Matura właściwa roz. odp.pdf

(140 KB) Pobierz
Microsoft Word - A2_model
ARKUSZ II - MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zadania od 35 do 50 (30 punktw)
Zasady oceniania:
za rozwiązanie wszystkich zadań z arkusza II można uzyskać maksymalnie 50 punk-
tw (za rozwiązanie zadań związanych z analizą źrdeł 30 punktw i za zadanie roz-
szerzonej odpowiedzi 20 punktw)
model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych)
za odpowiedzi do poszczeglnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty
za zadania otwarte, za ktre można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się go wy-
łącznie za odpowiedź w pełni poprawną
za zadania, za ktre można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punk-
tw, ile prawidłowych elementw odpowiedzi (zgodnie z wyszczeglnieniem w klu-
czu) przedstawił zdający
jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentw, cech itp.) niż wynika z polecenia w za-
daniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w
poleceniu
jeżeli podane w odpowiedzi informacje (rwnież dodatkowe, ktre nie wynikają z po-
lecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagadnienia
i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy ocenić na
zero punktw.
Punktacja
Zadanie
Model odpowiedzi
punkty cząst-
kowe
punkty
za całe za-
danie
35.
Na Mazowszu udział szlachty w oglnej liczbie lud-
ności był znacznie większy niż w pozostałych dziel-
nicach Korony (prowincjach) Î zdający nie musi
cytować danych liczbowych.
1 pkt
2 pkt
Na Mazowszu udział mieszczan w oglnej liczbie
ludności był znacznie niższy niż w pozostałych
dzielnicach Korony (prowincjach) Î zdający nie mu-
si cytować danych liczbowych.
1 pkt
36.
Paprocki: przedstawiając rody szlacheckie (rycer-
stwo), ukazuje [chce podkreślić] ich zasługi, majęt-
ności, starodawne pochodzenie i rozrodzenie.
1 pkt
2 pkt
Nekanda Trepka: [wysoko oceniając przywilej przy-
należności do stanu szlacheckiego] stawia sobie za
cel zdemaskować te osoby i rodziny, ktre bezpraw-
nie wdarły się do stanu szlacheckiego.
1 pkt
37.
nazwisko szlacheckie (pochodzące najczęściej od
nazwy miejscowości Î zamieszkiwanej bądź posia-
danej)
1 pkt
1 pkt
majątek ziemski (ziemia)
38.
Tak (obaj autorzy reprezentują ten sam pogląd na
temat wartości szlachectwa),
1 pkt
2 pkt
1
12103009.006.png 12103009.007.png
choć każdy z nich w odmienny sposb i na rżnych
zebranych przez siebie materiałach ten pogląd wyra-
ża. Paprocki wymienia szlachetnie urodzonych
uwzględniając oglne zasługi rodw. Nekanda
Trepka przekonany o wartości szlachectwa
i związanego z nim stanu posiadania pilnie śledzi
wszystkich, ktrzy wkradli się bezprawnie w jego
szeregi, konsekwentnie demaskuje ápseudoszlach-
tęÑ.
1 pkt
39.
Tak , jest przydatne do badań nad mobilnością.
1 pkt
3 pkt
Dostarcza przede wszystkim informacji o forsowa-
niu bariery społecznej (ruchliwość pionowa) Î prze-
nikaniu ludzi ze stanw chłopskiego i mieszczań-
skiego do stanu szlacheckiego.
1 pkt
Nekanda Trepka, śledząc niegodne jego zdaniem
praktyki, dostarcza sporo wiadomości
o przemieszczaniu się (migracjach) tych ludzi po
terytorium kraju (ruchliwość w przestrzeni).
1 pkt
40.
Wspłczesna socjologia definiuje społeczeństwo
zamknięte, jako to, ktre ogranicza lub całkowicie
zamyka możliwość awansu w hierarchiach społecz-
nych. (P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeń-
stwa , Warszawa 2002, s. 354.)
Zdający formułuje definicję na podstawie informacji
zawartych w trzech źrdłach stąd należy oczekiwać
uwzględnienia następujących elementw:
społeczeństwo stanowe Î silnie zhierarchizowane
(o położeniu w strukturze społecznej decyduje uro-
dzenie)
1 pkt
4 pkt
istnienie barier społecznych (ograniczenia prawne,
rżnice majątkowe)
1 pkt
niemożliwy (na szerszą skalę) awans międzysta-
nowy (przechodzenie z jednej grupy/stanu [niższej]
do drugiej [wyższej])
1 pkt
powszechnie odczuwana wysoka wartość (ranga)
szlachectwa .
1 pkt
41.
Ustawodawstwo Sejmu Czteroletniego przewidywa-
ło awans indywidualny dla mieszczaństwa.
1 pkt
2 pkt
Drogą awansu miała być jedynie nobilitacja .
1 pkt
42.
Zdaniem Autorki ustawodawstwo Sejmu Czterolet-
niego nie naruszało tej wartości; dzięki temu prawu
do stanu szlachetnie urodzonych można było dostać
się nie tylko przez urodzenie, ale drogą nadania
szlachectwa za zasługi.
1 pkt
1 pkt
43.
Wariant A
Teza: Wartością nadrzędną w ustawodawstwie Sej-
mu Czteroletniego pozostawało urodzenie.
1 pkt
3 pkt
2
12103009.008.png 12103009.009.png 12103009.001.png 12103009.002.png
Argumentacja:
- pełnię praw politycznych posiadała nadal tylko
szlachta , co prawda gwarantowało jej pełnię praw
urodzenie w połączeniu z posiadaniem (szlachta
posesjonacka), a samo urodzenie (szlachectwo) bez
wymaganego stanu posiadania nie było wystarczają-
cym warunkiem, by cieszyć się pełnią praw
1 pkt
- to jednak posiadanie (cenzus majątkowy) było tyl-
ko jednym z warunkw na drodze do uzyskania szla-
chectwa, mieszczanin zyskiwał pełnię praw poli-
tycznych w życiu publicznym będąc nobilitowa-
nym (wchodząc w szeregi stanu szlacheckiego,
awans mieszczaństwa dokonywał się poprzez
uszlachcenie) .
1 pkt
Wariant B
Powyższa kwestia jest przedmiotem dyskusji histo-
rykw, historykw prawa i socjologw kultury Î
jeśliby zdający przedstawił logiczną argumentację,
przemawiającą za tezą, iż ustawodawstwo Sejmu
Czteroletniego starało się połączyć, w wczesnych
polskich realiach, te dwa elementy Î cenzus uro-
dzenia z cenzusem posiadania Î a tym samym
trudne staje się, z punktu widzenia zdającego, roz-
strzygnięcie, ktry z nich zyskiwał rangę nadrzędną
- to należy zdającemu przyznać punktację przewi-
dzianą dla tego zadania (według schematu: teza Î 1
pkt i jej argumentacja 0-2 punktw).
Wariant jednoznacznie niepoprawny
Jeśli zdający stawia tezę, że wartością nadrzędną w
tym systemie prawnym było posiadanie Î nie otrzy-
muje punktw za powyższe zadanie.
44.
A
1 pkt
1 pkt
45.
D
1 pkt
1 pkt
46.
A
1 pkt
1 pkt
47.
Warszawa, Łdź
1 pkt
1 pkt
48.
Poziom uprzemysłowienia (polityka gospodarcza
Prus (Niemiec) Î ziemie polskie pod zaborem pru-
skim (oraz Grny Śląsk) w porwnaniu ze znajdują-
cą się pod austriackim panowaniem Galicją, były
lepiej rozwinięte gospodarczo, a tym samym bar-
dziej zurbanizowane niż gospodarczo zacofana Gali-
cja, pod panowaniem pruskim była też cześć Grne-
go Śląska Î ważny okręg wielkoprzemysłowy.
1 pkt
1 pkt
Zdający może wskazać zacofanie gospodarcze Gali-
cji jako przyczynę zjawisk.
3
12103009.003.png
49.
Wśrd ogłu robotnikw, ktrych życiorysy zbadała
Autorka, grupa starszych wiekiem (pierwsza genera-
cja) to w zdecydowanej przewadze urodzeni poza
Warszawą (wieś, małe miasta). Przybyli oni do
Warszawy (lub ich rodzice) na fali ruchw migra-
cyjnych w dobie pouwłaszczeniowej.
1 pkt
1 pkt
50.
Zdający powinien wskazać cztery przyczyny spo-
śrd podanych:
- rewolucja przemysłowa (industrializacja proce-
sy urbanizacyjne)
- likwidacja poddaństwa
- uwłaszczenie chłopw (rozpad społeczeństwa
stanowego - feudalnego, kapitalizacja gospodar-
ki wiejskiej i stosunkw społecznych na wsi)
- represyjna polityka państw zaborczych (np.
represje caratu wobec drobnej szlachty w okre-
sach popowstaniowych, ubożenie szlachty)
- polityka gospodarcza państw zaborczych (np.
ustalanie granic celnych, ktre sprzyjały bądź
hamowały rozwj: handlu, przemysłu, rolnictwa)
- asymilacja i rwnouprawnienie Żydw.
po 1 pkt
za każdą poprawnie
podaną przyczynę
4 pkt
4
12103009.004.png
Zadanie 51. - zadanie rozszerzonej odpowiedzi (20 punktw)
Temat I
Scharakteryzuj przemiany, jakie dokonały się w społeczeństwie polskim
od początku XIII do końca XV wieku.
Kryterium szczegłowe dla poszczeglnych poziomw
Punkty
I poziom:
Zdający poprawnie umieścił temat w czasie i w przestrzeni; podał jedynie kilka
informacji świadczących o tym, że zrozumiał temat; podał kilka, nie zawsze upo-
rządkowanych, przyczyn i następstw omawianych zjawisk (omawianego proce-
su).
1-5
II poziom:
Zdający poszerzył ujęcie tematu; w porządku chronologicznym przedstawił pod-
stawowe informacje; wykazał się rozumowaniem historycznym Î podał niektre
przyczyny i skutki; dostrzegł podstawowe etapy tych przemian i podjął prbę ich
omwienia Î charakterystyki.
6-10
III poziom:
Zdający dokonał wyszczeglnienia przemian; objął swymi rozważaniami konse-
kwentnie cały wskazany okres, dokonał trafnej selekcji faktw, ktre wykorzy-
stał w charakterystyce omawianego procesu; temat przedstawił
w ujęciu dynamicznym; dostrzegł najważniejsze etapy i uwzględnił wewnętrzne
cezury, zauważył złożoność tych wydarzeń; wykazał się zrozumieniem pojęć
niezbędnych do właściwego przedstawienia tematu.
11-15
IV poziom:
Zdający w pełni scharakteryzował przemiany zachodzące w społeczeństwie pol-
skim od XIII do XV w., egzemplifikując swj wywd starannie dobraną fakto-
grafią; odnisł się do wszystkich aspektw tego procesu Î dostrzegł kontekst
polityczny zachodzących przemian, aspekty społeczne powiązał z gospodarczymi
i demograficznymi, dostrzegł przyczyny i wyjaśnił okoliczności zmian, jakie
dokonały się w pozycji poszczeglnych stanw w XV w., uwzględnił we-
wnętrzną stratyfikację poszczeglnych stanw; sformułował wnioski, ocenił
i podsumował, nawiązał do ocen historiografii.
16-20
Przy przyznawaniu punktw na określonym poziomie w zadaniu rozszerzonej odpowiedzi
egzaminator będzie uwzględniał rwnież: poprawność językową i stylistyczną oraz estetykę
pracy.
5
12103009.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin