raabe-wychowanie_w_przedszkolu-201103_demo.pdf

(252 KB) Pobierz
okladki__wych_fizyczne
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
Laboratorium
przedszkolaka
Obserwacje, doświadczenia, eksperymenty, uprawy czy hodowle
prowadzone w kąciku przyrody zachęcają dzieci do stawiania pytań
i szukania na nie odpowiedzi, pobudzają do aktywności badawczej.
EDYTA ROSZYŃSKA
dziecka jest zapewnienie mu odpowiednie-
go stymulującego otoczenia. Przekonują nas
o tym Piaget, Montessori, Freinet. 1
Według nich znaczącą rolą nauczyciela
jest dostarczenie do przestrzeni dziecka mate-
riałów, które będą pobudzały jego ciekawość
i aktywność poznawczą. Aktywność dziecka
jest bowiem motorem procesu uczenia się.
Ztakiego sposobu myślenia „wyrastają” popu-
larne w metodyce nauczania małego dziecka
„kąciki zainteresowań”. Wśród nich można
wyróżnić m.in. kącik książki, kącik majsterko-
wania i kącik przyrody.
Kącik przyrodniczy powinien gromadzić
okazy przyrodnicze, sprzęt do ich poznawania
(np. lupy) oraz odpowiednie narzędzia po-
miaru (kalendarz obserwacji). Mogą się w nim
znajdować także środki zastępujące naturalne
okazy – modele i zdjęcia. 2 Nazywamy go ką-
cikiem przyrodniczo-naukowym i „laborato-
rium”, podkreślając jego znaczenie dla bada-
nia świata przyrody . Obserwacje, doś-
wiadczenia, eksperymenty, uprawy czy ho-
dowle prowadzone w takim kąciku zachęcają
Przedszkole nr 196 „Kraina Misiów” w Warszawie
1 O poglądach tych pedagogów można przeczytać w ich profilach umieszczonych w dwutomowej publikacji Myśliciele o wychowa-
niu pod redakcją Cz. Kupisiewicza.
2 E. i J. Frątczak, Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym , WSiP, Warszawa 1991, s. 19.
32
Wychowanie w Przedszkolu nr 3
J ednym ze sposobów wspierania rozwoju
500906063.005.png
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
dzieci do stawiania pytań i szukania na nie
odpowiedzi, pobudzają do aktywności ba-
dawczej. Mają istotny wpływ na rozwój my-
ślenia i konstruowanie wiedzy o otaczającym
świecie.
Ponadto, jak zauważają E. i J. Frątczako-
wie, kącik powinien być miejscem łączenia
prac przyrodniczych z rozwijaniem wrażliwo-
ści estetycznej. 3 Niewątpliwie kącik przyrod-
niczo-naukowy ma też walory wychowawcze.
Pielęgnacja roślin i zwierząt uczy dzieci odpo-
wiedzialności i systematyczności.
Urządzenie kącika przyrodniczo-naukowe-
go jest oczywiście uzależnione od pory roku
i tematyki zajęć. Proponuję kilka ekspozycji
(i działań) w takim kąciku, w zależności od re-
alizowanego tematu. Są to tematy uniwersal-
ne. Z wymienionych propozycji można wy-
brać te elementy, które pasują do aktualnej
pory roku. Gromadzenie okazów warto połą-
czyć z zajęciami w terenie (w ogrodzie przed-
szkolnym) lub z wycieczką (do lasu, do sklepu
ogrodniczego). Część z proponowanych dzia-
łań może stać się również początkiem nowych
zwyczajów w grupie przedszkolnej (jak np.
pielęgnowanie kwiatów w sali).
Proponowane ekspozycje tematyczne należy
potraktować głównie jako inspirację do poszuki-
wania kolejnych, własnych, rozwiązań. Przecież
nikt tak trafnie, jak nauczyciel prowadzący gru-
pę, nie dobierze charakteru eksponatów i rodza-
ju działań odpowiednich dla „swoich” dzieci.
Kącik przyrodniczo-naukowy
(krok po kroku)
podlewania kwiatów, zmiany wody itp.
(można wprowadzić dyżury). Określ zasady
korzystania z kącika.
Wybierz miejsce odpowiednie na kącik
przyrodniczo-naukowy (w pobliżu okna,
niezbyt blisko kaloryfera).
Organizuj hodowle roślin i zwierząt.
Jeśli nie masz możliwości zorganizowania
stałej hodowli zwierzęcia (gryzoni, żółwia, ry-
bek akwariowych itp.), być może rozwiąza-
niem będzie hodowla okresowa (dżdżownicy,
żaby – ze skrzeku, motyla –zgąsienicy).
Hodowle dają dzieciom możliwość obser-
wowania rozwoju i trybu życia poszczegól-
nych okazów, pozwalają zapoznać się z wa-
runkami życia, jakie są im potrzebne. Są
świetną okazją do prowadzenia kalendarza
obserwacji.
Ustaw meble w taki sposób, by eksponaty
były dostępne dla oczu i rąk dzieci. Wstawie-
nie do kącika małego stolika ułatwi organizo-
wanie w nim zajęć opartych na doświadcze-
niach i eksperymentach. Stolik może też być
miejscem obserwowania okazów przyrody
przez lupę czy pod mikroskopem.
Zgromadź eksponaty związane z bieżącą
porą roku lub aktualną tematyką zajęć (aby
zgromadzony materiał był enklawą przyro-
dy w sali przedszkolnej).
Zmieniaj ekspozycję w kąciku.
Nawet najbardziej ciekawe eksponaty
po pewnym czasie się znudzą. Jeśli chcesz,
żeby dzieci często wracały do kącika przyrod-
niczo-naukowego, dbaj o to, by często poja-
wiały się w nim nowe elementy.
Zadbaj o odpowiedni sprzęt optyczny (lu-
py, mikroskop). Można też powiesić w ką-
ciku kalendarz pogody.
Zaproś dzieci do tworzenia kącika.
W miarę możliwości gromadź dzieci w ką-
ciku na zajęciach przeprowadzonych me-
todą doświadczeń i eksperymentów (jeśli
nie jest to możliwe z całą grupą, możesz
spróbować pracy w podziale na zespoły).
Wykorzystuj spacery i wycieczki jako oka-
zję do wspólnego gromadzenia materiału
przyrodniczego. Ustal z dziećmi, w jaki spo-
sób będziecie dbać o kącik – określ zasady
3Tamże, s. 21.
marzec 2011
33
500906063.006.png 500906063.007.png
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
Ekspozycje i działania w kąciku
przyrodniczo-naukowym
co się będzie działo z wodą nalaną do lej-
ka z piaskiem? Co z wodą nalaną do lejka
z gliną?) 4 .
różne rodzaje podłoża: ziemia ogrodowa,
piasek (nadbrzeżny), glina, torf – wyekspo-
nowane w płaskich pojemnikach; przed
każdym pojemnikiem leży preparat do
oglądania pod mikroskopem (na szkiełka
nakładamy niewielką ilość zgromadzonych
rodzajów podłoża); mikroskop;
Las blisko nas:
ściółka leśna – w płaskim pojemniku, lupa;
składniki runa: liść paproci, gałązka wrzosu
(wyeksponowane na sposób zielnikowy),
mech (w płaskim pojemniku lub na tacy);
korzenie (palowe i wiązkowe): wyrywamy
zkorzeniem oset, pokrzywę, koniczynę łą-
kową i kilka innych pospolitych roślin, a na-
stępnie (po oczyszczeniu korzenia z grudek
ziemi) umieszczamy je na dwóch tacach,
oddzielając rośliny z korzeniem palowym
od tych, które mają korzeń wiązkowy; ro-
śliny co jakiś czas spryskujemy wodą, żeby
nie zwiędły;
gałązki z drzew (krzewów) iglastych i liścia-
stych: gałązki ukośnie przycinamy, każdą
umieszczamy w osobnym przeźroczystym
naczyniu, naczynia grupujemy według ro-
dzaju (osobno gałęzie liściaste, osobno igla-
ste);
kawałki kory różnych drzew (sosna, brzoza,
dąb) – mogą być zestawione z fotografią
drzewa;
korzenie jadalne – spichrzowe (marchew,
pietruszka, burak) – na tacy;
huba – może być zestawiona z fotografią
huby pasożytującej na drzewie;
wodna hodowla fasoli: do litrowego słoika
nalewamy wodę, słoik przykrywamy gazą
tak, żeby dotykała powierzchni wody.
Na gazę kładziemy ziarno fasoli – dzieci
będą mogły obserwować kiełkowanie
i ukorzenianie się fasoli, należy zwrócić
uwagę na geotropizm korzenia (korzeń za-
wsze rośnie w dół);
liście drzew: suszymy i naklejamy na karto-
niki na sposób zielnikowy, eksponujemy je
grupując według kształtu (igiełkowaty,
okrągły, dłoniasty, jajowaty itp.) i/lub liczby
blaszek (pojedyncze/złożone; przykładem
liścia złożonego jest liść kasztanowca); na-
stępnie możemy poprosić dzieci o podob-
ną klasyfikację;
okresowa hodowla dżdżownicy: w płaskim
pojemniku umieszczamy ziemię ogrodową
wraz z dżdżownicami znalezionymi po
deszczu;
owoce lasu (szyszki różnych drzew, żołę-
dzie) – w płaskich pojemnikach;
doświadczenie „Higrometr 5 z szyszki”: zna-
lezioną w lesie szyszkę wkładamy do naczy-
nia z wodą – pod wpływem wilgoci łuski
nasienne szyszki powinny się zamknąć, na-
stępnie umieszczamy ją w pobliżu kaloryfe-
ra – wysuszone łuski znów się otworzą;
eksperyment – przepuszczalność piasku
i gliny: przygotowujemy dwa lejki, jeden
wypełniamy piaskiem, a drugi gliną;
do obu lejków kolejno nalewamy wodę
(swoje działania poprzedzamy pytaniami:
4 Tamże.
5Higrometr jest urządzeniem do badania poziomu wilgotności.
34
Wychowanie w Przedszkolu nr 3
Tajemnice ziemi:
500906063.008.png
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
Przedszkole nr 401 w Warszawie
uprawa drzewa z żołędzia: żołędzie prze-
chowujemy w suchym miejscu do wiosny,
wspólnie z dziećmi sadzimy w doniczce
z wilgotną ziemią i warstwą żwirku na dnie,
doniczkę przykrywamy nakłutą w kilku
miejscach folią spożywczą (zdejmujemy ją,
gdy pojawią się kiełki), roślinę podlewamy
co drugi dzień.
w przezroczystym naczyniu z wodą, sa-
dzonka w ciągu kilku dni powinna się uko-
rzenić – po tym czasie sadzimy roślinę
do doniczki;
doświadczenie „pogotowie dla roślin”: po-
kazujemy dzieciom liść pokryty mszycami,
pozwalamy go obejrzeć przez lupę, wyja-
śniamy, że widoczne czarne kropki to
mszyce; następnie wkładamy liść do duże-
go słoja ze znalezionymi w ogrodzie bie-
dronkami, słój przykrywamy gazą i prze-
wiązujemy sznurkiem – obserwacja
pozwoli dzieciom poznać znaczenie bie-
dronek w przyrodzie;
różne nasiona i cebulki (umieszczone
wpłaskich pojemnikach); lupa;
uprawa roślin z nasion i cebulek: przygotowu-
jemy dwie skrzynie z ziemią ogrodową; w jed-
nej przygotowujemy rozsady (wysiewamy
zgromadzone nasiona), w drugiej sadzimy ce-
bulki; przed skrzyniami stawiamy – odpo-
wiednio – pojemniki z nasionami i cebulkami;
pielęgnacja kwiatów: gromadzimy w kąci-
ku wszystkie kwiaty doniczkowe uprawia-
ne w sali; ustalamy ich nazwy i sposób pie-
lęgnowania (częstotliwość podlewania,
zapotrzebowanie na światło itp.); spraw-
dzamy, czy dotychczasowe miejsce zapew-
niało potrzebne im warunki, ewentualnie
przestawiamy roślinę w inne miejsce; usta-
lamy sposoby realizowania potrzebnych
działań pielęgnacyjnych (wszystko wyko-
nujemy z dziećmi).
wodna hodowla rośliny: do słoika wkłada-
my rulon papieru filtrowego (wypełniony
watą lub ligniną), nalewamy do niego wo-
dy pomiędzy słoikiem a rulonem umiesz-
czamy dowolne nasiona –pokilu dniach
nasiona się ukorzenią i wypuszczą kiełki 6 ;
uprawa rośliny z sadzonki: z rośliny poko-
jowej (pelargonia, begonia, hibiskus) upra-
wianej w kąciku przyrody pobieramy sa-
dzonkę wierzchołkową i umieszczamy ją
Edyta Roszyńska
Akademia Pedagogiki Specjalnej
Warszawa
6 Pomysł na tak zorganizowaną hodowlę rośliny pochodzi z książki dla dzieci F. Massa Moja szkoła ogrodnictwa, Wydawnictwo
PAPILON, 2004.
marzec 2011
35
Miniszkółka ogrodnicza:
500906063.001.png 500906063.002.png 500906063.003.png 500906063.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin