a3_hist_najn_kryt.pdf

(58 KB) Pobierz
a3_hist_najn_kryt
Egzamin maturalny z historii – maj 2002 r.
1
ARKUSZ EGZAMINCYJNY III
wiek XIX i wiek XX do roku 1991
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Temat I
Nie przemówienia i nie rezolucje bêd¹ rozstrzyga³y o wielkich zagadnieniach naszych
czasów, lecz krew i ¿elazo. Nawi¹zuj¹c do tych s³ów Ottona von Bi
smarcka, omów
zjednoczenie Niemiec w XIX wieku.
Kryterium
ogólne
Kryterium szczegó³owe
Punkty
Treæ
Poziom I. Zdaj¹cy przedstawi³ niektóre fakty odnosz¹ce siê do
zjed
noczenia Niemiec (móg³ ograniczyæ siê do okresu 1866
-1871),
1 - 6
zazna
czy³ rolê Bismarcka w
dziele zjednoczenia Niemiec.
Poziom II. jak wy¿ej, a ponadto: zdaj¹cy odwo³a³ siê do faktografii,
która pozwoli³a mu przeledziæ proces zjednoczenia Niemiec od
po
7 – 12
cz¹tków kanclerstwa Bismarcka (1862) oraz wykaza³ siê ogólnym
zrozumieniem przywo³aneg
o cytatu.
Poziom III.
Zdaj¹cy dokona³ trafnej selekcji faktografii,
13 – 18
j¹c szerzej uwarunkowania miêdzynarodowe, pog³êbi³
charakterystykê dzia³alnoci dyplomatycznej Bismarcka; wyjani³
etapy realizacji zapowiedzi z cytatu.
a
Poziom IV.
jak wy¿ej, a ponadto: zdaj¹cy swymi rozwa¿aniami
19 – 24
1871, uwzglêdni³ ró¿ne aspekty zjednoczenia
Niemiec; dokona³ samodzielnej oceny polityki Bismarcka; w
zakoñczeniu przedstawi³ krótko nastêpstwa zjednoczenia Niemiec,
odniós³ siê do spra
j¹³ okres 1815
-
w polskich oraz do ocen historiografii.
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowied, zachowanie ci¹g³oci i logiki wywodu
oraz spójnych przejæ miêdzy kolejnymi czêciami pracy.
1
W³aciwa struktura i proporcje miêdzy poszczególnymi czêciami
pracy, p
rzemylana konstrukcja z zakoñczeniem uwzglêdniaj¹cym
1
wnioski.
Estetyka
Uk³ad graficzny i czytelnoæ pisma.
1
Jêzyk
Poprawnoæ gramatyczna (fleksja, sk³adnia), ortograficzna i
interpunkcja.
2
Styl
Styl zharmonizowany z form¹ wypowiedzi.
1
kty za kompozycjê, estetykê, jêzyk i styl dodajemy wówczas, gdy praca
zostanie zaliczona, co najmniej do poziomu I.
uwzglêdni
ob
Uwaga : pun
61713440.049.png 61713440.050.png 61713440.051.png 61713440.052.png 61713440.001.png 61713440.002.png 61713440.003.png 61713440.004.png 61713440.005.png 61713440.006.png 61713440.007.png 61713440.008.png 61713440.009.png 61713440.010.png 61713440.011.png 61713440.012.png 61713440.013.png 61713440.014.png 61713440.015.png
2
Egzamin maturalny z historii – maj 2002 r.
ARKUSZ EGZAMINCYJNY III
wiek XIX i wiek XX do roku 1991
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Temat II
Scharakteryzuj i oceñ dorobek kulturowy Drugiej Rzeczypospolitej.
Kryterium
ogólne
Kryterium szczegó³owe
Punkty
Treæ
Poziom I. Zdaj¹cy poprawnie umiejscowi³ zjawisko w czasie oraz
poda³
przyk³adów z ró¿nych dziedzin kultury.
1 - 6
Poziom II. jak wy¿ej, a ponadto: zdaj¹cy poda³ wiêcej przyk³adów,
odnosz¹c je do najwa¿niejszych dziedzin kultury, zrozumia³, ¿e na
dorobek kulturowy II RP sk³ada³y siê ró¿ne dziedziny ku
7 – 12
ltury.
Poziom III. Zdaj¹cy omówi³ dorobek kulturowy Rzeczypospolitej w
kilku dziedzinach [owiata, nauka, literatura, teatr, rodki masowego
przekazu (radio, prasa, film), muzyka, architektura i sztuka], ilustruj¹c
go wybrany
13 – 18
mi przyk³adami i charakteryzuj¹c wybran¹, przynajmniej
jedn¹, dziedzinê kultury. Podj¹³ próbê oceny.
Poziom IV. jak wy¿ej, a ponadto: zdaj¹cy syntetycznie
scharaktery
19 – 24
zowa³ dorobek II Rzeczypospolitej, starannie go
egzemplifikuj¹c; dokona³ samodzielnej oceny zjawiska i dostrzeg³
czynniki sprzyjaj¹ce i hamuj¹ce rozwój kultury w dwudziestoleciu
miêdzywojennym (m
e
cenat pañstwowy, trudnoci gospodarcze
etnicznoæ RP). Zauwa¿y³ dorobek kulturowy
mniejszoci narodowych i dostrzeg³ zwi¹zki kultury polskiej z kultur¹
europej sk¹, odniós³ siê do ocen historiogr afii.
o
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowied, zachowanie ci¹g³oci i logiki wywodu
oraz spójnych przejæ miêdzy kolejnymi czêciami pracy.
1
W³aciwa struktura i proporcje miêdzy poszczególnymi czêciami
pracy, przemylana konstrukcja z zakoñczeniem uwzglêdniaj¹cym
wnioski.
1
Estetyka
Uk³ad graficzny i czytelnoæ pisma.
1
Jêzyk
Poprawnoæ gramatyczna (fleksja, sk³adnia), ortograficzna i
interpunkcja.
2
Styl
Styl zharmonizowany
z form¹ wypowiedzi.
1
: punkty za kompozycjê, estetykê, jêzyk i styl dodajemy wówczas, gdy praca
zostanie zaliczona, co najmniej do poziomu I.
kilka
pañstwa; wiel
Uwaga
61713440.016.png 61713440.017.png 61713440.018.png 61713440.019.png 61713440.020.png 61713440.021.png 61713440.022.png 61713440.023.png 61713440.024.png 61713440.025.png 61713440.026.png 61713440.027.png 61713440.028.png 61713440.029.png 61713440.030.png 61713440.031.png 61713440.032.png 61713440.033.png
Egzamin maturalny z historii – maj 2002 r.
3
ARKUSZ EGZAMINCYJNY III
wiek XIX i wiek XX do roku 1991
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Temat III
Przemiany spo³eczne i gospodarcze w Polsce w latach 1944
-
1956. Podejmij próbê
syntezy.
Kryterium
ogólne
Kryterium szczegó³owe
Punkty
Treæ
Zdaj¹cy zidentyfikowa³ cezury i podj¹³ próbê omówienia
kilku przemian, ró¿nego typu, jakie zachodzi³y w tym okresie.
1 - 6
jak wy¿ej, a ponadto: zdaj¹cy przedstawi³ w skrócie (bez
podjêcia próby syntezy) dzieje tego okresu, odnosz¹c siê do pr
7 – 12
zemian
spo³ecznych lub gospodarczych; podj¹³ próbê podzia³u tego okresu na
etapy.
Zdaj¹cy podj¹³ próbê uogólnienia, egzemplifikuj¹c trafnie
wybranymi faktami spo³ecznymi i gospodarczymi (odniós³ siê do
dziejów politycznych); podj¹³ próbê oc
13 – 18
eny tych przemian.
su; ukaza³ przemiany w Polsce w kontekcie analogicznych
zjawisk w Europie rodkowo
19 – 24
wschodniej; dokona³ tak¿e samodzielnej
oceny tego okresu Polski Ludowej,
-
odniós³ siê do ocen historiografii.
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowied, zachowanie ci¹g³oci i logiki wywodu
oraz spójnych przejæ miêdzy kolejnymi czêciami pracy.
1
W³aciwa struktura i proporcje miêdzy poszczególnymi czêciami
pracy, prze
mylana konstrukcja z zakoñczeniem uwzglêdniaj¹cym
1
wnioski.
Estetyka
Uk³ad graficzny i czytelnoæ pisma.
1
Jêzyk
Poprawnoæ gramatyczna (fleksja, sk³adnia), ortograficzna i
interpunkcja
2
Styl
Styl zharmonizowany z form¹ wypowiedzi.
1
za kompozycjê, estetykê, jêzyk i styl dodajemy wówczas, gdy praca
zostanie zaliczona, co najmniej do poziomu I.
Poziom I.
Poziom II.
Poziom III.
Poziom IV. jak wy¿ej, a ponadto : dokona³ udanej syntezy tego
okre
Uwaga : punkty
61713440.034.png 61713440.035.png 61713440.036.png 61713440.037.png 61713440.038.png 61713440.039.png 61713440.040.png 61713440.041.png 61713440.042.png 61713440.043.png 61713440.044.png 61713440.045.png 61713440.046.png 61713440.047.png 61713440.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin