036.png 98102541.037.png 98102541.038.png 98102541.039.png 98102541.040.png
Część B
Wpisz w tabelę po dwa argumenty za i prze-
ciw głosowaniu w wyborach parlamentarnych
za pomocą internetu.
ności, wspierają rozwój budownictwa socjalne-
go oraz popierają działania obywateli zmierza-
jące do uzyskania własnego mieszkania.
prawo .....................................
Materiał 1
Ilekroć wskutek biegu wypadków koniecznym
się staje dla jakiegoś narodu, by zerwał więzy po-
lityczne łączące go z innym narodem i zajął wśród
potęg ziemskich oddzielną i równorzędną pozy-
cję, do której upoważniają go prawa natury i jej
Bóg, wówczas szacunek należny ludzkości wyma-
ga, aby naród ten podał powody, które zmusza-
ją go do oddzielenia się.
Uważamy za oczywiste następujące prawdy: że
wszyscy ludzie stworzeni zostali równymi, że
Stwórca obdarzył ich pewnymi nienaruszalnymi
prawami, że do praw tych należy życie, wolność
i swoboda ubiegania się o szczęście, że dla za-
bezpieczenia tych praw wyłonione zostały wśród
ludzi rządy, których sprawiedliwa władza wywo-
dzi się ze zgody rządzonych, że zawsze, gdy ja-
kaś forma rządu uniemożliwia osiągnięcie tych
celów, naród ma prawo taki rząd zmienić lub oba-
lić i powołać nowy, opierając go na takich zasa-
dach i organizując jego władzę w taki sposób, ja-
ki naród ten uzna za najbardziej odpowiedni dla
osiągnięcia bezpieczeństwa i szczęścia.
Tabela nr 2
Zadanie 8 (9 pkt)
Część A
Połącz poszczególne zasady z doktryną poli-
tyczną, wpisując odpowiednią literę w miejsce
kropek.
Konserwatyzm: .................................................
Liberalizm: .......................................................
Socjaldemokracja: ...........................................
Chrześcijańska demokracja: .............................
G³osowanie w wyborach parlamentarnych
za pomoc¹ internetu
Argumenty za
Argumenty przeciw
1)................................................................
. ..................................................................
1)................................................................
...................................................................
2)...............................................................
..................................................................
2)................................................................
...................................................................
Część C
Napisz, jak rozumiesz zasadę: rządy większo-
ści przy poszanowaniu praw mniejszości,
i określ, w jakim ustroju ona obowiązuje.
................................................................................
............................................................................
Zasady:
A) podstawą życia społecznego nie są jednost-
ki, ale tradycyjne wspólnoty; B) najbardziej pod-
stawową wartością jest wolność jednostki; C)
ideałem państwa jest państwo minimalne – sil-
ne, praworządne, ale ograniczone w swoich kom-
petencjach jedynie do pilnowania porządku
i spokoju obywateli; D) nierówności mają cha-
rakter naturalny, a pozbawione hierarchii społe-
czeństwo nie mogłoby dobrze funkcjonować; E)
dążenie do realizacji koncepcji państwa opie-
kuńczego; F) grupy społeczne i poszczególne
osoby powinny sobie nawzajem pomagać, jed-
nocząc się w pracy na rzecz dobra wspólnego;
G) nierówności mogą być usuwane stopniowo
dzięki wprowadzeniu reform społecznych; H)
podstawą programu jest idea zawarta w katolic-
kiej nauce społecznej.
Zadanie 7 (5 pkt )
Część A
Przyporządkuj prawa do poszczególnych ka-
tegorii.
1) Cytowany fragment to (podkreśl prawidłową
odpowiedź):
a) Konstytucja 3 maja,
b) Deklaracja Niepodległości,
c) Konstytucja Stanów Zjednoczonych,
d) Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
i Obywatela.
Odpowiedz na poniższe pytania.
2) Jakie niezbywalne prawa człowieka zostały
wymienione w powyższym dokumencie?
................................................................................
............................................................................
3) W jakim celu zostaje powołany rząd?
................................................................................
............................................................................
4) Jaka władza – zdaniem twórców dokumentu
– jest władzą legalną?
................................................................................
............................................................................
Prawa osobiste: .......................
Prawa polityczne: .......................
Prawa gospodarcze (ekonomiczne):
..............................................................................
................................................................................
a) prawo do pracy; b) prawo do urlopu; c) za-
kaz tortur; d) prawo do petycji; e) prawo do
udziału w życiu publicznym; f) prawo do rzetel-
nego procesu sądowego.
Część B
Wpisz w tabelę po trzy argumenty za i prze-
ciw koncepcji państwa opiekuńczego.
Część B
Obok każdego z wymienionych artykułów
Konstytucji RP dopisz, jaki jest to rodzaj pra-
wa:
u osobiste
u polityczne
u społeczne
u kulturalne
Tabela nr 3
Koncepcja pañstwa opiekuñczego
Argumenty za
Argumenty przeciw
1)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
1)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
2)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
2)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Zadanie 10 (6 pkt)
Przeczytaj poniższe notatki, a następnie wy-
konaj polecenia zawarte pod tekstem. Odpowie-
dzi wpisz w miejsce kropek.
Art. 38 Konstytucji RP
Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu
człowiekowi prawną ochronę życia.
prawo .................................
3)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
3)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Część C
Połącz postaci z zamieszczonymi poniżej
stwierdzeniami lub pojęciami, wpisując w miej-
sce kropek odpowiednią cyfrę.
Notatka 1
Dwaj politycy otrzymali w 1993 roku pokojo-
wą Nagrodę Nobla za przekształcenie demokra-
tyczne w RPA. Rok później odbyły się demokra-
tyczne wybory, które oznaczały zakończenie
apartheidu. Byli to: były prezydent RPA, który
w 1990 roku ogłosił koniec segregacji rasowej,
oraz zwolniony z więzienia przewodniczący Af-
rykańskiego Kongresu Narodowego.
Art. 57 Konstytucji RP
Każdemu zapewnia się wolność organizowa-
nia pokojowych zgromadzeń i uczestniczenia
w nich.
prawo ...................................
Tabela nr 4
pojêcie, stwierdzenie
autor
niewidzialna rêka rynku
Art. 73 Konstytucja RP
Każdemu zapewnia się wolność twórczości ar-
tystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania
ich wyników, wolność nauczania, a także wol-
ność korzystania z dóbr kultury.
prawo .....................................
wojna wszystkich ze wszystkimi
lud poddany prawom winien byæ ich twórc¹
równoœæ jest znamieniem upadku
trójpodzia³ w³adz
1) Kim są dwaj politycy? Podaj ich imiona i naz-
wiska.
................................................................................
............................................................................
2) Apartheid i segregacja rasowa to dwa poję-
cia, które znalazły się w notatce 1. Czy to są po-
jęcia tożsame? Odpowiedź uzasadnij.
................................................................................
............................................................................
1) Adam Smith, 2) Jan Jakub Rousseau, 3) Ka-
rol Monteskiusz, 4) Tomasz Hobbes
Art. 75 Konstytucji RP
Władze publiczne prowadzą politykę sprzyja-
jącą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych oby-
wateli, w szczególności przeciwdziałają bezdom-
Zadanie 9 (4 pkt )
Po przeczytaniu zamieszczonego poniżej
fragmentu tekstu (Materiał nr 1) wykonaj po-
lecenia.
98102541.041.png 98102541.042.png 98102541.043.png
Notatka 2
Prezydenci Polski, pierwszy wybrany w wybo-
rach pośrednich przez Zgromadzenie Narodo-
we w 1989 roku, drugi w wyborach bezpośred-
nich w 1990 roku. Ich spotkanie w programie
„Linia specjalna” wzbudziło wiele emocji,
szczególnie że dotyczyło lustracji oraz współ-
pracy ze Służbami Bezpieczeństwa PRL-u.
Tabela nr 5
macji w internecie. Na mocy ustawy z marca br.
firmy internetowe muszą archiwizować przez sześć
miesięcy wszystkie przepływające przez ich ser-
wery e-maile. Brytyjczycy proponują, by w całej
Unii Europejskiej firmy telefoniczne rejestrowa-
ły również rozmowy telefoniczne – nie ich treść,
lecz datę, czas trwania i dane o numerze dzwo-
niącego i odbierającego.
W czwartek policjanci zaapelowali o kolejne
uprawnienia, m.in. do blokowania stron inter-
netowych islamskich radykałów oraz do stwo-
rzenia nowej kategorii przestępstwa – wykorzy-
stania internetu do przygotowywania ataków ter-
rorystycznych.
Władze coraz wyraźniej widzą też, że proble-
mem są radykalni imamowie, którzy wpływają
na umysły młodych ludzi. Już teraz osobom po-
dejrzanym o terroryzm można odbierać obywa-
telstwo brytyjskie, jeśli oprócz niego mają jesz-
cze jakieś inne. Tak zrobiono wobec londyńskie-
go imama Abu Hamzy, który pochwalał zama-
chy z 11 września.
Wielka Brytania chce też, by powstała międzyna-
rodowa lista ekstremistów. Ludzi z tej listy nie
wpuszczałby do siebie żaden kraj uczestniczący
w tym projekcie.
„Gazeta Wyborcza”, 22 lipca 2005 r.
Nr
Opis
Nazwa
organizacji
(skrót)
1
Jedna z najstarszych organizacji terrorystycznych walcz¹ca o
oderwanie Pó³nocnej Irlandii od Wielkiej Brytanii.
2
Organizacja za³o¿ona przez Jasera Arafata w 1964 r. i
sk³adaj¹ca siê
z wielu ugrupowañ.
Dzia³aj¹ca od 1970 roku w Niemczech organizacja
terrorystyczna za³o¿ona m.in. przez A. Baadera i U. Meinhof.
Do najbardziej spektakularnych dzia³añ nale¿a³o zabicie
prezesa Deutsche Banku i opanowanie ambasady w
Sztokholmie.
1) Kim są dwaj politycy? Podaj ich imiona i naz-
wiska.
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
3
4
Separatystyczna organizacja dzia³aj¹ca w Hiszpanii, walcz¹ca
za pomoc¹ metod terrorystycznych (g³ównie terroru
indywidualnego wymierzonego przeciwko funkcjonariuszom
pañstwa hiszpañskiego)
o niepodleg³oœæ Kraju Basków.
2) Co oznacza termin lustracja ?
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
5
Radykalna islamska organizacja, która sta³a siê aktywna we
wczesnych etapach Intifady, dzia³a³a w Strefie Gazy, ale te¿
na Zachodnim Brzegu.
6
Organizacja terrorystyczna, której przywódc¹ jest Osama ben
Laden.
Część B
Przeczytaj poniższy artykuł, który pochodzi
ze strony internetowej „Gazety Wyborczej”, i od-
powiedz na pytania pod tekstem.
Notatka 3
Dwaj politycy rosyjscy. Pierwszy z nich w mar-
cu 1985 roku stanął na czele KPZR i to za jego
rządów doszło do głębokich reform mających
przede wszystkim na względzie przebudowę sy-
stemu funkcjonowania państwa, demokratyza-
cję życia politycznego i liberalizację w kulturze.
W latach 1990-91 był pierwszym i ostatnim pre-
zydentem ZSRR. Drugi z nich był prezydentem
Rosji w latach 1991-2001 i to on udaremnił pucz
sierpniowy Janajewa w 1991 roku.
Materiał pomocniczy nr 1
1. O jakich działaniach związanych z przepły-
wem informacji w internecie, a mających na ce-
lu walkę z terroryzmem, pisze autor tekstu? Wy-
mień je.
...............................................................................
2. Które z nich uważasz za najskuteczniejsze?
Wskaż jedno działanie i uzasadnij swój wybór.
................................................................................
3. Zajmij stanowisko w następującej sprawie:
Czy osobom podejrzanym o terroryzm można
odebrać obywatelstwo, tak jak to zrobiono wo-
bec londyńskiego imama Abu Hamzy? Odpo-
wiedź uzasadnij.
................................................................................
NOWE ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA
W WIELU KRAJACH
Władze wielu krajów Zachodu wprowadzają
nowe środki walki z zamachowcami.
Aresztowanie na czas nieograniczony
i odbieranie obywatelstwa. Inwigilacja
imamów i kontrole toreb w metrze.
Czy to pomoże?
Po zamachach w Londynie brytyjska policja
zabiega o jeszcze szersze uprawnienia do ści-
gania terrorystów. Po atakach z 11 września
Wielka Brytania wprowadziła szereg przepisów
antyterrorystycznych. Cudzoziemcy podejrzani
o terroryzm, którzy nie mogli z jakichś przyczyn
być deportowani (np. nie chciał ich przyjąć ża-
den kraj), mogli być dowolnie długo przetrzy-
mywani jedynie na mocy decyzji MSW.
Ostatnio po protestach obrońców praw czło-
wieka więzienie zamieniono im na areszt domo-
wy. Areszt, zakaz korzystania z internetu, a tak-
że elektroniczne obrączkowanie policja może
stosować także wobec Brytyjczyków. W czwar-
tek policja znów zaapelowała do rządu, by ten
umożliwił jej przetrzymywanie podejrzanych
o terroryzm bez stawiania żadnych zarzutów na-
wet przez trzy miesiące.
Kluczowe w walce z terroryzmem jest – zdaniem
Brytyjczyków – kontrolowanie przepływu infor-
1) Kim są dwaj politycy? Podaj ich imiona i naz-
wiska.
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
2) Co oznacza termin pucz ?
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
Zadanie 12 (6 pkt)
Część A
Do podanych niżej opisów dopisz w miejsce
kropek pełne nazwy organizacji, które im odpo-
wiadają.
1) System wspó³pracy pañstw cz³onkowskich
maj¹cy zapewniæ im pokojowe rozwi¹zywanie
konfliktów, powsta³y w wyniku przekszta³cenia
w 1994 roku.
Zadanie 11 (7 pkt)
Część A
Uzupełnij tabelę, wpisując skróty wybranych
organizacji terrorystycznych do odpowiedniego
opisu.
Nazwy organizacji:
1) ETA; 2) IRA; 3) HAMAS; 4) HEZBOL-
LAH; 5) RAF; 6) OWP; 7) AL KAIDA
...........................
...........................
...........................
2) Najwiêksza miêdzyrz¹dowa organizacja
wspó³pracy politycznej w Europie, dzia³aj¹ca
od 1949 roku, koncentruj¹ca siê na ochronie
praw cz³owieka i propagowaniu standardów
demokracji liberalnej.
...........................
...........................
...........................
20122165
98102541.044.png 98102541.045.png 98102541.046.png
Część B
Odpowiedz na poniższe pytania dotyczące or-
ganizacji wymienionych w Części A zadania.
1) Jakie warunki należy spełnić, aby zostać
członkiem organizacji opisanej w punkcie 2 czę-
ści A zadania 12? Podaj jeden przykład.
................................................................................
............................................................................
Od którego roku Polska jest członkiem tej or-
ganizacji? Podaj datę.
..............................................................................
2) Wpisz w miejsce kropek dwie misje mię-
dzynarodowe organizacji opisanej w punkcie 1
części A zadania 12.
..............................................................................
wątpliwie przyczyniła się do rekrutacji terrory-
stów, ale w gruncie rzeczy jest to zupełnie inny
konflikt – powiedział Kissinger i dodał, że od po-
czątku popierał operację w Iraku, gdyż wojna z ter-
roryzmem wymagała obalenia reżimu dysponują-
cego ogromnymi środkami zasilającymi terrory-
stów. – Poza tym wierzę – tak jak Clinton, Bush
i wszyscy funkcjonariusze wywiadu, z którymi roz-
mawiałem – że w Iraku była broń masowego ra-
żenia – powiedział Kissinger.
„Gazeta Wyborcza”, 20 lipca 2005
1) Jakich argumentów używa Henry Kissin-
ger na poparcie amerykańskiego zaangażowa-
nia w Iraku? Wymień je.
.............................................................................
Część B
Zapoznaj się z fragmentem raportu CBOS na
temat „Co dalej z obecnością polskich żołnie-
rzy w Iraku?” z maja 2005 roku, a następnie wy-
konaj polecenia zamieszczone pod wykresem.
Wykres 1
Porównaj strukturę wieku ludności Polski ze
spisów powszechnych przeprowadzonych
w 2002 roku i 1988 roku. Podaj trzy argumen-
ty (tzn. różnice między wynikami) na poparcie
tezy:
Wyniki spisów 2002 i 1988 w zakresie struk-
tury wieku ludności różnią się znacząco.
................................................................................
Zadanie 16 (2 pkt)
Wpisz w miejsce kropek litery, tak aby przy-
porządkować poszczególne wydarzenia do ro-
ku, w którym miały miejsce.
Tabela nr 7
Zadanie 13 (2 pkt)
Wpisz na mapie Europy dwa miejsca/kraje,
gdzie w międzynarodowych misjach pokojo-
wych oraz humanitarnych zaangażowane było
Wojsko Polskie.
Mapa Europy
1989 r.
1990 r.
1991 r.
1992 r.
1994 r.
…………
…………
…………
…………
…………
Wydarzenia:
A) podpisanie w Maastricht traktatu o utworze-
niu Unii Europejskiej
B) przedstawienie planu Balcerowicza
C) Polska składa wniosek o przyjęcie do Unii
Europejskiej
D) zjednoczenie Niemiec
E) rozpoczęcie operacji „Pustynna Burza” prze-
ciw Irakowi
1) W jaki sposób zmieniły się między lipcem
2003 a majem 2005 r. poglądy badanych na te-
mat udziału polskich żołnierzy w misji stabili-
zacyjnej w Iraku?
.............................................................................
2) Zajmij stanowisko w następującej sprawie:
Czy obecność w Iraku leży w interesie Polski?
W uzasadnieniu zwróć uwagę na różne skutki
obecności Polaków w Iraku.
..............................................................................
Zadanie 17 (2 pkt)
Uzupełnij tabelę, przyporządkowując odpo-
wiednią literę (cel działalności) do jednej
z dwóch organizacji.
Amnesty International
Polska Akcja Humanitarna
Zadanie 14 (8 pkt)
Część A
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej mate-
riałem nr 1, a następnie odpowiedz na pytanie
pod tekstem.
a) pomoc humanitarna dla ofiar konfliktów
i wojen; b) pomoc dla dzieci z najbiedniej-
szych rodzin z Polski; c) zniesienie kary śmier-
ci; d) rzetelność procesów karnych, szczegól-
nie tych o podłożu politycznym; e) propago-
wanie idei humanitaryzmu w ramach progra-
mów edukacji humanitarnej; f) uwolnienie
więźniów sumienia, którzy nie używali prze-
mocy.
Materiał nr 1
Henry Kissinger o walce z terroryzmem po
zamachach na Londyn
„Jak wyglądałby dzisiaj świat, gdyby w Londy-
nie 7 lipca wybuchła bomba atomowa, zabijając
100 tysięcy osób?” – takie pytanie zadał były ame-
rykański sekretarz stanu Henry Kissinger w wy-
wiadzie dla włoskiego dziennika „Corriere della
Sera”. Zdaniem Kissingera londyńskie zamachy
oznaczają klęskę w walce z terroryzmem i „kolej-
ne po bombach w Madrycie sprowadzenie wojny
do Europy”. Ma jednak nadzieję, że po 7 lipca Eu-
ropejczycy bardziej się zjednoczą w sprawie ata-
ków terrorystycznych. Kissinger uważa, że za
wszelką cenę należy powstrzymać potencjał nu-
klearny Iranu, jeśli trzeba, to nawet „w drodze
zbrojnej interwencji”. – Musimy ich powstrzymać,
nie wolno pozwolić, żeby na świecie mnożyły się
ośrodki gromadzące broń nuklearną bez żadnych
ograniczeń – mówił. Na pytanie, czy londyńskie
zamachy są związane z wojną w Iraku, Kissinger
przypomniał, że ataki na World Trade Center
z 11 września 2001 roku nastąpiły przed tym kon-
fliktem. – Później dochodziło też do innych aktów
terroru w Indonezji, Tunezji i Maroku i nie miało
to związku z Irakiem. Sytuacja w tym kraju nie-
Zadanie 15 (3 pkt)
Po zapoznaniu się z fragmentem Raportu ze
Spisu Powszechnego 2002 r. ze strony interne-
towej Głównego Urzędu Statystycznego wyko-
naj zamieszczone poniżej polecenie.
Zadanie 18 (6 pkt)
Odpowiedz na poniższe pytania.
Tabela n r 6
Trybunał konstytucyjny
1. Z ilu sędziów składa się Trybunał Konsty-
tucyjny?
.............................................................................
2. Kto wybiera sędziów Trybunału Konstytu-
cyjnego?
................................................................................
..........................................................................
3. W jakich sprawach orzeka Trybunał Kon-
stytucyjny? Podaj dwie kategorie spraw.
...........................................................................
LudnoϾ w wieku
Produkcyjnym
(mê¿czyŸ ni 18-64, kobiety 18-59 lat)
poproduk-
cyjnym
(mê¿czyŸni
65 lat
i wiêcej,
kobiety 60 lat
i wiêcej)
Wyszczególnienie
Ogó³em
przed-
produk-
cyjnym
(0-17 lat)
niemobilnym
(mê¿czyŸni
45-64 lata,
kobiety 45-59
lat)
razem
mobilnym
(18-44 lata)
W TYSI¥CACH
2002
Ogó³em
38230,1
8850,7
23625,7
15241,2
8384,5
5749,1
Miasta
23610,4
4974,2
15169,8
9560,6
5609,2
3462,4
Wieœ
14619,7
3876,5
8455,9
5680,6
2775,3
2286,7
1988
Ogó³em
37879,1
11310,3
21803,7
15167,7
6636,0
4734,8
Miasta
23175,1
6769,4
13801,4
9703,8
4097,6
2585,3
Wieœ
14704,0
4540,7
8002,3
5463,9
2538,4
2149,5
w odsetkach
Trybunał stanu
1. Kto ponosi odpowiedzialność przed Trybu-
nałem Stanu? Podaj trzy kategorie osób.
.............................................................................
2. Jakie kary może wymierzyć Trybunał Sta-
nu? Wymień trzy kategorie kar
..............................................................................
Ogó³em 2002
100,0
23,2
61,8
39,9
21,9
15,0
1988
100,0
29,9
57,6
40,1
17,5
12,5
Miasta 2002
100,0
21,1
64,2
40,5
23,7
14,7
1988
100,0
29,2
59,6
41,9
17,7
11,2
Wieœ
2002
100,0
26,5
57,9
38,9
19,0
15,6
1988
100,0
30,9
54,5
37,2
17,3
14,6
Stan i struktura ludności według wieku w la-
tach 1988 i 2002.
98102541.047.png 98102541.048.png 98102541.049.png 98102541.050.png 98102541.052.png 98102541.053.png 98102541.054.png 98102541.055.png 98102541.056.png 98102541.057.png 98102541.058.png 98102541.059.png 98102541.060.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin